Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

14-04-2012 om 13:18

Uitstapjes met kleuter

Dochter wordt over twee maanden 5 en ik merk dat ik had verwacht dat uitstapjes inmiddels beter te doen zouden zijn met haar, dan het geval is. Gisteren naar de dierentuin geweest en het was één en al 'ik heb honger', 'ik heb zo'n doooorst', 'ik wil niet meer lopen' enzovoort. Alleen in de speeltuin ging het goed. En zo gaat het eigenlijk altijd bij uitjes, vooral lopen is echt een verschrikking want meer dan 20 meter vindt ze algauw te veel.
Ik kan me dit van oudste niet herinneren van die leeftijd. Ik vroeg me dus af of het vrij gewoon is en een kwestie van afwachten, of dat we er een specifieke aanpak op moeten loslaten. (in ieder geval wat de dierentuin betreft de volgende keer maar thuis laten, haar kaartje was echt zonde van het geld).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

14-04-2012 om 13:39

Ha, hier nog eentje

Hier ook zo'n kleuter hoor, ook bijna 5. Heel wat anders dan zijn oudere broer waarmee we kilometers konden vreten. Veel uitjes zijn dus totaal niet aan hem besteed (dus laat ik hem vaak thuis). Vanmorgen gingen we naar een groot winkelcentrum en ik verwachtte daar ook problemen, maar dankzij de creatieve bestrating (met gootjes en afwijkende tegels) danste meneer er door heen.
Anyway, ik denk dat het wel over gaat. Tot die tijd houden we de uitstapjes met hem low-profile, geen lange wandelingen in ieders belang want voor de rest van het gezin is er anders ook geen lol aan. Qua dierentuin: kies een kleinere dierentuin, of ga bv. bij Blijdorp met het treintje, dat scheelt de helft lopen en kinderen willen meestal toch in die dingen zitten (zet een pruik op in dat ding, dan herkennen ze jou niet ). Verder blijkt het dus erg te verschillen van kind tot kind, sowieso is kleuter hier meer een terughoudender type dan oudste, die zich vol enthousiasme in nieuwe ervaringen kan storten. Bij jongste zorgen we er ook vaak voor dat hij zijn eigen vervoermiddel bij zich heeft (fiets, step) zodat hij niet alles hoeft te lopen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

14-04-2012 om 20:52

Dierentuin

HIer een kleuter en een jaarabonnement op een leuke, niet al te grote dierentuin in het midden des lands. Kind wil vrijwel alleen maar naar de twee grote speeltuinen. Wil niet veel lopen. Wil wel continu ijs, snoep, friet, Fristi en chips. Mijn tip: een vriendje of vriendinnetje meenemen scheelt zeker driekwart in het gezeur. Een ding is zeker, voor de dieren hoeven we dat abonnement niet te verlengen. Die loopt ze al jaren straal voorbij.

Conditie?

Is het een kwestie van weinig conditie? In dat geval zou ik juist nog veel meer lopend gaan doen. Misschien zijn de schoenen te klein?
Mijn jongste is vijf en doet zo'n dierentuin rennend en legt dan nog eens 3x de afstand af die ik doe omdat hij steeds heen en weer rent. Dan valt hij vervolgens wel op de terugweg in de auto in slaap.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tango

Tango

15-04-2012 om 21:05

Karakter

Volgens mij zit dit echt in het karakter van het kind. Hier precies andersom. Oudste klaagde altijd als ze ver moest lopen, kan ze nu nog soms doen. Jongste deed dit veel minder (alleen als hij oudste hoorde klagen, dan deed hij mee).
Ik zou de uitstapjes gewoon nog wat kleinschaliger houden, geen dierentuin maar kinderboerderij o.i.d. Anders is het inderdaad zonde van het dure kaartje. Of inderdaad haar ergens onderbrengen als je nog eens zoiets doet om je andere kinderen een plezier te doen.
Voorbereiden kan ook helpen. Vertellen waar je heen gaat, dat je veel moet lopen en dat het niet de bedoeling is dat je steeds om eten en drinken gaat zeuren. Helpt hier altijd wel goed, jongste heeft daar namelijk soms wel een handje van, steeds zeggen dat hij honger heeft. Volgens mij is dat dan vaak meer verveling dan echte honger...

