Home » Forum » Wat zijn normale onderwerpen en gedachtengangen van kleuters

Wat zijn normale onderwerpen en gedachtengangen van kleuters

26 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
ayla
Wat zijn normale onderwerpen en gedachtengangen van kleuters

Op dit moment zijn wij met ayladochter van 5 bezig of ze en ontwikkelingsvoorsprong heeft. Niet dat ik een etiketje voor haar wil hebben maar het zou voor de school wel handig zijn. Nu valt het me vaak op dat ze met dingen bezig is waar ze naar mijn idee nog wat klein voor is. Alleen, ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik durf het andere ouders niet te vragen. Dus kom ik hier terecht. Wat ik eigenlijk zou willen weten of de voorbeelden die ik noem ‘normale’ onderwerpen of interesses voor een kleuter zijn.
Doodgaan: en dan willen weten waarom je lichaam hier blijft en welk gedeelte van je lichaam naar de hemel gaat. Wat er gebeurt met je as als je gecremeerd bent. Of je zand in je neus krijgt als je begraven bent. Of slechte mensen ook engel kunnen worden. Waarom babies en kinderen doodgaan. Waarom soms jongere mensen eerder doodgaan dan oudere.
Aarde en zon en maan: waar gaan de zon en de maan naar toe, hoe kan het dat wij niet van de aarde vallen als die ronddraait. Hoe oud is de aarde. Hoe weten wij dat de aarde zo oud is.
Goed en slecht: het is belangrijk dat je met je hart denkt en mensen moeten leren met hun hart te denken en wat je dan met je hart gedacht hebt moet je met je hersens onthouden.
Mening van anderen: Waarom zeggen andere kinderen dat ik dom ben, ben ik dom. Waarom mag ik niet meespelen, we zijn toch allemaal vriendinnetjes.

Ik wil niet als de zoveelste moeder overkomen die haar kind zo bijzonder vind ik zoek gewoon echt vergelijkingsmateriaal omdat ik dat hier niet heb.

ayla
Pelle

Zelf denk ik wel, maar soms twijfel ik gewoon heel erg en ben ik bang te zoeken naar iets wat er niet is. Vandaar ook mijn reserves om met moeders in mijn omgeving erover te praten. Als dat kon had ik het hier niet hoeven te vragen. De enige moeder (een vriendin van me ) die weet waar we mee bezig zijn geeft aan dat haar dochter niet echt zover is. Maar dat meisje is een heel ander kind en bijna niet te vergelijken. Veel verlegener en geslotener.

Anneque
Ayla

Volkomen herkenbaar!

aula
Anneque

hoezo herkenbaar? stelt jouw kleuter ook zulke vragen?

Even zo
Hier wel

Mijn oudste stelde als kleuter wel zulke vragen. Ik heb er verder niks mee gedaan toen, maar nu gaan er op school wel stemmen op dat ze voorloopt. Ook qua leren gaat ze veel sneller dan andere kinderen in de klas.
Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet eigenlijk.

Mijn jongste stelt zulke vragen totaal niet, daar is ze helemaal niet mee bezig.

Hanne.
Herkenbare vragen

Voor mij zijn het herkenbare vragen hoor (zoon is net 5) De vragen over de dood zijn vrijwel letterlijk de vragen die mijn zoon ook stelt.

ChrisH
Niet zo heel vreemd

Ayla, ik vind de vragen van je dochter ook niet heel vreemd overkomen. Ook mijn zoon van 5 stelt vragen over de dood, de aarde en omgaan met elkaar.

Ik heb je postings in andere draadjes gelezen en ik denk wel dat je dochter een gevoelig meisje is dat veel nadenkt en misschien meer dan gemiddeld de sfeer in haar omgeving oppikt. Ik hoop voor jullie dat er snel wat duidelijkheid komt over haar ontwikkeling en dat school daar op kan inspringen.

Chris

Gaia*
Ja ook herkenbaar

Van de oudste twee. Op die leeftijd ook al van dat soort vragen. Jongste is 4 dus ik verwacht dat zij dat ook gaat doen. Hoewel zij wel heel anders is. De oudste twee zijn wel heel gevoelig.

Volgens mij is het wel heel normaal hoor. Die heel filosofische denkwijze. Het heeft veel te maken met het onthechten. Zichzelf los zien, lichaam/geest, het 'ik' en het 'de rest/heelal', leven en dood.

