Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wij slapen uit, kinderen voor tv

Aha, en nu een vraag waarvoor ik op de digitale brandstapel gegooid kan worden: ik ben altijd erg blij als het weekend is en ik eindelijk eens niet de wekker hoef te zetten. Ik slaap dan graag uit. Mijn man vind dat ook lekker, maar gaat er vaak wel wat eerder uit. Als je mij niet wakker maakt, slaap ik zo tot één uur door.
Probleem is nu: de kinderen gaan er een uur of acht uit en dan schuiven ze voor de buis. Normaal hiou ik d ehand op het tvkijken, computeren enzo, maar dan kunnen ze doen wat ze willen en zo zitten ze soms uren achtereen voor een beeldscherm. Hoe doe ik daar wat aan? Kan ik afspraken met ze maken? Ze zijn 7 en 10.
Of moet ik gewoon tien uur mijn bed uit? Overigens vind de vader het geen punt, die komt zelf ook per dag aan een overdosis beeldscherm.
Hoe doen jullie dat met uitslapen enzo? Mogen de kinderen dan al naar buiten bv., dat soort dingen. Maken ze hun eigen boterham (dat doen die van mij wel), wat mag wel en niet....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

06-11-2010 om 13:49

Kiezen of delen

Tja,als je de keuze maakt door te snurken,dan is de consequentie dat ze dingen doen die jij niet wilt natuurlijk.Je kunt afspraken maken,maar de verleiding zal groot zijn om toch tv te kijken,juist als het niet mag.

emma43

emma43

06-11-2010 om 13:53

Ha, peenvogel

Hmmmm,ik ben ook zo.Nu kan ik niet heel lang blijven liggen.Op zaterdag tot 9 uur en op zondag tot een uur of 10,maar mijn zoon(10 jaar) is rond 8 uur wakker.Die tijd mag hij tv kijken,gamen,computeren.hij pakt zelf melk en iets te eten.Als ik uit wil slapen,mag hij die tijd best voor de tv hangen.Is juist leuk toch.Wij mogen heel lang uitslapen van zoon,vind hij helemaal niet erg.Hij mag niet naar buiten,maar daar heeft hij ook geen behoefte aan.Joh,lekker toch,dat de kinderen eindelijk de leeftijd hebben dat je weer uit kunt slapen.

vlinder72

vlinder72

06-11-2010 om 15:37

Ach

Als je het zelf geen probleem vindt wat maakt het dan uit? Doen wij hier ook hoor. Sterker nog. Iedere morgen staan onze twee oudsten rond 7 uur op. Zij kleden zich aan, maken zelf hun ontbijt klaar (ze zijn 8 en 6 jaar) en als ze helemaal klaar zijn dan mogen ze t.v. kijken. Ondertussen kleed ik mijzelf aan en onze baby. Ondertussen spoor ik dochter van vijf aan. Daarna naar beneden om zelf te eten. Dochter eten te geven en ? Uitslapen is er zelden bij. Maar soms blijft baby rustig tot een uur of negen. Onze kinderen mogen van mij dan best t.v. kijken. Hebben man en ik tenminste een moment van de dag even rust.

Oja, manlief is 's morgens niet vooruit te branden of is zelf al weg of zit in het buitenland dus daar heb ik niet zoveel aan 's morgens. Hoewel hij wel de baby naar het kdv brengt en de fietsen buiten zet. Ach, het is bij ons 's morgens een redelijk geoliede machine. En dat t.v. kijken dat maakt mij niet zoveel uit. Als ik het zat ben dan zet ik dat ding gewoon weer uit.

koentje

koentje

06-11-2010 om 16:55

Hahahah

wij maken in de avond op weekend dagen brood voor hem klaar en drinken in een schoolbeker. hij komt een uur of zeven en gaat na de knuffelsessie naar beneden en wij ook: om een uurtje of 10!

koentje

koentje

06-11-2010 om 16:57

Ach

drie beeldscherm uren in het weekend....is dat erg?

Heerlijk!

