Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nasha 1st

Nasha 1st

16-06-2010 om 22:03

Toch ineens een tweeling"dilemma"

Heel dramatisch is het niet, maar dochter mag ws eerder afzwemmen dan zoon. Vandaag vroeg de badjuf aan mij hoe ik het zou vinden als dochter volgende week een briefje krijgt (voor proefzwemmen denk ik....). Ze gaat heel goed en zij vindt haar er klaar voor. Maar sommige ouders willen hun tweeling liever bij elkaar houden. Ik heb gezegd dat ik, als juf vindt dat zij het kan, ook vind dat dochter gewoon moet afzwemmen, hoe vervelend ook voor broer. Hij kan het ook wel goed, maar laat zich nog iets te veel afleiden waardoor hij slordig gaat zwemmen. Terwijl dochter heel netjes en serieus is en haar baantjes netjes zwemt. We zagen al een tijdje dat zij harder vooruit ging dan hij (terwijl hij eigenlijk een veel betere start had dan zij....) En het zijn tenslotten toch 2 individuen!

Ik ga dus toch haar wel eerder laten afzwemmen, maar voorzie natuurlijk wel een enorme teleurstelling bij zoon.....iemand tips hoe dit aan te pakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sluit me aan bij pelle

Mijn broer heeft een tweeling en mijn vriendin ook, maar zover ik weet doen die beiden op hun eigen tijd hun eigen ding.Zelfs de 'een-eigige-tweeling die niemand uit elkaar kan houden' van mijn broer.Die van mijn vriendin hebben nu ze 12 zijn zelfs overduidelijk aangegeven dat ze per sé niét naar hetzelfde voortgezet onderwijs willen (doen wel hetzelfde niveau)nu ze beiden in groep 8 zitten. Dus gaan ze na de vakantie beiden beginnen op een andere school.Ik denk ook dat het prima voor broer is om te ervaren dat je niet altijd de snelste bent en voor zus dat je soms erg snel/goed bent in dingen...zelfs sneller dan je broer. Zal nog vaak genoeg in hun leven voorkomen.
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2010 om 08:42

Het is wat het is

Geen probleem van maken, het is wat het is. Aardig dat je juf het even overlegt, maar de kinderen zijn natuurlijk gewoon twee individuen. Voor een 'eenling' kan het zuur zijn als een vriendje wel mag afzwemmen en hij zelf niet. Dat vinden we allemaal vanzelfsprekend. Het hoort bij het groot worden, en ze zullen dit nog véél vaker gaan meemaken.
Groet, ijsvogeltje (ervaringsdeskundige - zelf helft van 1-eiige tweeling)

ishtar

ishtar

17-06-2010 om 10:13

Maak er een voordeel van

zo heeft zus eerst alle aandacht van het afzwem-publiek, en daarna krijgt zoon ook de exclusieve aandacht. Anders moeten ze de aandacht delen.
(ik roep maar wat hoor )

Hier ook

vorig jaar haalden beiden kinderen hun A-diploma. Natuurlijk gingen zij door voor B, maar dochter wilde pertinent niet haar ogen open doen onder water. De zwemles werd een strijd en voor niemand goed. Het zwembad adviseerde om haar van zwemles af te doen; het werd echt een machtstrijd, ze kon zich prima in het water redden en over 2 jaar hebben wij hier schoolzwemmen waar ze alsnog haar B kan halen. Zoon zou na 3 weken mogen afzwemmen maar... hij weigerde. We hebben echt alles uit de kast gehaald maar hij moest in de auto getild worden, weigerde zich om te kleden en stond aan de kant niets te doen. Uiteindelijk kwamen we erachter dat als zij geen diploma krijgt, hij ook niet wil.

Nu een half jaar later wil zoon toch zijn diploma halen en zit nu weer op les. Dochter wil echt niet dus dan maar niet.
Ik ben heel benieuwd hoe jouw tweeling reageert op het al dan niet afzwemmen. Hebben zij er problemen mee of heb jij dat?

Hier ook gehad

Dochter mocht eerder afzwemmen dan haar tweelingbroer. Tja hij baalde wel even, maar verder geen drama van gemaakt zelf, dus hun ook niet. Daarna bij B nogmaals weer eerst dochter en toen zoon een paar maanden later.

Ze zullen het nog wel vaker tegen komen, haha maar ik begrijp wel je gevoel hoor.

Groetjes, Pinkelot

Nasha 1st

Nasha 1st

17-06-2010 om 22:29

Antwoorden

@Pelle: Het is op zich niet de 1e keer dat we dit aan de hand hebben, maar wel dat het zo'n overduidelijk verschil gaat zijn, inderdaad, vanwege het diploma. Nee, competitie vind ik ook geen prettig woord, en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te vermijden, maar geloof me, tweelingen kunnen dat prima zelf zonder aanmoediging Ze weten echt wel van elkaar waar de een of ander beter in is....
Geld is wel een goed te gebruiken argument inderdaad...

@ Albana: ja, dat is natuurlijk zo....

@ IJsvogeltje: zelf maak ik er ook geen probleem van, daarom gaf ik juf ook aan dat als zij vindt dat dochter er aan toe is, dat ze dan gewoon moet afzwemmen. Punt is natuurlijk dat zoon eigenlijk ook heel goed zwemt en in sommige opzichten misschien nog wel beter, maar hij is gewoon niet serieus bezig, ziet meer omgeving dan zwemmen, badjuf moet altijd alles tig keer herhalen, of hij kijkt eerst de kunst bij de anderen af. Maar duiken kan hij als de beste, hij zwemt ze allemaal eruit als hij echt doet wat hij doen moet, heeft ongelooflijk veel kracht in dat kleine lichaampje.....

@Ishtar, dat is wel een idee inderdaad

@Tocada: ik weet nog niet hoe het gaat uitpakken. Ik persoonlijk heb er dus geen problemen mee. Ik weet niet hoe zoon het gaat oppakken, omdat het ws volgende week pas bekend wordt gemaakt. Ik probeer wel alvast een beetje te masseren dat 1 van de 2 ws eerder gaat afzwemmen, zonder te noemen wie. Ik probeer alleen tips te zoeken hoe ik zoon kan voorbereiden en eventueel opvangen als hij dus erg teleurgesteld is (en misschien zie ik teveel beren, boeit het hem niet eens )

@Pinkelot. Ik weet gewoon niet hoe zoon gaat reageren. soms kan hij ontzettend pissed zijn als zijn zus beter in iets is (zoals lezen, al droog 's nachts). Aan de andere kant boeide het hem weer niet dat dochter al zonder drijfmiddelen mocht zwemmen en hij nog ondersteuning nodig had (puur voor de techniek). Het is dus meer zoeken naar tips hoe er mee om te gaan. Ik hoop natuurlijk dat hij net als jouw zoon reageert )

Nasha 1st

Nasha 1st

23-06-2010 om 17:04

Gelukt!

Dochter heeft haar briefje en mag in augustus proefzwemmen. Gaat dat goed mag ze in september afzwemmen!!!

Zoon was wel teleurgesteld uiteraard....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.