Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Gea

Gea

10-01-2014 om 17:42

Wie heeft ideeen voor workshops op school

Op de school van onze kinderen hebben ze binnenkort feest...Nu vragen ze of er ouders zijn die die dag workshops voor de kinderen willen bedenken en verzorgen. Het gaat om kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Wie o wie heeft er ideeen...o ja het mag niet al teveel kosten.
Ben heel benieuwd naar de reactie's

Annet

Annet

10-01-2014 om 17:52

Koken

Ik heb dat een keer gedaan als serie (vier workshops, elke keer wat anders).
Ze hebben bijvoorbeeld zelf ketchup gemaakt, smeerkaas, chocoladepasta, de 4e weet ik niet meer.

dansles

Leer kinderen een paar passen in de tango of de jive of net waar je zelf goed in bent. Heb je wel een ruim lokaal en muziek nodig.

Ook kun je gaan koorzingen met kinderen. Het liefst een bekend lied en dan meerstemmig. Misschien wel opera. Per slot heeft er ook zo'n kindsterretje gewonnen bij Holland's got talent met een operalied.

Vraag leerkrachten van de muziekschool om gratis een workshop te geven. Kan interessant zijn voor ze in het kader van het werven van leerlingen.

Pizza maken

Heb een keer op school kleine pizzaatjes laten maken, groot succes. Aantal oventjes naar school gebracht, deeg en ingredienten vooruit gekneed en gesneden, ze beleggen ze met alleen dingetjes die ze lekker vinden, super leuk en lekker!

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 19:05

Trommelen of

Mijn dochter heeft in het Volkenkundig museum een keer een workshop met zo'n Afrikaanse trommel gedaan (gut, hoe heten die dingen?). Vond ze helemaal geweldig. Of cupcakes versieren, dat is ook altijd leuk. Of een talentenspel.

leuk!!

ik heb veel verschillende workshops gedaan toen mijn kinderen nog op de basisschool waren, zeker voor jongste die een bijna alleen jongens had in zijn klas:
-Takken knippen van een catalpa( zo'n bolboom met grote bladeren) die is nml zacht. Dikkere en dunne takjes.
Daar knippen ze stukjes van( ong. 1 cm lang) en laten die op dik karton of een plaatje hout met de snijkant omhoog in een laagje lijm laten zakken. Zo kun je een mooi figuur maken. Groep 4 en hoger
-hutjes van rolletjes kranten. Reepjes krant knippen en die rond een potlood rollen, uiteinde vastlijmen en even laten drogen.Een heleboel rolletjes maken. Daarna kun je met de rolletjes gaan bouwen.Groep 4 en hoger
-Bouwen met erwtjes en cocktailprikkers: pak droge erwtjes een nacht laten weken in een emmer. dan kun je met de prikkers en de erwtjes gaan bouwen. zit best stevig in elkaar,zeker als het erwtje droog is geworden.Kan ook met winegums of tumtums, dat is nog veel nog steviger... als ze niet op zijn Alle groepen.
-Een schilderij van stof maken met een purschuim lijst. ( op de school waar ik nu werk hebben ze zo 7 sprookjes uitgebeeld, erg mooi!!)
Tegeltjes vragen aan ouders/bouwmarkt en mozaïeken Alle groepen.
Pomponpoppetje maken.
Op Welke.nl en Pinterest.com staan hele leuke foto's die je kunnen inspireren.
bv robots van lege blikken,doppen windvanger,
-Gevonden voorwerpenkunst,laat iedereen kleine dingen mee brengen, plak dit dicht tegen elkaar op een dik stuk karton en spuit het goudkleurig met een spuitbus van de action. Erg mooi!!

Op www.enceclopedoe.nl en www.knutsellab.nl staan hele leuke dingen. Vaak in het engels maar met veel foto's.

Succes!

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 19:09

Lilian o.t.

Jij bent wel een echte knutselaar. Grappig Had je die dingen allemaal zelf verzonnen?

Inanna

Inanna

10-01-2014 om 19:17

wat ideetjes

Hier hebben ze ook een paar keer zoiets gedaan. Dit zijn de workshops die ik zo nog weet:
-vliegers maken
-soep maken
-trommelen (ook op vaten en emmers)
-volleybal
-bordjes beschilderen
-zeepkettingen maken
-vriendschapsarmbandjes vlechten
-houten kistjes beplakken met macaroni en daarna goud of zilver spuiten
-haken
-dansen
-instrumenten maken met doosjes en elastiek e.d.
-voetballen

Ze konden ook nog computeren en bouwen met k'nex en lego

Druif

Druif

10-01-2014 om 19:48

Petfles raket

http://www.ontdekplek.nl/wb/waterraket.pdf

Dat is echt super leuk om te doen. Vooral om ze te lanceren. En het is lekker stoer en techno achtig.

