Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vdy

Vdy

24-02-2015 om 15:03

TV-probleem

Hallo allemaal,

Ik zit hier even mee, en ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken..
Onze dochter is 8,5 jaar en ontwikkeld een behoorlijk tv-afhankelijkheid.
Wat wij ook doen, dat ding blijft het middelpunt van haar leven.

Het liefst eet ze haar boterham 's morgens al voor de TV.
Dat kan, mits ze dan wel dooreet, en gewoon aankleed, tanden poetst etc., maar ze valt volledig stil.
Dus: Eerst al je dingen doen in de ochtend en als er tijd over is nog even TV kijken.

's Middags uit school wil ze ook alleen maar TV kijken.
Op een gegeven moment was het zo erg dat ze uit school boos werd als ze nog even mee moest boodschappen doen, want dan kon ze geen TV kijken.
Bij vriendjes spelen, of vriendjes bij ons had ze geen zin in, want ze wilde TV kijken.
En dat zei ze dan niet. Alleen maar zeggen: Ik heb geen zin om te spelen, om vervolgens thuis voor de TV te gaan hangen.

In de zomervakantie wilde ze ook niet buiten spelen met mooi weer, want er kwamen serie's op TV die ze wilde zien. (ze heeft een nieuwe fiets, Space-scooter, hoepel, voetbal, skeelers, stoepkrijt, bellenblaas, noem het maar op)
Vriendjes had ze dus uiteindelijk niet meer.
Niemand kwam haar meer ophalen, en als ze een keer buiten ging spelen werd ze gepest.
Dus kwam ze maar weer naar huis om TV te gaan kijken.

Zelfstandig spelen heeft ze nooit goed gekund. Ja, 5 minuten en dan verveeld ze zich weer.
Terwijl de hele Intertoys aan spullen hier staat.
Wat ze wel uren kan volhouden is de Nintendo DS of filmpjes kijken op de tablet, of spelletjes spelen op de laptop.

Ons plan werd toen: 1 uurtje per dag TV kijken.
Dus zeg maar wat je wil zien vandaag, dan komt dat goed.
Dat leek enige tijd te werken.
Overdag keek ze een uurtje TV, maar daarna verveelde ze zich weer.
Geen zin om naar buiten te gaan, dus zeuren om Nintendo, tablet, en laptop.
En dan 's avonds als wij om 19:00 een programma voor onszelf aanzetten, kijkt ze mee.
Ze mag dat niet (televisie-tijd is voorbij) en dan vertellen wij haar dat ze even met de barbies, lego, playmobil etc moet gaan spelen.
Dat pakt ze wel, maar gaat dan over d'r spullen heen kijken, en laat de poppetjes nog net niet uit d'r handen vallen en zit met open mond te kijken naar De Wereld Draait Door.

Ze is werkelijk nergens voor te porren.
Ze vind niets leuk om zelf te doen.
Maar ik kan niet de hele dag met haar samen door de wijk fietsen om aansluitend thuis met de lego, barbie's etc. te spelen.

Wat moet ik hier nou mee?


Angela67

Angela67

24-02-2015 om 15:12

uit met dat ding

ik zou serieus haar gewoon geen tv meer laten kijken.
En zelf ook niet meer kijken zolang zij nog wakker is.
Ze is nog zo jong, nu kun je dat als goede gewoonte goed opbouwen.
m'n jongste is helaas ook minder actief dan oudste en wil óf met andere kinderen spelen (maakt niet uit wat) of beeldschermen. Of spelletjes met mij spelen maar inderdaad heb ik daar ook niet altijd zin in en tijd voor. we deden vroeger wel eens een week zonder tv en computer en dat was heerlijk . . . Nu houd ik het gewoon strak in de gaten, we werken met klokjes etc.
Gaat goed, maar hij kan zichzelf nog steeds niet goed vermaken.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2015 om 15:18

Probleem of symptoom

De vraag is of het een gevolg is van haar (beginnende) sociale isolement of de oorzaak of een mengeling van die twee.

Ik zou haar op TV rantsoen zetten. Een uur per dag lijkt me een goed begin. Mijn zoon is even oud en die kijkt ca. een half uur per dag. Dat gaat prima maar die is ook niet veel gewend op dat gebied.

