Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

30-01-2013 om 09:59

Uitnodiging partijtje 1 dag van tevoren

Ik hoef het eigenlijk niet te vragen, want ik denk wel dat jullie het met me eens zijn Gisteren kreeg dochter een uitnodiging voor een partijtje vandaag. Toen ik wat doorvroeg bleek dat alle uitnodigingen gisteren uitgedeeld waren, dus ze kwam niet van de reservelijst. Dat is toch best wel een beetje laat? Tot overmaat van ramp was dochter het kaartje vergeten dus moest ik gisteren nog die ouders bellen, die eigenlijk geen Nederlands spreken. Dochter heeft niet zo vaak partijtjes, dus ik voel me toch wel verplicht om mijn dagprogramma om te gooien zodat ze ook nog een cadeautje mee kan nemen én ik haar weer kan halen om 15.30 uur.
Wel eens zoiets meegemaakt?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

30-01-2013 om 10:05

Nee, nooit

maar wat is jouw vraag? Als je vraag is of je daar moeite voor moet doen om het in te passen.... vraag het je dochter....!☺
Maar v ervelend is het wel. Zou het te maken kunnen hebben met andere gewoontes in de cultuur? Dat ze misschien te laat begrepen dat het de bedoeling is kaartjes te sturen en dat alleen vragen niet genoeg is? Of was het ook niet eens gevraagd?

Tijgeroog

Tijgeroog

30-01-2013 om 10:05

Nee

Nooit meegemaakt, ik vind minder dan een week van te voren al erg kort dag.
Maarja, soms lopen dingen anders dan je verwacht. Ik zou even mopperen, daarna m'n schouders ophalen, het vergeoeiljjken door te denken dat het wel een cultuurverschil zal zijn, bedenken dat het leuk is dat ze nu wel is uitgenodigd, cadeautje regelen en zorgen dat kind naar het feestje kan. Dat is voor zowel dochter als de jarige het leukste.

Impriviseren

Ja ik heb het ook wel eens meegemaakt, geen tijd om naar de winkel te gaan, dus ff in de kast duiken of een envelopje met geld.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

30-01-2013 om 10:16

Als het kan kan het

Het is laat, en da's misschien onhandig, maar verder zou ik daar m'n schouders over ophalen.

Als het kan kan het, zo niet niet. Ik weet niet wat 'je dagprogramma omgooien' inhoudt, maar als je het kaartje eerder had gekregen was het dan anders geweest?

Ik bedoel, mijn kinderen sporten op woensdag middag. Of ik dat kaartje nu 1 of 14 dagen van te voren krijg omgooien moet ik het dan toch.

Als je het gaat om 'ik was van plan naar de IKEA te gaan' zou ik dat zonder problemen verschuiven of alleen gaan.

En een cadeautje. Tja, ik heb meestal wel wat op voorraad liggen en anders wordt het gezien de termijnplanning een envelopje met inhoud.

Vic

Vic

30-01-2013 om 10:48

Dagprogramma

Op mijn dagprogramma stond werken van 08.30 uur tot 17.00 uur. Daar moet dus wat in geschoven worden. Het cadeautje heb ik net gekocht, dat moet straks om 12.30 uur naar school gebracht worden, en dan om 15.30 uur ophalen van het partijtje.

Hier

Wij hadden laatst 2 dagen van te voren een uitnodiging gekregen. Wenkbrauwen opgetrokken en planning maar aangepast. Was met brengen en halen en dat hebben we met een ander gezin gecombineerd.

Nee maar

mocht het wel voorkomen dan probeer ik wel met de ouders in kwestie te regelen dat mijn dochter er langen kan blijven ivm werk. Of met ouders van andere kinderen die ook gaan. Lukt het allemaal niet dan gaat het niet door (als kind niet zelf thuis kan komen etc).

ik heb de indruk dat de Nederlandse uitnodigings etiquette ook niet heel makkelijk is. Voor allerlei soorten feestjes zijn er verschillende handelingen en dan gaat het bij iedereen ook weer wat anders. In ieder geval kan ik mij voorstellen dat het zo kan zijn gekomen.

