Home » Forum » Slim kind met concentratieproblemen

Slim kind met concentratieproblemen?

13 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Ker
Slim kind met concentratieproblemen?

Hallo mede-ouders,

Ik zit met een dilemma, en vraag mij af of er ouders zijn die dit herkennen. Mijn dochter van 8 (gaat naar groep 5) is tamelijk slim, erg verbaal (ik kan haar soms zelfs niet aan met argumenteren, terwijl ik daar best goed in ben), maar op school bakt zij er niet veel van. Achter met lezen, met rekenen, enorme faalangst, nog steeds niet kunnen klokkijken. Met moeilijke iq-puzzeltjes ('smart games') is zij best goed, maar zij haakt al snel af zodra het moeilijker wordt. Gewoon geen zin meer, chagrijn omdat het niet meteen lukt. Geen doorzetter. En snel boos, verongelijkt

Ik laat haar in augustus testen op IQ, syslexie, dyscalculie, sociale intelligentie ea. School (Jenaplan) weet ook niet wat ze met haar aanmoet. Ik heb een tijdje gedacht dat zij hoogbegaafd is, maar dan zou zij toch al veel verder moeten zijn, als is het met maar een onderdeel, bijv. lezen of rekenen? Ik herken in haar niet een stereotype hoogbegaafd kind (die ik wel in mijn omgeving zie, maar die dan toch anders zijn, en bijvoorbeeld wel meteen goed mee kunnen met snelrekenen ea).

Zij is daarbij een kind dat weinig slaap nodig heeft, zich moeilijk concentreert, en hypersensitief is. Simpele rekensommen, moet zij op haar vingers narekenen, en dat spoort totaal niet met het beeld dat de meeste mensen direct van haar hebben: een slim kind.

Graag jullie reactie.

Een bezorgde moeder

guera
Faalangst?

Hier ook een slim kind van 7 (gaat naar groep 4). Heeft geen concentratie problemen maar is heel sensitief en totaal geen doorzetter. Gaat thuis snel huilen als iets niet lukt, op school verbergt ie het. Loopt behoorlijk voor maar de dingen waarmee hij voorloopt doet ie met 2 vingers in zijn neus. Moeilijke taakjes pakt hij niet op. En dat laten ze op school dan een beetje liggen. Eindelijk ben ik erachter. Kind is niet lui maar BANG! Alles gaat hem zo makkelijk af, stel dat die moeilijke som niet lukt. Dan sta je voor schut, gaan kinderen lachen etc. Geen idee wat hij nog meer in zijn hoofd haalt. Ook laten ze slimme kinderen bij ons met weinig instructie werken met bepaalde taakjes vanuit het oogpunt: puzzel dat maar eens uit met z'n 3tjes. Hij slaat dan dicht. Hij moet echt weten waar hij aan toe is. WAT moet ik doen, Waarom?, met wie? wanneer moet het af? hoe werkt het(uitleg opdracht)? etc. En dan gaat het goed. Misschien heeft jouw dochter ook zoiets? (passieve faalangst, google maar eens)
Suk6

Guinevere
Euh

Euh, klinkt op veel punten als mijn zoon, ook 8. Die heeft zware concentratieproblemen, en slaapproblemen, en automatiseringsproblemen. Er komt absoluut niet uit wat erin zit, mag met de hakken over de sloot naar groep 5. Bij hem is het dus ADHD.

Marleen
Kloof

Hoi, mijn zoon is ook behoorlijk slim en heeft ook moeite met zich te concentreren. Is erg talig, maar ruimtelijke inzicht en praktische vaardigheden zijn veel minder. Hij is wel goed in rekenen. Bij een iq test kwam er uit dat hij een grote Vp kloof heeft. Zijn verbale iq is veel hoger dan zijn performale iq. Is van alles over te vinden op internet, en het verklaarde voor ons een heleboel. Misschien heb je er wat aan ! Mocht het zoiets zijn dan komt dat er bij een iq-test wel uit. Groetjes, MArleen

Tanja
Hier

Hetzelfde probleem
Heel slim ventje maar snel afgeleid
Hij heeft HFA (Hoog functionerend autisme)
Ben begonnen met Omega visoliecapsules voor kinderen
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ker
Tanja

Hoi Tanja,

Geen leuke diagnose, maar ik denk niet dat visolie-capsules gaan werken. Was het maar waar, dan waren al die autistische kinderen reuze geholpen. Kwaad kan het vast niet, maar ik denk dat je meer hebt aan gerichte gedragstraining, advies van psychiater, picto's, structuur thuis en op school (speciale school?), en, misschien, medicatie.

Sterkte, Ker

Guinevere
Tanja, visolie

Ja, daar heb ik ervaring mee. Het had veel effect. Op mijn portemonnaie, niet op mijn zoon....
Ik zou het dan eerder zoeken in regelmatig gerookte zalm, sardines en makreel op brood oid, lekker en niet zo duur.

Gerry
Kerr

Op dit forum http://www.hb-kind-forum.nl/index.php vindt je veel mensen met ervaring.

Als je je kind laat testen, zeker als er problemen zijn is het verstandig om een tester te hebben die kennis heeft van hb, en het verschil kan zien tussen problemen die met hb en school te maken hebben en een stoornis. Da's namelijk verdraait moeilijk en vaak pas echt te achterhalen op het moment dat het schoolwerk op niveau is. Testers die wel verstand hebben van stoornissen willen nog wel eens de plank misslaan met slimme kinderen. En dan krijg je dus kinderen die ten onrechte denken dat ze autistisch zijn of ADD o.i.d. hebben.