Anneque
Ayla

Ja, niet precies dezelfde, maar hij zou het zo kunnen vragen idd. Ik denk dat het hele normale vragen zijn voor een kleuter. Ik denk ook dat het heel normaal is als kleuters dergelijke vragen (nog) niet stellen, de ene kleuter is de andere niet. Maar het lijkt me niks om je evt. zorgen om te maken (doe je dat?).

ayla
Zorgen

Nee ik maak me hier geen zorgen om. Ik vind het leuk dat ze hiermee bezig is en dat ze zo nieuwsgierig is. Het is echt puur voor mij om een beeld te krijgen waar de gemiddelde kleuter in geïnteresseerd in is en hoever de gemiddelde kleuter doordenkt over ‘levensvragen’

angel3
Hier ook

Onze zoon van 6 stelt ook zulke vragen. Het hele vragenscala over de dood hebben we denk ik gehad toen hij bijna 4 was. Hij was echt nog jong.
Ik vind dat hij zich al vroeg goed kon inleven in anderen. De andere onderwerpen die je noemt komen hier ook voorbij of zouden dat gekund hebben (type onderwerpen). Zoon zit nu in groep 3 en loopt wel wat voor, maar ik zou niet willen zeggen dat hij bijv hoogbegaafd is. Wat ik wel echt zeker vermoed/weet is dat hij hoog sensitief is.
Ik merk aan de reactie van vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijd dat hun kinderen deze diepgaande vragen niet stellen of in elk geval minder filosofisch en gevoelig zijn ingesteld.

groet

Damajo@
Ook

Zoon van net 5 vraagt zich deze dingen ook af.
Hij kan ook erg goed mensen observeren.

Damajo

Mamvantwee
Hier ook dat soort vragen

En zowel bij dochter van 5 als bij zoon van 4 (sinds vandaag!)

Overigens hebben beide kinderen ook een voorsprong. Ik ga er vanuit dat dit wel normale vragen zijn voor kleuters.

groet, Mamvantwee

Anonix
Hier was het juist..

..mijn niet-hoogbegaafde kind dat met dit soort vragen kwam. Dat is een doordenkertje en stelde dit soort vragen aan de lopende band.

Mijn wel-hoogbegaafde kind stelt dit soort vragen niet, maar heeft wel aangegeven dat hij zulke gedachtes heeft gehad. Alleen zoekt (of bedenkt) hij graag zelf het antwoord, het is sowieso niet zo'n vrager.

Jesse_1
Meer filosofisch denk ik

Hier 3 kinderen in verschillende mates 'voorlopen' op het gemiddelde (jeetje, wat een niet gemiddelde populatie zijn we hier bij OO ;-)).
De middelste is eigenlijk de enige die heel erg over dit soort dingen nadenkt. (Eigenlijk is zijn meest favoriete onderwerp trouwen ;-)). Hij is wat meer 'filosofisch' ingesteld dan de andere 2, er gaat héél veel in zijn koppie om, over sommige dingen denkt hij dagen na en dan komt hij er weer op terug, maar qua voorsprong is hij juist de minste van de 3 en de meest 'onzichtbare'.
Jesse

Pham
Hier

vraagt dochter van 5 de hele dag hoe dingen gemaakt zijn en waarom iets is. Van "hoe maak je chocomelk" tot "hoe maak je een auto" tot "hoe maak je een appel". Ook vragen als "waarom loopt die meneer op straat en niet op de stoep," "waarom regent het nu." Alle verschillende warom en hoe vragen passeren de reveu hier. Veel meer dan bij de oudste. Dochter denkt veel meer na over de dingen. Dochter ligt niet echt vor met haar ontwikkeling.

Gr Pham

issy
Hier ook hoor

mijn zoontje stelt ook dit soort vragen en hij is 4! Hij computert ook graag en vraagt zich zelfs af hoe het gemaakt wordt...de programmataal dus!
Ik zie hem als een heel normaal ventje hoor. Logisch ook want ze zien ook zo ontzettend veel om zich heen en worden met van alles geconfronteerd.

