Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Steenrijke vriendjes

Nu heb ik al voor de zoveelste keer gehoord wat een vriendje wel niet aan spaargeld heeft. Honderden euro's, hebben ze! Die van ons (7 en 10) krijgen resp. 1 en 1,50 per week en dat is zo weer op, soms sparen ze, maar verder dan 15 euro komen ze echt niet.
Ik vind het idioot veel geld voor zulke jonge kinderen. Dat komt dan volgens de kinders doordat ze ook gekregen geld van opa's en oma's opgespaard hebebn, maar dan nog! Ik vertelde ze al dat die kinderen meer zakgeld hebben dan wij als ouders
Ik wou het balletje hier toch eens opgooien, want ik blijf me afvragen of die kinderen daar dan zelf ook dingen van moeten betalen die wij nu voor ze nu, of dat dat gewoon ligt e groeien in het spaarvarken terwijlo de ouders gewoon alles betalen...
Hebben jullie ook van die rijke kinderen? En hoe vergaren ze zo'n kapitaal? Wat mogen n moeten ze daarmee doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

09-09-2010 om 16:43

Zakgeld plus geld van opa en oma

Ja, ik hoor het hier regelmatig dat andere kinderen veel spaargeld hebben. Inderdaad gekregen van opa's en oma's: verjaardagsfeest, communiefeest (hier dus niet), 5 euro per rapport etc. Dat tikt toch wel aan? Ik ken geen kinderen met absurde zakgeldbedragen. Iets tussen de 0,50 ct en 1,50 euro is hier ongeveer de norm (per week).

Hoezo

intrigeert je dat eigenlijk zo ?

hier heeft mijn dochter van 7,5 iets van E 110 op haar rekening staan. Opa en oma hebben wel eens geld gegeven voor een verjaardag of sinterklaas en dan storten ze het op die rekening en dan vergeet ik er iets van te kopen/ik heb geen zin om nog meer te kopen dan ik al van plan was.

Ik stort af en toe wat want ik vergeet het zakgeld wel eens (E 0,50 per week voor in de spaarpot en E 0,50 om uit te geven, 4 euro per maand dus.

klaver

klaver

09-09-2010 om 16:50

Hier ook

Mijn kinderen krijgen per per maand 4 euro op hun rekening en hoeven daar niets van te betalen (heel slecht, want daarmee gaat het idee van zakgeld te niet). Eigenlijk is het dus geld waarvan ze af en toe bij Bart Smit iets uitzoeken. Wel fijn dat ik bij alle kinderwensen kan zeggen: ' is goed, vraag maar voor je verjaardag/sinterklaas of betaal van je zakgeld). Verder krijgen ze hier aardig wat 'rapportgeld' van opa en oma en heeft een optreden op Koninginnedag hun rekening zo doen zwellen dat alle kinderwensen eigenlijk binnen bereik liggen. Ik heb ze trouwens wel duidelijk gemaakt dat het bedrag op hun bankrekening 'prive' is.

klaver

klaver

09-09-2010 om 17:05

Prive

met prive bedoel ik dat het geen gespreksonderwerp is met vriendjes.

Maxime.M

Maxime.M

09-09-2010 om 17:18

Vriendjes

Hier hebben mijn kinderen ook vriendjes en vriendinnetjes die gewoon een blackberry of iphone krijgen. Ipod hebben ze allang en hebben ook meestal tv (flatscreen) op hun kamer. Dure kleding en schoenen krijgen ze gewoon (niks kleedgeld ) en op vakantie meerdere keren per jaar is bij hun ook gewoon. Lastig voor ons alleen, want wij doen daar niet aan mee en mijn kinderen voelen zich vaak erg zielig en arm (terwijl we dat helemaal niet zijn, maar tja.. ze zullen nooit zo rijk zijn als die kinderen)

Maxime

Jade

Jade

09-09-2010 om 18:12

Steenrijk,

Het is iets minder nu, maar een aantal jaren geleden had mijn dochter een bedrag in de beurs zitten, waar ik jaloers op was: opgespaard zakgeld, verjaardagsgeld, geld van oma etc.

De juf gaf zelfs al aan in het verslag dat Kim een rijke fantasie heeft........zoveel geld kon ze niet hebben, dacht ze. Wij hebben haar uit de droom geholpen

Ze krijgt 2,50 zakgeld per week en als ze wat wil (shoppen of zo) dan moet ze dat van haar eigen geld doen (oke, ze krijgt dan ook nog wel wat van ons mee).

