Home » Forum » Slimme zoon verveelt zich zo snel wie heeft tips

Slimme zoon verveelt zich zo snel. wie heeft tips?

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

37 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
salida
Slimme zoon verveelt zich zo snel. wie heeft tips?

Onze zoon van bijna 10 zit in groep 6. Hij is slim en leert snel. Daarom zit hij op school ook 1x per week in de plusklas. In zijn eigen groep heeft hij pluswerk taal, rekenen, Engels en WO. Hij hoeft bepaalde dingen niet te doen. Ondanks dat klaagt hij vaak over school. Ook thuis is hij snel verveeld. Het mannetje wordt nu een beetje een klier en wij denken dat het komt door verveling. We hebben natuurlijk geprobeerd hem zo veel mogelijk te laten ondernemen, maar overal is na een tijdje de lol voor hem vanaf. Hij heeft getennist en had volgens de leraar echt talent, maar na een paar maanden vond hij dat hij wel goed genoeg was en wilde hij niet meer. Zo ook met andere sporten. Nu zit hij op een sport die hij wel leuk vindt en speelt hij een instrument. Ook daar was hij redelijk snel op uit gekeken, maar wij wilden dat hij door zou zetten. Gelukkig speelt hij dus nog steeds op dat instrument en krijgt hij les. In de weekenden weet hij vaak niet wat hij moet doen. Wat we ook aanbieden om met hem te gaan doen, hij wil niks of weet het niet. Er is genoeg aan uitdagend materiaal in huis op het gebied van spelletjes, speelgoed, boeken etc. Zijn broer van 12 is net niet hoogbegaafd, dus voor hem hebben we ook dingen aangeschaft. Broer is zeer leergierig en geeft zelf goed aan wat hij wil weten of waar hij wel eens heen zou willen. Hij kan zichzelf prima vermaken. Hij is wel graag op zichzelf, want hij heeft pdd-nos. Daardoor zijn er vaak conflicten tussen de jongens. Ze hebben dus niet veel aan elkaar. Kleine man is zo ongemotiveerd...tenminste dat lijkt zo. Hij geeft niks aan. Wil het liefst alleen maar gamen op de pc of de ds. Hij heeft een typecursus gedaan, waardoor hij ook elke dag even bezig was. Maar ja nu heeft hij zijn diploma en is dat dus ook weer over. Wij weten niet meer zo goed hoe we hem uit die verveling kunnen trekken. We weten niet zo goed hoe we met hem moeten omgaan. Wat we ook voorstellen of bedenken: hij wil niks. Maar hij wordt zo vervelend, dus we moeten wat. Maar ja wat? Vanaf volgende week gaat hij er een sport bij doen (althans dat hopen we, dat hij het vol gaat houden).
Nu is het museumweekend en morgen hebben we best tijd om even met hem naar een museum te gaan. Maar daarop zei hij: saai. Natuurlijk dwingen we hem best af en toe toch iets te doen en meestal vindt hij het dan achteraf toch wel leuk. Maar pfff.....het is zo vermoeiend. Wie herkent dit en heeft tips?

Olivia
Uitdagend

Misschien kan je wat uitdagender spellen of programma's vinden die op de computer kunnen, dan doet hij in ieder geval iets educatiefs. Laat hem bijv. digitale foto's maken en deze bewerken op photoshop. Dit is een programma waar hij heel veel uit kan halen en er nog wat nuttigs mee kan doen ook. Mocht hij dit leuk vinden,dan heeft hij voorlopig nog heel veel te ontdekken. Of iets met filmpjes maken en bewerken?

rodebeuk
Andere aanpak

Als ik teruglees, valt me op dat je dit soort dingen zegt:
"We hebben natuurlijk geprobeerd hem zo veel mogelijk te laten ondernemen"
"In de weekenden weet hij vaak niet wat hij moet doen. Wat we ook aanbieden om met hem te gaan doen, hij wil niks of weet het niet. Er is genoeg aan uitdagend materiaal in huis op het gebied van spelletjes, speelgoed, boeken etc."
"Wij weten niet meer zo goed hoe we hem uit die verveling kunnen trekken. "
"Wat we ook voorstellen of bedenken: hij wil niks. Maar hij wordt zo vervelend, dus we moeten wat."