Bij jouw dochter zal het best een flinke strijd worden, maar dit lijkt me niet acceptabel. Geef zelf het goede voorbeeld en zet dat ding uit, zeker overdag.

Wij kijken zelf ook ca. 1 uur per dag (en dan geen TV, maar films en series).

Vdy

Vdy

24-02-2015 om 15:19 Topicstarter

Hai Angela,

Ik doe de TV ook niet meer aan overdag.
Ben er zo klaar mee.
Gisteren haalde ik haar om 13:15 uit de vakantie-BSO.
Ik dacht: Leuk! We hebben de hele middag nog om iets te doen.
3 opties had ik, en niks vond ze leuk.
Uiteindelijk bleek dus dat ze alleen maar naar huis wilde zodat die stomme TV weer aan kon!

Manlief zal waarschijnlijk wel de tv om 19:00 aanzetten.
Dat is eigenlijk het enige programma dat hij kijkt, De Wereld Draait Door.

Overigens is ze nu gewoon lekker buiten spelen. Als ze van te voren weet dat TV kijken er niet in zit, kan ze opeens wel naar buiten.

De ellende begint alleen weer als het slecht weer is overdag en ze dan dus niet naar buiten kan, dan slaat de verveling weer toe en komt die TV weer om de hoek kijken

amk

amk

24-02-2015 om 15:23

herkenbaar

mijn dochter had dat ook, dus hebben we de tv in een kast gezet en wordt er alleen nog voor het eten gekeken en in het weekend.

Ze heeft wel een eigen tablet, maar daar gelden dezelfde regels voor. Hij is ook in mijn beheer, dus ze moet vragen of ze er op mag.

En zich vervelen moet je dan ook haar probleem laten zijn. Ik bied 1 optie, of ze moet zelf wat bedenken. Stil op de bank zitten mag ook. De optie die ik bied is natuurlijk nooit echt leuk: afwassen, kamer opruimen, de was vouwen.

Bij mijn dochter is het wel noodzakelijk dat ze weinig spullen heeft, dat maakt dat ze makkelijker tot een keuze komt. In vergelijking met anderen heeft ze erg weinig speelgoed.

hier

hier

24-02-2015 om 15:25

jij bepaalt

wordt er niet tv gekeken onder het eten en ook niet na schooltijd.
Dus niet met het ontbijt of lunch.
Na schooltijd spelen de kinderen met vriendjes/vriendinnetjes of alleen. Of gaan even mee boodschappen doen of soms een spelletje met ons. Voor het avondeten kijken ze tv; 1/2 tot 3/4 uur. Daarna naar bed. Eigenlijk ook geen tv meer voor de jongste (8 jaar).

Het is een kind van 6 jaar en jij bepaalt de regels. Ik begrijp niet goed wat er moeilijk aan is. Behalve dat je het nu al ver hebt laten komen en het terug moet draaien. Uitleggen en vervolgens consequent zijn. Geen probleem.

Wel lastig vind ik als je zelf om 19.00 gaat tv kijken en dochter is nog op en mag niet meekijken. Waarom niet? Als je niet wil dat ze kijkt zou ik zelf ook niet gaan kijken. Of haar voor die tijd in bed leggen. (19.00 naar boven vind ik een prima bedtijd voor een kind van 6). DWDD ga ik niet kijken met een kind van 8, dus zien wij het ook niet. Gaat de tv pas tegen 20.00 aan met journaal omdat de jongste dan in bed ligt en nr. 3 het journaal mee kan kijken (11 jaar)

Ze speelt daarnaast veel met nintendo en beeldschermen begrijp ik uit je verhaal. Ik zou het aan banden leggen. Dan verveelt ze zich waarschijnlijk eerst stierlijk. (misschien heeft ze nooit echt leren spelen door alle beeldschermen?). Ik zou als overgangsperiode de beeldschermen stop zetten en zelf met haar spelen. Zelf laten bedenken. Vervolgens haar 10 minuten alleen laten spelen en dit uitbreiden. Bij ons kunnen ze zich ook vervelen. Is niet mijn probleem denk ik dan. Ik zeg altijd dat vervelen geen punt is en dat je er heel creatief van wordt. Op haar kamer is vast van alles te beleven. Muziekje aan en kleuren, chillen, barbies, bolletjes wol spelen, bouwen.