Lekker in je bed blijven liggen terwijl de kinderen tv kijken en niemand ergens heen hoeft! Niks mis mee
Lukt meestal alleen op zondag en dan maar een beetje omdat er 1 naar zwemles moet.
Hier pakken ze zelf wel drinken en ze vinden het erg fijn dat ze niet meteen hoeven te ontbijten.
Meestal kijken ze trouwens tv in ons bed terwijl wij nog lekker blijven liggen. Heel gezellig maar wel krap

Lou

Lou

06-11-2010 om 19:28

Middelen

Wij middelen altijd een beetje tussen oeverloos uitslapen, wat we eigenlijk graag zouden doen, en vroeg opstaan. Dochter is 9 en vindt het heerlijk om in haar eentje beneden voor de tv te zitten. Dat is het haar zondagochtendideaal. Dus eigenlijk is het geen punt, iedereen geniet van die ochtend, slapend dan wel starend naar de buis. Dochter zet de tv meestal rond half 9 of 9 uur aan, en dan kom ik een uurtje later eens kijken. Vaste prik is dat als ik mijn lenzen in heb en mijn koffie op, de tv uit gaat, dan gaan we samen iets doen. Ik zou zeggen Peenvogel: zoek een acceptabele middenweg en geniet van je zondagochtend, deels slapend en deels met kinderen.

Wat ik dan weer grappig van

Waar blijven al die verantwoorde ouders die dit forum altijd bestoken met maximale beeldschermtijd? Ik heb me vaak verbaasd over de striktheid die vele gezinnen er op nahouden over dat soort zaken. Als ouders uitslapen geldt dat niet meer?
Begrijp me goed, mij maakt het niet uit. Wij hebben hier geen vaste regel mbt beeldschermen. Hoef je je ook niet druk te maken wat kinderen doen als je er niet bij bent!

krin

krin

06-11-2010 om 20:50

Hier dan

Hier een jongen die echt niet alleen naar beneden gaat. We zeggen het wel eens, halfslapend, dat hij lekker op de bank tv mag gaan kijken, maar nee, mama moet mee. Ik zit zodoende wel eens om acht uur op zondagochtend aan mijn eerste potje Uno. Uitslapen heb ik inmiddels zo'n jaar of zes niet meer gedaan. Want man blijft wel liggen.
Het is inmiddels zelfs zo erg dat ik niet meer kán uitslapen, en dus wakker word en opsta vóór zoon. Heeft wel weer als voordeel dat ik heel rustig de krant kan lezen en aan mijn koffiequotum kan werken.
En speciaal voor Mach: hier wel beeldschermregels, weliswaar iets soepeler in het weekend, omdat het jongmens daar inderdaad lamlendig van wordt.

Lou

Lou

06-11-2010 om 21:17

Maximale beeldschermtijd

Het is natuurlijk heel eenvoudig: of je hanteert (ook) in het weekend een maximale beeldschermtijd, of je slaapt de hele ochtend. Kies maar, toch?

Bij ons middelt zich dat ook een beetje, omdat we toch al een soort compromis hanteren tussen écht lang uitslapen en tegelijk met dochter opstaan. Waar iedereen zich in kan vinden overigens, zoals ik al schreef.

Meestal duurt de uitslaap-tv-tijd op zondagochtend ongeveer een uur, soms iets meer en ook wel eens iets minder. Dat vind ik acceptabel. De grens van mijn dochter ligt rond de twee uur achter elkaar tv kijken, daarna wordt ze chagrijnig. Dus dat moment blijven we altijd wel vóór.

Annet

Annet

06-11-2010 om 21:26

Toch afspraak met je kinderen

Ze zijn oud genoeg voor een afspraak. Ga de onderhandeling. Vertel dat je vindt dat zij te lang voor de tv zitten. Er zijn twee opties:
1. Jij staat om 9.00 uur op en dan is het klaar met tv en andere schermen. Deze optie vind jij niet goed want dan moet je vroeg opstaan. En zij vinden het niets want zij moeten vroeg stoppen
2. zij doen een goed voorstel over de tv-tijd (tijdstip dat die uitgaat) en andere schermen (helemaal niet?). Daar houden zij zich aan, ook al slaap jij nog.

