Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Coco

Coco

09-04-2009 om 09:50

Weerbaardheidstraining?

Een tijd geleden berichtte ik over problemen op school van mijn jongste zoon.
Tot mijn grote verdriet ben ik er achter gekomen dat het met de oudste ook niet lekker gaat.
Waar de jongste altijd al een buitenbeentje is geweest, heeft de oudste tot en met groep 5 altijd een groepje vrienden gehad waar hij veel mee speelde en die op zijn verjaardag kwamen en vice versa.
Hij is behoorlijk verlegen van aard en stug en moeilijk te doorgronden(heeft hij helaas van mij), maar hij zit al vanaf groep 1 in die klas en ik had de indruk dat hij zijn plekje wel gevonden had.
Nu merkte ik dat hij de laatste tijd nooit meer speelafsraakjes maakte met de kinderen waar hij vroeger vrijwel dagelijks mee optrok. Wel had hij plotseling een ander vriendje.
Ik vroeg hem wat er aan de had was. Daar wilde hij niet over praten zei hij. Na veel trekken kwam het eruit: ze pesten hem. Degene die tot voor kort zijn allerbeste vriend was is de ergste.
In het rapportgesprek dat wij afgelopen week hadden, hebben de juffen dit bevestigd.
Ze gaven aan dat ze zoveel als mogelijk deden om hem te beschermen, maar dat hij toch echt voor zichzelf op moest komen en raadden ons aan om hem een Kanjercursus te laten doen.
Nu is er ooit op school een voorlichting op school geweest over Kanjertrainingen en eerlijk gezegd ben ik erg geschrokken van wat daar verteld werd.
De presentatie werd gehouden door een mevrouw die de meeste andere ouders een “enig mens” vonden, maar waar ik bijna van over mijn nek ging.
Ze vertelde het verhaaltje over de konijntjes, de aapjes, de pestvogel en de kanjers, opgeleukt door een imitatie van zo’n “konijntje”. De ouders lagen dubbel van het lachen. Ik deelde de mevrouw meteen in in de categorie “pestvogels”. Waarom zou je anders moeten scoren over de rug van “de konijntjes”?
Er zat heel veel tegenstrijdigheid in het verhaal. De Kanjertraining gaat ervan uit dat ieder kind vooral zichzelf moet kunnen zijn. “Mooi” denk je dan.
Vervolgens wordt er omstandig uitgelegd hoe bewerkstelligd moet worden dat “de konijntjes” vooral heel erg hun best moeten gaan doen om anders te worden. De pesters worden in feite helemaal niet aangepakt (die houden er vanzelf mee op als de konijntjes weerbaar zijn geworden, ja, ja).
De kinderen worden voor het gemak ingedeeld in vier stereotypes. Verder vertelde die mevrouw dat ongeveer de helft van de kinderen van zichzelf al “Kanjer” is. Nou, als dat zo was zou er echt geen pestprobleem zijn hoor (gezien het feit dat kanjers opkomen voor de “zwakkeren”).
Toen ik de mevrouw wees op het wel erg eenzijdige karakter van de training, ontkende zij dat zeer stellig (bijna agressief). Ze vertelde dat de pesters wel degelijk werden aangepakt, maar kon op geen enkele manier aangeven hoe dat dan in zijn werk ging. Het draaide er voortdurend op uit dat het de konijntjes waren die hun gedrag moesten veranderen, dan hield het pesten vanzelf op.
Ik vind zelf ook dat er iets moet gebeuren, en aangezien ik niet denk dat de pesters echt aangepakt gaan worden, zullen we iets moeten ondernemen om ons kind weerbaarder te maken. Maar juist vind ik het niet.
Er wordt steen en been geklaagd over de verharding en verruwing van de samenleving, maar het is nog steeds zo dat de echt irritante mensen gewoon hun gang kunnen gaan en dat personen met een “gevoeliger” karakter zich maar moeten aanpassen.
Mijn zoontje is vriendelijk, trouw en hulpvaardig. Hij is intelligent en heeft gevoel voor humor. Hij is soms wat dromerig en vindt het moeilijk om voor zichzelf op te komen. Hij krijgt te horen dat hij moet veranderen en dat die anderen gewoon lekker hun gang kunnen gaan: zij kunnen er niets aan doen dat ze hem pesten, hij vráágt er om (en dan nog wel kinderen die vroeger zijn “beste vrienden” waren; au!).
Ik heb hem geadviseerd om te proberen (maar ik weet zelf hoe moeilijk het is) zich niet te veel aan te trekken van die irritante kinderen en zich te concentreren op de kinderen die wel leuk zijn. Zijn "nieuwe" vriendje is een leuk jongetje, maar is vooralsnog de enige waar hij nu mee optrekt. Het jongetje heeft zelf wel andere vrienden en mijn zoontje wil niet te opdringerig zijn en hem niet te veel "claimen", dus hij heeft alweer een tijdje geen speelafspraken gemaakt.
Het “grappige” is, dat mijn jongste zoon een totaal ander karakter heeft, maar net zo goed gepest wordt. De oudste is verlegen en een dromer, maar hij wil niets liever dan “erbij horen”. De jongste is helemaal niet verlegen (maar wel een dromer) en zit er niet echt mee dat hij buiten de groep valt, hoewel hij het leuk zou vinden om ook een keertje een speelafspraakje te maken (volgens mijn gaat het met hem momenteel alweer veel beter).
Na deze lange inleiding wilde ik eigenlijk bij jullie informeren: weten jullie een goede “weerbaarheidstraining”, maar dus liever geen Kanjertraining (ik wil niet het risico lopen dat mijn kind een training zou krijgen van die lollige mevrouw die toen de voorlichting gaf). Ik heb binnenkort weer een gesprek met de juffen en wil mezelf alvast een beetje oriënteren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

