Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ava

Ava

12-11-2013 om 22:37

traktatie-stress

Help!
Donderdag is mijn tweeling jarig (7) en .. ben de traktaties glad vergeten. (Maarja, ben ook ziek geweest, als dat een excuus is.) Ben nu diverse sites af geweest en vooral prachtige maar heel bewerkelijke knutsel traktaties gezien. Ik zoek eigenlijk een aardige niet te bewerkelijke traktatie voor 55 kinderen die je eventueel ook de dag ervoor kan maken.

Maak het je gemakkelijk

Bij de Hema hebben ze tractatiezakjes. Vul die met (chocolade)kruidnootjes of strooigoed, lintje erom en als je morgenmiddag nog tijd en zin hebt een uitgeprint foto'tje met "hoera, huppeldepup 7 jaar" eraan. Dan maar een jaartje niet zo origineel of creatief.

skik

goeie site

http://www.traktatieblog.com/

Staat vanalles op, je kunt zoeken op thema, maar ook bijvoorbeeld op 'gezond trakteren'. Alleen al op eierkoeken krijg je al 5 of 6 suggesties. En de traktaties variëren in bewerkelijkheid, dus er staat vast wel iets 'snels' tussen.

Anders: ontbijtkoek uitsteken met een vormpje en versieren met wat smarties o.i.d? Hier had ik rond uitgestoken ontbijtkoekjes met kleine rijstwafeltjes ertussen op een stokje (hier op school moet alles gezond). Je kunt er ook een leuk vlaggetje insteken.

Of Action. Daar hebben ze heul leuke vingerlampjes (5 voor 1 euro nogwat). Ieder kind een vingerlampje op een soepstengel. Action is zowiezo geweldig voor kinderfeestjes en traktaties.... daar hebben ze ook heel leuke grote lolly's (met kleine lolly's erin), maar dat is misschien minder geschikt voor op school. (had mijn zoon op getrakteerd bij scouting; daar ga ik geen "trakteermoeite" voor doen

Jasmijn

Jasmijn

13-11-2013 om 00:21

cupcakes?

Ik maakte jaar in jaar uit cupcakes met zo'n plaatje erop. Kinderen hielpen (soms wel soms niet) dat vonden ze leuk om te doen. Maar soms was ik het ook vergeten en kocht ik gewoon een paar pakketten met cupcakes. Vervolgens in iedere cupcake zo'n parapluutje en dat zag er enorm feestelijk uit.
Ben eigenlijk heel knutselig, maar niet in 30 dezelfde dingen maken voor een kinderklas die het in 3 seconden uit elkaar rukt
Mijn kinderen vonden het trouwens prima, die cakejes met parapluutjes, nooit klachten gehad.

Mama

Mama

13-11-2013 om 00:22

Druk of niet druk

Ik knutsel nooit hele kunstwerken in elkaar. Leuk voor de leukste moeder competitie maar de kinderen geven er volgens mij geen bal om. En 55 traktaties; niemand zal het je kwalijk nemen dat je niet 55 topcreaties aflevert.

Mijn snelle succesnummers:
prikkertje met poffertje-druifje-poffertje-druifje-poffertje en een spekje
prikkertje met vlaggetje - spekje - kapitein koek
Altijd een succes!

Zoon kreeg vandaag een minipizzaatje en was helemaal enthousiast! Vijf pakken Piccolino's, in de oven, schaal, aluminiumfolie er om heen en naar school brengen.

Paar leuke servetjes in de schaal oid doet heel feestelijk aan.

Knurf

Knurf

13-11-2013 om 07:21

popcorn

haal een stapel cars-bekertjes (of iets dergelijks), schep ze vol met popcorn, doe er een doorzichtig inpakpapiertje omheen met een strik, klaar.

Ava

Ava

13-11-2013 om 08:36

geweldig

Gelukkig ben ik niet de enige die niet veel knutselt. Dank je wel dames. Met deze ideeen kan ik uit de voeten. Zo eens kijken wat er bij de ah of hema te krijgen is, dat wordt de traktatie.
Op die site staat ook wat dat geschikt is. Bijvoorbeeld: http://www.traktatieblog.com/2010/12/pinguins.html lijkt te doen, de avond ervoor. Weet iemand toevallig wat Manna is? En waar is het te koop?

Manna

Misschien bij schepbakken van de kruidvat.
Dat zijn van die kleine rijstekorreltjes in felle kleurtjes soms glad, soms met korreltjes erop.
Het zat vroeger in de doosjes voor van het speelgoed om winkeltje mee te spelen.

patrica1966

patrica1966

13-11-2013 om 08:42

supermarkt

Manna is hier gewoon te koop in de supermarkt.

Dalarna

Dalarna

13-11-2013 om 09:10

Tjonge

Ik vind nog dat je er veel aan doet hoor... overdrijf niet zo want je maakt een andere moeder ook weer bang: ja zij van die tweeling trekt ook van alles uit de kast dus ik moet ook!