Mijn advies: hou op om dit als jouw probleem te zien. Zolang jij duwt en trekt en oplossingen ziet zal je zoon niet veranderen. Het is jouw ding geworden!
Laat hem gewoon zich vervelen, als het gehang je ergert stuur je hem uit zicht, en ga door met waar je mee bezig bent. Oh en maak duidelijke afspraken over aantal beeldschermuren per dag. Verder, gewoon laten gebeuren!
PS Wij hebben ook een zich vervelende zoon van 10, die wil nooit doen wat wij voorstellen dus we stellen nooit meer iets voor. Ook niet als hij erom vraagt. Steevast vindt hij dan zelf iets te doen. Kan een halve dag duren maar hey, prima toch?

salida
Reactie

Beeldschermtijd willen we niet veranderen. We hebben nog 2 kinderen die dit niet zouden accepteren en boveniden komt hij nu al niks tekort. En ja het is wel een beetje ons probleem geworden. Maar hij frustreert en reageert dat af op ons! Daar baal ik wel van en wil ik iets aan doen. Hij is ook zelf niet gelukkig zo en baalt van zijn leven zoals het nu is. Hij baalt van zijn broer die niks wil en baalt ervan dat hij niks heeft om te doen. Natuurlijk laten wij hem regelmatig in zijn sop gaar koken of sturen we hem naar zijn kamer als hij het te bont maakt. Maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat wij het nu ons probleem hebben gemaakt. Ik denk dat niemand zijn kind in de kou wil laten staan als hij aangeeft problemen te hebben. Ons kind uit zich misschien verkeerd en misschien gaan wij er te veel in mee, maar ik wil dat hij happy is.
Kinderen met leermoeilijkheden help je ook, slimme kinderen hebben ook hulp nodig als ze frustreren. Ik zoek vooral nu hulp voor zoon zodat we hem thusi wat meer kunnen bieden.

Tineke
Vervelen

Of een kind nou een iq van 80 heeft of van 150, ik vind dat weinig uitmaken voor het omgaan met verveling. Het hoort erbij, het is niets vreemds of ziekelijks. Het is zelfs gezond (je rust uit). Ik sluit me aan bij Rodebeuk, als je je verveelt, prima, geniet ervan, maar ik hoef er geen last van te hebben.
Het gevaar van als je dat niet doet, is dat je je in alle bochten gaat wringen om je kind maar te animeren. En het kind krijgt de ouders dan ook in alle hoeken en gaten, en dat gaat van kwaad tot erger. Want kind vindt steeds meer saai, verveelt zich nog sneller, ouders halen nog meer uit de kast en iedereen raakt gefrustreerd omdat het niet lukken wil. Het 'wil niet' van het kind wordt te belangrijk gevonden. Het 'saai' wordt te serieus genomen.
Als mijn kinderen zich vervelen en daarover klagen, heb ik genoeg werkjes te doen. Van ramen zemen tot opruimen en zo nog veel meer. Het iq van het desbetreffende kind interesseert me niks, ik bedoel, dat beïnvloedt mijn omgaan met vervelen niet. Ik zie het ook niet als iets negatiefs. Het leidt nu meestal tot creativiteit, tot inspiratie.
Dus ik zou toch stoppen met je complete animatieprogramma. Over een poosje begint de zin dan wel weer terug te komen. Zin in een museum. Zin in een goed boek. Zin in ontdekken en avonturen.

Tineke
Linkje

http://www.kiddo.net/vervelen-is-nuttig/101884
Hierin vind je mijn visie (gedeeltelijk) terug!

salida
Verkeerd begrepen

Dat mijn zoon zich af en toe verveelt is jammer. Voor hem en voor ons. Maar dat heeft mijn dochter ook wel eens en inderdaad uiteindelijk gaan ze wel wat ondernemen. Ik denk dat jullie mij wat dat betreft toch verkeerd begrijpen. Ik wil graag weten hoe ik mijn zoon het beste kan begeleiden in zijn "verveling". Overal is het nieuwe snel van af. Hij heeft alles zo snel door en leert zo makkelijk. Juf op school moet hem ook aan hetwerk houden. Voor ze het weet heeft hij zijn pluswerk af. Zoon heeft veel afwisseling nodig en dat merken wij thuis ook. Zijn behoefte aan meer en moeilijker is erg groot! Daar wil ik mee leren omgaan. Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een site over begaafde en hoogbegaafde kinderen, want ik merk dat hier de reacties niet echt zijn wat ik zoek. Jullie vinden dat wij te veel mee gaan met zoon en hem animeren. Dan snappen jullie volgens mij niet hoe mijn zoon in elkaar steekt. Ik wil graag reacties van herkenning en wat die ouders doen met hun slimme kind!