09-04-2009 om 10:24

Sova

Onze dochter van 7,5 heeft begin dit schooljaar een Sociale Vaardigheidstraining gedaan. Is volgens mij een stuk breder dan een Kanjertraining en ook pesters gaan naar deze training. Het werd via school aangeboden door Stichting Mee, een onderdeel van bureau jeugdzorg.

Heb even voor je gezocht en dit was de inhoud van de training:

Sociale vaardigheden (4-7 jaar): De Berenclub

Doelgroep
De berenclub is bedoeld voor kinderen van 4 – 7 jaar oud, die in het dagelijkse leven grote moeite hebben om voor zichzelf op te komen in het contact met andere kinderen. De doelgroep is onder te verdelen in twee groepen. De kinderen die last hebben van sociaal angstig gedrag en de kinderen die last hebben van sociaal agressief gedrag.
De eerste groep kinderen wordt vaak beschreven als kwetsbaar. Deze kinderen hoor je bijna niet en zij vertonen timide of angstig gedrag in het contact met anderen. Zij vertrouwen minder op hun eigen kunnen en vragen vaak snel om hulp.
De tweede groep kinderen lijkt heel erg zelfverzekerd. Zij zijn luid en duidelijk aanwezig en zij stralen uit: Ik kan en durf alles en ik ben de baas. In het contact met anderen stellen zijn zich dominant en soms zelf agressief op. De kinderen uit deze groep vinden het vaak moeilijk om hulp te vragen (ik moet het zelf kunnen)

Er zijn een aantal criteria waar de kinderen aan moeten voldoen, voordat zij het programma kunnen volgen:
- Zij moeten vallen onder de hierboven beschreven doelgroep;
- Kinderen moeten in staat zijn om te functioneren in de trainingssituatie;
- De ouders moeten in staat zijn om, met hulp, het kind in het leerproces te ondersteunen;
- Het kind moet in staat zijn om de gehele training te kunnen volgen.

Doelen
Het einddoel van de sociale vaardigheidstraining, de Berenclub is dat het zelfvertrouwen van kinderen is vergroot waardoor zij meer durven te vertrouwen op hun eigen kunnen, en weerbaarder zijn in het contact met anderen.