Ilva

Ilva

30-01-2013 om 11:29

Hier ook eens 1 of 2 dagen van te voren. Ook buitenlandse ouders. Zoon wilde wel heel graag maar we konden niet. Het feestje was thuis en het meisje zat nog maar net op school. Ik heb me dus heel erg gehaast en een kwartier voor tijd zijn we nog even een kadootje gaan brengen. Vond het wel sneu voor het meisje. Gelukkig konden de andere genodigde wel (tenminste er stonden nog 4 andere kinderen te dansen in de woonkamer, ik weet natuurlijk niet of dat alle genodigde waren).

lisbeth

lisbeth

30-01-2013 om 11:46

Nog erger

Dochter kwam eens om half 1 uit school met het bericht dat ze was uitgenodigd voor een feestje, oh leuk zeg ik tegen haar en wanneer is dat. Nu antwoord ze. Bleek de jarige steeds volgehouden te hebben dat hij geen feestje wilde tot op de ochtend van zijn verjaardag. Toen heeft hij zonder medeweten van zijn ouders de halve klas uitgenodigd.
Ach waarom niet zeiden die. Ze hebben twee auto's volgeladen met kinderen, sommige konden niet. Sommige moesten naar de BSO( flink tranendal daar). S' avonds frieten gehaald voor de hele bups en een super feestje gehad. Zo zie je maar, het hoeft niet altijd strak georganiseerd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lisbeth

lisbeth

30-01-2013 om 11:49

Het waren geen buitenlanders

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

30-01-2013 om 11:54

Het verbaast me wel

Die ouders wonen volgens mij al minstens 8 jaar in Nederland, ze draaien al 7 jaar mee op school en hun kinderen doen het hartstikke goed. Dan weet je inmiddels toch wel hoe het reilt en zeilt? Nou ja, weer een verwondermomentje. Het meisje was helemaal opgetogen toen ze hoorde dat dochter ook kon komen, dus het wordt vast een leuk feestje.

mama 5

mama 5

30-01-2013 om 12:02

Ja hoor

Hier is het ook weleens gebeurd. Nu ik nadenk ging het ook steeds om mensen uit een andere cultuur. Volgens mij ging het in de gevallen die ik ken zo: Kind: 'Mam, mag ik een feestje geven?' 'Ja hoor, gezellig' 'Mag het morgen?' 'Ja hoor, morgen is goed, dan kunnen wij wel, waarom niet?' Beetje spontaan en impulsief, maar wel gezellig.
Verjaardagsfeestjes voor kinderen in Nederland, dat is een ingewikkeld verhaal, met veel onduidelijke sociale regels. Van wie vraag je, wat ga je doen, wat geef je, wel ophalen, niet ophalen? tot: hoe nodig je uit? Hier staan heel vaak draadjes over feestjes, dus die mensen zijn niet de enigen, die het lastig vinden.

Mussie

Mussie

30-01-2013 om 12:30

Lisbeth

Wat een geweldig verhaal en wat een geweldige les voor mij. Ik kan 3 weken vooraf al buikpijn hebben als ik zelf een kinderfeestje moet organiseren.

Schouders ophalen

Tja, je kunt of je kunt niet. Je beslist zelf of je je programma wil omgooien lijkt me. Het is een uitnodiging, geen verplichting. Handig is het allemaal niet, maar ik zie niet zo goed wat je met dit draadje wil.
Zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen: "Deine Probleme möchte ich haben".
n@nny

Vic

Vic

30-01-2013 om 12:41

N@nny

Tja, het lijkt me niet verboden om ook eens een 'goh, wat ik nou toch meemaak' draadje te starten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2013 om 14:21

Das nou echt de aangeharkte nederlandse samenleving

Ee, kinderfeestje is een must. Uitnodigingen deel je minstens 2 weken van te voren uit. Je moet een middagvullend programma hebben. En de kinderen moeten thuisgebracht worden. Moet-moet-moet.