Annet

Annet

10-01-2014 om 20:04

pizza's beleggen of cupcakes versieren vind ik niets

Dat is geen workshop. Je leert er niets van. Wel is het leuk om te doen. Het lijkt meer op een onderdeel van een verjaardagsfeestje.

Wat ik met koken leuk vond, is dat we altijd meerdere versies maakten. Bijvoorbeeld chocoladepasta van melkchocola, pure chocola, nootjes erbij. En dan goed proeven wat je lekkerder vond. Van tevoren dachten de meeste kinderen dat ze melkchocola het lekkerst vonden. Na het proeven gingen de meesten voor de pure chocola.
Met de smeerkaas was het net zoiets. Niemand die nog voor jonge kaas ging, nadat ze smeerkaas hadden geproefd van oude kaas.

gb24

gb24

10-01-2014 om 20:29

Bedankt voor de reactie;s

Leuk....zoveel reactie's...dank je wel allemaal.
Ik ga de website's eens bekijken en heb jullie ideeen opgeschreven.
O ja Annet waar haal ik een beschrijving vandaan hoe ik chocoladepasta/smeerkaas maak?

Annet

Annet

10-01-2014 om 20:32

Je kunt googelen

of je kunt je mailadres opgeven

bertje1

bertje1

11-01-2014 om 12:55

mozaiek

met van die gekleurde steentjes. leuk, niet heel moeilijk, leuk resultaat (bv leuk op een plankje met een spiegel (Ikea) en dan om de spiegel heen mozaïek)

katniss (ot)

klopt, ben nogal van de creatieve Aantal verzonnen , aantal gegoogeld en naar aanleiding van een plaatje gedaan of veranderd.
Heb een paar jaar creatieve vakken verzorgd op de school van mn kids op voorwaarde dat t geen creabea-middag meer heette
Er was toen een klas vol jongens.
Op mn BSO knutsel ik ook veel, leuk! Mijn voorwaarde is altijd dat ze t helemaal zelf moeten kunnen doen en dat ik wel kijk,tips geef etc. Maar niet dat ik het maak.

streetdance

Voor jongens *en* meiden.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2014 om 15:24

Ideeen zat

Op de basisschool van mijn kinderen werd drie keer per jaar een workshopdag gehouden. Dus ideeen zat, maar je moet wel de goede
mensen erbij vinden, bijvoorbeeld voor afrikaans trommelen. Informeer eens naar talenten van ouders, daar komen de leukste ideeen vandaan.
Knutselen, timmeren, koken, bakken, mozaiek, schilderen,trommelen, streetdance, videofilm maken, fotografie, kinderyoga, sieraden maken,
boetseren......

EHBO

Ook leuk om met kinderen te doen.

Rafelkap

Rafelkap

11-01-2014 om 17:20

of een hoorspel maken

meer voor de hogere groepen; spannend verhaal bedenken, klas in groepen verdelen: de schrijvers, de acteurs en de geluidsmannen/vrouwen die de geluiden bedenken/zoeken om te kunnen gebruiken.
Zou wel in een paar sessies moeten gebeuren, niet in 2 uurtjes.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-01-2014 om 18:06

Nog een paar ideeën

Spijkerplankjes maken (zelf mbv sjabloon spijkers in plankje slaan) en dan de spijkertjes omwikkelen met diverse kleuren garen. Zeker op een zwart plankje wordt erg mooi.

Chinese waaier maken. Met lollystokjes en glanzend vouwpapier. Papier vouwen zodat je een reep 1 cm breed krijgt. Lollystokjes erin lijmen en uiteinde vastmaken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-01-2014 om 18:14

Oh ja

Papier natuurlijk eerst nog even mooi verven in Chinese stijl.

Haplo

Haplo

12-01-2014 om 19:51

schaken of dammen?

of andere spelletjes

Circus workshop

Kinderen hebben wel eens een circusworkshop gehad op school. Eenwieleren, op een bal lopen, bordjes op stokjes draaien etc. was heel leuk.
Ook djembe workshop, zang workshop, streetdance clinic waren een succes.
En uiteraard ook koken: soep, havermoutkoekjes, zelf smoothies maken en mengen.
En servies beschilderen (bakken in oven om te laten houden), of t-shirt beschilderen (meestal strijken om verf te fixeren).
Haak/brei je eigen knuffel (bovenbouw).
Figuurzagen (kun je een raamhanger oid van maken)

oh en zelf snoep maken

dat was echt een groot succes!