Dit betekent dat de kinderen na het volgen van het programma:
- beter kan bedenken en zeggen wat hij/zij leuk vindt;
- beter kan bedenken en zeggen wat hij/zij niet leuk vindt;
- beter kan bedenken en zeggen waar hij/zij trots op is;
- beter durft te vertrouwen op zijn/haar eigen kunnen (proberen moeilijke situaties eerst zelf op te lossen en wanneer het toch niet lukt, om hulp kunnen vragen);
- Bij het opkomen voor zichzelf, proberen rekening te houden met de ander.

De bijeenkomsten, duur en frequentie
Kindbijeenkomsten
Totaal zijn er 12 kindbijeenkomsten, deze duren ongeveer 2 uur. Er kunnen
6 kinderen mee doen aan de training. De bijeenkomsten worden begeleid door twee trainers.
Tijdens de training worden er rollenspelen en andere activiteiten gedaan waarin de kinderen weerbaarheid kunnen oefenen. Elke bijeenkomst is er ook een handpop (Beer) aanwezig, de kinderen mogen Beer helpen wanneer hij het allemaal wat spannend en moeilijk vindt.

De volgende thema’s worden behandeld:
1. Kennismaken
2. Dit ben ik
3. Dit kan ik allemaal met…
4. Lievelingsdingen
5. Soms ben ik blij, boos, bang, en verdrietig
6. Ik kan met mijn hele lijf laten zien wat ik voel
7. Wie is de baas?
8. Hard en zacht
9. Dit vind ik (niet) leuk
10. Wil je met me spelen
11. Wil je met me spelen 2
12. Dit kan ik allemaal al!

Ouderbijeenkomsten
Totaal zijn er 6 ouderbijeenkomsten van ongeveer 1½ uur. Tijdens de bijeenkomsten worden de trainingen geëvalueerd, wordt er uitgelegd wat er de komende kindbijeenkomsten wordt gedaan en er worden vaardigheden geoefend. Er wordt gekeken hoe u als ouder uw kind kan ondersteunen en helpen bij het (meer) weerbaar worden. Als ouder heeft u een belangrijke rol bij het ontwikkelen van de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen van uw kind. Aan het einde vindt individueel een evaluatie plaats aan de hand van een verslag.

Contacten met leerkracht.
De trainers onderhouden wekelijks contact met de leerkracht van het kind. Besproken wordt wat het kind tijdens de training heeft geleerd, hoe het ook op school daar mee kan oefenen en hoe de leerkracht het kind daarbij kan ondersteunen.

Coco

Coco

09-04-2009 om 11:41

Linda

Klinkt op zich wel goed, maar mijn zoon is al bijna 10 en valt dus niet in de doelgroep van die training.
Toen hij die leeftijd had was er nog helemaal niets aan de hand. Hij was toen ook wel al verlegen, maar de kinderen leken hem te accepteren zoals hij was. Pas nu, in groep 6 begint het pestgedrag.

Coco

Ik heb je verhaal gelezen en zie veel gelijkenissen met mijn zoon van bijna 10. Hij wordt weliswaar niet gepest ( gelukkig) maar is ook erg verlegen, durft niet voor zichzelf optekomen etc...
Wij zijn ook naar een intake van de kanjertraining geweest en hadden gelijk al zo iets van, daar hoort onze zoon niet in thuis.
Nu zijn we weer op zoek naar een training waarbij het centraal staat hoe je voor jezelf kunt opkomen, maar dat hebben we helaas nog niet gevonden.
Ik baal er ook van dat hij eigenlijk moet veranderen omdat de buitenwereld zo hard is, straks op de middelbare school zal het nog erger zijn, bah!

Dus helaas heb ik geen oplossing, maar ik weet hoe je je voelt.
Dushi

Linda99

Linda99

09-04-2009 om 13:27

Coco

Er is ook zo'n training voor oudere kinderen, van 8 tot 12 jaar geloof ik. De inhoud van die training ken ik niet maar zal in het verlengde van wat ik schreef liggen.

kirima

kirima

09-04-2009 om 13:29

Sova training

Coco, sova-trainingen zijn er ook voor oudere kinderen. Mijn dochter van 9 gaat over een poosje ook zo'n training doen, en komt in een groepje 9-12 jarigen. Ze hebben ook trainingen voor 13-16 jarigen.
Mijn dochter wordt niet echt gepest, maar ze is erg onzeker, en ontzettend bang voor iets dat onbekend is. Zelfs een schoolreisje kan ze een drama van maken. Bij ons wordt de sova-training door Vitras georganiseerd.

bobbit

bobbit

09-04-2009 om 22:13

Coco

Zoals je jouw zoon beschrijft, zou het mijn oudste kunnen zijn, je hebt helemaal gelijk dat het je irriteert dat hij zich lijkt te moeten aanpassen terwijl juist die andere kinderen nog veel te leren hebben en zouden moeten veranderen.