Mijn zoon krijgt 7,50 per week, wat binnen no-time op is.

Zakgeld: mogen ze zelf weten wat ze mee doen.
Spaargeld: daar mogen ze niet aan komen.

Sancy

Sancy

09-09-2010 om 19:21

Spaargeld of spaarrekening?

Heb je het nu over spaargeld in de spaarpot of spaargeld op een spaarrekening, Peenvogel? Want dat vind ik wel verschil maken.
Mijn kinderen krijgen 2 euro per week zakgeld. Dat gaat vrijwel altijd direct in hun spaarpot. Bij hun vader (ik ben gescheiden) gaat dat net zo. Als ze iets graag willen, mogen ze er voor sparen of kijken of ze al genoeg gespaard hebben. Dat betekent dus dat ze ieder 2 spaarpotten hebben en daar zitten soms bedragen van meer dan 200 euro in. En soms is die pot weer leeg, dan is het jammer maar helaas. Ze gebruiken het geld ook voor (kleine) kadootjes voor hun vader, mij en mijn partner; feestjes van vrienden worden samen betaald; ik geef een standaard bedrag en als zij iets duurders willen geven, vullen ze het van hun eigen geld aan.
Daarnaast hebben beide kinderen vanaf hun geboorte een spaarrekening, geopend door hun vader en mij. Daar is een startbedrag op gezet. Ook hebben opa en oma voor mijn kinderen een spaarrekening geopend als geboortegeschenk, bij een andere bank (heel handig :s). En ik vermoed dat hun vader na de scheiding voor beide kinderen een nieuwe spaarrekening geopend heeft.
Ze hebben geen idee hoeveel er op die spaarrekeningen staan trouwens. 1 x per jaar, als de rente is bijgeschreven, kijk ik weer verbaasd naar hoe rijk ze eigenlijk zijn. Eigenlijk zijn ze steenrijk maar ze hebben er geen weet van.

Guinevere

Guinevere

09-09-2010 om 19:50

38,-

Ik geloof dat zoon nu over het bedrag van 38 hele euri kan beschikken. Desalniettemin, voelt hij zich steenrijk!
Zijn vriend schijnt 500 euro te hebben. Maar ja, die mag elke rondslingerende munt in huis in zijn eigen spaarpot steken. Kolder vind ik dat.

Hillary

Hillary

09-09-2010 om 20:29

Ook

Mijn kinderen bulken van het geld. Komt voornamelijk omdat we een erg grote familie hebben. Op een verjaardag komen er ca. 50 man ofzo. Die geven dan allemaal geld. Opa's en oma's geven ook altijd nog wat voor het rapport. Ze krijgen daarom niet veel zakgeld en voor het rapport helemaal niets van ons, ze weten toch van gekkigheid al niet meer wat ze met hun geld moeten doen. Jongste is bijna 11 en krijgt 1,50 per week. Ze betaalt bijvoorbeeld de bioscoop ervan als ze daar met een vriendin naartoe gaat. Oudste is 12 en krijgt sinds 3 weken 5 euro (maar daarvoor dus 1,50) nadat hij naar de brugklas is gegaan. Hij moet alle uitstapjes met vrienden (bioscoop, snowworld, bowlen) zelf betalen, evenals cadeautjes voor vrienden, voor ons en als hij op school wat lekkers haalt.
Jongste heeft nog 50 euro op de bank staan van haar vorige verjaardag en ik denk rond de 25 in haar spaarpot. Na haar verjaardag vorig jaar heeft ze er oa een Bjorn Borgtas en een fotocamera van betaald.
Tja van mij hoeft het dus ook niet dat ze zoveel geld hebben, maar ik weet niet goed wat ik ertegen moet doen.