Karakter en gewenning

Jongste kan zich alleen nog maar achteruit verplaatsen maar oudste van 5 kan uren lopen, echt een hele dag in Legoland of in een park is geen probleem. Maar wij hebben pas sinds 2 jaar een auto en hij heeft dus van jongs af aan veel gelopen.

Misschien proberen wat vaker haar aan het lopen te krijgen?

Asa Torell

Asa Torell

16-04-2012 om 13:50

Reactie

Bedankt! Goed om te weten dat het meer voorkomt en het dus ook normaal is om dat soort uitstapjes nog niet zo soepel te kunnen doen.
Wat gewenning betreft: dochter heeft best lang in de buggy gezeten omdat ze anders ineens enge dingen ging doen, ook werd ze als destijds jongste vrij vaak door mij gedragen, maar dat is nu al zeker een jaar niet meer. En we doen best vaak loopuitstapjes, dat vinden wijzelf namelijk wel leuk (althans, zouden we leuk vinden zonder achtergrondkoortje ). Dus ik had wel verwacht dat ze het zo onder de hand gewend zou zijn. Blijkbaar inderdaad een karakterkwestie. Overigens kan dochter het uren volhouden in zwembad en speeltuin, het is niet zo dat ze niet naar buiten wil. En misschien moeten we eens heel andere dingen proberen zoals een voorstelling.
In ieder geval zal ik dochter volgende keer met goed geweten thuis laten als we naar de dierentuin gaan . (over voorbereiden gesproken, ik had haar wel uitgelegd dat ik geen gezeur wilde en dat ze anders de volgende keer niet mee ging, maar daar was ze blijkbaar niet van onder de indruk). Ik ben wel van plan met enige regelmaat te blijven gaan want haar broer kan er geen genoeg van krijgen.

Asa

Snel? Achteruit gaat ie al weken maar rollen ho maar. En echt eten doet hij helemaal niet. 7 maanden en hij heeft al anorexia geloof ik

Fianna

Fianna

16-04-2012 om 21:50

Mijn dochter ook

Hier precies zo met mijn dochter (in juli ). Gek word ik er van. Honger, dorst, moe, pijn aan haar knie, kuit, teen. Heeft niks met uithoudingsvermogen te maken, want ze kan een uur op een trampoline springen en uren in een speeltuin rondrennen. Madam houdt niet van lopen

Gewoon buggy mee

ik nam gewoon de buggy mee, ook als ze vijf waren. Ik herinner me nog TE goed hoe moe ik soms zelf kon zijn als kleuter.
Sommige kinderen kunnen nou eenmaal snel moe zijn bij dit soort uitstapjes, en wat boeit het nou dat andere mensen vinden dat een kleuter niet meer in een buggy hoort?

Dus als ze moe waren konden ze lekker even in de buggy zitten, en de rest van de tijd hoefde ik mijn tas niet te dragen. Werd het voor alle partijen een gezellige dag ( en goedkoper, want ik kon gewoon eten en drinken meenemen, Ik had ook nog lang de draagdoek bij me, we waren ook wel eens in dierentuin waarbij oudste van zes in buggy mocht en jongste van twee in de draagdoek.

Echt ik herinner me dat ongelooflijk uitgeputte gevoel dat ik als kleuter had nog alsof het gisteren was. En dat had niets met 'training' of zo te maken, we liepen normaal gesproken heel wat af op een dag. Gewoon combinatie van factoren.

Biene M.

Biene M.

22-04-2012 om 07:57

Ook

Oudste was met twee jaar van de buggy af, heeft daarna alles gelopen of op onze schouders gezeten. Maar middelste (4) houdt het lopen minder lang vol en voor hem nemen we ook weleens een buggy mee, of we halen jongste uit de kinderwagen zodat middelste erin kan. Voorheen vond ik het altijd een stom gezicht, een kleuter in een buggy, en ik vind het eigenlijk nog steeds een beetje raar staan, maar dat werkt het beste.