Sommige mensen staan daar blijkbaar heel anders in. Die leven wat meer in het nu.

Maar ik kan me voorstellen dat soms wel even aanpoten kan zijn om in dat nu-ritme mee te deinen. Ik denk dat ik ook even gierende hartkleppen zou hebben....

Thursday Next

Thursday Next

30-01-2013 om 14:30

Zelf...

heb ik ook wel eens een bijna-last-minute feestje gegeven. Kamperen in het laatste weekend van de zomervakantie toen het heel mooi weer zou gaan worden. Drie dagen van tevoren de ouders gemaild om te vragen of de kinderen wel konden. Die kregen zelf de uitnodiging de dag voordat we gingen, en een van hen kwam net terug van kamp en wist dus pas een uur van tevoren dat ze ook nog een feestje had!
Ja, een beetje laat, uitnodigingen de dag van tevoren, maar ach, zolang dat niet elke week zo gaat...

Vic

Vic

30-01-2013 om 14:31

Over dat ophalen

Grappig dat je dat zegt. Gisteren had ik dus die vader aan de telefoon en die noemde de eindtijd. Dus ik vraag 'oh, komen jullie haar thuisbrengen?' Waarop hij een heel verhaal afsteekt dat dat best kan, dan komt hij wel wat eerder thuis uit zijn werk bladiebla. Terwijl het mijn insteek helemaal niet was om te zorgen dat ze gebracht zou worden. Vanmorgen heb ik maar even duidelijk (hoop ik) tegen moeder gezegd dat ik dochter kom halen. Het wordt wel wat later want vanmorgen moest ik onverhoopt ook nog oudste naar school brengen (die was van haar fiets gewaaid en is terug naar huis gekomen, suffie), en moet dus ook straks weer opgehaald worden. Al met al had ik vanmorgen bij de ha (waar ik ook nog heen moest) voor het eerst in vier jaar een keurige bloeddruk, dus waarschijnlijk is dit soort gestress juist heilzaam voor mijn hartkleppen. Het kost je wel een vrije dag, maar dat hoort bij je moederplicht

dc

dc

30-01-2013 om 14:32

Zou me kunnen overkomen

Laatste kinderverjaardag heb ik maar een week opgeschoven omdat het me ook niet lukte de uitnodigingen op tijd te geven....

En voor andere verjaardagen, ik heb altijd een paar leuke meisjes en jongenscadeautjes in de kast liggen, dus ik hoef er nooit speciaal voor naar de winkel. Dus, mij zou het niet uitmaken.

Egel

Egel

30-01-2013 om 14:44

Wauw vic

Inderdaad wel extreem en een beetje lastig ook (hoewel het gelukkig voor dochter en het kind wel kan).
Wat een mooi verhaal over vandaag, die normale bloeddruk, de vader die je niet begreep en je dochter denkt thuis te moeten brengen van het feestje, je grote dochter die ineens moet worden gebracht terwijl je ook nog wat moet werken vandaag ..... pf!!
Groeten, Egel

Tijgeroog

Tijgeroog

30-01-2013 om 14:48

Ginny

Reageerde je met je minimaal twee weken van te voren op mijn reactie, omdat ik schreef dat ik die uitnodigingen liever een week van te voren heb?
Ik vind het erg leuk als mijn kinderen uitgenodigd worden voor een feestje (dat gebeurt ook niet vreselijk vaak),en ik schuif er erg veel voor aan de kant om te zorgen dat ze dan ook kunnen. Als ik de uitnodigingen langer dan een dag van te voren krijg ik dat simpelweg wat makkelijker te regelen, zeker als er afspraken in de zorgsector of geplande uitstapjes met opa en oma verzet moeten worden.