Ik maakte vooral cake in een ijsbekertje (cake mixen, voor 2/3 in bekertje doen en dan in de oven zetten en als kind zin had mocht hij ze versieren met schrijfstiften van eetbaar spul of glazuur met hagelslag. Ook heb ik minicroissantjes gebakken van danerolles XL en dan elk stuk in vieren snijden. Eventueel kaas of worst erin (wel goed duidelijk maken wat waar in zat ivm de kinderen die dat niet mogen of lusten).

ooh.....

als je de pinguins al niet teveel werk vindt, moet er genoeg te bedenken zijn. Lijkt mij ook hard werken hoor, 55 van die pinguins maken! Maar misschien willen je kinderen ook wel meehelpen?

Ava

Ava

13-11-2013 om 10:45

hmmm

Ai. misschien maak ik een te fleurige inschatting, haha, dat kan.

Kijk, een aantal traktaties zijn ondanks dat ze simpel zijn, toch heel bewerkelijk vanwege het moment dat je ze moet maken. Spiezen of bekers popcorn in doorzichtig inpakpapier, zoiets moet op de (dag) ochtend zelf, anders wordt het sof. Met een ochtendritueel van twee zenuwachtige kinderen en een man die vroeg de deur uit moet, is het voor mij ietwat teveel van het goede. En ik heb een keer cakejes gebakken (avond ervoor (en ze gaan er niet allemaal tegelijkertijd in dus dat was tijdrovend) en een keer fruit en hartige spiezen gemaakt ('s ochtends begonnen toen de kinderen nog op bed lagen (die gelijk ook KLAAR wakker waren (nu kan ik er om lachen)). Ze raken nu wel in de leeftijd dat 1 van de 2 wil helpen maar ze zitten elkaar op zo'n dag meer in elkaars haren als je niet 1 op 1 met ze bent. Voor echt zelfstandig werken zijn ze nog wat te jong.

Cakejes of croissants kan je ook kopen natuurlijk, dat is waar en ik heb geen moeite om een kant en klare traktatie te kopen maar het tikt zo aan (een tweeling die jarig is, kinderfeestje, met Sinterklaas en Kerst om de hoek).
Dus, het liefste een traktatie die ruim vantevoren te maken is.

Ik wil niet kritisch of ondankbaar lijken, helemaal niet. Ik moet ook een beetje aan mezelf denken want 's middags is het kinderfeestje. Het is schipperen maar het komt goed.

Snel goedkoop, simpel en ziet er leuk uit.

koffiefilterzakje, lintje eraan, vullen met weet ik wat en persoonlijke tekst erop met gekleurde stiften, kinderen kunnen er bloemetjes en hartjes op tekenen.

Hanne.

Hanne.

13-11-2013 om 11:40

Ultiem snel en simpel

Goedkoop én niet tijdrovend is een lastige combinatie.

De ultieme vorm van een snelle en simpele tractatie is natuurlijk om kant en klare zakjes chips te halen. Of mini mars/twix oid. Maar dat is niet per se goedkoop (hoewel misschien is het ivm sint maarten nog in de aanbieding).

Ik ben geen ochtend mens en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om 's morgens een tractatie te maken. Als de kwaliteit daarvan iets minder wordt, helaas dan maar. Mijn kwaliteit van leven is ook belangrijk!

Hier vaak cakejes (avond van te voren bakken en dan in een trommel). Kost veel tijd qua doorlooptijd, maar in feite sta ik alleen een paar keer te mixen en moet ik later weer iets uit de oven halen.

De avond van te voren de tractatie maken vind ik sowieso een must. Stel dat er iets niet fout gaat. Dan kan ik ten minste nog een alternatief halen.

Annika

Annika

13-11-2013 om 11:42

of gewoon iets kant en klaars?

Hier laatst gezien: een mandje met speculaaspoppen, voor elk kind een. Helemaal de tijd van het jaar, ziet er toch leuk uit en verder geen knutselwerk aan.

Jaina

Jaina

13-11-2013 om 11:56

Bijvoorbeeld

Los snoep/pepernoten kopen en dat verdelen over kleine zakjes. Dat is niet zoveel werk.
Cupcakes bakken (op zich niet heel werk maar je hebt wel een paar uur nodig. Alternatief: kopen)
Zakjes chips
Mini twix/mars/milky way
Verschillende soorten koekjes

Ik zou het niet ingewikkkeld maken als je geen zin/tijd hebt. Gewoon kopen kan prima.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-11-2013 om 12:06

Ouderwets

Een dropveter met wat nibbits (van die ringetjes-chipjes eraan)

makkelijk

Koop van die zachte muizensnoepjes, snij een berg blokjes kaas. Leg de blokjes kaas op een grote schaal en rangschik de muizen met hun neuzen richting kaas op de rand van de schaal. Heel makkelijk en het was hier een groot succes.

