Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vriendschap?

Ik wil wat aan jullie voorleggen, want ik weet het even niet.
Zoon (8) speelt sinds een paar maanden met een buurjongen 9). De jongen irriteert mij. Hij schreeuwt, vloekt, schopt, spuugt, is grof en ik vind hem ronduit gemeen. De jongen heeft een negatieve sfeer om zich heen hangen. Alle kinderen blijven uit zijn buurt en als er een vriend bij zoon op bezoek is zijn ze snel weer binnen omdat er niet te spelen valt met deze jongen erbij. Het rare is, dat het spelen met geen van zijn vrienden lukt. Er komt altijd binnen een kwartier ruzie van.
Zoon begint het gedrag ook op te vallen, maar zegt nu: hij lijkt niet aardig, maar diep van binnen is hij dat wel. Tja…. Blijkbaar heeft die jongen hem wat te bieden, maar ik zou niet weten wat.
Tot nu toe stond bij ons de deur voor hem open, maar mijn grens is bereikt na de laatste groffe opmerking die hij tegen mijn man maakte, toen ze met zijn 3-en naar huis liepen. (ik zal hem niet herhalen hier). Gewoon, zomaar op straat, niets aan de hand tot dat moment natuurlijk en man kwaad werd.
Wat zouden jullie doen? Verbied je zo’n vriendschap, hou je de deur open, praat je met ze, moet ik me er wel mee bemoeien, ga je bij de ouders langs, ik weet het nu even niet meer. Aan de ene kant wil ik zoon vertrouwen in de vrienden die hij kiest. Ik heb ook nooit een reden tot twijfel gehad. Aan de andere kant vind ik dit helemaal niets en twijfel bij deze ene vriendschap al een poos.
Maddi.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig

Hoi Maddi,
Wat een lastig probleem. Ik lees niet dat je zoon het gedrag van die vriend over neemt. Klopt dat? Dat is dan in ieder geval een pluspunt. Wat me opvalt is dat je zoon aangeeft dat die jongen van binnen wel aardig is. Praat er eens met je zoon over wat hij dan ziet. Hij moet natuurlijk wel zorgen dat hij zijn andere vriendschappen niet verliest door vriendschap met deze jongen. Maar op zich is het wel mooi dat hij kennelijk zorgt dat die andere jongen zich naar hem toe anders gedraagt. (weet ik niet, puur speculatie op basis van je verhaal natuurlijk!). Zou die jongen problemen hebben, thuis bijv of op school?
Wat betreft het gedrag van die jongen naar jullie toe: ik zou duidelijk aan hem maken dat je dat niet accepteert.
Sterkte!

Maddi

Maddi

07-06-2009 om 10:50 Topicstarter

Jeetje

Bizzy wat een heldere reactie. Dankjewel. Even ingaan op wat je schrijft.
Het klopt, dat zoon het gedrag van vriend niet echt overneemt. Een beetje wel, maar niet in die mate dat ik me er zorgen om maak. Ik weet niet wat er tussen die twee gebeurd. Ik weet wel, dat de jongen zich inhoudt richting mijn zoon. Als de vriend bij ons binnen is, is er ook niets op hem aan te merken. Gewone knul zeg ik dan, een beetje stil en gesloten, komt wat op zijn hoede over, maar verder niets om me zorgen over te maken. Zodra ik hem buiten zie en hoor dan lopen de rillingen over mijn rug.
Ik heb eigenlijk geen idee of de jongen problemen heeft. Het zou kunnen, maar aan de andere kant kan wat ik zie ook gewoon een verschil in grootbrengen zijn.
Ik ben inderdaad bang dat zijn andere vrienden af gaan vallen of in ieder geval minder langs komen omdat ze buurjongen niet tegen het lijf willen lopen. Schoolvrienden van mijn zoon die de jongen kennen van de BSO zijn erg afwijzend als ze hem hier aan de deur zien. Beter: ze moeten eigenlijk niets van hem hebben.
Zo tikkende weet ik het voor nu wel. Ik ga het zeker zoon eens vragen, wat er "aardig van binnen is". Ik blijf het in de gaten houden, maar laat het verder aan zoon over en ga het zeker niet stimuleren. Ik corrigeer de jongen wanneer ik erbij ben. Zolang de negatieve effecten zich beperken tot mijn irritatie is er toch eigenlijk geen reden om in te grijpen? Ik zou niet eens weten hoe ik in zou kunnen grijpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.