Engelandvaarder
Ook zo'n kind

Zoon vroeg op die leeftijd: op welk moment wordt een baby in de buik een eigen persoon? Als wij naar hetzelfde kijken, hoe weet je dan of we ook hetzelfde zien in ons hoofd? Leuk, zo'n filosofisch kind!
Ik ben nooit zo bezig met of dit met en voorsprong te maken heeft. In mijn ervaring is het beeld vaak erg grillig, mijn dochter die dit soort vragen veel minder stelt doet het veel beter op school, maar loopt die dan meer voor? Wel als je kijkt naar lezen, schrijven en rekenen, daarin loopt ze duidelijk voor op haar klasgenoten. Maar op het gebied van echt nadenken en redeneren loopt onze oudste duidelijk voor. Hij doet het een stuk minder goed op school.
Een beetje een dooddoener, maar als je ervan uitgaat dat elk kind anders is en zijn/haar eigen sterke en zwakke punten heeft kun je daar op inspelen.
Jammergenoeg willen scholen kinderen graag in nogal grove categorien indelen en dit doet bij definitie onrecht aan het individuele kind. Wat je dochter betreft: genieten van de leuke discussies en blijven uitdagen (ook op school).
groeten,
Jose

Truusje
Ayla

Ayla, ik vind het moeilijk. Ik heb een zoontje (5,5) dat goed leest, rekenen kan op niveau van groep 3, een heel goed geheugen heeft (errug lastig) en inderdaad ook vragen stelt als: hoe is de aarde ontstaan? en waarom gebeurt dat nu niet meer? Ja, ik zie wel dat hij voorloopt (in sommige dingen meer dan een jaar op de lesstof) en dat de cognitieve zaken in de kleuterklas hem weinig kunnen boeien.
Wij zijn ook in gesprek maar school maar ik maak me weinig druk. Waarschijnlijk komt dat inderdaad omdat ik wat meer vergelijkingsmateriaal heb: ik zie ook dat heel veel kinderen in groep 2 al beginnen met lezen, schrijven en rekenen. Ter illustratie: In de klas van mijn oudste zoon konden 7 van de 20 kinderen al lezen (AVI start t/m AVI 5). In groep 3 zat een kind dat AVI6 las en rekende op groep 4 niveau en dat hoeft geen probleem te zijn. En er zijn ook echt meer kleuters die die vragen ook stellen. Nee, niet alle kleuters.

Ik lees vaak je draadjes omdat er gelijkenissen zijn tussen onze kinderen. Het valt mij wel op dat je er - in mijn ogen - heel druk mee bent. Ter illustratie (maar het zegt misschien meer over mijn chaotische hoofd) ik weet dat manlief en ik elkaar vaak aankijken bij weer zo'n typische vraag, maar we vergeten die ook al weer gauw. Jij hebt al die vragen op een rijtje. Ik krijg sterk het idee dat je het etiketje wel graag wilt hebben. In het belang van je kind. Iedereen wil het beste voor het kind, maar je bent in gesprek met school hierover en je kind is niet ongelukkig. Als ik dan lees 'ik hoop dat de juf haar aan haar handje weer naar boven kan trekken' (eerdere posting) dan begrijp ik niet helemaal waar je het over hebt. Je kind heeft een voorsprong maar in mijn ogen is die niet spectaculair om je direct heel veel zorgen te maken. Maak je je wel heel veel zorgen dan zou ik nu mijn kind laten testen door een psycholoog.

Je kind loopt voor. Gemiddelde kinderen bestaan niet. Als je de kerndoelen van het onderwijs er naast legt hebben alle kleuters een voorsprong. Ik ben namelijk nog geen kleuter tegengekomen die aan begin van groep 2 nog niet tot 10 kon tellen en/of de basiskleuren niet kende en/of niet wist wat meer of minder is. Maar er valt zoveel meer te leren.

De vragen over 'goed en slecht' vind ik opmerkelijk, de andere vragen vind ik iets minder opmerkelijk. Mijn oudste, gemiddelde leerling, stelde dezelfde vragen. Ik ga er ook vanuit dat - net zoals met mijn kinderen - de vragen ook worden gestuurd door een uitdagende omgeving. Een wereldbol en uitleg over dat de aarde draait, lokt vragen uit. Dat zie ik bv heel duidelijk in de onderbouw van de school van mijn zoontje. Daar is met alle kleuters (4 - 6,5 jaar) een planetarium nagebouwd. Geweldig, welke vragen je dan als ouder voor je kiezen krijgt.