Mijn ervaring is dat kinderen zelf hele redelijke voorstellen kunnen doen, bij voorkeur net over het randje (goed onderhandeld?) maar wel acceptabel voor de ouder.

Papa moet ze dan wel aan deze afspraak houden, anders gaat het toch mis.

Niny

Niny

06-11-2010 om 21:42

Maar waarom moeten ze voor een scherm?

Hier zijn de kinderen in het weekend ook altijd eerder dan wij wakker. Maar dan mogen ze niet naar de tv kijken en ook niet computeren. Ze zijn nu 13, 11 en 9, maar ook toen ze kleiner waren mocht dat niet. Als ze wakker worden gaan ze naar beneden en eten vast wat, of ze gaan lezen, of met de lego spelen, of doen samen een spelletje. Wat een geluksvogels zijn wij hè
Niny

Tango

Tango

06-11-2010 om 21:56

Hier ook vroege vogels

De kinderen dan hoor, wij liever niet. Tangodochter van 9 heeft inmiddels aardig geleerd stil naar beneden te gaan en daar tv te kijken of computeren. Soms speelt of leest ze in haar kamer. Meestal is ze rond 7.00 u al wakker. Tangozoon van 6 komt bij voorkeur eerst bij ons in bed, na eerst in zijn eigen bed hard te hebben liggen zingen, vaak rond half 8. Na een kwartier stuur ik hem dan naar beneden naar zijn zus maar met een beetje pech moet ik mee naar beneden om de tv aan te zetten, als zijn zus geen zin heeft. Daarna kruip ik dan wel weer mijn bed in. Meestal met een beker thee ernaast.
Iets te eten pakken doen ze wel zelf, maar drinken dan weer niet, want ze willen dan net bij voorkeur iets warms: chocolademelk of thee. Dus dat moeten we dan ook weer klaarmaken. Tangoman is meestal zijn bed niet uit te krijgen, dus ben ik vaak de pineut. Maar er zijn ochtenden dat ze zich tot 9.00 u. vermaken zonder te roepen, dus daar zijn we dan weer blij mee.
Slapen tot 13.00 u.? Nee, dat hoeft van mij echt niet meer hoor, maar tot 10.00 u. zou lekker zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-11-2010 om 22:35

Om het

nog een beetje leuk te houden voor paps en mams is sinds kort de afspraak dat ze in het weekend of andere vrije dagen niet voor 8:30 naar ons toe mogen komen. Ze blijven op eigen kamer tot die tijd, hooguit er uit om te plassen uiteraard Op zich loopt dat best aardig...ik vind het al wat als we tot 8:30 kunnen slapen eigenlijk....

Hier

Momenteel slapen mijn kinderen langer dan wij. Maar toen ze jonger waren gingen ze nooit computeren. Daarom hebben wij ook geen beeldschermregels nodig.
De kinderen kwamen standaard bij ons in bed als ze wakker werden.

Guinevere

Guinevere

07-11-2010 om 09:34

Slaappatroon

Ik zet toch mijn vraagtekens bij je slaappatroon. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets bijdraagt aan je gezondheid, die onregelmatigheid. Daar zijn ook al diverse onderzoeken naar gedaan (sorry, geen link).
Hier zouden de kinderen trouwens echt niet tot 13.00 voor de buis blijven hangen. Die kijken een tijdje en gaan dan zelf spelen.
Ik zou in jouw geval proberen toch uiterlijk om 10.00 naar beneden te gaan. Heb je zelf ook nog iets aan je vrije dag, én je hebt fors uitgeslapen.