Kan ze zeker leren.
Alhoewel ik hier ook zie dat de 1 dat makkelijker vindt dan de ander.

Je schrijft ook dat ze niet buiten wil spelen. Zoals ik het lees zie ik dat ze -voor haar- een geweldig alternatief heeft; series kijken. (vraag me dan af welke series met 6 jaar?). Geen series en hup naar buiten. Veel plezier.

En dat ze gepest wordt, daar kun je met haar naar kijken. Hoe komt het? in welke situaties? Kan het zijn dat ze weinig oefent in sociaal gedrag omdat ze steeds voor een beeldscherm hangt? Juist een reden om hiermee te stoppen.

Ze is 6 jaar en jullie zijn haar ouders. Wat mij betreft bepalen jullie wat er gebeurt in huis.

Vdy

Vdy

24-02-2015 om 15:25 Topicstarter

@ Ad Hombre

Waarschijnlijk is het jaren geleden al ergens fout gegaan.
Ik was toen nog alleenstaande moeder, en soms moet je schipperen met je tijd.
De TV was dan een fijne oppas.

Maar dat is al ruim 2,5 jaar geleden.
Al 2,5 jaar proberen wij hier in huis een goed 'tv-klimaat' te creëren.
Maar het wil maar niet lukken en het lijkt er soms op dat het alleen maar erger wordt.

Toen wij hier 2,5 jaar geleden gingen wonen, als nieuw gezin, zeg maar, maakte ze veel vriendjes hier.
Ze werd niet gepest, en ze hoorde overal bij.
Het pesten is gekomen nadat ze zichzelf een hele zomer had opgesloten en weigerde naar buiten te gaan, tot jankens aan toe weigerde ze naar buiten te gaan.
Achteraf bleek dat ze alleen maar TV wilde kijken

amk

amk

24-02-2015 om 15:31

uitzending gemist

DWDD is ook beschikbaar op uitzending gemist. Ik zou het gesprek met je man aangaan en aangeven dat hij best DWDD kan kijken, maar dan later op de avond omdat dochter nu de tv moet ontwennen.

Vdy

Vdy

24-02-2015 om 15:33 Topicstarter

Ze is ruim 8,5 jaar

Ze wordt in juli 9

Ze kon als baby, peuter, kleuter al niet zelf spelen.
En TV was er toen toch echt niet veel (ander deel van mn leven).
Zelfstandig spelen is altijd een enorm probleem geweest.
Concentratie-vermogen van een walnoot zeiden wij altijd.

Op TV kijkt ze graag Chica Vampiro, Sam & Cat, Spangas, dat soort dingen.
Maar Spongebob en dat soort ongein vind ze ook leuk.
Maar hee, een hersen-operatie zou ze ook leuk vinden, als het maar beeld is.

Manlief kijkt 1 programma, dat is DWDD, en dat komt om 19:00.
Zij is dan uiteraard nog wakker, en om haar nou het laatste uur dat ze wakker is op dr kamer te zetten?
Maar ik vind het ook niet reeel dat ik manlief zijn enige programma moet ontzeggen..

Kijk, mij maakt het niet uit, ik heb niks met een TV.
Als ie aanstaat, kijk ik.
Staat ie uit, blijft ie uit.

Vdy

Vdy

24-02-2015 om 15:34 Topicstarter

@AMK

Daar heb je een goed punt!