Ik denk wel eens dat kinderen als jouw zoon en de mijne sociaal-emotioneel veel verder zijn dan hun leeftijdsgenoten, die nog erg zwart-wit denken; de nuances nog missen. Zij kunnen daarom jouw kind zo raken.Zijn humor wordt niet begrepen.
Mijn zoon heeft heel veel baat gehad bij de training ho,tot hier en niet verder. Deze training leert geen vaardigheden/trucjes. Je kind hoeft niet te veranderen. Hij is goed zoals hij is.Op de een of andere manier weten de trainsters dat heel goed aan de kinderen duidelijk te maken. Ze groeien echt in zelfvertrouwen. Daarnaast heeft mijn zoon op karate gezeten en dat maakte hem ook weerbaarder.

Mijn oudste is nu 16 en is nog steeds dezelfde persoon :intelligent, sociaal, vriendelijk en vol humor en heeft inmiddels zijn draai echt gevonden. Een leuke vriendenkring, is echt zichzelf en geen meeloper. Nu als puber lijkt het wel of hij alleen maar voordeel heeft bij zijn eigenheid. Dus er is hoop na de basisschool.

T Slingerland

T Slingerland

14-04-2009 om 21:59

Rots en water training

Eerst even over de kanjertraining. Bij mijn dochters op school doen ze ook de kanjertraining. Vanaf de kleuterklas al. Mijn oudste zit nu in groep 6, en heeft alle vertrouwen in de kanjertraining verloren. Ze zit in een klas met een paar 'rotte appels'. Zelf doet ze keurig wat ze geleerd heeft op de kanjertraining. Probleem is dat die 'rotte appels' niet doen wat ze tijdens de kanjertraining leren. Dus in haar woorden; wat heb je er dan aan? Nou, daar kan ik haar ook geen antwoord op geven. Volgens mij heb je er dus niet zo heel veel aan. (Ga ik deze week toevallig met de directrice over praten, want wat voor zin heeft het om er nog twee jaar mee door te gaan als de kinderen (niet alleen die van mij) er niets meer in zien)

Dit voorjaar hebben wij onze dochters (8 en 10 jaar) de Rots en Water training laten doen (buiten school om) omdat ze allebei nogal onzeker zijn/waren. En dat was wél een groot succes! Ze hebben er veel van geleerd. In deze training leer je dat je je als rots kunt opstellen (standvastig), maar dat het soms ook goed is om je als water te gedragen (flexibel). Ze leerden grenzen stellen en ontdekken waar de grenzen van anderen liggen. Ze leren goed contact maken (mensen aankijken als je tegen ze praat). Ze leren stevig in hun schoenen staan (letterlijk). En tenslotte leren ze ook iets van zelfverdediging (maar alleen voor als het écht niet anders meer kan!). De groepen waarin ze zaten bestonden uit kinderen die heel verlegen en stil waren en juist ook de drukke ADHD types. Over die combinatie had ik eerst mijn twijfels, maar in de praktijk werkte dat heel goed. Er is een site over deze methode; www.rotsenwater.nl, maar die is op het moment uit de lucht. Maar als je googled op 'rots en water' vind je ook een hoop informatie.
Ik kan het echt aanbevelen! Verwacht geen wonderen, maar kleine stapjes zijn ook belangrijk. Ik denk erover om mijn dochters volgend jaar nog eens de cursus te laten doen. Dat gebeurt vaker, in de groep van mijn oudste zaten twee kinderen die het voor de tweede keer deden en die er nu heel andere dingen uit haalden dan de eerste keer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.