Pelle

Pelle, ze zijn nu 11 en 14.
Maar tot ongeveer hun tiende kwamen ze bij ons liggen. Nu moet ik zeggen: meestal niet erg vroeg (ca half 9 oid).
EN dan gingen ze lekker bij ons in bed. Voorwaarde was ook: niet te veel bewegen en geen hard gepraat. Lukte prima een half uurtje oid. En als het dan een uur of 9 was werd het wat onrustiger en deden ze de tv aan op de slaapkamer. Terwijl wij met gezellig nog wat doordommelden met de tv niet al te hard. Ik mis het nu! Was echt een heel gezellig begin van een vrije dag. Nog weer wat later een ontbijtje erbij. Dit was ons standaardbegin van de zondag.
De jongste van net 11 komt nog vaak om een uur of 9 onze kant op en kruipt lekker bij ons. De oudste van 14 slaapt zo lang dat wij er dan al lang uit zijn! Dan gaat ze toch vaak nog in ons bed liggen, terwijl wij allang beneden zijn. Vindt ze toch gezellig.

Fraz

Fraz

07-11-2010 om 10:37

Bij ons

Wij hebben de afspraak niet voor 8 uur naar beneden. Dan mogen ze tv kijken of computeren. Ze pakken zelf eten en drinken. Als het kan slapen we allebei tot een uur of tien uit (man liever nog langer) en dan nadat ik een beetje rustig wakker ben geworden gaat het beeldscherm uit. Dit is trouwens al jaren zo (kinderen zijn nu 8 en 11)

Momenteel loopt het wat anders zoon moet namelijk vaak op zaterdag vroeg voetballen en dan gaat er 1 of allebei mee want dat vinden we ook leuk. Op zondag heeft hij vroeg de keepersschool en dan gaan we omstebeurt mee. Dochterlief slaapt ondertussen liever al wat langer uit (verschilt soms 9 uur soms tot 10 uur)

bibi63

bibi63

07-11-2010 om 13:18

Niny, 13 jaar!

Ik snap even niet waarom je kinderen perse geen tv mogen kijken of computeren op een weekend ochtend. Je oudste is 13! Die heeft inmiddels een leeftijd dat je toch een beetje zelf mag bepalen wat je doet, binnen grenzen natuurlijk, maar een beetje eigen vrije keuze hierin lijkt me wel gezonden. En daarbij zal een middelbare scholier toch echt regelmatig achter de computer moeten voor huiswerk, info opzoeken voor werkstukken enz enz. Waarom zou dat niet op een weekendochtend mogen? En als daarnaast ook nog een spelletje wordt gedaan op de comp of op hyves, so what.
Ik vind dit echt een beetje vreemd, m.n. voor de 13-jarige. Uiteraard kun je grenzen stellen in die zin dat ze geen UREN achter een scherm zitten, dus bijv. pas vanaf 10:00 mag de tv aan.
Gr. Bibi

Maylise

Maylise

07-11-2010 om 13:54

Hier ook wel

Ik slaap zondag nooit zo heel lang uit omdat ik naar de kerk ga. Mijn man en ik staan meestal rond 9 uur op. Ik ga dan rond 10 uur richting kerk. Mijn jongste zoon en nichtje zijn altijd rond de 7 uur al op en dan gaan ze naar beneden, eten en drinken wat en kijken dan TV. Soms willen ze mee naar de kerk en soms blijven ze ook thuis bij mijn man. Man gaat als hij opstaat eerst heel rustig koffie drinken en een stapel kranten van de hele week doorlezen dus dan zitten de kinderen ook nog vaak bij de TV of ze spelen op de wii. Op een gegeven moment krijgen ze er vanzelf genoeg van en dan willen ze naar buiten of wat anders gaan doen. Tegen de tijd dat ik weer thuis ben (rond 12:00) is de tv meestal uit en zijn ze met heel wat anders bezig. Regelt zich dus wel vanzelf.

