Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mary@nl

Mary@nl

22-07-2010 om 12:55

Stoppen met bso / alleen naar huis?

Beste collaga-ouders:

Mijn zoon is 10 jaar gaat na de vakantie naar groep 7. Hij wil helemaal niet mee naar de BSO en wil eigelijk gewoon (alleen) naar huis.

Mijn man en ik werken 5 en 4dgn in de week. Ik weet het sommige ouders schrikken ervan. Hoeveel??? Ja zoveel werken wij. Financieel moet het helaas zo zijn. En dat geeneens om 2x per jaar op vakantie te gaan. Dat kunnen wij ons niet permitteren.

Maar afgezien van dat. Wie heeft ervaring met hun kunt al alleen naar huis te laten gaan. Hij is nog zo jong.

Ik hoor graag jullie meningen.

Groeten Mary


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

22-07-2010 om 13:06

Ligt aan kind

In mijn omgeving zie ik kinderen in groep 8 al wel alleen thuis blijven na school. Een kind van 10 jaar vind ik persoonlijk ook erg jong om alleen thuis te blijven, maar ik denk dat het heel erg aan het kind zelf ligt. Je kan er niet zo 1-2-3 een pasklaar antwoord op geven. Onze oudste zou ik het niet mee aandurven, onze jongste zou het wel kunnen, maar die vind het veel te leuk op de BSO.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

22-07-2010 om 13:17

Langzaam afbouwen?

Wat Puck al zegt, ligt het aan het kind of hij/ zij dat aankan.
Aan de andere kant, over 2 jaar gaat hij van de basisschool af, en dan is er geen BSO meer. En om dan pas voor het eerst alleen thuis te zijn......
Kun je niet kijken of je de BSO langzaam kunt gaan afbouwen? Dan tot de kerstvakantie (of herfstvakantie, of....) volledig BSO zoals nu, en daarna 1 dag minder. Kijken hoe dat gaat, en na verloop van tijd nog een dag minder etc. Blijkt die ene dag alleen thuis niet te werken, kun je of teruggaan naar de BSO, of voor die dag een andere oplossing zoeken als terug naar de BSO niet mogelijk is.
Hoe lang zou je zoon trouwens alleen thuis zijn? Ik neem aan dat jij of je man (net wie het eerste thuis is) uiterlijk om 18.00 uur thuis is. Als school om 15.00 uur uitgaat, zou hij dus max. 3 uur alleen zijn. Het lijkt mij dat dat wel moet kunnen. Maar nogmaals, dat hangt ook van je zoon af.
(Zelf heb ik overigens geen ervaring met BSO, dus misschien heb ik wel makkelijk praten.)

Guinevere

Guinevere

22-07-2010 om 13:22

Ligt eraan

Ligt eraan hoe laat jullie thuiskomen, hoe goed hij zich aan afspraken kan houden, hoe hij zich voelt en gedraagt als hij alleen thuis is, etc.
Mijn zoon van net 8 wil het eigenlijk ook. Maar ik wacht er nog minstens een jaar mee. Alleen lopen doet hij al, hij krijgt ook wel eens de sleutel mee, en hij blijft wel eens een uurtje alleen thuis.

Puck

Puck

22-07-2010 om 13:26

En kan je het zelf aan?

Behalve de vraag of je kind het aankan is het ook nog de vraag of je het zelf aankan. Als jij je veel zorgen maakt over je kind dat alleen thuis is (ookal zou het prima gaan) dan zit jij niet lekker op je werk en zal jijzelf en je werk daar vast ook onder gaan lijden.