Tineke
Niet te snel opgeven

Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen, maar misschien heb jij niet begrepen dat je antwoorden hebt gekregen van ouders met zeer slimme kinderen. Oftewel: op dit forum is expertise genoeg. Ook in de gegeven antwoorden.
Misschien is het woord 'verveling' niet goed door jou gekozen, misschien zoek je naar het antwoord op de vraag: "Mijn zoon heeft een niet te stille honger naar meer en meer, hij heeft de dingen zo snel door en onder de knie dat hij snel zijn interesse verliest. Hoe kan ik hem de uitdaging bieden die hij nodig heeft?" Is dat wat je bedoelt? Dat is nl. wezenlijk anders dan het eerst leek.

Annet
Op school?

Op school is er veel mogelijk qua extra uitdaging. MIsschien dat juf niet voldoende uitdaging aanbiedt als hij het al zo snel afheeft. Sommige scholen beperken zicht tot een plusboekje van de gebruikte methode of extra werk voor kinderen die wat sneller zijn dan gemiddeld. Jouw zoon heeft waarschijnlijk meer nodig. Je kunt eens googelen op Kinheim.
Bij thuis vervelen sluit ik me aan bij de vorige schrijvers. Ik wil best helpen om mijn kind extra uitdaging te geven maar niet als dat gelijk weer aan de kant wordt geschoven. Hier ook een slim kind maar die vermaakt zich thuis prima. Op school ook maar dat komt vooral doordat hij in een Leonardoklas zit.
Een ander geschikt forum is: www.hb-kind-forum.
Daar kun je zeker tips vinden voor op school.

Tango
Vriendjes?

Kan hij niet met een vriendje afspreken, ook in het weekend. Of heeft hij die ook niet veel? en misschien naar een schaakclub gaan dat hoor je vaak dat hoogbegaafde kinderen dat doen. Misschien vindt hij daar ook aansluiting bij andere kinderen. Verder zou hij naar de bieb kunnen gaan en daar boeken halen over wat hem interesseerd. En verder sluit ik me toch aan bij voorgaande schrijvers. Als je van alles aanbiedt en hij vindt niet leuk, dan zou ik daar echt mee stoppen. Dat doe ik ook met mijn kinderen die overigens niet hoogbegaafd zijn. Als ze zeuren over uitstapjes die ze niet leuk vinden gaan ze of gewoon mee, mopperend of niet, of het uitstapje gaat niet door. Het is dan maar net hoe interessant of belangrijk ik het uitstapje zelf vindt.

Syl
Opgeven?

Is het soms dat je er mee zit dat je zoon te snel iets opgeeft? Zich niet vastbijt in een onderwerp/sport en daarin wil doorzetten? Talent op zich is niet genoeg, je moet de drive hebben om te willen groeien. Kunnen accepteren dat je 'door de zure appel heen moet bijten'.
Dat heb ik nl thuiszitten: als iets niet gelijk lukt zoals hij het wil of het is niet 100% leuk, is hij er klaar mee en gooit hij het bijltje er bij neer. Ik kan me voorstellen dat je dat wilt stimuleren (ik nl ook!) maar ik kan je daar dus niet mee helpen. (ben wel benieuwd of er mensen zijn die het wel weten!)

rodebeuk
Salida

Het IQ van mijn kinderen zet ik niet op een website. Maar laat ik het dan zo zeggen, overweeg dat er hier mensen reageren die de situatie kennen.
En ja, het kan zijn dat zij voor een heel andere oplossingsrichting kiezen voor hun slimme kind. Dat ze misschien zelfs zo'n kind gewoon als kind zien. Als je je daar al bij voorbaat al van af sluit, en als je je kind niet meer wilt zien als kind maar alleen als lopend testresultaat op pootjes, zoek dan maar op een andere plek. Bevestiging voor iedere niche is op internet in ruime mate voorhanden.

