Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

22-06-2009 om 21:04

Straatmuzikant

Mijn dochter (10) en een vriendinnetje hebben vanmiddag, op eigen initiatief en zonder medeweten van de ouders, voor straatmuzikant gespeeld in het winkelcentrum. Met hun saxofoon en blokfluit hebben ze ruim 10 euro bij elkaar gefloten in een uurtje. Van het verdiende geld hebben ze ijs en pennen gekocht. Ik was erg verbaasd toen ik het hoorde, maar vond het wel een grappig initiatief. Is zoiets eigenlijk legaal of kan ze (of ik) daar problemen mee krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

22-06-2009 om 21:07

Hi hi

ik heb dat ook weleens gedaan maar no way dat ik 'zoveel' verdiende. Ik was iets ouder. Ik ben aangesproken door een agent en van de schrik heb ik het nooit meer gedaan, terwijl de agent volgens mij heel aardig was.
Ik zou er dus niet echt een big deal van maken. Het zal niet echt mogen en dan zegt een agent er wel een keer iets van....

Tineke

Tineke

22-06-2009 om 22:07

Tsja

Ik heb altijd vergunning aangevraagd, en heb zo (ooit) de hele uitzet bij elkaar verdiend.
Maar in het geval van kinderen is het gewoon kinderarbeid. Dus nee, het mag echt niet. Er zijn veel problemen met straatmuzikantjes uit (voormalig) oostbloklanden, hier in Nl. Als het goed is, letten gemeentes (politie) er echt goed op.

Gallifrey

Gallifrey

22-06-2009 om 22:45

Andere kant opkijken

Wat leuk zeg!
Ik zou de legale gevolgen niet willen weten. Gewoon een keer naïef zijn (gôh, echt waar? nooit bij stilgestaan). Ik neem aan dat ze een kind geen zware straf geven.

Hier ook wel eens

Toen oudste jonger was had ze ook wel eens van die akties....Ook meestal zonder dat wij het wisten en áltijd met een vriendin samen. Nu hebben wij het geluk dat we ergens wonen waar we nog niet overspoeld zijn met straatmuziekantjes uit het oostblok. En dat we familie midden in het centrum hebben met een winkel (+ erg goede vrienden...waar dochter ook kind aan huis is). Meestal zocht ze dan toch d'r heil enigzins in de buurt van dat bekende terrein (kan je ook plassen als je nodig moet enzo...). De keren dat het gebeurd is waren op 1 hand te tellen. 1 keer was omdat ze geld moest hebben voor vaderdag...(die ze vergeten was en zakgeld op), vriendin hetzelfde, dus bedachten ze samen dit plan om geld te 'verdienen'. 1 keer n.a.l.v. de tsunami waar ze op school geld voor inzamelden...die keer bracht het écht bizar veel op samen hadden ze rond de 100euro na een uurtje spelen. Erna misschien nog 2 of 3 keer, maar daarbij waren ook legale keren (vrijmarkt en kindermarkt). Wij hebben er nooit écht moeilijk over gedaan, wel vertellen dat het eigenlijk niet mag, dat je er vergunning voor moet aanvragen en dat dat pas kan als je volwassen bent. Maar tegen de tijd dat je er achter komt is het al gebeurd....(tenminste zo was het bij ons die eerste 2 keer) en straf ervoor vindt ik ook een beetje overdreven. Op zich is het idee (werken voor geld) ook niet helemaal fout toch? De tweede keer was het al bekend dat het eigenlijk niet mag, maar voor een goed doel leek hun héél anders (tenslotte doet school ook allerlei akties om geld in te zamelen..en mag dat wel dan, mam???).
Het gaat ook vanzelf weer over. Er komt een tijd dat ze zelf niet meer zo voor 'gek' willen staan met zo'n bakje ervoor....Muziek maken wel...maar dan graag op een volwassen manier(13 t/m 17 jaar ong.). En er komt ook vast wel weer een tijd dat ze beseffen dat dat straatmuziek zo gek nog niet verdient ('t verdient écht behoorlijk!) en keurig een vergunning gaan aanvragen om op zaterdag wat bij te snabbelen...(als ze studeren b.v.)
ach, initatief heeft ze moet je maar denken.
groeten albana

Wat leuk

Ik zou haar zeker complimenteren vanwege haar ondernemendheid. En daarna uitleggen waarom het toch niet mag. Gewoon wachten tot de vrijmarkt dan maar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.