Asa Torell

Asa Torell

23-04-2012 om 09:28

Buggy

Niet eens zulke principiële bezwaren tegen (en dochter lijkt jonger want heel klein, dus zelfs omstanders kijken er vast niet zo erg van op, haha, als dat het probleem zou zijn). Maar ik vind het veel gesleep, zeker met nog een jonger kind mee. Maar goed, voor een uitstapje dat we heel graag willen doen is het wel het overwegen waard. Of in de dierentuin toch zo'n karretje huren de volgende keer.
Jammer dat ze daar geen fietsjes hebben want dat gaat wel prima, als ik met baby naar huis loop vanaf de bso/kdv fietst dochter en legt de route zonder morren ongeveer drie keer af .

Hanne.

Hanne.

23-04-2012 om 13:34

Fiets mee

fiets zelf mee nemen kan natuurlijk ook. Dat was bij ons redelijk gebruikelijk in de 'ik kan nog niet ver lopen maar wil (mag) ook niet meer in de kinderwagen' fase.

Asa Torell

Asa Torell

23-04-2012 om 14:08

Hanne

Op zich best eens een mogelijkheid, zij het dan niet voor een bezoek aan de dierentuin via 2 treinen + bus, in je eentje met drie kinderen waaronder baby in draagzak . (datzelfde geldt natuurlijk ook voor de buggy, maar die kan daar dus gehuurd worden).

angelina ballerina

angelina ballerina

23-04-2012 om 15:31

Wel een goed idee

De fiets mee is nooit bij me opgekomen maar ga ik zeker doen, of de loopfiets dat lijkt me nog handiger. Hier vindt dochter van 5 het ook vaak nog lastig om ver te lopen en ook hier jongste in de buggy dus zij heeft pech. Ik ben het lopen wel aan het opbouwen. Als we naar de stad gaan moet ze bijvoorbeeld zelf lopen en aan het eind mag ze een broodje met een worstje bij de hema (als ze niet zeurt, en dat werkt als een goede beloning en ook als we bijv. naar het bos gaan bouwen we het lopen steeds verder op. Ik merk dat als er maar leuke/ spannende dingen in het vooruitzicht staan ze heel ver kan lopen maar als ze het doel niet goed ziet het al gauw een probleem is. Wij bedenken dus steeds nieuwe dingen die ze onderweg moeten zoeken of doen en ongemerkt lopen ze dan heel ver. Ook in de dierentuin werkt dat hier wel heel goed. We maken er een soort speurtocht van waarbij ze allemaal dieren moeten zoeken en daardoor rennen ze vaak vooruit. En het lekkers gebruik ik ook wel als chantage. Als we helemaal bij de olifanten zijn dan mag je een snoepje uitzoeken.... en regelmatig uitrusten op een bankje natuurlijk.

Loopfiets!

Vind ik ook heel fijn maar als er nog 1 kind is, wil die ook zijn echte fiets/strp mee en dan is niemand zijn leven meer zeker op de weg en ren ik erachteraan.
Wel jammer want op vakantie miste ik de buggy optie wel, maar ja, die van 3 erin = geseur van 5jarige die ook erin wil enz. We hebben 2 dagen foetsen met zitjes gehuurd, dat was leuk.

Geen fiets in dierentuin

Als je boodschappen gaat doen is een fietsje een oplossing, maar in een dierentuin, vooral op drukke dagen, natuurlijk niet!

Asa Torell

Asa Torell

27-04-2012 om 20:40

Nee dat is ook zo

Nou was er op de betreffende dag (koud en regenachtig en gewone vrijdag) geen kip te bekennen maar meestal is dat natuurlijk wel anders!

Tango

Tango

29-04-2012 om 00:15

Loopfiets (beetje ot)

Wij namen ook regelmatig de loopfiets mee voor Tangozoon. Niet zozeer omdat hij niet ver kan lopen, maar vooral omdat hij dan wat sneller vooruit kwam. Als hij liep bleef hij bij iedere tak of steen stilstaan.
Bij het nabijgelegen vogelpark waar we een abonnement op hebben werd hij de laatste keer echter met loopfiets niet binnengelaten (en daarvoor waren we echt al een aantal maal met loopfiets binnen gekomen). Ik moest het ding toch echt weer in de auto leggen. Inmiddels is de loopfiets verkocht, Tangozoon is 7, maar wat een ideaal ding was dat. Ik had echt moeite er afstand van te doen.