Zolang jij dit vindt:
"ik wil dat hij happy is"
gaat er niets veranderen in huize Salida.

rodebeuk
Happy

Nog even: natuurlijk wil iedere ouder "het beste" voor zijn kind.
Geluk is daarbij een lastige valkuil. Dat is een ongedefinieerde eindtoestand waarvan genoegzaam bekend is dat deze niet duurzaam te bereiken valt.

Ik zou dus eerder streven naar instrumenten. Je kind zal vooral baat hebben bij eigen handelingsmogelijkheden, eigen kracht, zelfkennis, zelfsturing, strategieën zowel voor leren als voor het beleven van zijn vrije tijd.
En daarom denk ik dat zelfstandigheid, flexibiliteit en meer van dat soort begrippen veel nuttiger zijn dan geluk.

rodebeuk
School

Overigens sluit ik me aan bij Annet (was het geloof ik) - school is een belangrijke factor. Pluswerk dat je zo af hebt is geen pluswerk. Ik zou daar eens naar gaan kijken. Ik weet hoe taai dat soort contacten met school zijn of kunnen zijn, maar ik denk wel dat daar winst ligt. Zolang school niet ok was, was het thuis met onze oudste dweilen met de kraan open.

Kendra
Sluit me ook aan

Ik sluit me ook aan bij de voorgaande schrijvers. Ook ik ga geen IQ op een website zetten. Maar school heeft echt veel invloed en de steken die ze daar eventueel laten vallen moet je niet thuis willen oprapen. Dat gaat niet lukken. En wat de anderen over vervelen zegge , klopt hier ook. In viervoud.....

Chippie
Salida

Er zitten hier veel ouders van kinderen die bovengemiddeld slim zijn. Ik heb meer aan de tips hier dan op een HIQ forum. Hier twee slimme kinderen. Eentje verveelt zich echt nooit, wil altijd alles leren. Nummer twee is precies jouw zoon. Die opmerking over museum, dat zegt hij ook zo.

Bedenk dat er ook een stukje faalangst/prestatiedrang om de hoek komt kijken. Als je gewend bent dat je met twee vingers in de neus geweldige resultaten haalt dan wordt je werkhouding en wereldbeeld wel een beetje verpest. Wij zien precies hetzelfde met sport (moeilijk vinden dat hij niet overal de beste in is) en vooral het oefenen voor muziek (oefenen, oefenen, oefenen voordat je een liedje een klein beetje onder de knie hebt). En och zie ik dat muzieklesgebeuren juist als een hele goede oefening in doorzetten en omgaan met dingen waarvoor je niet zo getalenteerd bent die je niet in een keer kunt.Hijzelf had er allang de brui gegeven, maar ondanks de frustraties bijven we doorzetten. Qua tennis, kan het niet zo zijn dat hij zich heeft gerealiseerd dat hij niet de beste is (en nee, dat hoeft ook niet) en dat hij het daarom niet zo leuk meer vindt? Hier geldt voor iedereen dat ze een sport minimaal een jaar doen.

Ten aanzien van verveling. Ken je 7 eigenschappen van 'Happy kids' van Stephen Covey? Het eerste verhaal gaat over verveling. Boodschap: je bent zelf verantwoordelijk voor je leven. Ik zou niet alles gaan aandragen.

Ik zie mijn kinderen als hele gewone kinderen die toevallig 1 ding heel goed kunnen. En ik ben er heilig van overtuigd dat je met die zienswijze verder komt dan alles aan HB ophangen. Je kunt de verveling ophangen aan HB (maar je zegt hetzef, je andere kind verveelt zich niet). Ik zou het gewoon ophangen aan het kind zelf.