Hillary

Hillary

22-07-2010 om 14:54

Ligt aan kind en omgeving

Mijn dochter van 10 (afgelopen jaar groep 7) is erg zelfstandig. Ze hoeven niet naar de bso omdat ik niet werk, maar ze heeft niet altijd zin om mee te gaan naar bijv. sporten van haar broer. In het voorjaar speelde hij tenniscompetitie en dat duurt soms de hele woensdagmiddag, als hij uitspeelde haalde ik hem uit school en gingen we gelijk rijden. Dochter ging dan naar huis of bij een vriendinnetje spelen, in beide gevallen belde ze me. Ging ze later op de middag nog bij iemand spelen dan belde ze me ook weer waar ze naartoe ging. Om 6 uur had ze zelf voetbaltraining, dus ze zorgde dat ze op tijd thuis was, kleedde zich om en ging er zelf naartoe. Ik belde altijd even om half zes om te checken of ze zich al omgekleed had, soms waren we dan ook net thuis.
Zoals ik al zei ligt het aan kind en omgeving. Dochter is erg zelfstandig en we wonen in een dorp waar alles dichtbij elkaar is (school, voetbal) en een hoge mate van sociale controle, ook familieleden wonen in het dorp. Kan me voorstellen dat elke middag wel wat veel is. Je moet denk ik goede afspraken maken, mag er iemand binnen spelen, mag hij naar buiten, mag hij met iemand anders mee gaan etc. Wat te doen als hij zich bezeert etc. En ten allen tijde zorgen dat je bereikbaar bent.

Puck

Puck

22-07-2010 om 15:03

Hillary

Je geeft het zelf ook al een beetje aan, maar structureel iedere week 4x vind ik wel anders dan soms een woensdagmiddag. HEt gebeurt ook vaak genoeg dat kinderen het in het begin heel leuk, stoer en spannend vinden om alleen thuis te blijven, maar na verloop van tijd niet meer. Ik moet altijd aan het liedje "Sleutelkind" van Kinderen voor Kinderen denken...
En alleen bereikbaar blijven vind ik niet genoeg. In geval van nood moet er wel iemand zijn die acuut met hem naar de dokter o.i.d. kan. Als je als ouder ver moet reizen voor je werk zal je toch een soort vangnet in zijn directe omgeving moeten creeren voor noodgevallen.

Fraz

Fraz

22-07-2010 om 17:17

Idd

ligt aan het kind, de omgeving (familie in de buurt ? of vrienden waar hij bij aan kan kloppen) en hoever jullie uit de buurt werken en wat te doen bij vakantie.

Mijn dochter van 10 (bijna 11 volgend jaar groep 8) gaat nog gewoon naar de BSO. Vooral ook voor de vakantiedagen want die zijn anders wel heel erg lang. Af en toe moet ik ook op woensdag werken en dan tot 15.00 uur. Voor mijn zoontje van 8 regel ik dan opvang. Dochter belt mij als ze thuis is en geeft door wat ze doet (ergens spelen of thuis blijven). Ook op zaterdag blijft ze wel eens alleen thuis als we naar een voetbaltwedstrijd oid gaan maar bij wat dan ook wil ik wel binnen 15-20 minuten thuis zijn. Bovendien woont mijn vader in hetzelfde dorp en mijn moeder in een dorpje verderop.

Tja ze zou dus best de tijd na school alleen thuis kunnen blijven maar een hele vakantiedag vind ik teveel en vier middagen na school vind ik zelf ook wel veel. Bovendien over twee jaar is hij een stuk ouder/zelfstandiger. Een 12 jarige vind ik toch weer anders dan een 10 jarige.

Kortom ik zou het nog niet doen. Misschien 1 middag thuis en de rest BSO.

Leandra

Leandra

22-07-2010 om 23:20

Vakanties?

Wat wil je dan in de vakanties doen? Mijn kinderen gaan 3 dagen naar de BSO. Oudste is 9.Hij zou best 1 dag uit school alleen naar huis kunnen en zich redden (na de vakantie mag hij dat 1 dag in de week tussen de middag proberen).Maar een hele dag in de vakantie? Dat zou ik niet willen. En zeker niet 4 dagen. Je kan er 1 dag afhalen en daarover afspraken maken. Bedenk je wel of je die dag ook direct opzegt, want als het niet gaat is het niet overal makkelijk om de dag weer te krijgen. Vier dagen zou ik zeker niet doen.