Nur

Nur

24-02-2015 om 15:45

TV weg

Toen mijn zoon een tv obsessie had heb ik gewoon de televisie weggedaan. Hij was namelijk alleen maar bezig met tv kijken of als dat niet mocht met wachten tot hij weer tv mocht kijken. Er kwam echt niks meer uit zijn handen verder. Op ratsoen zetten werkte niet goed want dan was hij de hele dag alleen maar bezig met dat hij straks dus tv mocht kijken en mocht het niet nu al? en waarom dan niet? Alleen maar even?
En inderdaad hij keek ook mee als de kleinere kinderen tv aan het kijken waren. Zat hij op zijn 10de nog voor de teletubbies. Niet omdat hij de teletubbies zo leuk vond maar omdat het voor hem beter was dan het alternatief van geen tv kijken.
Op een dag was ik het zo zat dat ik de kabel er uit heb getrokken en daarna de kabel heb opgezegd. Nu was er gewoon helemaal geen televisie meer.
Dat werkte heel goed. Na de eerste huilbuien en woede aanvallen althans. De obsessie ging langzaam weg. Hij ging weer meer spelen (buiten en binnen) en hij begon andere dingen ook weer leuk te vinden.
Uiteindelijk hebben we na een verhuizing (ongeveer 1,5-2 jaar later) wel weer kabel genomen en gelijk de regel dat er alleen maar in de weekenden tv mocht worden gekeken. Mijn idee was dat als hij wist dat er doordeweeks geen televisie gekeken mocht worden hij er ook niet zo mee bezig zou zijn. Maar het ging toen sowieso beter. TV was nog steeds wel een favo bezigheid maar de obsessie er mee was weg. Hij had genoeg andere leuke bezigheden hoewel hij nog steeds moeite had om weer los te komen van het beeldscherm als hij aan het kijken was. De regel van alleen in de weekenden kijken was wat dat betreft dus erg goed. Hierdoor werd er doordeweeks ook niet meer aan televisie gedacht.
Officieel bestaat deze regel nog maar inmiddels word er doordeweeks ook wel weer gekeken al vragen ze het wel netjes. De zoon in kwestie is nu echter bijna 17 en dat hele verslavingsaspect speelt geen echte rol meer.

Nur

Nur

24-02-2015 om 15:47

DWD

Ik ben er niet zo'n voorstander van om volwassen programma's te kijken in de aanwezigheid van kleine kinderen. Zeker niet als die kleine kinderen graag mee kijken en ook echt aandacht besteden aan de televisie. Misschien kan je man later op de avond via uitzending gemist of iets dergelijks gaan kijken?

Nur

Nur

24-02-2015 om 15:51

Het probleem was hier echt vooral met tv kijken. Nintendo spelletjes spelen vind/vond hij ook leuk maar dat was nooit zo'n obsessie en daar speelde hij ook geen uren achter elkaar op. Bij jullie speelt dat ook nog mee. Computer is lastiger dan tv om er helemaal uit te doen. Maar je zou kunnen voorstellen dat ze een uurtje per dag mag tv kijken en/of nintendo spelen maar dat na een uurtje alle schermen uit moeten.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2015 om 16:02

Nur

Respect voor je radicale oplossing

Wat dat meekijken naar volwassen programma's weet ik het alleen niet zo. Hoe moet een kind ooit volwassen worden als het niet meekijkt met volwassenen (en volwassen TV programma's)? Natuurlijk wil je dat bij bepaalde onderwerpen liever niet, maar dan zet je het gewoon uit. Hoort er ook bij. Honderd keer liever dan die afgrijselijke Spongebob.

amk

amk

24-02-2015 om 16:14

leeftijdsadequaat is denk ik een betere omschrijving. DWDD is niet geschikt voor een 9 jarige. Natuurlijk laat je ze programmaas mee kijken als je denkt dat ze dat aan kunnen. Mijn 9 jarige pakt ook wel eens een 12+ film mee (Harry Potter) maar bij "Herbie" zit ze te huilen.

Hier

Hier

24-02-2015 om 17:34

Sorry

Verkeerd gelezen; ik las 6 jaar. Zie nu dat ze 8 is. Net zo oud als onze jongste. M'n verhaal wordt er niet anders van.
Geen televisie tot 17.00. Huilen, zeuren maakt niet uit. Gaat vanzelf over als het niet beloond wordt. Je schrijft dat het 'niet wil lukken'. Komt dat door je dochter of komt dat doordat jullie uiteindelijk toch toegeven of er vaak een reden is waarom ze toch wel 'even'kijken mag? (klinkt misschien aanvallend - zo is het niet bedoeld).
Want wat lukt er nu eigenlijk niet? Als het beeldscherm uit staat wordt er toch gewoon niet gekeken?

Als je een smart tv hebt kun je het beeld ook ff stop zetten en even later kijken.

Het is er zo ingeslopen (begrijpelijk). Nu is het tijd om het te keren.