Week van tevoren is niet gek toch?

heb ik ook het liefst, alhoewel ik zo'n dag van tevoren wel cool vind Maar het vraagt wat improvisatie, en de mensen kunnen dan misschien verwachten dat de cadeau's niet flitsend zullen zijn. Maarja, je viert een feestje natuurlijk niet voor de cadeau's, toch?

Wij moesten een tijdje terug ook improviseren voor een kadootje. De uitnodiging hadden we wel ruim in het voren gehad, maar door sneeuwval, en toevallig een drukke week met afspraken kwam het er niet van om een kadootje te kopen. Gelukkig had ik wat in de kast liggen met sinterklaas niet in de zak was beland. Geeft maar weer aan dat je het niet vroeg genoeg kunt weten, haha.

Andersom vind ik ook suf, een speelafspraakje dat 3 week van tevoren gemaakt wordt... dat wou een andere moeder laatst maar toen heb ik gepast. Dat vond ik wel erg ver weg en het ging ook nog eens maar om een uurtje spelen op donderdagmiddag...

Maar Ginny heeft wel gelijk, het steekt nogal nauw met de ongeschreven feestregels; wanneer, hoe laat, hoe lang, hoeveel budget voor kadootje, thuis vieren of ergens naartoe, hoeveel kinderen; je kunt er nogal mee bezig zijn....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2013 om 20:29

Nee hoor tijgeroog

Helemaal niet. In aanschouw slechts het verschil. Ik oordeel niet.

Sterker nog, ik zou ook ernstig in de stress schieten van zo'n last-minut. Maar aan de andere kant zou ik daar dan denk ik ook wel weer de charme van kunnen inzien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2013 om 20:31

Hoop ik

Tango

Tango

30-01-2013 om 21:43

Hier ook laatst

Dochter kreeg onlangs ook, weliswaar 2 dagen vantevoren, een uitnodiging voor een slaapfeestje van zaterdag op zondag. Gelukkig kon ze, maar anders hadden we het af moeten zeggen. Meestal lukt zoiets hier namelijk niet in het weekend. Had dochter natuurlijk erg gebaald want ze had er helemaal zin in. Nu deze week weer een moeder die belde (gisteren) voor een feestje a.s. zaterdag. Dat lukt nu dus niet, dochter heeft al andere afspraken. Tja jammer dan.
Zelf probeer ik meestal een week vantevoren uitnodigingen te verspreiden, maar ik kan er niet echt mee zitten als andere dit niet doen. Het kan alleen zijn dat zoon of dochter er dan niet zijn op het partijtje, maar dat kan ook als de uitnodiging wel 2 weken vantevoren wordt gegeven. Zo heb ik voor zoon weleens een uitnodiging gekregen voor in de tweede week van de zomervakantie. Tja, niet handig natuurlijk als je dan zelf op vakantie bent.

Jesse_1

Jesse_1

31-01-2013 om 00:09

Andersom

Zoon heeft wel eens een uitnodiging voor een feestje gekregen dat zo'n 6 weken later zou plaatsvinden (als het niet meer was). En ik maar denken dat _ik_ zo'n overgeorganiseerde planner ben .
Je zou kunnen denken dat ze iets heel speciaals gingen doen waar ze kaarten voor moesten bestellen of zo, maar ik geloof dat ze naar een indoor speeltuin gingen.
Ook wel eens een last minute uitnodiging gehad voor 2 dagen later, is ff lastig met cadeautje halen idd.

Ilva

Ilva

31-01-2013 om 09:25

Vic (o.t.)

Ik heb mijn zoon ook gisteren naar school gebracht. Het was zo vreselijk. En ik zag bij het ophalen dat ik niet de enige was. Is jouw dochter vandaag wel weer fietsen? Ik heb hem vandaag ook nog maar gebracht. Hij moet zo'n eind.