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2012 om 12:51

Tango ot

Wat volslagen idioot dat je niet naar binnen mag met een loopfietsje....alsof hij een harley bij zich heeft....

Anne

Anne

29-04-2012 om 12:57

Loopfiets

Loopfietsen zijn erg gevaarlijk. Kinderen gaan er veel te hard mee, vaak harder dan hun hersenen aan komen en het maakt geen geluid dus niemand hoort je kind aankomen. Je hebt zo een botsing met vervelende gevolgen.

Guinevere

Guinevere

29-04-2012 om 14:32

Plankje

Je hebt natuurlijk loopfietsen en loopfietsen. Verschillend van kleine dreumes/peuterdingetjes (waar vermoedelijk geen bezwaar tegen zal zijn bij de kassa) tot aan draisine-achtige gevallen, die veel groter en sneller zijn.
Voor een kleuter kan je wellicht zo'n plankje aan een eventuele kinderwagen bevestigen. Kunnen ze lekker meerijden als ze moe worden.
Ik ben hier trouwens zelf aan het oefenen geslagen met kleuter, enkele malen per week lopend van school naar huis, zo'n 1,5 km. Dat gaat wel met een hoop gepiep, maar ja, jammer dan. Gisteren in het museum moesten we hem ook gaan dragen trouwens. Leuk, schilderijen kijken met zo'n wriemelend wurmpje aan je lijf, gelukkig ontdekte hij toen de doe-het-zelf afdeling met computers en projecties op de vloer. De vermoeidheid was opeens weg...

Jillian

Jillian

29-04-2012 om 14:50

Loopfietsjes

Die loopfietsjes zijn inderdaad ideaal maar ik snap wel dat het in sommige dierentuinen/parken/speeltuinen niet mag. Vaak gaan de kinderen echt hard op die dingen, harden op een fietsje met zijwielen en dat kan voor botsingen zorgen. Dat gedoe heeft de directie geen zin in neem ik aan.

Id bijna een harley

wel eens zo'n rauzende peuter tegen je schenen gekregen?

Dat kan niet in een museum of dierenpark...

Tink

Tink

30-04-2012 om 22:38

Hmm

Als ik zie hoe hard en ongecontroleerd een peutertje in de buurt waar ik woon rondraust op zijn loopfietsje, dan begrijp ik best dat dat in zo'n park niet mag.
(Nog gevaarlijk ook trouwens, want het manneke is steeds eerder bij de straat dan zijn ouders, en heeft nog weinig benul van stoppen bij de stoeprand e.d. Ik heb het al herhaaldelijk maar nét goed zien gaan, brrrr.)

Tango

Tango

02-05-2012 om 10:26

Tja

In dat geval ligt het dus meer aan de ouders dan aan de loopfiets. Ik vind loopfietsen niet gevaarlijk en in ons geval ging het gewoon om de 12 inch loopfiets van Puky, dus geen groot geval. Tangozoon reed er ook nooit overdreven hard op en altijd heel voorzichtig. Hij is echt nog nooit ergens tegenop gebotst. Maar goed, dat weten ze natuurlijk bij zo'n park niet en dat begrijp ik dan ook wel weer. Het was alleen een beetje raar dat hij er voorheen al zeker 5 keer met loopfiets binnen was gelaten en dat het met de start van het hoogseizoen opeens niet meer mocht.
Loopfietsen in een museum vind ik overigens weer heel wat anders. Het zou niet in mijn hoofd opkomen om daar een loopfiets mee naartoe te nemen. Ik vind het meer iets voor in dierenparken of van die enorm grote pretparken als de Efteling. Hoewel ik naar het laatste nooit een loopfiets heb meegenomen. We huurden dan maar zo'n onhandig karretje, loopfiets was achteraf gezien handiger geweest maar vast niet toegestaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.