Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

19-05-2011 om 09:29

Stellingen voor tijdens de maaltijd

Jongste (9) moet van mij wat meer praten en proberen iets onder woorden te brengen, oudste heeft het daar veel en veel te makkelijk mee en jongste sneeuwt helemaal onder.

Wie weet er leuke/interessante stellingen om tijdens de maaltijd te bespreken? Mag over van alles gaan, allochtonen, geloof, politiek stelsel etc?

Ik vind het lastig om stellingen te bedenken en die zijn zoveel duidelijker dan een onderwerp.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

19-05-2011 om 09:39

Dichter bij huis?

Kun je niet iets bedenken wat wat dichter bij ze staat. Dingen die op school spelen, in de buurt. Verkeersveiligheid.
En kijk eens rond bij de vragen hier op OO. Laat ze eens discussiëren over de snoepkettingen bij de avondvierdaagse.

koentje

koentje

19-05-2011 om 10:33

Je stelt

wel meteen een hoge eis door het in een discussievorm te willen gieten. Kun je niet afspreken dat jongste meer vertelt en dat oudste dan helpt met vragen stellen? Zo bereik je dat oudste iets sociaals doet in die zin naar jongste. Desnoods maak je een soort spel ervan dat oudste punten verdient door goede vragen te beantwoorden en jongste door antwoorden te geven?

Tink

Tink

19-05-2011 om 11:01

Euh

Gaat jongste dat leuk vinden? Kan me zomaar indenken dat ik het verschrikkelijk zou vinden om aan tafel te móeten discussiëren omdat mijn ouders me te stil vinden. Als ik naar mezelf kijk: ik ben in discussies ook niet haantje de voorste, heb vaak niet direct een mening klaar en leer intussen wel van de mening van anderen... Niks zo erg als wanneer mensen mij dan opeens opmerken en zeggen: en wat vind jij er nou van?

Merel

Merel

19-05-2011 om 11:33

Hoe het hier gaat

Onze oudste is ook veel spraakzamer dan jongste maar op zich lukt het me wel hem erbij te betrekken. De gespreksonderwerpen gaan over dagelijkse dingen. Bijv. man zag een winkeldiefstal gebeuren, dan hebben we het daar over. Oudste praat vanzelf mee, bij jongste vraag ik altijd iets in de trant van 'wat vind jij ervan" of als een open vraag nog wat moeilijk is kan je natuurlijk ook iets vragen van " wat is erger, een radio stelen of een snoepje?" Daar kan je dan meteen op inhaken, want het is allebei even erg, stelen is stelen. En daar haakt man dan weer op in die iemand kent bij het Kruitvat, waar ze die snoepbakken hebben staan, waar mensen vaak een snoepje uit opeten. Dat is dus stelen en de eigenaar zegt dan ook, ja als ik dit goed ga vinden dan kost me dat kilo's snoep per jaar...
Enz. enz.
En ik had gisteren nog een onderwerp, bij de supermarkt was een brutale jongen die de oudere kassiere met je en jij aansprak en ronduit brutaal was. Eerst vertel ik dan wat er gebeurde, oudste en pa komen zelf met reaktie en bij jongste stel ik dan nog wat vragen. (niet altijd natuurlijk, maar zo nu en dan betrek ik hem er bewust bij, zeker als het een onderwerp is waar hij best over kan mee babbelen) maar ik laat hem ook vaak gewoon lekker observeren en luisteren.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

19-05-2011 om 12:03

Goed idee!

Ik ga even meedenken want het is voor ons ook wel een goed idee om onze jongste meer te laten praten. Onze oudste van 10 is hier ook de grote kletskous en bepaalt 9 van de 10 keer het onderwerp aan tafel. Dit zijn meestal onderwerpen die ver buiten het interessegebied van onze jongste van 7 vallen (bv filosofische beschouwingen over de hoe de Griekse mythen en verschillende hedendaagse godsdiensten zich tot elkaar verhouden, waarom mensen godsdienst nodig denken te hebben, of eeuwige uiteenzettingen over computers en gameconsoles).
Voor haar is het leuk om te bedenken wat leuk te doen met haar nichten als we met hemelvaart in NL gaan kamperen, hoe je kunt zorgen dat samen spelen leuk blijft, hoe kun je je afreageren als je niet zo blij bent (ipv ruzie zoeken), wat kun je doen als een ander ruzie zoekt? Hoe je zorgt dat ruilspelletjes (nieuwe rage hier, Moshi Monster kaarten) goed blijven verlopen. Dat zijn dingen waar zij veel mee bezig is.
Ik vind Koentje's tip ook een goede, onze oudste moet leren naar anderen te luisteren en te checken of hij niet de enige is die het onderwerp interessant vindt. Vragen stellen over het onderwerp waar een ander over wil praten is een goed idee. Omdat mijn man en ik 'zijn' onderwerpen vaak wel interessant vinden kunnen we behoorlijk meegaan in zijn gefilosofeer. Maar niet iedereen is zo geduldig natuurlijk, en dat moet hij ook leren.