Irene
Herkenning (lang)

Hier ook slimme kinderen. De ene verveelt zich absoluut nooit. Die vindt alles leuk en interessant en heeft veel fantasie. Hij kan goed met anderen overweg maar kan zich ook uitstekend zelf vermaken.
Dan de andere zoon, die kan dat dus weer helemaal niet. Hij heeft echt iemand nodig om hem bezig te houden. Vaak ook gebrek aan doorzettingsvermogen, snel op iets uitgekeken.. Het ontbreekt hem gewoon aan innerlijke motivatie. Op school een klas overgeslagen en altijd een eigen programma gevolgd, maar nooit loopt hij een stap harder dan strikt noodzakelijk. Hoe zijn werk eruitziet, en of hij nou een 9 of een 6 haalt, het boeit hem niet.
Heel lang hebben we gezocht naar iets waar hij wel een passie voor had. Hij heeft diverse sporten en scouting geprobeerd. Schaken, vioolles, noem maar op... Maar pas toen hij op rugby ging leerden we zijn andere kant kennen. Hij mist nooit een training of wedstrijd en gaat vanaf september beginnen op de rugby academy waar hij de gymnasiumbrugklas gaat combineren met 8 uur per week extra rugbytraining op topsportniveau (dis is nog naast het trainen en wedstrijden spelen bij zijn club).
Hij heeft dus uiteindelijk wel zijn passie gevonden en het is er echt een ander kind van geworden.
Wel is het nog steeds zo dat in bijvoorbeeld een weekend zonder plannen je echt gek van hem wordt, Niet allen verveelt hij zichzelf, hij valt ook de rest van het gezin er mee lastig. Straks heeft hij maar liefst 8 weken zomervakantie en ik denk wel dat we hem dan in ieder geval ook een week op een kamp 'sturen' (wil hij zelf ook graag hoor, maar dus ook om er zelf niet gek van te worden...). Ik denk dat zijn overvolle programma na de zomer voor hem alleen maar heel goed is.
Kortom, mijn tip: prober eens rugby ;o)

koentje
Hier een kind met laag iq

verveelt zich nooooooooooooooit! Heeft veel fantasie en spelideetjes weliswaar op het nivo van een gemiddeld jonger kind, maar dat mag de pret niet drukken. Natuurlijk zegt hij wel eens zich te vervelen, maar dat betekent meestal dat hij ergens ontevreden over is en iets nieuws wilt hebben. Een ds spel of zo.... Maar ja, als een kind nergens meer naar verlangt....
Salida; ik krijg het gevoel dat je je HB kind te veel als een speciaal kind ziet en hem te veel wil pamperen.Alsof je alsnog bang bent om er niet genoeg uit te halen. Ik zou meer zijn zwakke kant proberen te stimuleren. Doorzettingsvermogen kweken!
Ennuh.... Verveelde jij je vroeger nooit?

salida
Herkenning

Gelukkig zijn er mensen die zich wel in mijn verhaal herkennen. Ik ben blij met de reactie van Chippie en Irene.
Zoon wil ook met zo min mogelijk inspanning werken en leren. Hij is ook gewend dat het allemaal makkelijk is. Natuurlijk proberen wij er achter te komen waar zijn passie ligt. Dochter heeft dat met paarden en andere zoon met voetbal. Jongste zoon heeft dus niet veel. Motivatie is een probleem denken wij. Hij kan heerlijk spelen als hij weer iets heeft gevonden wat hij leuk vindt. Nu is hij weer eindeloos in de weer met edelstenen. Duurt nog een week schat ik en dan is het weer over en begint hij weer te klieren. Hij krijgt dan van ons echt niet direct weer iets om zich mee bezig te houden. Soms duurt het weken voor hij weer iets gevonden heeft. Tot die tijd valt hij ons lastig met zijn geklier en dat ben ik zo zat. Hij verpest dan de hele sfeer in huis. Er zijn weinig kinderen in de buurt om mee te spelen. Heeft wel een vriendje op school waar hij vaak mee af spreekt. Maar niet in het weekend. Dus die duren zo lang voor hem. Scouting heeft hij 2 jaar gedaan, maar toen was hij het spuugzat. Nu gaat hij voetbal proberen. We hopen dat dat wat is, want dan heeft hij 2x training en op zaterdag een wedstrijd. Samen met zijn andere sport en muziekinstrument zijn zijn dagen weer wat voller. Want dat wil hij graag zegt hij zelf. Als voetbal niks wordt kan ik rugby voorstellen: de club zit om de hoek.

Irene
Doorzettingsvermogen

De motivatie en het doorzettingsvermogen kwamen bij onze zoon dus ook pas toen hij iets gevonden had waar hij echt enthousiast over is. En dan nog blijft het op andere vlakken moeizaam. Ik zie het wel als iets in zijn karakter, met slimheid heeft het volgens mij helemaal niks te maken.