Groetjes Leandra

winacoye

winacoye

23-07-2010 om 09:23

Hier samen alleen naar huis,

Mijn dochters zijn vanaf groep 7 en de jongste groep 4, samen naar huis gegaan. Tussen de middag en om kwart over 3. Ik moet zeggen dat dat heel goed gaat. Nu is het maar 2 dagen en ik ben rond 4 uur alweer thuis, dus het is maar voor een korte tijd. We hebben wel goede afspraken gemaakt. Er mogen geen andere kinderen mee naar huis en ze moeten binnen/in de tuin blijven totdat ik thuis ben. Heel soms hebben ze mij gebeld om te vragen of ze samen naar een vriendinnetje mochten gaan. 1 Keer hadden ze zo'n ruzie dat de buurvrouw heeft aangebeld, ze mogen ook altijd naar haar gaan als er iets aan de hand is.

Groeten, Winacoye

Puck

Puck

23-07-2010 om 17:27

Vakantie en bso

Hier bestaat de mogelijkheid om een alleen tijdens de vakanties gebruik te maken vande BSO. Tijdens schoolweken gaat een kind dus gewoon alleen naar huis, maar een lange vakantiedag gaan ze wel naar de BSO.

Mary@nl

Mary@nl

25-07-2010 om 13:59

Bedankt voor de tips

Bedankt voor alle reacties,

Hier kan ik wat mee.

Waarschijnlijk wordt het na de kerstvakantie te beginnen met 1dag in de week alleen naar huis. En wel op vrijdagen. Dan ben ik meestal snel thuis.

Ik hou dan die dag wel de BSO aan. Mocht het niet lukken (wat ik betwijfel) kan hij er weer gebruik van maken.

Wanneer hij in groep 8 zit zullen wij wat meer afbouwen.

Groetjes en bedankt,
Mary

Meike

Meike

28-07-2010 om 22:52

Exact hetzelfde gehad, nu jaar verder

Hoi, Zoon gaat nu naar groep 8 en vorige zomer hadden wij precies hetzelfde. Wij hebben ervoor gekozen om Zoon tot de herfstvakantie om 5 uur zelf naar huis te laten gaan en tot de kerstvakantie om half 5. Daarna hebben we hem van de opvang af gehaald. Hij is 3 dagen alleen thuis van half 4 tot 6 uur. Zoon vindt dat niet lang, om eerlijk te zijn vindt hij het wel fijn die uurtjes zonder ouders en broertje. Er mogen geen kinderen komen spelen, hij mag wel met anderen mee mits hij belt. Het werkt prima, hij belt me alleen wel vaak op m'n werk maar dat vind ik niet erg.
Ik vond zelf de geleidelijke overgang prettig, het lijkt mij geruststellender dan hem meteen een hele dag thuis te laten zijn.
Groeten. Meike

ilsepilse

ilsepilse

29-07-2010 om 20:15

Hangt er vanaf

mijn jongens wilden in groep 8 en 7 ook niet meer naar de oppas, daar ze thuis waren om 15u30 en mijn man om 16u toen was dat geen probleem een half uurtje alleen thuis, 3u alleen thuis bv zou ik niet doen.
trouwens Mary je hoeft je niet te verontschuldigen dat je 4 dagen id week werkt hier is het ook bittere noodzaak en neen ook geen buitenlandse vakanties.

Mary@nl

Mary@nl

03-08-2010 om 13:20

En nu...hoe los je het op voor aanvang school..?

Nu zijn wij eruit voor wat betreft naar huis gaan na schooltijd.

Maar hoe nu voor schooltijd? Wanneer ik hem naar school ga brengen, kom ik later op mijn werk wat betekend dat ik ook langer op mijn werk moet blijven.