Asa Torell

Asa Torell

09-09-2010 om 20:58

Spaarrekening

Hier ook een spaarrekening voor beide kinderen waar wij elke maand een vast bedrag op storten 'voor later'. Verder krijgen ze nooit geld kado tot dusver maar dat zal vast nog wel komen, ze zijn nu 6 en 3. De oudste krijgt ook 60 cent zakgeld per week en is tot nu toe in het bij elkaar sparen van maximaal 10 euro geslaagd.
Maar als ze zich ooit herinneren dat ze zo'n spaarrekening hebben en het bedrag onthouden dat hier wel eens genoemd wordt als we de rekeningafschriften openen, en daarover dan gaan vertellen, ja dan lijken ze ook ineens heel rijk. In zekere zin zijn ze dat natuurlijk ook, maar niet om zomaar ineens nu allerlei speelgoed zelf te kunnen kopen.

blauwtje

blauwtje

09-09-2010 om 21:20

3 traps

Hier vullen de grootouders elkaar aan. Grootouderpaar 1 is van geven met de warme hand, maar het zijn bedragen voor later. Dus duizenden euro's op de bankrekening (ook omdat oma haar testament heeft gemaakt, fiscale overwegingen). Grootouderpaar 2 zijn babyboomers dus die geven geld uit aan zooi. Als ik er niet pal voor staan hadden ze allebei al een Ipod gehad (5 en 8 jaar). Nintendo DS was dan als tussendoortje gekomen. Verder kunnen ze het hele jaar door alle bestellingen plaatsen die ze maar willen. Letterlijk. Dan sturen ze achter mijn rug een mailtje en komen er abonnementen in huis voor meer dan 100 euro (Kidsweek junior, DD, DD junior). We hebben gestipuleerd dat kadootjes tussendoor niet meer dan 10 euro mogen kosten. Gevolg: oma liegt over de prijzen.

Oh ja, dan krijgen ze ook nog zakgeld. Wij zijn namelijk consuminderaars en BFO's (bewuste financiële opvoeders). Ze krijgen 50 ct en 1 euro per week en daar sparen ze ook weer van. Af en toe nog een flapje van babyboomoma als ik niet kijk, dus in de portemonnee zit algauw meer dan 50 euro.

Eigenlijk belachelijk.

Nou ja, we hebben het geprobeerd zullen we maar zeggen.

blauwtje

blauwtje

09-09-2010 om 21:23

Wat ze ervan mogen doen

Van het geld in hun portemonnee mogen ze alles doen wat ze maar willen. Ik zit dan met kromme tenen te kijken hoe ze het 100-zoveelste prutsige Legodoosje kopen. Echt aaargghhh ik vind het vreselijk.

Maar de gein is wel dat het meestal na een paar doosjes bekeken is. Motto is dus: vertrouwen hebben in het leervermogen van kind. Na een paar van dat soort prutsaankopen is oudste gaan doorsparen tot om en nabij de 100 euro.

Ik maak me wel zorgen wat het effect is van babyboomoma maar ja, daar doe ik nix aan. Ik hoop dat het van dag tot dag zien hoe wij met geld omgaan meer indruk achterlaat dan de wetenschap dat ze alles kunnen bestellen wat ze maar kunnen bedenken. Stel je voor, als ze volwassen zijn is die kraan echt wel dicht! Dan hebben pa en ma de erfenis moeten weigeren door de grote restschuld op het woonpaleis van babyboomgrootouders.

Kiki

Kiki

09-09-2010 om 22:02

Hier ook rijke kinderen

We hebben een spaarrekening, waar wij per maand 100 euro per kind opstorten voor hun studie.

Mijn ouders zijn welgesteld en die schenken elk jaar het maximale bedrag dat je belastingvrij mag schenken aan de jongens.
Mijn schoonouders storten ook iedere maand geld op een rekening voor de kinderen.
Echt niet dat ik dat allemaal vrij besteedbaar ga maken
Ze hoeven het ook helemaal niet te weten vind ik

Het geld gaat naar hun studie en als ze het huis uitgaan mogen ze het voor hun uitzet gebruiken

Asa Torell

Asa Torell

09-09-2010 om 22:26

Blauwtje (ot)

Ik geloof toch niet dat babyboomers allemaal hun geld aan zooi uitgeven... mijn babyboomouders zitten zeker minder op hun geld dan de generatie voor hen, maar dit soort rare dingen doen ze helemaal niet. De kleinkinderen krijgen een mooi leesboek voor hun verjaardag en af en toe een dierentuinknuffeltje tussendoor en that's it.

Sofie-Anne

Sofie-Anne

10-09-2010 om 00:04

Hier

Elk leeftijdsjaar is een euro per maand op de rekening. En die van 0 krijgt 1 euro, is anders ook zo zielig he.
Dat gaat automatisch en dat spaart beter dan in het contant geven.