Ad; ik zie niet dat een kind volwassen wordt door naar volwassen programma's te kijken. Ik kijk met de kinderen naar programma's die bij hun ontwikkeling passen (of in de 'zone van naaste ontwikkeling'). En hoe moet het met kinderen die niet opgroeien met een tv? Worden nooit volwassen

Mijntje

Mijntje

24-02-2015 om 17:40

ik vind Spangas

niet echt geschikt voor een 8,5 jarige. Dit is toch een middelbareschoolserie?
De andere programma's ken ik niet.

Die tv heeft een zuigende werking, ik zou hier ook paal en perk aan stellen en laat haar maar een keel opzetten, van vervelen worden kinderen juist creatief.

Je kan ook bv tv uit en half uur/uurtje per dag een dvd laten kijken. Dan ben je ook niet afhankelijk van de tijdstip van bepaalde programma's.

Nur

Nur

24-02-2015 om 18:43

Ad Hombre

Spongebob is inderdaad enorm irritant.
De relatie tussen volwassen worden en volwassen programma's kijken zie ik niet zo. Je kan ook uitstekend volwassen worden zonder ooit enig televisie programme te hebben gezien. Ik denk eerder dat het andersom is en dat je televisies interesses vanzelf veranderen naar mate je ouder wordt. Dan begin je met de teletubbies en als dat niet meer interessant is dan ga je naar spongebob kijken en dan naar nieuwsuur als je weer ouder bent. Dat gaat vanzelf. Maar om een 8 jarige nou voor DWD te zetten lijkt me niet geschikt.

Barvaux

Barvaux

24-02-2015 om 19:04

spangas

Wat is SpangaS en voor wie is het geschikt?
SpangaS is een crossmediale serie van de NCRV voor kinderen van 9 t/m 13 jaar (met uitloop naar jonger en ouder) die dagelijks wordt uitgezonden op NPO ZAPP. De serie gaat over het wel en wee van leerlingen op het Spangalis college hoe ze omgaan met verliefdheid, pesten en simpelweg ‘overleven op school’. In de serie staan twaalf personages centraal. Ieder personage heeft een hele sterke persoonlijkheid. Kinderen kunnen zich met (één van) de personages identificeren.

Mijntje: eerst even checken dus op leeftijd.

Katniss

Katniss

24-02-2015 om 19:39

Jee

Hier staat hij in het weekend de hele dag aan en kijkt er niemand. Dan doe ik hem uit, en 1,5 uur later staat hij ineens weer aan terwijl er niemand in de kamer is.
Misschien moet je het gewoon loslaten en zichzelf laten reguleren. Jongste heeft een vriendje dat de hele dag zeurt om de tv, volgens mij juist omdat er zulke strenge regels gelden. Hij mag ook voor 09.00 uur niet op de iPad, en zit dus vanaf 7 uur de klok vooruit te kijken. Hier ligt de iPad (waarvoor ook geen regels gelden) regelmatig dagen met lege accu te liggen.

Katniss

Dit soort discussies komt regelmatig terug. Ouders van kinderen die minder gewenste activiteiten (tv-kijken, computeren, snoepen) uit zichzelf beperken denken dat dat voor andere kinderen ook zo werkt als die maar wat vrijer worden gelaten. Ouders van kinderen die zichzelf niet beperken denken dat die andere ouders hun kinderen vrijer laten omdat die kinderen zichzelf reguleren en dus geen grenzen van buitenaf nodig hebben.

Ik zit in dat laatste kamp. Als ik mijn kinderen niet in hun tv-kijken beperk hangen ze ook de halve of hele dag voor dat ding, en dan zijn ze nog stukken minder erg dan het kind van Vdy. Omdat ze minder erg zijn hoef ik ook minder strak in te grijpen, dus mijn kinderen kijken toch nog vrij veel (zouden veel ouders te veel vinden denk ik), maar regelmatig bepaal ik dat het nu even echt genoeg is, en nee, ook geen laptop, zoon, en ga nu maar even iets anders doen. Wat ze dan uiteindelijk ook altijd doen, en vaak (na aanvankelijk wat gepruttel) zonder zeuren. Maar als ik niet af en toe aan de rem ga hangen gaat het echt niet goed.