Kortom: ik denk dat je kind qua deze vragen voor loopt op andere kinderen. Maar ik vind het niet een zorgwekkende voorsprong. Wel goed om mee te nemen. Ik hoop dat je dit niet negatief oppakt; misschien is je dochter ook gebaat bij een moeder die de zaken iets meer kan loslaten.

ayla
Truus

Ik ben er ook veel mee toe, misschien te veel, dat klopt. Mijn kind is misschien niet "ongelukkig" maar voelt zich duidelijk ook niet prettig, dat zien wij en dat ziet school.
Idem dat de school aangeeft dat ze haar moeten stimuleren en omhoog trekken omdat dochter het zelf niet doet, mede door onzekerheid. Maar nu gaan we ot.

Ik ben alweer wat wijzer, dochter stelt niet hele spectaculaire vragen en ik vind het leuk om te lezen waar andere kleuters mee bezig zijn en welke vragen ze stellen.

*Veertje*
Denken denken denken

Ik kan me van mezelf nog herinneren dat ik als kleuter vaak anders dacht dan anderen. Als ik er met andere kinderen over wilde praten, stokte zo'n gesprek snel (niet zo heeeeel vreemd bedenk ik nu).
Ik vroeg me af of - als mijn vader een ander zaadje aan mijn moeders eitje hadden gegeven, dat kind dan ook gedacht zou hebben: ik ben ik. Of was ik het dan ook zelf geweest? Voelt iedereen zich evenveel ik. (pjoef ik word er op slag weer moe van)
Met zulke vragen kon kon ik maanden bezig zijn.
Mijn vijfjarige begon toen ze vier was ook met vragen als: "mama, jij zat bij oma in de buik hè. Ik zat in jouw buik. Maar wat ik me nou afvraag: waar was ik eigenlijk toen jij bij oma in de buik zat."

Het is eigenlijk wel fijn Ayla dat je dochter die vragen hardop stelt. Ik herinner me dat ik me als kind een periode eenzaam heb gevoeld omdat ik merkte dat mijn ouders en andere kinderen het maar raar vonden dat ik zoveel dacht. En dan ook nog eens aan van die 'rare' dingen.
Succes en ook veel plezier met Ayladochter.

ayla
Nog even

vandaag even gesprek gehad met IB'er op school, er waren wat dingetjes gebeurt die we moesten bespreken. Het vermoeden is dat ayladocher een voorsprong heeft op sociaal gebied, of in ieder geval met inlevingsvermogen.
Dit uit zich jammer genoeg nu vooral in onzekerheid en veel vragen stellen.

Ik vind het heerlijk da ayladochter al die vragen stelt maar ik merk dat ik haar niet te veel moet gaan belasten. ze is 5 en hoeft nog niet alles te weten over oorlog en aardbevingen.

lukke
Hier ook

Allemaal vragen over leven en dood, geboren worden, weer en natuurverschijnselen enzovoort. Weinig over andere mensen, maar ze ook niet zo sociaal.

Alles over oorlog en aardbevingen weten hoeft zeker niet, maar ik merk bij de mijne dat vragen rustig (en beperkt) beantwoorden meer resultaat heeft dan er omheen draaien.

Guusje00
Ontwikkelingsvoorsprong en antwoorden

Hai!

Aangezien je veel vragen hebt, denk ik dat het misschien fijn voor je is om eens op het forum van www.HIQ.nl te kijken.
Daar zul je vast veel herkenning en antwoorden vinden!

Succes met je meisje he :)

Guusje (moeder van T: 4 jaar en HB)

miep
Bekend

Hier over het onderwerp "dood" precies dat soort vragen. Het "hart" herken ik niet zo. Is misschien ook maar net waar je kind tegenaan loopt, wat ze wel ens opvangen in een gesprek, wat jij zelf wel eens aankaart. En wat ze interessant vinden blijft hangen. Bij de een is dat voetbal en de ander is wat filosofischer ingesteld? (Of ben ik te kort door de bcoht?)

Irene
Leuke gesprekken

Hier ook hele leuke gesprekken met 5 jarige zoon. Over evolutie, godsdienst, regels, natuur, voortplanting, allerhande abstracte begrippen, enzenz. Ook rekenen is altijd geliefd (hoeveel is googol gedeeld door 2, bijvoorbeeld). Op zijn tweede merkte hij al op: alles wie je bent, dat zit eigenlijk in je hoofd.
Zoon is overigens versneld naar groep 3 gegaan waar hij zich nu te pletter zit te vervelen. Dat is dan weer minder fijn...

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.