Bij ons op school

hebben we ook een keer zoiets gedaan. We hadden i.i.g. een voetbalclinic, een graffiti-workshop en een make-up workshop.
We hebben leerlingen van het voortgezet onderwijs benaderd om ons hiermee te helpen,kunnen ze vaak ook nog studiepunten mee verdienen. Daarnaast veel ouders gevraagd.
Het voetbalgebeuren hebben we op de velden van de plaatselijke voetbalclub gedaan, de rest in school.

Dalarna

Dalarna

13-01-2014 om 07:29

sport

Als je dan een sportworkshop geeft doe dan een wat minder populaire sport denk ik dan. Overigens is een sportclub in de buurt vaak wel geïnteresseerd in een extra les geven met het oog op eventuele nieuwe leden.

Of juist niet.

Wij hebben juist expres een populaire sport gekozen omdat we dan zeker wisten dat we heel veel kinderen daar een plezier mee zouden doen. Kinderen mochten bovendien 3 voorkeuren uitspreken, wat ze dus echt niet leuk vonden, konden ze uit de top 3 laten.

Dalarna

Dalarna

13-01-2014 om 11:57

Fenix

Wat vreemd dat je iets kiest wat al zoveel kinderen doen omdat je dan weet dat je ze er dan heel veel plezier mee zou doen. Een workshop is in mijn ogen juist iets wat je nog niet vaak hebt gedaan, iets nieuws dus. Dit is dan meer een extra training en ik vind dat best wel flauw. Voetbal is zo uitgesplitst in niveau's en de kinderen die niet op voetbal zitten of er niet zo van houden pik je er dan zo uit. Die kunnen amper samen een workshop volgen op niveau.

Ik ken juist zoveel voetballertjes die het eens leuk vinden om een andere sport te doen, ze zitten er vaak al vanaf 5/6 jaar op en doen nooit eens iets anders dan wat ze doen op gym. Met buitenspelen en de overblijf voetballen ze ook al. Ik heb er eens één gehad (niveau gescout voor Ajax etc) die eens meeging naar de sport van één van mijn kinderen met vriendjesdag. Hij vond het helemaal geweldig, je kunt zien dat zo'n mannetje alles doet voor de bal, veel meer inzicht heeft dan de gemiddelde kinderen die wel op die sport zitten maar niet wist wat de spelregels waren. Natuurlijk had ik hem vooraf al veel uitgelegd maar hij kwam zo tijdens de wedstrijd regelmatig naar mij toe of dit of dat ook mocht. Na een minuut op 10 had hij het door, wist precies wat wel en niet mocht en wie van het team van mijn zoon goed was in het scoren (dat durfde hij nog niet aan, was niet krachtig genoeg in zijn armen door al dat voetballen) zodat hij zorgde dat de bal bij haar kwam.

Dat ze allemaal vooraf kozen voor voetbal is gewoon veilig voor ze, ze zijn te bang dat ze anders uit de toon vallen in een andere sport.

Nee hoor

Helemaal niet flauw.
Het was een clinic, en wat er aangeboden werd, was voor ieder kind te doen, ongeacht je niveau. Ik had ook een groep meiden erbij die niet op voetbal zitten die hiervoor kozen, gewoon omdat ze het leuk vonden.
Kinderen die echt niet van voetbal houden, kozen niet voor deze clinic. Zoals ik al schreef, kon ieder kind van alle aangeboden activiteiten een top 3 aangeven. Als er dus voetballers tussenzaten die eens wat anders wilden doen, dan hadden ze die keus.

Je laatste opmerking snijdt in dit geval geen hout, er werden ook activiteiten aangeboden die niets met sport te maken hadden, dus geen sprake van uit de toon vallen. Tenzij ze bijvoorbeeld al doorgewinterde graffiti-spuiters waren geweest en zelf al de conclusie hadden getrokken dat het 'werk' van een klasgenoot mooier was dan hun eigen spuiterij, maar die kans lijkt me vrij klein.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat het voor groep 5 t/m 8 was, en de groepjes zo ingedeeld werden dat elke groep uit kinderen van alle leeftijden bestond.
Blijkbaar heb ik er een heel andere ervaring mee dan jij, wij hebben in ieder geval een hele leuke ochtend gehad, en daar ging het ons om.

Dalarna

Dalarna

14-01-2014 om 11:59

tja

Misschien is de insteek van een clinic anders dan van een workshop? Geen idee eigenlijk. Voor een clinic bij de sport van mijn oudste moet je toch wel de sport een beetje beheersen anders krijg je of een clinic voor beginners of een clinic voor gevorderden?

Dat denk ik ook,

maar ik denk niet dat ze hier zover doorgedacht hebben. Was voor het afsluitfeest van school, en de opzet was de kinderen een leuke laatste dag te bieden, meer niet.
Het clinic-idee zat 'm waarschijnlijk in het lekker met de bal bezig zijn, en technieken en trucjes leren van middelbare scholieren die de sport-richting op school hebben gekozen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.