Groeten,

Temet

Ava

Ava

24-02-2015 om 22:33

punten verdienen?

Het beeldschermkijken is hier aan banden gelegd dmv een puntensysteem. Bij bepaalde karweitjes en taken kan je een punt verdienen en bij 8 punten mag je een uur schermtijd (voorheen 6).

Laatst kwam de jongste van 9 thuis met een opdracht van school en hij riep blij dat hij daar dus extra punten mee kan verdienen. Vooral als hij 5 of meer punten heeft, wordt hij inventief met taakjes bedenken. Een taak kan zijn zelfstandig spelen, tafeldekken, afruimen, kamer opruimen, tafels oefenen, boekje lezen en meer.

Het zorgt ook voor nadenken hoe ze het uur schermtijd inzetten. Bespreek wel vantevoren waarmee je een punt kan verdienen (in t begin moet het allemaal wel haalbaar blijven ivm de motivatie) anders heb je nogal wat discussie.

groet

Ava

Ely

Ely

24-02-2015 om 22:35

Eens met Temet

Qua reactie op Katniss. Waarbij ik nog wil toevoegen dat ik er echt niet aan moet denken dat de tv de hele dag aanstaat, of er nou iemand naar kijkt of niet.

On topic; ik zou de regels heel strict en duidelijk stellen: bv ze mag 1 uur tv kijken tussen 17 en 19u, elke dag van te voren kiezen wat en bij jou vragen. Om 19u gaat DWDD aan en omdat ik geloof dat je niet wilt dat die via uitzending gemist gekeken gaat worden kijkt ze die dan maar gewoon mee. Misschien kun je aangeven dat als ze zelf lekker gaat spelen en duidelijk wat anders doet ze de volgende dag een half uurtje meer mag. Geen tv voor 17u zou ik sowieso doen, is duidelijk en makkelijk te handhaven.

Katniss

Katniss

24-02-2015 om 22:41

Temet

Nou, ik ben toch nog overtuigd van mijn gelijk hoor. Als ik zie wat sommigen uit de kast halen om het schermgedrag te reguleren (punten verdienen). Dan maak je de tv en laptop veel te belangrijk, nogal logisch dat die kinderen dan blijven zeuren.
Plus dat het mij ook werkelijk om het even is of mijn kinderen een boek lezen, puzzelen of iets met een scherm doen. Het is allemaal even inactief, en mijn buitenspeelkind speelt toch wel buiten. Het niet-buitenspeelkind niet Volgens mij heeft puber vandaag alleen maar met haar laptop gezeten (ik weet het niet, ik was niet thuis). Iets van een filmmarathon, fotoblog, Skype, zo komt ze de dag wel door. De rest van de week heeft ze bezigheden buiten de deur, dus ik vind het helemaal prima.

Moni

Moni

24-02-2015 om 22:50

Hier niet Katniss

Oudste kon prima omgaan met tv-tijd. Soms wat meer, soms wat minder. Ging vanzelf goed. We hadden ook geen vaste regels.
Toen werd jongste oud genoeg om een scherm te willen zien. Dat was andere koek. Pc en ds ging nog steeds prima, hoewel hij wat moeilijker ervan af te houden was dan oudste. Maar tv was hopeloos. Hij was gefascineerd door dat ding.
We hebben toen vaste tv-tijden ingesteld voor beide kinderen. Oudste was bijna 5 jaar ouder en snapte dat het nodig was. Dit gaf rust voor jongste. Hij stopte met zeuren over tv en had niet meer de hele dag het idee dat hij van alles miste. Ik denk dat dit begon rond 3 jaar en pas stopte rond 9 jaar.
Punten, extra tijd of zoiets hebben we nooit gedaan. Een vast schema gaf hem de rust om buiten die tijden andere dingen te doen.

Ava

Ava

24-02-2015 om 22:55

katniss

Dat zie je verkeerd. Mijn kinderen zeuren niet over schermtijd omdat ze weten dat ze er zelf de hand in hebben of ze t kunnen verdienen. Het is vooral heel duidelijk. Het is winst voor hun en winst voor ons. Ze worden er zeker niet inactief van. En als jij lezen inactief vindt (wat ik niet vindt) dan kies je iets anders. Dat pas je aan aan de situatie, je kind. Ik kan me namelijk voorstellen als je het televisiekijken opeens aan banden legt een. kind niet automatisch in de medewerking zit. En dat is nu net wat bij het puntenverdienen wel gebeurt! Dat levert ook nog een een prettige sfeer op.

