Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
krakeling

krakeling

30-03-2009 om 17:41

'vriendje' maakt dubbele afspraak

Een'vriendje van mijn zoon ( 9 jaar) maakt vaak een dubbele afspraak. Hij speelt graag met een meisje uit de klas en met mijn zoon. Mijn zoon is verlegen en laat nogal over zich heenlopen. Ik heb het idee dat "vriendje' mijn zoon gebruikt.
Ik baal daar zo van en vandaag was het weer raak!
Ze hadden samen afgesproken dat ze vanmiddag zouden spelen. Mijn zoon zou hem ophalen. Daar aangekomen, hoort hij dat het 'vriendje'bij het meisje aan het spelen is.
Ik wil dat hij morgenochtend er iets van gaat zeggen: iest in deze trant: Als je liever met haar speelt, dan kun je dat toch gewoon zeggen ipv ook met mij aftespreken??
Mijn man wil dat juist niet, hij zegt dat onze zoon gewoon hetzelfde moet doen.
Wie heeft er gelijk, moet onze zoon zijn mond houden, of er iets van zeggen?
Krakeling

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zon

zon

30-03-2009 om 18:50

Dat is niet aan jou

Zoon moet er niet iets van zeggen omdat jij dat wil, en hij moet ook niet zijn mond houden omdat papa dat wil.
Hij moet doen waar hij zich het prettigst bij voelt. Ik zou er met hem over praten en vragen hoe hij dit steeds ervaart en of hij er met dit vriendje over wil praten of juist niet en waarom. Geeft hij aan dat hij er eigenlijk wel iets van wil zeggen dan kan je samen met hem kijken naar wat dan een goede manier is. Wil hij niet omdat hij bang is maar vind hij het wel echt heel vervelend dan zou je hem kunnen aanraden er toch iets van te zeggen omdat vriendje dan in de toekomst misschien meer rekening met hem gaat houden. Wil hij er niks van zeggen omdat hij dat om wat voor reden dan ook geen goed idee vindt dan moet je dat accepteren.
Een idee zou ook nog kunnen zijn dat jij de moeder van het vriendje belt om uit te leggen dat jou zoon dit erg vervelend vind en om te vragen of zij dit eens met haar zoon wil oppakken. Maar ook dit zou ik alleen doen als jou zoon dat een goed plan vindt

krakeling

krakeling

30-03-2009 om 20:25

Zoon vindt het vervelend

We praten veel met elkaar en ook over dit soort dingen.
Hij kan tegenover dit jochie niet goed van zich afbijten omdat hij een grote mond heeft en heel adrem kan reageren, klapt mijn zoon dicht. Mijn zoon weet dan heel vaak niet hoe hij moet reageren en baalt er zelf van.
Hij gaf aan dat hij echt er iets van wil zeggen., maar ja, of hij het doet?!
Tís moeilijk omdat hij enig kind ( niet bewust) is en nooit echt voor zich zelf op hoeft te komen.

Krakeling

krakeling

krakeling

30-03-2009 om 21:00

Zon

nu ik het terug lees en erover nadenk, merk ik dat ik er meer last van heb dan hij.
Ik baal er meer van dan hij ( ondanks dat hij het wel vervelend vindt)
Ik moet proberen om dit gevoel niet op hem over te brengen.

Ik vind het moeilijk om te zien, dat kinderen van zijn leeftijd dus al zo kunnen doen, anderen gebruiken, oneerlijk zijn etc...
Mijn kind is nog zo naief. Het komt niet in hem op om gemeen te zijn of iets dergelijks.

krakeling

Ilva

Ilva

30-03-2009 om 21:33

Enig kind?

Je schrijft dat je zoon moeilijk van zich af kan bijten omdat hij enig kind is. Ik heb drie kinderen en mijn middelste vind het ook erg moeilijk. Laat ook over zich heenlopen. Thuis gaat het veel beter maar buiten/op school durft hij gewoon niet goed. Op school hebben ze kanjertraining gehad en sinds dien gaat het iets beter.

En ja, die dubbele afspraken. Rot he, voor je kind. Mijn zoon wil ook vaak met een vriend spelen maar deze vriend speelt liever met onze oudste zoon. Ik vind het altijd zo zielig voor hem maar ik kan een ander kind niet verplichting om met beide zoons te spelen. Zelfs als hij even met zoon 2 speelt en zoon 1 komt later aan dan gaat vriendje snel met zoon 1 spelen en is zoon 2 niet meer belangrijk. Ik probeer wel te bemiddelen maar dit lukt gewoon vaak niet.

Succes verder.

