Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-10-2010 om 20:42

Tafelmanieren

Onze dochter van 8 vergeet steeds maar hoe je je aan tafel dient te gedragen. Dan heb ik het over met mes en vork eten, blijven zitten en met de mond dicht eten. Ze kan het keurig, maar doet het tegenwoordig liever niet. Ze is nu net terug van logeren bij opa en oma en zij vonden haar maar slechtgemanierd aan tafel.Potverdorie, ik schaamde me werkelijk.
Dus vanavond aan tafel maar weer zitten mopperen. En maar weer voorgedaan, ze deed net of ze voor het eerst bestek zag. Grrrrrr, ik heb werkelijk het idee dat ik met een puber van 8 te maken heb.
Herkent iemand dit en gaat het weer over? Of moet ik toch maar serieus gaan denken over die kostschool))

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tip

..ergens gehoord: drie commentaarvrije dagen in de week... en rest van de tijd Zweep erover!

Hier een elleboogeter die niet meer op de kinderstoel wilde eten maar eigenlijk doordat hij nog niet zo lang is te makkelijk met zijn elleboog op de tafel rust.

Grrr... verschrikkelijk.. ik wil écht dat hij straks overal kan aanschuiven.

Vic

Vic

17-10-2010 om 22:14

Bij anderen

Ik weet niet of jouw dochter wel eens bij vriendinnetjes eet, maar ik heb regelmatig van andere ouders gehoord dat mijn kinderen zulke goede tafelmanieren hebben. Nou, daar merk ik in de regel helemaal niets van. Ook bij oma en opa worden die goede manieren minder vertoond, dat is blijkbaar net zo vertrouwd als thuis.

koentje

koentje

18-10-2010 om 09:45

Wil je echt...

dat ze haar tafelmanieren gebruikt en dat je niet hoeft te mopperen? Een leuke sfeer aan tafel is namelijk ook echt belangrijk!
Maak een lijst met de punten die je belangrijk vindt bijv;
1 met je lippen op elkaar eten
2 vork in linkerhand, mes in rechterhand en eten met mes op je vork schuiven
3 blijven zitten aan tafel.

Nu heb je drie punten waarop je haar concreet kan beoordelen. Geef na iedere maaltijd een sticker of krulletje per onderdeel.
Laat haar iets verdienen na een bepaald aantal keren. Dat kan zijn in een restaurant eten of als je het vaker wilt kunnen doen; haar de keus laten wat jullie eten.

Praat er eerst met haar over en spreek samen de spelregels af. Zorg dat je ook met humor blijft praten erover en hou het gezellig.

Tango

Tango

18-10-2010 om 11:51

Herkenbaar

Hier een dochter van 9 die ook geen tafelmanieren heeft. Eet wel met een vork, maar mes gebruikt ze nagenoeg niet. Pakt gewoon regelmatig iets met haar handen. Ik zeg geregeld tegen haar dat ik met haar echt voorlopig niet in een restaurant ga eten. Dit helpt dan even, maar nooit lang. Ze houdt dat bestek ook nog heel verkeerd vast, maar volgens mij heb ik dat als kind ook heel lang gedaan. Ik maak me er eerlijk gezegd, naast af en toe een opmerking, niet heel druk om. Ben al blij dat ze tegenwoordig haar bord leeg eet.
Waar ik me wel heel erg aan erger is geklaag over het eten dat ze niet lust of nog erger laatst: bij familie lopen klagen over het eten. Daar heb ik haar wel flink op aangesproken.

Wilma

Wilma

18-10-2010 om 15:28

Vaak gaat 't bij anderen prima

Hier thuis hoeven ze niet van mij te eten alsof ze in een restaurant zitten. Dat zitten ze niet, ze zijn thuis, net als ikzelf. Wel wil ik niet horen dat iets "vies is", want dat vind ik niet gezellig. Als je iets niet lust, prima, maar over het algemeen is niks "vies".
Ook met open mond eten of smakken wordt hier niet gedaan, dat vind ik niet smakelijk.

Bij anderen eten ze netjes, zie ik zelf als we ergens eten. Ook in restaurants, we gaan wel eens uit eten, eten ze prima en gedragen ze zich ook prima.