Jeetje

"Jongste (9) moet van mij wat meer praten en proberen iets onder woorden te brengen"
Je zult het wel niet zo bedoelen, maar het komt toch wat dwingend over. En het klinkt een beetje alsof oudste de norm is en jij eigenlijk vindt dat jongste net zo vlot moet kunnen discussieren en argumenteren als oudste.
Iedereen is anders en heeft andere kwaliteiten. Tenzij jouw jongste erg onder de situatie lijdt (en dat lees ik niet uit jouw mailtje af, alleen dat jij vindt dat hij meer moet praten), zou ik het vooral belangrijk vinden dat de maaltijd gezellig is. Niet dat er naar afloop een volwaardig debat is gevoerd.
n@nny

Jolanda123

Jolanda123

19-05-2011 om 13:36

Rondje "hoe was jouw dag"

je schreef: Jongste (9) moet van mij wat meer praten en proberen iets onder woorden te brengen, oudste heeft het daar veel en veel te makkelijk mee en jongste sneeuwt helemaal onder.

Wat ik hier jaaaaaren aan tafel heb gedaan, is gewoon ouderwets een rondje "hoe was jouw dag en wat heb je gedaan" aan tafel (tijdens het eten)

En dan het rondje af gaan, en er op letten dat iedereen ongeveer de zelfde hoeveelheid "spreektijd" krijgt. Op het moment dat de oudste (9 jaar ouder) het gesprek overnam van zijn broertje, dat afkappen, en aangeven dat nu zijn broertje aan het vertellen was.

Op deze manier leren de kinderen dat ze allemaal een beurt krijgen om te praten, en leren ze ook luisteren naar elkaar.

En, uit datgene wat het kind verteld kun je altijd wel iets pikken om dieper op in te gaan

succes

mijk

mijk

19-05-2011 om 13:40

Hier ook hoe was je dag

bijkomend voordeel is dat wij ook zo af en toe iets over onze dag vertellen. Kan papa aan zijn faalangstige kinderen vertellen dat hij een beetje zenuwachtig is omdat hij een presentatie moet voorbereiden (gaan ze hem tips geven heel leuk). Als we mensen te eten hebben merk ik nu ook dat ze uit zichzelf ook geïnteresseerde vragen stellen. Vind ik ook veel beter passen dan politiek of andere verhitte onderwerpen aan tafel.

Mocht je toch iets met stellingen nemen dan zou ik gewoon de dagelijkse stelling van het jeugdjournaal nemen kun je ook nog met ze kijken wat andere kinderen in Nederland er van vinden..

Mijk

Chippie

Chippie

19-05-2011 om 13:48

Geen discussie

Ik zou helemaal de kriebels krijgen als het een soort mini-Lagerhuis wordt. Hier stellen we vragen als: wat vond je het leukste wat je vandaag hebt gedaan? waar ben je het meest trots op? En dan krijgt iedereen de beurt.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

19-05-2011 om 14:22

En toch...

Ik begrijp wel wat de 'tegenstanders' bedoelen, maar bij ons zou het wel goed werken en het zou niet snel een debatteerclub worden. Daarvoor zijn wij allemaal veel te veel conflictvermijders. We hebben meer de neiging om met zijn allen een onderwerp van meerdere kanten te bekijken.
En we praten zowiezo al veel over 'onderwerpen' die niet veel met ons werk of onze schooldag te maken hebben. Overigens doen wij ook zo'n rondje (en ik krijg soms ook tips van de kinderen over hoe met planningproblemen of zenuwen voor een belangrijke presentatie om te gaan . Onze jongste vertelt alleen eigenlijk nooit wat in zo'n rondje, en ik heb al snel afgeleerd om teveel gerichte vragen te stellen over de schooldag. Als het belangrijk is komt het er wel uit, maar lang niet altijd in zo'n rondje aan tafel.
Als we het gesprek gewoon laten gaan heeft de oudste binnen de kortste keren het woord en de jongste vindt dat wel best. Bijkomend probleem is dat de oudste zoveel praat dat hij niet eet (en hij heeft het hard nodig), en de jongste eerder te snel eet en zo lang moet wachten. Voor ons kan het dus wel werken, een concreet gespreksonderwerp. Vinden ze vast heel interessant, meer als een soort spelletje om met zijn allen te doen.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-05-2011 om 14:26

Leuk, wat dacht je van filosofie?