leuke suggesties allemaal

....daar moet wat tussen zitten. Ik maak ook nooit 's ochtends traktaties, en ik wil maximaal 1 avond bezig zijn met het maken ervan. (soms probeer ik nog wel eens iets ruim van tevoren een keer uit, als het een baksel is)

En nog een tip voor de volgende keer: doe geen traktaties en kinderfeestje op dezelfde dag....scheelt ook een hoop in de stress. Hier was het kinderfeestje een week later.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-11-2013 om 16:58

Pannenkoeken

Van te voren bakken, poedersuiker of jam er tussen en oprollen. Wil je het lastiger dan snij jer er rolletjes van die je op spies zet.
Je kan ook vruchtenbowl doen, een hoop blikjes vruchten opentrekken en een fles spa rood er door. Op school afleveren met soeplepel en een berg bekertjes. Zou dit we leven met juf overleggen want zij moet het allemaal inschenken.
En alvast gefeliciteerd!

Dalarna

Dalarna

13-11-2013 om 17:20

Tja

Twee kinderen in 1x is natuurlijk niet duurder dan 2 kinderen verdeeld over het jaar en de avond ervoor cake bakken is inderdaad vooral: 3 min mixen, in bakjes scheppen en 20 min bakken en dan de tweede lading intussen vullen en meteen de derde lading. Er kunnen wel 20-25 ijsbekerbakjes tegelijk in de oven dus eigenlijk ben je in iets meer dan een uur klaar. Tracteren in een platte manderijnendoos van de supermarkt.

Kina

Kina

13-11-2013 om 17:33

Simpel

Het ene jaar maakte ik er veel werk van en het andere jaar niet. Net waar ik zin in had... Het makkelijkste was bij de AH een stapel Confettini's te halen (roze koeken met Smarties, 1 euro voor 6). Niet spotgoedkoop, maar ik had er echt 0 werk aan en het zag er meteen feestelijk uit.

Oja, ik doe niet mee aan de gezonde-traktatie-rage... School wil het wel, maar zolang juffen en meesters zelf nog lollies en cakejes trakteren, doe ik dat ook

hier is gezond verplicht!

...en als het niet gezond is (en het is al snel niet gezond...) dan mogen de kinderen het niet opeten op school. Er zijn dus best wel wat kinderen die gewoon maar op appels of bananen trakteren dan. Niet zo spannend en ook niet echt een traktatie vind ik, maar ja.

Je wordt er wel creatief van moet ik zeggen

Gefeliciteerd!

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je kinders. Fijne dag gewenst!

skik

Ook gefeliciteerd!

Wat is de traktatie nu geworden?

Tink

Tink

14-11-2013 om 23:11

knapzakjes

Mosterd na de maaltijd natuurlijk . Maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

Voor mijn dochter die onlangs 6 werd hebben we knapzakjes gemaakt.
Even langs de Action voor een bergje potloden en een pak servetten. Oja en elastiekjes.
De traktatie zelf was deze keer een zakje Skittles, maar we hebben ze ook wel eens gemaakt met van die zakjes gummibeertjes erin. Elk mini snoepzakje (of mini Mars e.d.) is geschikt.
Traktatie op het servetje leggen, de 4 punten bij elkaar pakken en tot een knapzakje in elkaar frummelen. Elastiekje erom en met het elastiekje ook het potlood vastmaken. Klaar!
Kind kon zelf meehelpen en vond dat alleen al prachtig.

Mijn man heeft later nog kleine labeltjes geprint met 'X 6 jaar' erop, die hebben we er met een kadolintje aan gehangen.

Ava

Ava

16-11-2013 om 11:35

het is geworden.. (tromgeroffel)

..zakjes van de Hema met pepernoten, schuipje(s)! dat was echt het makkelijkste.
Mijn kinderen tevreden en klasgenootjes en juf tevreden.
Meer kan je niet wensen, toch? Geweldig forum is dit! En er zitten genoeg idee-traktaties tussen voor volgend jaar.

Ava

Joepie, ik heb gewonnen! Tweelingmoeder high five!

skik

En lieve moeders, steek er niet al teveel energie in, in al dat getracteer. De kindertjes in kwestie hebben helaas meestal geen oog voor alle tijd en energie die erin zijn gestoken

inderdaad, maar als je van knutselen houdt....

....dan is het maken van traktaties wel weer leuk. Het moet wel een beetje in verhouding zijn, de moeite die je erin steekt. Voor mij zijn kinderverjaardagen eigenlijk wel hét moment om me uit te leven met knutselen. Mijn aanstaande 5-jarige ben ik al aan het kneden richting een sprookjesfeestje..... na het voorlezen uit het sprookjesboek is hij al helemaal fan van roodkapje, dus dat gaat goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.