Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
kruimeltje

kruimeltje

02-10-2009 om 20:48

Voeding aanpassen na woede-aanvallen

Wie van jullie heeft goede ervaringen met aanpassingen in het dieet van je kind om woede-aanvallen te voorkomen? Ik heb in het algemeen interesse voor de relatie tussen voeding en gedrag maar als iemand specifiek iets weet over woede-aanvallen, zou dat helemaal super zijn. En misschien wil je ook vermelden waar ik er meer informatie over kan vinden?

Hartelijkheid,

Hille

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lukke

lukke

03-10-2009 om 00:11

Voorkomen moeheid geirriteerdheid

Mijn dochter leidt niet aan die aanvallen, maar het vriendje wel. Ik heb de indruk dat bij hem honger en vermoeidheid een grote rol spelen. En dan honger als in een enorme suikerdip.
Suikerdips voorkom je door geen enkelvoudige koolhydraten te geven (suiker, honing, suikerproducten, wilt meel enz) maar juist meervoudige (volkoren producten bijvoorbeeld). Die zorgen voor meer stabiliteit in de suikerspiegel.

Inderdaad

aan de dieetadviezen van Lukke valt niet veel toe te voegen. Behalve dan dat het over de loop van de dag minder hard valt. Als je verstandig ontbijt en luncht, heb je een basis gelegd waarop in de middag best een zoete hap kan vallen. Vooral als je de ochtend begint met een witte boterham met Nutella en dan halverwege de ochtend nog een verkapt zoete nepgezonde koek naar binnen werkt met 70% suiker, ja dan is het dweilen met de kraan open de rest van de dag.

Wij hebben in de familie een aantal mensen dat hier gevoelig voor is. Mijn moeder schrok zich al op de huwelijksreis wezenloos toen mijn vader een pesthumeur wegens suikergat kreeg. Oudste heeft er tussen 4 en 6 veel last van gehad. Kinderen snappen dan niet dat ze hongerig zijn maar leven gewoon meteen hun pesthumeur op je uit. Ik ben gaan zeggen 'je krijgt nu iets zoets, maar alleen maar als je op tijd weer aangeeft hierna dat je honger krijgt, en dat je het niet te ver laat komen'.. Dat gaat niet in één keer goed natuurlijk. Maar het maakt het wel wat flexibeler dan een heel streng dieet instellen.

Ik vind het nog steeds lastig om een goed ontbijt te vinden. Veel hartige dingen zijn toch een stuk zwaarder verteerbaar dan zoetigheid. En dan spreek ik ook voor mezelf. Ik eet nu vaak havermoutpap met half water, half melk.

Oh ja, ook was het advies van de dietist om om de twee uur te eten. Lijkt vaak maar je redt het wel met niet meer dan 7 eetmomenten per dag, en je voorkomt dat je te lang doorloopt en dat je dan een grote dip in je suikerspiegel krijgt.

Wij hadden ook altijd zelf iets bij ons, water en rijstwafels of hartige boterhammen, zodat je niet bent veroordeeld tot wat er makkelijk verkrijgbaar is onderweg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.