Coco
Slim?

Ik begrijp het niet helemaal.
Omdat hij slim is verveelt hij zich sneller dan andere kinderen? Dus als je iets makkelijk leert is de lol er snel af?
Dat lijkt me een verkeerde conclusie.
Hij stopte met tennis omdat hij na een paar maanden vond dat hij goed genoeg was.
Heeft hij Wimbledon al vijf keer op rij gewonnen of zo?
En musea vindt hij saai! Is dat omdat hij zo slim is?
Ik denk toch echt dat je twee dingen door elkaar haalt.
Het feit dat hij zich op school verveelt (dat zou misschien komen omdat hij niet voldoende wordt uitgedaagd) en het feit dat hij zich thuis en in zijn hobby's verveelt (omdat hij misschien de verkeerde hobby's heeft of wellicht omdat hij niet de moeite neemt om ergens zijn best voor te doen of zich erin te verdiepen).

Manda Rijn
Sop gaar koken

ik denk dat het goed is als kinderen zich vervelen, dan gaan ze na gebrek aan aandacht (werkt hier ook zo) vanzelf iets verzinnen. Ik geef dan bijvoorbeeld een taak op "sorteer je speelgoed", "zoek je duckies eens uit", "ruim je paardenposters op" "verschoon het caviahok", "zoek paardenbloemblaadjes voor de cavia's" en dan zit ze uren boven opeens met oude spullen te spelen, of haar kamer anders in te richten.

Verder ben ik een moeder die weinig aanbiedt qua entertainment. En mijn dochter loopt dus ook de helft van de tijd te zuchten "wat kan ik doen ????". En dan verzin ik een huishoudelijke taak, als dat ook niets oplevert dan moet ze het toch echt zelf uitzoeken, ik heb het druk zat.

Marrie
Slim?2

Ja dat is het probleem van cognitief slimme kinderen in +klasjes: die worden verder getraind in cognitief slim worden. Feitjes dus. Vandaar de verdere roep om beeldschermen en games e.d. Er zijn geen +klassen voor creativiteit en sociale omgang, terwijl deze elementen ter compensatie van de cognitieve wildgroei deze kinderen best eens zouden kunnen dienen. Ik zou het dus meer in die richting zoeken: niet alleen die linker hersenhelft stimuleren, ook de rechter en vooral de combinatie. Dan gaat hij zich niet alleen minder vervelen, maar dan kan er pas echt een genie'tje uit groeien.

truusje
Marrie

Er zijn wel programma's voor deze ontwikkeling van kinderen. Onze oudste krijgt op school in speciaal groepje extra ondersteuning. Ik geloof dat het programma van eduforce is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene Berk
Marrie

Ik denk dat je een heel verkeerd beeld hebt van plusklassen. Ik heb 2 zoons in plusklassen en herken het totaal niet. Het aanbod is juist zeer gevarieerd en de nadruk ligt met name op creativiteit en samenwerken. Ik weet zeker dat de plusklas van onze school daar niet uniek in is.

Marrie
Nou gelukkig

Het kan inderdaad dat ik daar een verkeerd beeld van heb, van plusklassen. Blijft voor mij de vraag hoe een kind dat creatieve uitdagingen ervaart in zijn leven zich kan vervelen.

Ilva
Plusklassen

Mijn zoon zit ook in een plusklas en daar hebben ze een project over landen. Ze moeten dingen op zoeken in boeken en op het internet. Over het land, het bestuur, de klederdracht, de flora en fauna, muziek, taal. Ze moeten erbij knutselen (klederdracht namaken, gebouwen namaken), powerpoint/slideshow maken, posters maken. Creativiteit en samenwerking is heel belangrijk. En vooral de samenwerking is niet makkelijk.
Het zou dus ook anders moeten kunnen.