Zoals het er nu uitziet zijn wij nogal vroege vogels. Een aantal ouders deelden mij mee, dat zij nog slapen wanneer wij het huis uitgaan.

Ik heb mijn zoon al geinformeerd dat hij dan maar naar de voorschoolse moet. Alleen afsluiten dat vind ik nog te eng.

Heirthe

Heirthe

08-08-2010 om 17:48

Pfff..

Sorry hoor maar ik schrik hier gewoon van; al die kleine kinderen die al zo lang alleen thuis mogen zijn.
De BSO is er toch niet voor niets jongens, zijn jullie kinderen dan de baas dat ze zelf mogen beslissen dat ze niet meer willen?
Ik vind best dat ze op deze leeftijd eens een poosje alleen kunnen zijn, maar niet structureel.
Het lijkt me ook zo ongezellig voor ze dat er niemand op ze wacht als ze thuiskomen (hun eventuele verhaal kwijt kunnen...).
Ik ben blij dat ik niet hoef te werken..

ayla

ayla

10-08-2010 om 10:54

Kleine kinderen

Mijn oudste zal in ieder geval 11 zijn als ze naar het VSO gaat en als ze nog een keer versnelt 10. Dan kan ik haar echt niet meer iedere dag opvangen als ze naar school gaat en dan zal ze alleen naar de andere kant van de stad moeten fietsen voor het vervolgonderwijs. Zo klein vind ik 10 en 11 dus niet

Pff carlise

ik spreek even voor mezelf: plan is dat mijn net 9 jarige zoon elke woensdag 3 uur alleen thuis zal zijn (tijdens het schooljaar). Bovendien zal hij nog zelf de bus moeten nemen om naar de stad te gaan (voor muziekles).

De enige mogelijke oppas die er is, is nl. al met dochter ergens anders heen, en daar kan zoon echt geen 3 uur rondhangen. Ik vind het ook niet echt leuk dat hij standaard elke week alleen thuis zal zijn voor zo'n lange tijd, en nog minder dat hij dan ook nog eens alleen de bus zal moeten nemen maar het KAN echt niet anders. Heeft niks met willen te maken. Ik vind jouw uitspraak weinig sympathiek en typisch van iemand die het op dat vlak waarschijnlijk gemakkelijk heeft. Sorry hoor.

Trouwens, op de leeftijd van 11 jaar moest ik al voor m'n broer en zus zorgen én dat er eten op tafel stond. Ik geef toe dat dat het andere uiterste is maar het had ook niks met willen te maken.

liora

liora

11-08-2010 om 11:00

Carlisle

Misschien doe je je kind een groter plezier met goede opvang en een gezonde financiële situatie.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

11-08-2010 om 11:04

Carlisle

ik heb mijn werk nu zo geregeld dat er altijd opvang na school is. Maar eenmaal op het VSO zijn kinderen niet altijd op drie uur uit. soms zijn ze om 1 uur klaar soms om 3 uur en als ze proefwerkweek hebben zelfs om 11 uur. Ik heb een vrij flexibele baas maar niet zo flexibel dat ik mijn volledige schema kan aanpassen op de uren van mijn dochter

Jeetje liora!

Je moet niet met modder gaan gooien hoor! Carlise werd aangevallen door Sas, en dat zet ze in haar posting recht. Punt 1: het is onnodig om haar op deze manier te bejegenen,punt 2: een kind maakt het geen bal uit of je nou veel of weinig geld hebt.

Gr. Poezie.

Correctie

Carlise werd niet echt aangevallen door Sasvangent, maar verschilt wel enorm van mening. Eerlijk gezegd ben ik het gedeeltelijk wel met haar eens, alhoewel ze het wel ongenuanceerd brengt. Iederéén moet werken voor z'n geld, de vraag is alleen: met hoeveel geld ben jij tevreden. Voor de één kan dat bestaansminimum zijn (heb ik zelf een aantal jaren meegemaakt, was goed te doen: ik ben in die tijd zelfs op vakantie ervan geweest) of zodanig genoeg dat je zo ongeveer alles kunt kopen wat je wil.
Dus: de stelling van Carlise waarin ze eigenlijk zegt: "alles kan als je maar wil" onderschrijf ik wel. (Ten dele dus)

Gr. Poezie.