En dan op kinderniveau. Ik ga wel eens een discussie aan over een onderwerp en hanteer dan regels voor het gesprek: iedereen mag zijn mening of idee geven, je luistert altijd naar elkaar, een ander mag alleen daarop inhaken met een eigen mening, maar meningen van iedereen worden nooit afgebrand. Dus geen reacties in de vorm van "nee, dat is niet zo!". Zo zorg je voor een veilige situatie, ook voor de minder taalvaardige deelnemers. Regel is dat elk idee mogelijk is. Je moet wel een reden kunnen geven voor je mening.

Onderwerpen kunnen vanalles zijn, maar bv. waar zit je 'ik'? Wat zijn dromen en hoe echt zijn die? Wat is vriendschap? mag je liegen? Wat is het verschil tussen mensen en dieren?

Kijk eens op internet voor ideeën. Bv hier: http://www.wijsneus.org/suggesties.htm

groet,
Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

19-05-2011 om 15:08

Niet vaag

Pelle, het is juist niet vaag: je moet niet beginnen met een stelling als "vertel eens, wat maakt een mens een mens?" Nee, je begint met het benoemen van de verschillen. Wat is er anders aan jou dan aan je ene zoon? Andere kleur ogen, lengte van het haar, man/vrouw. Dan ga je een stapje verder en vraag je hoe het dan komt dat je toch allebei mens bent. Hoe zie je dat dan? Dan komen waarschijnlijk weer de overeenkomsten: allebei een hoofd, armen, benen. Dan kun je je afvragen of je nog mens bent als je geen armen hebt. Of ook geen benen. En is een slang dan geen mens, die heeft ook geen armen en benen?

Zo kun je dat aanpakken. Zo ook met 'mag je liegen': in principe niet, maar wat als...
Ik denk toch echt dat een negenjarige daar heel veel mee kan. Mijn 7-jarige doet dit op school, met exact deze onderwerpen.

Maar het is maar een idee, doe vooral wat je zelf prettig vindt.

groet,
Mamvantwee

liedewij

liedewij

19-05-2011 om 16:03

Een of andere anoniemama...

Gister wilde ik reageren maar er kwam wat tussen. Dus vandaag dan maar...vervolgens lees ik dit

``ik had deze reacties echt nooit verwacht, denk ook eigenlijk dat men me hier wat langer moet kennen dan de één of andere anoniemama, valt me wat tegen,``

Afwijkende reakties van niet direkt bekenden worden dus niet erg gewaardeerd.

Jammer, maar goed dat ik nog niet gereageerd had.

Misschien is een wat nou als..... vraag leuk

En dan maar fantaseren wat er dan had kunnen gebeuren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stel nou

Dat wij geen koningin zouden hebben, wat zou er dan anders zijn in Nederland

Stel nou dat wij 100.000 euro winnen, wat zouden wij dan met dat geld kunnen doen.

Stel nou dat morgen alle ouders naar school moeten en alle kinderen moeten werken. Wat zou jij dan die dag allemaal doen?

Stel dat je morgen vertrekt naar een onbewoond eiland. Wat neem je dan mee en waarom?

Zoiets misschien?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sinterklaasjournaal in mei

Ik zag net op nu.nl dat er vanavond om 19.50 op nederland 1 een sinterklaasjournaal is. Met groot nieuws! Dat lijkt me wel een spannend onderwerp voor tijdens het avondeten.

Gaan ze straks aan alle kinderen vertellen dat Sint niet bestaat (waarna er een proces door de overkoepelende organisatie van speelgoedwinkels volgt wegens inkomstenderving, maar kinderspychologen zich met dollartekens in de ogen zich vergenoegd in de handen wrijven), of mag je vandaag je schoen zetten (koop voor de zekerheid een kleinigheidje!) of gewoon heel flauw en saai, dat Dieuwertje er mee stopt. Genoeg gespreksstof denk ik. Eet smakelijk!

skik

Pelle

Ken je de serie Filo en Sophia (oid). Ik heb erover gelezen. Nog niet ingelezen. Maar het klinkt wel als of dat iets voor je zou kunnen zijn, ook gezien de leeftijd. Ik heb het even links laten liggen vanwege de leeftijd van mijn kinderen.