Maylise

Irene

Irene

07-11-2010 om 14:47

Hier

Slapen we niet uit omdat onze net 2 jarige zichzelf nog niet zo veilig kan vermaken ;o) En verder geldt: overdag gaat de tv niet aan. Dus als de oudere kinderen eerder op zijn dan peuter (en wij, dus) dan gaan ze gewoon spelen. Er is toch wel meer te doen dan tv kijken?

buzz

buzz

07-11-2010 om 18:18

Owi

Ik moet er niet aan denken tot 1 uur in bed te blijven, hoe laat maak je het dan savonds wel niet of hoeveel slaap kon je door de week dan wel niet tekort.
Ik heb het na 8 uur slaap echt helemaal gehad in bed.
Al haal ik meestal de 6 a 7 maar.
Ik moet er nog optijd mee uit, ze zijn net 5 en 3, das dus tussen 6 en 7, weekend of geen weekend, dus het zou wel erg heerlijk zijn tot 8 of 9 te kunnen een keertje. Ik ben erg goed in optijd naar bed gaan geworden, als je heel vroeg naar bed gaat omdat je erg moe bent voelt het smorgens als uitslapen. maar goed dat heeft hier niets mee te maken. Ik zou zeggen als ik zo graag zo lang in bed zou willen liggen, dan mogen jullie ook lekker doen wat je wil. Wel zo eerlijk, zij doen dat graag op hun weekend morgen en jij ligt graag in bed

Hier toch anders

Onze kinderen van 8 en 11 jaar oud zijn rond 7 uur, half 8 wakker. Wijzelf zouden in het weekend liever uitslapen. Dus hebben we de volgende afspraak : als ze wakker worden (en het lukt niet meer om in slaap te komen) gaan ze stil op hun kamer spelen of een boek lezen. Dat houden ze vol tot 9 uur, wat de tijd is dat ze ons wakker mogen maken. Zo slapen we toch een beetje uit - want doordeweeks is het half 7 - maar gaan de kinderen toch niet zonder toezicht achter computer of TV. Overigens staat hier de TV nooit 's morgens aan. Die gaat pas vanaf ongeveer 5 uur 's middags aan.

De kids zijn prima tevreden met deze afspraak en maken van de gelegenheid gebruik om te lezen of hele domino-parcoursen door hun kamers te bouwen....

Martine

Leandra

Leandra

07-11-2010 om 19:22

Wat is er zo moeilijk aan?

Je kan toch gewon de afstandsbediening verstoppen of de stekker eruit trekken? Ik slaap in het weekend ook uit tot 9.30 -10.00 uur, maar dat vind al lang en mijn kinderen ( 5 en 9) gaan gewoon naar beneden om te spelen. De tv zetten ze niet aan. Dat mag gewoon niet. Er wordt hier 's morgens nooit tv gekeken. Ga maar lekker spelen. Dat doen ze dan ook. Je kan toch ook gewoon zeggen dat je geen tv aan wilt 's morgens? Als ze niet luisteren verbind je daar een consequentie aan. Even doorbijten, maar dan is het wel klaar lijkt me. En anders ga je om en om uitslapen. Als je al vroeg wakker bent in het weekend, hoef je je in elk geval niet te haasten oom je kinderen op tijd op school te krijgen en om door te racen naar je werk. Kun je rustig wakker worden.

Groetjes Leandra

Irene

Irene

07-11-2010 om 20:16

Pelle

Waarom reageer je zo? Ik snap je felheid niet. Ik mag het toch wel anders doen dan jij? Daarmee is het een niet beter dan het ander. Ieder zijn keuze. Het valt mij op dat veel mensen hun kinderen tv laten kijken om zelf uit te kunnen slapen, terwijl ik dan denk: maar de kinderen kunnen toch ook allerlei andere dingen doen? (knutselen bijvoorbeeld, al heb ik die van mij daar nog nooit op kunnen betrappen...)

Niny

Niny

07-11-2010 om 21:04

Bibi en pelle

Even nuanceren: onze kinderen zijn eerder wakker dan wij, maar niet uren eerder. Zij zijn rond 8 uur wakker (die van 9 en die van 13, middelste slaapt rustig tot een uur of tien) en wij staan meestal rond 9 uur op. Dat uurtje vermaken ze zichzelf (of elkaar). Lekker lezen in bed, knuffelen met de kat, soms eten ze vast wat. Computeren of tv-kijken mag later op de dag - en geloof me, ze komen echt wel aan hun schermtijd! Als ze de pc nodig hebben voor een werkstuk of zo heeft dat op een vreemde manier nooit om 8 uur 's ochtends prioriteit
Niny