Niet reageren

Als ik jou was zou ik er niet te zwaar aan tillen en zeker niet richting ouders/jongetje reageren. Eerder zou ik mijn zoon aansporen andere (of meer) vriendjes te zoeken. Maar ik begrijp je wel, het is rot voor hem en jij als moeder moet het allemaal maar aanzien!

krakeling

krakeling

31-03-2009 om 07:41

Hij heeft genoeg vriendjes

dat is het probleem ook niet.
Het vriendje waar ik het over heb woont het dichts bij en is ook vaak in de weekenden hier te vinden. Dit jongetje is nogal jaloers aangelegd helaas, want zodra mijn zoon een ander vriendje meeneemt naar huis, is hij er met de kippen bij. Ik stuur hem dan wel vaak naar huis.
Ik vind het gewoon vervelend dat hij zijn afspraken niet nakomt en dat is al vaker gebleken.( dit is gewoon mijn probleem) Ik leer mijn kind dat als je een afspraak met iemand maakt, je die ook moet nakomen. Tenzij er echt iets is, dan kan je altijd nog even netjes bellen, maar ja, ik begrijp dat elk kind anders is en elk kind wordt anders opgevoedt.
Misschien is het inderdaad verstandiger om niet te reageren!

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Krakeling

Niet reageren

en ik zou even de boot af houden, als er dan gevraagd wordt hoe en waarom dan kan hij zeggen 'omdat jij dubbele afspraken maakt'.

verder heb ik inmiddels de ervaring dat gedrag van kleuters en 6 jarigen heel vreselijk kan zijn maar na een paar maanden weer helemaal over, dus ik ben afgestapt van het idee dat ik kinderen wil weren hier. Even de boot afhouden is dan beter en dan een paar weken later weer proberen.

Ik vind overigens dat de ouders die ik ken allemaal heel erg hun best doen, allemaal op hun eigen manier natuurlijk en vaak anders dan ik zou doen maar iedereen doet wel zijn best wat van die kinderen te maken. Vergeet dat niet.

krakeling

krakeling

31-03-2009 om 13:23

Het wordt nog leuker!

vanochtend toen ze samen naar school liepen, vertelde vriendje dat hij zo leuk gespeeld had gister. Mijn zoon reageerde er niet op, maar vertelde me dit wel tussen de middag.
Doet het 'vriendje'dit nu omdat hij mijn zoon even lekker kan kwetsen ?? hij wist namelijk maar al te goed dat hij ook had afgesproken met mijn zoon.
Ik weet niet zo goed wat ik hier nu weer van moet denken.
Krakeling

angel3

angel3

31-03-2009 om 13:51

Het is al eerder gezegd

maar ik zou dit bespreken met je zoon. Wat vind hij ervan? wat zou hij kunnen zeggen? etc.
Je er dus niet direct mee bemoeien maar je zoon vragen hoe hij erin zit en wat hij daarmee zou kunnen doen.

Onze zoon van 6 wordt nogal 'op de kop' gezeten door zijn vriendje, die aardig bazig doet. Zoon durfde eerst niet goed daarvan iets te zeggen maar was altijd best verdrietig erover. We spraken dan met hem wat hem precies verdrietig maakt, wat hij zou kunnen zeggen, (dat durft hij dan niet, dan weer bevragen: waarom niet? wat zou er kunnen gebeuren? wat is het ergste dat zou kunnen gebeuren? wat zou jij dan kunnen doen? wat heb je nodig? etc etc.
Nu na een jaar is zoon zo ver dat hij weleens thuiskomt en zegt: pffff pietje komt echt van een andere planeet hoor. Hij deed weer zo raar vandaag. ...
Maar ik zie dat het hem minder persoonlijk raakt en de teleurstelling minder groot.

Succes

*bella*

*bella*

31-03-2009 om 20:52

Je trekt veel conclusies!

Je kind kan niet voor zichzelf opkomen omdat hij enig kind is...
Andere kinderen maken dubbele afspraken omdat ze gemeen zijn, je zoon gebruiken.....
Wie weet is vriendje de afspraak met zoon gewoon vergeten. Niet om het goed te praten. Maar je kunt er niet veel mee. Als moeder (van vriendje) zou ik het niet goed vinden. Maar dat is aan haar. En aan je zoon. Pas als hij het niet meer pikt (en dta zal heus gaan gebeuren) kan vriendje stoppen.
Mijn mening? Je maakt je kind het sterkst door hem zelf te laten worstelen, niet door kant-en-klare oplossingen te bedenken voor hem.

krakeling

krakeling

01-04-2009 om 12:34

Bella en pelle

Allereerst Bella; bedankt voor het meedenken, maar het vriendje was het niet vergeten en wist het dondersgoed. Hier ben ik nl zelf achtergekomen. Er zijn meerder dingen voorgevallen met dit jochie en ja, ik heb mijn conclusie getrokken wat dit vriendje betreft, en ja je hebt gelijk dat mijn zoon het op een keer echt zat zal zijn en er dan waarschijnlijk wel iets van gaat zeggen ( hopelijk!) Tot die tijd zal ik proberen me er niet aan te storen.

Pelle, jou oplossing om als het vriendje vraagt om te spelen, dat zoon dan ja kan zeggen mits hij geen dubbele afspraak heeft, vind ik een hele goede !!

Uiteraard merk ik echt wel aan mijn zoon als hij er mee zit, en we praten er ook zeker over.

Thanks
Krakeling

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.