Ik vind, maar da's persoonlijk, dat het eten hier thuis gezellig moet zijn (en dat is het meestal dus ook) en ik wil dan niet als een agent zitten opletten of ze ook wel netjes doen.

Groetjes,
Wilma

Opvoeden ot

Vorig weekend hadden we Amerikanen aan tafel. Later, in de keuken, fluisterde mij 18jarige zoon me toe, dat er nog heel wat op te voeden viel. En deze mensen waren ver boven de basischoolleeftijd :o)

Hier

Dochter had rond die leeftijd ook zo'n periode. Hoe ik het heb opgelost: iedere keer als ze vroeg of ze bij een vriendinnetje mocht eten of dat vriendinnetje bij ons, zei ik vriendelijk: "Nee hoor, want jij kunt niet netjes eten." Dan zei zij natuurlijk dat ze het best kon en dan zei ik weer dat ze dat dan eerst maar een tijdje thuis moest laten zien. Uiteindelijk was de lol van raar eten er natuurlijk af, ik heb zelfs een keer oppas genomen toen ik zelf uit eten ging, terwijl ze gemakkelijk mee had gekund, gewoon omdat ik geen zin had om tegen dat ongemanierde eten aan te kijken. En nee, dat was niet zielig, want dochter presteerde het om in een restaurant aan een nette mevrouw aan het tafeltje naast ons te vragen of ze wel eens een ramp in een tunnel had gezien. Die mevrouw zei verbaasd 'nee', waarop dochter haar mond vol eten wijd open deed. Haha.
Na de keer oppas was het over, dochter had eindelijk door dat ze dit echt niet ging winnen.
Amerikanen kunnen er inderdaad wat van, ik moest vroeger elk jaar naar een beurs waar ik veel te maken had met Amerikanen. Dan gingen we eten in een poepie-sjiek restaurant en dan aten ze met alleen een vork in hun rechterhand, terwijl hun hoofd op hun linkerhand steunde, elleboog op tafel.
We kunnen natuurlijk in plaats van de kinderen op te voeden ook naar Amerika verhuizen

Karlijn

Karlijn

19-10-2010 om 11:43

Ook herkenbaar

Bij dochter van 10. Dochter van 8 doet het keurig, dat heeft ze ook altijd gedaan, maar dochter van 10 voelt vooralsnog als een hopeloze zaak. Er zijn periodes dat we er veel aandacht aan besteden, maar er zijn ook periodes dat we dat minder doen, ze WEET het wel, maar als het aan haar ligt DOET ze het gewoon niet. En daardoor vaak discussies aan tafel die niet altijd goed zijn voor de sfeer.

Tot een paar weken geleden, ze had toen de avond daarvoor bij een vriendinnetje gegeten. Terwijl ze aan tafel zat zei ze ineens, out of the blue dat het zo jammer was dat wij haar nooit tafelmanieren hadden geleerd......... Nou ja, ik kan er nu wel om lachen maar ik ben toen behoorlijk uit mijn slof geschoten!

En ik moet zeggen, sindsdien gaat het beter......

groetjes,

Karlijn

koentje

koentje

20-10-2010 om 21:57

Stoepkrijt....

wat een verhaal, hee, van je dochter!! Brutaal mormeltje. Hoe reageer je op zoiets?

Tja

Mond leeg eten, excuses aanbieden en geen toetje (en vooral dat laatste is een grote straf).
Eigenlijk is ze helemaal niet brutaal, maar dit had ze van een vriendinnetje gezien en vond ze zo grappig dat ze het even op iemand wilde uitproberen. En dan even niet het besef hebben dat het onder vriendinnen misschien lachen is, maar in een restaurant bij vreemden niet. Dat weet ze nu wel!

Leeftijd

ze is nog jong, dus niet teveel op letten

bertien

bertien

31-10-2010 om 19:39

Bij ons ook heel moeilijk

Heel herkenbaar, ik heb het idee bij ons, hoe meer wij ermee bezig zijn, hoe tegendraadser onze dochter wordt. Tegenwoordig zeggen wij maar dat ze in ieder geval haar mes moet vasthouden, want deze laat ze ook vaak liggen en schuift dan met haar vingers het eten op haar vork/lepel. Maar als het goed gaat, complementeren we haar uitbundig en dat werkt, dus veel complimentjes geven als het een x wel goed gaat is mijn idee!!! SUCCES

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.