Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

13-01-2012 om 13:03

Stress bij bijna vier-jarige

Ik plaats het maar alvast hier, want over een maand wordt mijn oudste 4

Mijn oudste zijn leventje staat een beetje op zijn kop, was het eerst zijn nieuwe broertje en de decemberstress, is het nu onze opkomende verhuizing en het wennen op de basisschool en zijn verjaardag.

Is het normaal al een kletskous, hij gaat echt in overdrive bij stress en spanning.
Ik ben de hele dag bezig dezelfde vragen te beantwoorden "waarom staat ons huis te koop, wanneer gaan wij verhuizen, gaat mijn schaapje mee, gaat mijn speelgoed mee, gaat mijn fiets mee, waarom gaan we naar een groter huis, waarom dit, waarom dat"

Hij doet dwars, hij luistert niet, hij vindt niets meer leuk. Hij wil ineens weer een baby zijn, is ook ineens weer, deels, onzindelijk, hij slaapt slecht, droomt naar

Ik hoef geen tips over zijn gedrag, dat kan ik wel handelen. Ik weet waar het vandaan komt, ik weet hoe ik er mee om moet gaan.

Wat ik zoek zijn tips om die stress weg te nemen of te verminderen en de grote gebeurtenissen die toch gaan komen behapbaarder voor hem te krijgen. Want hij is bloednerveus op het moment

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelfde schuitje gezeten

Ook ik ben verhuisd toen oudste nét vier was, en een babyzusje had gekregen. Wat hier wat hielp: een kalender maken, met daarop de belangrijke aanstaande gebeurtenissen (dozen inpakken, verhuizing, vakantie, eerste schooldag, wat ook maar belangrijk is). Verder heb ik samen met hem overal foto's van gemaakt, van het huis, zijn kamertje, de tuin etc. etc. Alles ihkv voorbereiding, en hopelijk ook iets verzachten (hij vond het niet fijn om weg te gaan).
Zal nog es verder denken hoe het ook weer verliep (nu 4 jaar geleden).
En ik zou alle vragen met eindeloos geduld blijven beantwoorden, hij heeft blijkbaar behoefte aan bevestiging/veiligheid. Maar dat doe je vast al.

dc

dc

13-01-2012 om 17:14

Wat ook kan

Hier eentje van dezelfde leeftijd, en een paar maanden geleden was hij ook echt niet leuk meer. Heel erg sacherijnig en moe en onhandelbaar. Bleek een enorme groeispurt te zijn geweest.

Valkyre

Valkyre

15-01-2012 om 00:50

Bij ons

Ook zo'n typje dat stress krijgt van verandering. Goed voorbereiden werkt - een kalender is ook hier cruciaal (kant-en-klaar met stickers, bijvoorbeeld deze : http://www.defamilieplanner.nl/ - geen aandelen). Wij maken ook tekeningetjes en gebruiken voor elk gezinslid een eigen kleur, en bijvoorbeeld de lengte van de schooldag/BSO-dag wordt aangegeven met grotere of kleinere blokjes (blauw=school; oranje=BSO).

Boekjes over verhuizen heb je vast al geprobeerd? Foto's maken inderdaad; de plattegrond van het nieuwe huis laten zien, en ook foto's, zodat hij een beeld krijgt. Hij kan zich misschien geen voorstelling maken van het huis? In dat geval zou ik hem zoveel mogelijk met de inrichting/kleur op de muur ed betrekken. Ik weet niet of je hem iets kunt laten uitzoeken voor zijn kamer? Dat geeft hem misschien het idee dat hij wat grip op de situatie heeft. Alvast wat speelgoed uitzoeken en samen inpakken?

Succes!

groet, Valkyre

mente

mente

15-01-2012 om 01:17

Kalender

Mijn eerste ingeving is wat Anneque ook al schreef; een kalender maken.
Ik heb op de kamer van mijn zoon (4,5 jaar) al langer een magneetbord hangen met de week erop getekend. Bij het avondritueel hoort het verschuiven van een magneet naar de volgende dag. Ik heb er plaatjes van school (2 op een lange dag, 1 op een korte) opstaan, van overblijven en bso 2x per week, een foto van zijn halfbroer die om het weekend komt, een foto van opa en oma, die regelmatig langskomen. En soms bijzondere gebeurtenissen.
Door op deze manier de focus te leggen op alles wat hetzelfde blijft haal je misschien juist wat stress weg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.