Maylise

Maylise

11-08-2010 om 14:33

Poezie

Ik vond Carlisle's bericht net zo verwijtend overkomen als dat van Liora. Impliciet geeft ze aan dat andere mensen dure reizen belangrijker vinden dan de opvang van hun kind. Nu heeft Carlisle misschien een prima parttime baan op redelijk niveau waar ze van kan rondkomen maar de meeste (alleenstaande) ouders kunnen dat niet en zullen wel fulltime moeten werken om een stabiele financiële situatie te hebben. Overigens is dat wel zeker iets wat belangrijk is voor kinderen. Liever af en toe alleen een uurtje thuis in een redelijke buurt dan altijd moeder thuis in een slechte buurt. Dat zal voor Carlisle vast niet opgaan maar voor ouders met lager betaald werk is dat wel degelijk een keuze die ze moeten maken.

Maylise

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-08-2010 om 15:03

Zwart-wit

Nou nou, het ligt allemaal niet zo zwart-wit hoor. Soms moet je nu eenmaal een keuze maken waar je wellicht helemaal niet achter staat. Ik persoonlijk zou een kind van die leeftijd echt niet alleen naar huis willen laten gaan en een hele middag alleen thuis laten blijven maar als je geen opvang kan krijgen danwel het kind zelf wil pertinent niet naar de opvang zal je wel moeten. Er zijn niet zoveel (parttime) banen waar je je werktijden perfect kan laten aansluiten op schooltijden en voor sommige mensen zit fulltime werken er nu eenmaal niet in. Ik krijg ditzelfde probleem over een jaar als zoonlief van 10,5 naar de middelbare school gaat en dus geen gebruik meer kan maken van de naschoolse opvang. Ik werk momenteel niet maar ik zit gedeeltelijk in de WAO en ik kan niet meer dan 23 uur per week werken (en in mijn beroepsgroep kom je met parttime werken net iets boven bijstandsniveau uit qua salaris). Ik ben dus alleenstaand moeder met een inkomen op bijstandsniveau en dat houdt ook in dat ik me niet een oppas kan veroorloven voor al die middagen. Ik heb nog geen idee hoe ik eea zal oplossen maar alleen naar huis komen/thuis blijven is vooralsnog geen optie, zeker niet omdat zoonlief ADHD heeft en zelf ook niet alleen thuis wil blijven. Misschien met een vriendje mee waarvan een van de ouders wel de optie heeft om thuis te kunnen zijn

Inge M

Inge M

11-08-2010 om 18:34

Ayla

Jij hebt het over het VSO alsof je het voortgezet onderwijs bedoelt. Dat is het VO.
VSO is Voortgezet speciaal onderwijs. En ik denk niet dat je dat bedoelt.

liora

liora

11-08-2010 om 20:31

Carlisle

Carlisle: "Ik ben alleenstaande moeder, met een parttime baan (en bijbehorend parttime salaris!) omdat ik mijn kind NIET alleen thuis wil laten zijn na schooltijd. Dus voor ons geen koophuis of dure reizen, maar wel een kind dat altijd thuis opgevangen wordt."

Als je dan zoveel spaargeld hebt wat zeur je dan over je partime salaris? Dat is blijkbaar enorm hoog als je met twintig uurtjes(veel meer kan het niet zijn als je elke dag je kind van school haalt), nog zo goed boert!
Of krijg je nog geld van je ex en betaalt hij jou dus als het ware voor jouw opvang?