Katniss

Katniss

24-02-2015 om 23:04

Tja

Het hele idee van punten verdienen voor tv kijken (of wat dan ook) staat me gewoon tegen. Ik heb ook nooit aan stickervellen gedaan, zit gewoon niet in mijn systeem.
Ik vraag me ook af wat er nu zo 'bijzonder' is aan tv kijken dat je daar een heel circus rond moet optuigen.

Nur

Nur

24-02-2015 om 23:44

Katniss

Wij hadden eerst ook geen regels maar voor mijn zoon werkte dat dus niet. TV is heel makkelijk vermaak. Je hoeft er echt geen enkele inspanning voor te plegen. Het is zo enorm passief. Dat is op zich niet erg zolang je ook andere bezigheden hebt. Echter mijn zoon werd er ook heel passief van. Het was de enige bezigheid die hij lang kon volhouden. Hij kon er nauwelijks bij weg komen. Voor de Tv blijven hangen was makkelijk, al het andere koste meer inspanning. Niet alleen was het enorm eenzijdig maar zijn humeur werd er ook niet beter van.

Het lezen van een boek en het maken van een puzzel vind ik niet vergelijkbaar. Dat zijn activiteiten die een stuk minder passief zijn en die ook nog enig nut dienen. Je hersenen moeten daarbij veel meer aan de slag.

Onze andere kinderen kunnen televisie kijken prima doseren tot nog toe maar deze zoon dus niet.

Ava

Ava

24-02-2015 om 23:48

praktisch zien

En als je kind uren lang op zn kamer of buiten bezig zou zijn met iets anders en dat staat in de weg van een ontikkeling op een ander gebied in de weg zou staan, zou dat je ook tegenstaan. Er bestaat geen magie die de tv als favoriet wegtoveert. Als ouder moet je daar niet mee gaan concurreren. Dan kan je er maar beter gebruik van maken en het voor je laten werken, in mijn idee.
Niet alleen wordt het schermkijken gereguleerd, er wordt strategisch nagedacht, uitstellen van behoefte, eerst werken dan pas je beloning, punten sparen, vooruit werken naast tafeldekken, etc. Als we het schermkijken zouden verbieden dan wordt het pas belangrijk. Als je aan t dieten bent, denk je aan eten. Dan ben je de boeman. Wat leert een kind daar nu van?
En eerlijk gezegd denk ik dat even televisie kijken voor sommige kinderen ook even nodig is om het boven leeg te maken. Daarbij willen wij niet dat onze kinderen niet kunnen meepraten over het (jeugd)jounaal of klokhuis of een tekenfilm die helemaal vet is op t.moment.

Stickersysteem heb ik ooit geprobeerd maar dat kwam niet van de grond.

Katniss

Katniss

24-02-2015 om 23:54

Ava

Je maakt het wel bijzonder, want het moet verdiend worden. Ik vind tv al geen beloning. Het is gewoon een tijdverdrijf, en soms zijn er nog leerzame dingen te zien ook. Strategisch nadenken? Ik had gistermiddag een uurtje over en heb de hele tijd zitten zappen. Ik was eigenlijk op zoek naar videoclips, maar die heb ik alleen op TV Oranje gevonden, en die waren eigenlijk best vermakelijk
Hoe doe je dat trouwens met meekijkende kinderen? Verliest jouw kind ook tv-tegoed als hij met jou het journaal mee kijkt?

Alles waar 'te' voor staat

Ik snap het dilemma wel. Zelf denk ik dan wel bedenk eerst wat je kind anders kan doen en leg dat uit en help daarbij of het gaat lukken.

Volgens de vader van Bill Gates was hij zo geobsedeerd door lezen dat hij zelfs boeken mee aan tafel nam. Daar kwam een verbod op. Geen boeken bij het diner!

Uit Collegetour bij tv uitzendinggemist.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.