liedewij

liedewij

07-11-2010 om 22:01

15 jaar geleden

15 jaar geleden fietste ik voor mijn werk 's morgens vroeg door een woonwijk. Ik vond het altijd zo'n triest gezicht; kinderen in een donkere woonkamer met het blauwe licht van de tv om half 7. Ik nam mij voor dit later anders te doen.
Inmiddels 4 kinderen rijker doen wij dit nu anders. De 2 jongsten zijn altijd rond 7.00 wakker. Als het te vroeg is sturen we ze terug en anders mogen ze televisie kijken bij ons in bed. Dan kunnen wij rustig wakker worden en de kinderen zitten niet alleen in de kamer.
Gevolg is dat wij nooit uitslapen. Soms een keer gaat 1 van ons met de kinderen naar beneden zodat de ander uit slaapt. Als ik lees dat jullie zo lang uitslapen ben ik een beetje jaloers. Maar als de consequentie is dat de kinderen een paar uur alleen beneden zijn voor de televisie wil ik die consequentie niet nemen. Het is onze keus om dan minder uit te slapen en soms vroeger naar bed te gaan om bij te tanken. Of heel zelden een zondagmiddag een uur bij te slapen.

Rosase

Rosase

07-11-2010 om 22:08

Ach peenvogel

Als het werkt dan werkt het. Blijkbaar heb je het nodig, en als je kinderen de rest van de dag goed te pruimen zijn zou ik me niet al te veel zorgen maken over de overdosis beeldschermtijd in de ochtend. Denken ze vast later met veel plezier aan terug

Ik gooi zelfs soms onze jongste (van 2) erbij. Maar ik ben al blij als ik tot 9 uur kan blijven liggen in het weekend. Mèn, tot een uur. Wat een luxe zeg.

Vic

Vic

07-11-2010 om 22:36

Leuke discussie dit

Ik heb het er nog even met mijn oudste over gehad, omdat ik me niet kon herinneren of ik ooit in het weekend om 7 uur op de bank had gezeten. Zij kan het zich ook niet herinneren. Toen ze klein was, mocht ze 's morgens bij (toen nog) ons op de kamer spelen, als haar ouders uitsliepen. Later ging ze zelf tv kijken. Toen jongste geboren was, heb ik het uitslapen in het weekend kunnen volhouden. Dat was een ideale baby, die om 7 uur een voeding kreeg, en dan nog lekker doorsliep tot een uur of 10. Inmiddels zijn ze 11 en 5, en mogen ze in het weekend rond 8 uur op staan. Dat wordt ook regelmatig wat later. Dan maakt oudste ontbijt en kijken ze tv, pc of spelen. Over teveel beeldscherm maak ik me niet zo druk. Ik heb wel eens zo'n regel ingesteld dat oudste 2 uur per dag op de pc mag. Dat zorgde in de praktijk niet voor een reductie, omdat ze de hele week opspaarde en in het weekend alsnog de hele dag achter het scherm zat
Uitslapen tot 13 uur doe ik niet, dan heb ik de hele dag hoofdpijn en kan dan 's avonds niet meer slapen, maar een uur of 10 red ik wel. Op zaterdag moet ik tegenwoordig om de week gruwelijk vroeg op (08.30 uur), omdat oudste dan moet sporten.

amk

amk

07-11-2010 om 22:37

Tja

ik houd het ook wel vol tot 1 uur in mijn bed, al dan niet slapend, doezelend, lezend, gewoon geen zin om er uit te komen.
Dochterlief komt niet voor 9 uur haar kamer uit omdat ze dat niet mag. Anders gaan we de hele dag sjagerijnig door het leven wegens botsende ochtendhumeuren. Ik zet 's avonds voor ik naar bed ga een trommeltje met lekkere bammetjes naast haar bed en wat te drinken.
Ze wordt rond 8 uur wakker, dan hoor ik haar naar de wc gaan.
Als het lampje uit is komt ze even bij mij tv kijken. En gaat na een half uurtje zelf spelen.

Andere optie, uitslapen in de weekenden dat je kinderen bij hun vader zijn: scheiden dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.