Loes3
Ook verveeld

Ik heb me mijn hele jeugd gruwelijk verveeld. Daar is weinig creatiefs uitgekomen, wel een ontzettende hekel aan verveling. Ik ben ook HB. Ik heb een dochter die zich geweldig zelf kan vermaken, als ze voldoende prikkels krijgt en die haalt ze niet ( enkel) uit muziek en sport.
Musea met activiteiten, engelse les, leren computerspelletjes maken, leren animatiefilm maken, hele muur beplakken met papier en een stad tekenen: na een ochtend 'voeding' heb ik het leukste kind van de wereld.
Ik verveel me nog steeds snel. Heb een vriendin die zomers drie weken gaat kamperen en dan zeker om de andere dag alleen voor de tent zit. Brrrr. Dan ging ik liever werken.
Kortom al die 'vervelen moet' betwijfel ik. Niet dicht plamuren, maar zeker brein, geest en lichaam stimuleren;-).
Loes

Coco
Loes

"Kortom al die \'vervelen moet\' betwijfel ik."
Ik vind ook niet dat 'vervelen moet', maar het lijkt nu net dat hoe hoger het IQ van het kind, hoe meer het beziggehouden moet worden. Alsof het iets met intelligentie te maken heeft of je jezelf kunt amuseren.
Let wel: ik heb het nu over vrije tijd, niet over school. Op school moeten álle kinderen worden beziggehouden en uitgedaagd en wel op hun eigen niveau (in de ideale wereld).
Het lijkt me een beetje onzin dat een HB kind voortdurend van de ene club naar de andere gesleept moet worden om zich te kunnen amuseren. Wat dacht je van boeken lezen (kun je helemaal zelf uitzoeken wat voor niveau en interessegebied)? Of tekenen of muziek maken (afhankelijk van hoe creatief en/of muzikaal het kind is). En ook een HB kan af en toe "domme spelletjes" als verstoppertje spelen of hinkelen leuk vinden.
Ik heb me als kind op school ook doodverveeld (in die tijd waren er nog geen plusklassen, ik mocht soms gaan rekenen met een hogere klas, van die ellenlange cijfersommen die je op een gegeven moment ook wel gezien had), maar thuis vermaakte ik me prima. Een stapel boeken of tekenpapier en potloden en ik was weer de hele middag zoet.

Sasvangent
Tja

ik ging eigenlijk niet reageren in dit draadje over vervelen maar hier ook een kind dat erg onderheving is aan vervelen als het programma niet stampensvol gevuld is in de vrije tijd.
Voor mijn kind moet het vooruitgaan, geen gelanterfant, het moet echt zijn wat er wordt gedaan, er moet een resultaat uitkomen. Ze doet een hele resem aan geplande activiteiten, als ze thuis is zit ze meestal ook wel wat te doen (lezen, muziek, schrijven, turnen, kleien ...) en nog klaagt ze heel vaak dat ze niks te doen heeft; elke minuut moet ze wat doen. En dat kind heeft bijna geen vrije tijd. Domme spelletjes spelen wil ze niet. Ik steek dat nu niet meteen op intelligentie maar ze vordert in alles gewoon snel, zodat het niveau blijkbaar constant 'hoog' moet worden gehouden. Zelfs in de vrije tijd sport en muziek activiteiten ben je onderhevig aan meedoen met de groep en dat gaat haar vaak te traag. Nu hebben we naar volgend jaar toe misschien een oplossing hiervoor dat ze meer een progamma op maat zal hebben en hopelijk helpt dat.
Het heeft gewoon met karakter te maken en een hoge intellegentie kan het eventueel op bepaalde vlakken versterken.

salida
Sasvangent en loes3

Fijn jullie reacties. Dit is allemaal erg herkenbaar. Wat je schrijft over je dochter, zo gaat het hier dus ook. Ben benieuwd wat voor programma op maat jullie gaan doen. Kun je daar iets meer over vertellen?
Wat het vervelen betreft: ik laat hem natuurlijk wel een sin zijn sop gaar koken, maar wil hem dus niet dag in dag uit laten vervelen. Ze hebben vanaf vrijdag 2 weken vakantie hier. We gaan een stedentrip doen en verder zijn we thuis. Die dagen moet ik nu alvast wat gaan vullen. Hij moet geprikkeld worden. Dat kan idd door 's sochtends ergens heen te gaan en dat hij dat 's middags of de volgende dag thuis "verwerkt". Dat kan wel. Maar eigenlijk willen we liever iets waar hij structureel mee bezig zou kunnen zijn. Een hobby, clubje of wat dan ook.

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.