Als ik zo weinig zou werken, zou ik mijn huurhuis niet kunnen betalen en mijn vakantie op Texel ook niet! Dus welke keuzes heb je het over?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

11-08-2010 om 20:35

Guttegut

Tja, de een noemt het keuzes, de ander vindt dat hij niet anders kan. Ik ben geneigd het te hebben over keuzes, maar soms lijken die keuzes toch min of meer onvermijdelijk. In ieder geval ben ik er uit qua bso voor mijn 11-jarige Tot aan de herfstvakantie mag ze een keer per week oefenen met een dag per week 1 a anderhalf uur alleen thuis, vanuit de bso. Vanaf oktober laat ik die dag bso helemaal vervallen. Als dat goed gaat, volgt de andere lange schooldag. Ik twijfel nog een beetje of ik de vakantie-opvang (die ik wel aanhoudt) laat doorlopen tot en met de volgende zomervakantie. Kun je daar eigenlijk nog toeslag voor krijgen, als je kind officieel van de basisschool af is (dus de vakantie voordat ze naar het vo gaan)?

esta

esta

11-08-2010 om 20:53

Het gaat nu eenmaal niet altijd

Hier ook alleenstaand, ook parttime werkend (inderdaad met het idee dat ik thuis wilde zijn als de kinderen thuis zijn). Maar met kinderen op de middelbare school, daar is niet tegenop te regelen. Gelijk het eerste jaar bleek dochter vrijwel de hele dag vrij te zijn op 1 van mijn werkdagen (een schooldag van maar 2 lesuren, waarvan er ook nog regelmatig eentje van uit viel). Dat was even slikken, maar betekende toch dat dochter die dag dus tot de tijd dat de rest uit school kwam alleen thuis was.

Daar valt niet tegenop vrij te nemen (of om te roosteren, want middelbare school roosters wisselen tegenwoordig blijkbaar vaker dan ze dat vroeger deden, en kennen ook veel vaker hele korte en hele lange dagen (volgens mij door al die leerkrachten die ook parttime willen werken, waardoor roosteren nog lastiger is dan vroeger..).

Hier dus inderdaad kinderen die al vrij jong (i.v.m. versnellen jonger naar de middelbare school) een deel van de week alleen thuis zijn. Ze redden zich prima.

Precies esta

dat heb ik ook begrepen van mensen met kinderen die naar de middelbare gaan, per blok is het ook weer anders heb ik begrepen. En dat ga je dan echt niet alleen maar redden met vrij nemen. Dus mij lijkt het juist wel slim om voordat die brugklas begint er aan te beginnen en je weg erin te vinden (wat werkt wel en wat werkt niet).

Ik kan mij overigens van vroeger nog wel herinneren dat kinderen op de lagere school hun jongere broertjes en zusjes vanuit school meenamen en dan een paar uur thuis waren, dan wisten de buren er van en zo ging dat goed.

DUs misschien is iets afspreken met buren die met dezelfde kwestie zitten een idee ?

Oh en nog iets

1 van mijn neven is een tijd lang na schooltijd naar schaakclub gegaan, daar waren meer kinderen van de scholen rondom, door vrijwilligers geleidt. Dat was vanuit school 5 minuten lopen en dan zaten ze daar tot een uur of 5 binnen te schaken en te praten, daarna nog een balletje trappen of tv kijken en dan werd hij om half 6 opgehaald door zijn moeder. Dat scheelde een dag per week naar suffe bso en was er toch wat toezicht.

ayla

ayla

12-08-2010 om 08:13

Inderdaad

zolang een kind op het basisonderwijs zit valt het allemaal nog te regelen. Maar wat als je zo'n kind hebt wat 1 of 2 keer versnelt en daardoor al jong op het VO (Dank je Inge) terecht komt. Moet ik dan mijn baan opzeggen om mijn puber thuis op te vangen? Terwijl hij 2 jaar later wel alleen thuis kan zijn. Natuurlijk KAN ik mijn baan opzeggen als ik dat zou WILLEN. Maar ik vind het waanzinnig om dat te doen terwijl we het geld goed kunnen gebruiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.