Verjaardagsgeld en wat ze verdienen met klusjes of verkopen van speelgoed gaat ook naar de rekening. Daar teren ze wel een jaar op. als ze dan iets leuks zien mogen ze het in overleg kopen. we hebben de regel bijv dat ze geen pokeomonkaartjes mogen kopen van dat geld.
Verder weinig regels.

Vandaag bijv. heeft de oudste en pet gekregen van 35 euro, en die moest hij zelf betalen, want dat vind ik geen onmisbare kleding .
Hij heeft ook een ipod bij elkaar gespaard. we hebben wel een verzoekje, als ze iets willen kopen, eerst minimaal 1 nachtje over slapen en als ze het dan nog heel erg graag willen mogen ze het kopen. werkt ook goed !

Fatima

Fatima

10-09-2010 om 08:02

10 euro voor een kadootje van opa en oma?

Ik lees dat blauwtje de opa en oma op een soort rantsoen heeft gezet? Ze mogen voor maximaal 10 euro een verjaardagskadootje kopen? Wat erg zeg. Laat ze dat zelf bepalen!

Yta Chalne

Yta Chalne

10-09-2010 om 08:18

Fatima

Je leest niet goed, probeer het nog eens.

Hier geen steenrijke kinderen overigens. Kleuter heeft niet eens een spaarpot. Niemand komt hier op het idee om kleintjes geld te geven voor verjaardagen etc.

Ook hoor

Hier hebben de kinderen van ons een studierekening en van de ene opa en oma een spaarrekening voor een rijbewijs en van de andere opa en oma krijgen ze schenkingen (o.a. toen overgrootouders overleden staat daar een stukje van op...belastingvrij bedrag ook elk jaar). De schenkingen staan vast tot ze 21 jaar zijn. Die andere 2 zijn pas voor hun opneembaar als ze 18 zijn en wij kunnen erbij (mocht dat nodig zijn gebeurd niet).
Al met al best veel. En hier weten ze het wel...ze krijgen bankafschriften en zien die en ze zijn natuurlijk niet gek. Nee ze mogen het niet zelf besteden. Alleen voor de doeleinden waarvoor ze bedoeld zijn...Maar ook hier hebben ze bij het zien van zo'n rekening wel eens geroepen dat ze o,zo,rijk zijn!
Dat valt denk ik ook wel tegen...ik had ook zulke potjes toen ik puber was en toen ik mijn studie had afgerond,op kamers was en getrouwd en een rijbewijs was er niks meer over.
groeten albana

vlinder72

vlinder72

10-09-2010 om 08:55

Nou

Wij zijn als ouders redelijk vermogend. Toch hebben onze twee oudste kinderen niet meer dan respectievelijk 4 en 15 euro in hun spaarpot. Ze krijgen van ons 1 euro per week. Wel hebben ze een spaarrekening maar daar weten ze niets van en dat bedrag zien ze voordat dat een jaar of 18 - 20 zijn ook niet. Volgens mij heeft het weinig te maken met de rijkdom van de ouders maar meer wat kinderen vragen voor verjaardagen en zo. Zo heeft mijn neefje ook honderden euro's. Hij vraagt voor zijn verjaardag altijd aan iedereen geld. Hij mag met zijn rapport bij iedereen om geld vragen etc. Mijn kinderen doen dat niet. Ze vragen cadeautjes voor hun verjaardag. Rapporten tonen aan opa's en oma's, ooms en tantes mag van ons niet. Ze hebben alleen meer geld als wij speelgoed op Marktplaats verkopen.

Fatima

Fatima

10-09-2010 om 08:58

O sorry

Je hebt gelijk Yta Chalne het ging om kadootjes tussendoor. Mijn excuses!

blauwtje

blauwtje

10-09-2010 om 10:31

Hihi fatima

Is goed hoor...

paar weken geleden kreeg een vriendinnetje een Ipod... stuurt mijn zoon (8) even een mailtje om een mp4 speler te bestellen... komen wij nog net op tijd erachter om te voorkomen dat dit tussendoor wordt gekocht. Hij is over een paar weken jarig en daar had hij al een andere 100+ bestelling voor geplaatst.
Op jonge leeftijd was het nog erger, dan kwamen er Legodozen van 40 euro bij ieder bezoek. En vervolgens de vraag (kleuterleeftijd) waarom niet iedereen kado's meeneemt. Een keer kwam babyboomoma onverwachts langs zonder kado; hij keek haar niet eens aan.