Iets leuks voor je gevonden

Dit kwam ik tegen in een exemplaar van het tijdschrift J/M:

http://www.semmie.net/zelfbeeld-en-faalangst/kids-topics-togo

http://www.semmie.net/sova-en-pesten/table-topics-origineel

Het zijn kaartjes met vragen/stellingen om onderweg of aan tafel te bespreken.

skik

Billetjes bloot-spel

allemaal kaartjes met stellingen voor kinderen.

groetjes van Purk

Geworden?

Pelle, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn. Wat is het geworden?

ishtar

ishtar

26-05-2011 om 16:59

Pelle

en kunnen ze dan ook uitleggen waarom ze het ermee eens of oneens zijn? (evt na een voorzetje van een van de volwassenen)

ishtar

ishtar

26-05-2011 om 18:08

Klopt

maar kun je (jij of man dus) dan geen argumenten bedenken waarom je het er ook niet (of wel) mee eens zou kunnen zijn. En dan zien waar ze mee terug komen? (ook heel goed voor de discussietechniek ontwikkeling )

*bella*

*bella*

26-05-2011 om 22:39

Ja leuk

Geen idee of het iets is voor jullie, maar het zou leuk kunnen zijn om een soort van rollenspel te spelen, waarbij je een stelling moet verdedigen waar je het misschien niet eens eens mee bent.
Overigens snap ik je heel goed. Vooral zoon hier heeft een vreselijke hekel aan praten over koetjes en kalfjes, en als hij iets te melden heeft over school wacht hij echt niet tot het eten. Dochter praat ook niet zo graag op commando over school oid, maar die schikt zich iets braver. Juist als we een pakkend onderwerp hebben aan tafel, is het hier het meest ontspannen. (merk dat heel goed als we bepaalde eters hier in huis hebben, die meer bedreven zijn in spannende onderwerpen ter tafel brengen) Maarja, voor ons als ouders soms vermoeiend! En je doelstelling om zoon meer uit te dagen om te oefenen in zich uit te kunnen drukken vind ik juist heel zinvol.

soepstengel

soepstengel

27-05-2011 om 11:07

Stelling

Ik heb een aantal stellingen waarmee je hoop ik wat kan;( zo maar verzonnen dus niet dat ik het er mee eens ben )
- bouwwerken van domino mogen overal staan zonder dat om gegooid worden( was toch lang geleden een vraag van je zoon, tijdens zijn dominoperiode)
- als je op de stoep fietst vraag je om moeilijkheden.
- op school is de juf de baad, mama en papa bemoeien zich er dan niet mee.
-verplicht douchen na de gymles.
-als iemand ergens mee speelt mag de ander zo maar mee komen doen.
-boeken zinjn belangrijk, elk kind moet 2 bladzijden per dag lezen
- bewegen is ook op de wii spelen
je krijgt een kadootje en vindt het erg lelijk, wat doe je.
- je vindt dat iemand iets doet wat neit mag, zeg je er wat van?

Dat was mijn aandeel.....
Veel plezier!

Leuk

- van boeken lezen wordt je slimmer dan tv kijken
- liefde is belangrijker dan een huis om in te wonen
- als je de opper baas bent van Nederland wat ga je dan als eerste veranderen ?
- wie vind je een heel inspirerend mens en waarom ?
- wat was de mooiste vakantie en waarom ?
- is het leuker om enigst kind te zijn of 5 broertjes en zusjes te hebben ?
- tot hoe ver ken je de weg naar huis terug ?

Moedervantwee

Moedervantwee

28-05-2011 om 12:33

Van mijn 12-jarige

Waar verheug je je op als je volwassen bent?

Volgens hemzelf is dat voor z'on beetje elk kind: auto rijden!

Fiorucci

Fiorucci

28-05-2011 om 13:58

Moeder van twee

Volgens mijn kinderen:
-zelf beslissen hoe laat je naar bed gaat
-zelf beslissen wat er op tafel komt...

Tirza G.

Tirza G.

28-05-2011 om 16:01

Hahhaha (fiorucci)

Net als ikzelf vroeger. Elke dag pannenkoeken met Saroma toe. Roze

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

28-05-2011 om 18:32

Tirza

Sorry, liever saroma caramel. Of yoghurt met tova-poeder, mag ook.

Puck

Puck

28-05-2011 om 20:59

Owww, fio

Heette dat niet jiffy of zo?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.