Een interessante website is deze:
http://www.everyoneweb.com/MOOIBegaafd/ Daar staat een artikel over het verschil tussen ADD en ADD gedrag dat komt vanwege hb en een verkeerd aanbod.

Herkenning!
Hier ook..

Hoi Ker en anderen,
Ik herken veel in je verhaal. Hier dochter, 9 jaar met vergelijkbaar profiel zo op eerste gezicht. Ze doubleert dit jaar in groep 5. Gediagnosticeerde dyslexie en ook onderzocht op ADD. Dat laatste heeft ze niet, wel een behoorlijk concentratieprobleem. Ze denken dat dat voornamelijk voortkomt uit haar onzekerheid.
Dochter is ook hooggevoelig en heeft een erg hoog ontwikkelt sociaal emotioneel inzicht. Ik ben even de echte term kwijt maar waar ze overal onder norm scoorde toen ze werd onderzocht, kwam ze op dit stuk in alle te testen normgroepen ver bovengemiddeld uit. Dat ging om het empatische stuk zeg maar. Ze is dus ook heel zelfbewust en dat zit haar vaak in de weg. Kn zich moeilijk helemaal laten gaan.
Sociaal emotiobeel ook heel gevoelig, huilt snel, haakt snel af etc. Begint steeds beter in haar velletje te zitten en daardoor zie je buiten ook steed smeer de dochter die ze is (die we thuis wel zagen).
Warrig verhaal misschien maar herkenning en ben ook blij dat ik je verhaal en ook van de anderen lees.
Ik heb even gekeken bij het de sites die Gerry noemt maar herken niet 123 het hb-zijn. Wel de slimme meid maar het landt niet. Automatiseert langzaam, is traag en loopt ook op alle vlakken achter. Maar af en toe... in onbewaakt ogenblik, leest ze ineens heel vlot en zonder hakkelen. Of is ze ineens erg to the point. Blijft bijzonder...

In ons geval hopen we haar dus meer body te geven door haar een jaar meer de tijd te geven de stof uit de onderbouw te automatiseren. Haar een jaar wat minder hard te hoeven laten werken om vervolgens nog ergens achteraan te bungelen qua resultaat.

Ker
Herkenning

Hoi anoniem,

Even een vraag: hoe hoog scoorde je dochter bij IQ-test?
Ik zie hier de laatste dagen een totale desinteresse bij dochter, bij minste gerichte tegenslag haakt ze af. Erg vermoeiend. Als ik haar voor de zoveelste keer het klokkijken wil uitleggen, stopt ze haar vingers in haar oren.
Ze weigert dus te LEREN, dingen van anderen aan te nemen, behalve korte antwoorden op korte vragen. Erg frustrerend en jammer. De laatste dagen denk ik weer dat ze niet HB is, maar dat concentratieproblemen en onzekerheid haar belemmeren in leren.

Ik kan er af en toe wel om janken. Nou ja, gelukkig krijgen we eind augustus/september meer zekerheid na de test.

Ker

Herkenning!
Iq

het iq was toen ze werd getest 109, niet uitgeproken dus. Werd omlaag gehaald door haar algemene kennis, die opvallend lager was dan norm terwijl de rest dus bovengemiddeld. Dochter zit niet op reguliere basisschool en 'reguliere feitenkennis' wordt daar minder aandacht aan besteed in eerste groepen. Niet zorgelijk en trekt wel bij. Ik kan niet uit rapport afleiden welk iq eruit komt zonder die feitenkennis maar zal echt niet hb zijn.

Dat niets aan willen nemen van mij vond ik ook erg lastig. Alleen wat de juf zegt is waar.. is inmiddels wel bijgetrokken. Enerzijds dat ik er een punt van heb gemaakt (ik vind het niet leuk dat..), maar ook gezegd dat ik ook een juf ben geweest (jaja, 3 maanden op de pabo :) en ik heb meer los kunnen laten. Mezelf afgevraagd wat het ergste is wat kan gebeuren, daar mijn verdriet om gehad en verder vooral positief en vanuit vertrouwen etc. Dat haalde voor mij de emotionele lading er in ieder geval af. Het oefenen is ook minder beladen daardoor waardoor we meer succeservaringen hadden etc.

Door dochetr meer ruimte en vertrouwen te geven, heeft ze al meer zelfvertrouwen gekregen. Erg benadrukt dat ze mag zijn wie ze is en dat ze geweldig is. Het "geluk" gehad dat ik de dingen die niet zo goed gingen op kon hangen aan de diagnose en dat ze daar niets aan kan doen etc.
Nou sterkte weer!

Tanja
Ker

gedragstraining heeft hij gehad.
Dat heet hier "ik ben speciaal", speciaal voor
kinderen met autisme.
Verder zit hij op regulier onderwijs.
Hij is hoogbegaafd met autisme (HFA)

Tanja Hermans
Trouwens

ik herken wel veel in het verhaal van je dochter
het bijvoorbeeld nog op de vingers tellen doet mijn zoon nog steeds
Het ligt eraan wat uit de IQ test komt
Soms is er een grote kloof tussen het verbale en performale IQ
Als het performale gedeelte veel lager is dan het verbale dan zie je vaak dat ze het in hun hoofd hebben maar het er moeilijk uit krijgen
Het afhaken en boos worden omdat het niet lukt idem

Ook bij faalangst uit zich dat in frustratie en lijkt het alsof ze het niet kunnen, maar de angst om iets fout te doen is dan groter

Alle dingen die jij opnoemt heeft mijn zoon ook.

Ik ben benieuwd wat er uit de tests komt.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.