Tsja, dan komt er toch een punt waar je gaat ingrijpen. De grootouders zijn ook helemaal in de war als ze met zijn verjaardag wel los mogen gaan. Ze snappen echt helemaal niet wat onze bezwaren zijn, ze zien ons gewoon als strenge zeurkousen.

emma43

emma43

10-09-2010 om 11:47

Voor en van de kinderen.

Wij hebben een spaarrekening voor de kinderen voor als ze later gaan studeren,staat vast tot ze 18 zijn.Dat weten ze zelf niet,vinden we ook niet nodig.Hebben we oo kgedaan omdat mijn man een eigen zaak heeft,als dat fout gaat hebben altijd nog wat achter de hand voor hun studie.Zie dat meer als ons geld als geld van de kinderen.
Dan hebben ze beide een rekening waar geld opkomt,de nieuwjaarscenten,schenkingen aan ons schuiven wij meteen door naar de kinderen en als ze erg veel verjaardagsgeld hebben dan gaat daar ook een deel van naar die rekening.Doxhter weet dat de rekening er is,maar weet niet hoeveel erop staat.Ze heeft zelf een aparte rekening waar ze zelf over beslist.Zoon 10 jaar is nog niet op de hoogte van de rekening.Hi jheeft nog geen andere rekening maar een spaarpotje,waar ongeveer 20 euro inzit.
Opscheppen over hoeveel spaargeld je hebt,vindt ik niet prettig.Om te verkomen dat mijn kinderen dat doen,weten ze gewoon niet wat ze hebben tot ze weten dat geld een prive onderwerp is.Dochter weet dat ondertussen wel,zoon kan zich niet bedwingen denk ik ,om als een vriendje zegt hoeveel hij heeft zijn bedrag te noemen.
Ik leer mijn kinderen ook dat ze niet mogen vertellen wat iets gekost heeft.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-09-2010 om 13:30

Blauwtje

"Grootouderpaar 2 zijn babyboomers dus die geven geld uit aan zooi."

Nou vind ik toch dat je mijn ouders daarmee te kort doet hoor. Zoals ik je verhaal lees gaan de grootouders bij jou inderdaad veel te ver, maar onze babyboomgrootouders zijn toch echt heel anders. Verjaardagcadeaus en met Sinterklaas zijn bijvoorbeeld een mooi spel met een kleinigheidje erbij, of een mooie lego-doos, en verder tussendoor wel eens een kleinigheidje, maar dat zijn er weinig genoeg om te zorgen dat het bijzonder blijft. Gelukkig.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-09-2010 om 13:33

Ik was een rijk kind

Ik kreeg minder dan gemiddeld zakgeld. Moest daar oorspronkelijk 5 gulden voor de cadeautjes in het gein van betalen, maar toen bleek dat ik dan 50 cent per jaar overhield, toen hoefde dat een tijdlang niet meer. Verder kreeg ik regelmatig geld van m'n oma op m'n spaarrekening gestort.
Maar ik had grootse plannen, al jong besloten om vast voor m'n huis te sparen. Dus vrijwel al m'n geld ging van de bank naar de spaarrekening.
Ik heb nu helaas wel een hypotheek maar dankzij m'n spaargedrag van vroeger is het toch gelukt om die een beetje lager te kunnen houden.

blauwtje

blauwtje

10-09-2010 om 14:02

Tijgeroog

Dat 'dus' is natuurlijk met een flinke knipoog te lezen. Hoeveel van dat soort grootouderparen zou er zijn in NL, tussen pak 'm beet 1942 en 1950 geboren? Ik denk heel veel.

Maar ik maak graag een expliciete uitzondering voor alle grootouderparen behalve ons eigen babyboompaartje. Er zit natuurlijk ook veel meer achter dan alleen de generatiekwestie. Zo moet je het inkomen maar hebben, en het gebrek aan gevoel voor financiën, de levenshouding, en zo verder en zo voort.

'Hier hebben mijn kinderen ook vriendjes en vriendinnetjes die gewoon een blackberry of iphone krijgen. Ipod hebben ze allang en hebben ook meestal tv (flatscreen) op hun kamer. Dure kleding en schoenen krijgen ze gewoon (niks kleedgeld ) en op vakantie meerdere keren per jaar is bij hun ook gewoon'

Hoe oud zijn die kinderen? Een blackberry of een Iphone bij basisschoolkinderen?? Een flatscreenTV op eigen kamer. Tja, daar kan ik met mijn verstand niet bij.
Dan heb je als ouders gewoon teveel geld of geen flauw idee hoe je dat verstandig kunt uitgeven.