Last minute

Mijn man komt uit een andere cultuur, dat 'planmatige' wat wij nederlanders hebben,kennen ze daar helemaal niet. Ik merk dat mensen ook uit andere culturen daar écht enorme moeite mee hebben....Het 'past' ook niet in hun eigen cultuur, je kan niet én alles gepland en alles flexibel doorelkaar doen. Als er bij man thuis visite komt, ongeacht wat ze allemaal van plan zijn worden de plannen accuut omgegooid. Of de visite gaat mee in het plan. B.v. we gaan zwemmen en staan allemaal zo goed als klaar in onze zwemout-fits buiten-in auto of wat dan ook en er komt bezoek, dan gaat een gedeelte retour, om het bezoek te ontvangen en misschien later te komen mét bezoek of zonder bezoek omdat ze weg zijn en een gedeelte alsnog met de kinderen zwemmen (kinderen worden nooit teleurgesteld dat dan weer wel).
Dat is 'raar' voor ons als Nederlanders....wij zouden dat nooit doen, wij zeggen dat we sorry nu gaan zwemmen en dat het nu niet kan, misschien dat we ze nog net voor een andere keer uitnodigen. Eigenlijk doen we dat al niet eens...zomaar zonder afspraak onverwachts ergens voor de deur staan. Idem dito gaan ze om met alles in het leven. Alleen werk en kinderen gaan altijd voor in de plannen. Het gevolg is dat ze nooit verder plannen dan een dag ofzo. Hoogstens voor speciale plannen (vakantie, bruiloft) een maand misschien. En daar willen ze het liefst ook nog flexibel in blijven er kán dus nog van alles veranderd worden, ach regent het vandaag, dan stellen we het toch een dagje uit? Zelfs naar de kapper, dokter, ziekenhuis etc.etc. niks op afspraak, binnenvallen en wachten op je beurt. Geen écht vaste etenstijden, gewoon als 'iedereen' er is en anders eet je toch wat later? Of iets anders? Onze 'plan en afspraakcultuur' staat ook niet erg hoog aangeschreven....De grapjes in het buitenland van op afspraak op visite komen en de 2 kopjes koffie met 1 koekje zijn legio en in allerlei varaiaties.
1 dag vantevoren is al heel wat als je dat gewend bent En dan ook nog doorhebben al die rituelen die erbij horen, tot de uitnodiging en begin en eindtijd erbij zelfs. Onze kinderen zaten op een basisschool waar een gedeelte azc-kinderen zaten, die hebben zelfs wel eens op de dag zelf (mondeling) een uitnodging voor een feestje en wel een begintijd, maar ophalen wanneer het maar uitkwam....Mocht ook wel na het eten
BSO afgebeld en aan buurvrouw gevraagd of zij jongste kon meenemen en maar geld gegeven (je moet toch wat?)
Ik vind persoonlijk dat we soms ook wel doordraven in die afspraak en plancultuur. Een beetje flexibiliteit kan best...Maar niet té zoals bij man thuis en in meerdere buitenlanden, dat dan ook weer niet
groeten albana

Vic

Vic

31-01-2013 om 13:19

Ilva

Gistermiddag was het prachtig weer, en vanmorgen stormde het ook niet zo erg als gisterochtend. Ze is dus gewoon weer op de fiets naar school.

bibi63

bibi63

31-01-2013 om 15:48

Best interessant albana

Ik weet inderdaad dat in andere culteren het totaal anders gaat dan bij ons. Ik denk ook niet dat het gaat om wat beter of slechter is. Ik denk wel dat het heel lastig is als je in een andere cultuur leeft of met een andere cultuur en dat soort gewoontes te maken krijgt. In onze eigen cultuur is het eigenlijk niet inpasbaar. Ik vind spontaan bezoek best leuk, maar ik kan me talloze situaties vorostellen dat ik het helemaal niet leuk vind, maar ik ben het ook niet gewend natuurlijk.
Best interessant om over na te denken.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.