Kleding en vakanties vind ik wat anders, da's ook luxe, maar minder onzinnig dan die dure electronica.

Kinderen gebruiksgeld geven voor hobby's, cadeautjes voor familie en vrienden, verzorging eigen huisdier, dat soort dingen - da's handig om te leren met geld om te gaan en te zien dat niets voor niets is. Maar enorme bedragen is niet zinnig, kinderen hebben nog geen beeld bij dergelijke grote bedragen.

Dus met royale (groot)ouders zorgen voor een spaarrekening, sparen voor studie, rijbewijs, dat soort dingen;

En zéker niet tegen vriendjes opscheppen hoeveel je wel niet hebt. Dat is ongelooflijk vervelend en eigenlijk ook asociaal!

Maxime.M

Maxime.M

10-09-2010 om 16:33

Bromvlieg

Ja het gaat om kinderen uit groep 8, en ik had het ook over de vriendinnen van mijn dochter, die zijn 14. Leeftijdsgroep 11 tot 14 dus eigenlijk..

Hier wel

Kleinkinderen krijgen van opa en oma tot hun 12e jaar elke verjaardag, vakantie en met de feestdagen een bedrag gestort. Op de verjaardag zelf krijgt zoontje in natura een kleinigheidje (vaak juist een groot succes, bijv. een stickervel, een pak vouwblaadjes, een "groeibeest", een magneet). Opa en oma vinden nl dat kinderen vaak overladen worden met cadeau's en daar kan ik wel in meegaan.

Oudste heeft van het gespaarde geld vorig jaar een mooie electrische gitaar met versterker gekocht.
Jongste van 6 spaart voor zijn rijbewijs of voor 2 honden
Er mag pas aan het geld gekomen worden als ze 17 zijn en het moet wel goed besteed worden (opsouperen in het uitgaansleven is bijvoorbeeld niet toegestaan).

Zelf sparen we ook nog maar dat is voor studiekosten later.Als je elke maand een klein bedrag wegzet tikt dat toch aardig aan op den duur.

Overigens "klaagt"oudste weleens dat het toch jammer is dat hij zulke arme ouders heeft, zijn vrienden krijgen allemaal een rijbewijs en een auto. Dan troost ik hem altijd met de opbeurende woorden dat hij straks gezegend is met doorzettingsvermogen.

Damajo

Sera

Sera

11-09-2010 om 16:37

Hier

Voor alle kinderen heb ik een spaarrekening waar we geld sparen voor hun studie maar hier weten onze kinderen niks van. Dat vertel ik ze later nog wel een keer maar dat geld mogen ze nu toch nog niet aan komen dus daar hebben ze nog helemaal niks aan.

Daarnaast krijgen ze zakgeld en af en toe tussendoor geld van oma (de moeder van mijn man, van mijn ouders krijgen ze nooit geld) of van de zus van mijn man. Mijn oudste twee kunnen goed sparen dus die hebben soms inderdaad wel 50 euro of zo in hun spaarpot. Op een gegeven moment kopen ze er wel altijd wat van. Ze sparen voor lego en playmobil dozen of voor computer spelletjes. Mijn zoon koopt eigenlijk nooit wat tussendoor. Mijn dochter spaart maar koopt tussendoor ook regelmatig kleinigheidjes zoals een stickervel of een tijdschrift.

De moeder van mijn man is heel gul en heeft ook wel redelijk wat geld. Zij koopt vaak dure cadeaus voor de kinderen of stuurt geld op. Voor de zomer had ze 100 euro voor elk van de kinderen opgestuurd! Heel lief natuurlijk maar voor de kinderen een groot bedrag. Ze hebben er playmobil van gekocht.

Ik weet niet of ze tegen vriendjes zeggen hoeveel geld ze hebben maar geld is bij ons geen taboe onderwerp dus het kan best zijn dat ze het wel zeggen als een vriendje er om zou vragen.

Kersje

kan prima voor jou werken hoor, maar wat Pelle zegt is wel wat heeeel erg aangeraden wordt door Nibud: laat ze het helemaal zelf doen.

Het blijft ze echt beter bij als kinderen uit eigen ervaring leren. Ooit staat die snoeppot er wel. En trouwens, met snoep heb ik het ook gedaan. Laat ze zich maar een keer voleten, dat willen ze ook geen 2de keer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.