Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

ziek kind op schoolreis - ouder mag niet mee

Hallo,

Sinds enige tijd heeft mijn dochten (7 jaar) onverklaarbare koortsaanvallen. Het ene moment voelt ze zich prima, het volgende moment voelt ze zich beroerd, moe en koud en krijgt ze koorts. Het hoe en wat even terzijde; ze is al in onderzoek door een kinderarts.
Nu gaat ze echter op schoolreis naar een (klein) pretpark op meer dan 1 uur rijden afstand en zowel zij als ik willen graag dat ik mee ga om haar in de gaten te houden. Bij de school heb ik dit aangevraagd maar de school heeft aangegeven dat dit jaar alleen leerkrachten mee gaan. Ze willen haar 'wel een aspirientje geven' mocht dit nodig zijn.
Graag hoor ik suggesties om hierover met de school in gesprek te gaan zodat zij hun standpunt wijzigen. Haar thuishouden is geen optie en het heeft ook niets te maken met overbezorgdheid van mijn kant. De kinderen worden in groepjes ingedeeld bij een leerkracht, dus op eigen houtje er naar toe rijden heeft weinig zin omdat ik vind dat ik haar niet zo maar uit de groep kan/mag plukken.
Wie helpt me brainstormen?


caton

caton

12-05-2014 om 16:57

star

Het valt me hier vaak op hoe star sommige scholen zijn. Echt vervelend dat school meteen al zegt dat er alleen maar leerkrachten meegaan. Maar goed, als school je niet tegemoet wil komen, en jij wilt wel in de buurt zijn, zou ik een locatie in de buurt zoeken en daar de dag doorbrengen. Dat je binnen een kwartier bij je dochter kunt zijn mocht dat nodig zijn. Of je dit ook tegen dochter moet zeggen kan je zelf het beste inschatten denk ik.

Mijntje

Mijntje

12-05-2014 om 17:49

uitzondering

Kan je niet vragen of ze een uitzondering maken? Vertel ze nog een keer haar klachten. Is het dan ook zo dat je dochter zo ziek wordt dat ze dan niet meer kan lopen?
Dan is het, als je dochter ziek wordt, handig als ze naar huis wordt genomen zodat ze niet de begeleiders en de andere kinderen 'tot last is'. Anders zitten zij straks met een ziek kind. Hoe stellen zij zich dat dan voor?
Ik vind het juist heel erg aardig aangeboden van jou.

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 18:30

Vraag even waarom

Misschien denken ze dat ze voor jou moeten betalen ofzo. Zeg gewoon dat jij met je eigen auto achter de bus aanrijdt en zelf de entree betaalt maar gewoon bij je dochter wil zijn die dag zodat je haar mee kan nemen als ze ziek wordt.

Annet

Annet

12-05-2014 om 18:38

Vraag een briefje van de huisarts

Vraag om een briefje waarin staat dat het niet aan te bevelen is dat kind doorgaat met een schoolreis als ze koorts krijgt. In dat geval moet ze uit de situatie gehaald worden. Controle op koorts is elke ... uur nodig.

School zal daaraan moeten voldoen en dan komt jouw aanbod goed uit. Je kunt bijvoorbeeld 2 uur later aankomen dan de rest en daarna beschikbaar zijn ter plekke. Het is wel handig als je zelf de koortsmeting mag doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-05-2014 om 18:55

Ik zou dit ook niet vragen, maar gewoon melden dat je op eigen kosten meegaat. En idd met je eigen auto, dat is ook wel zo handig als je dochter echt ziek wordt.

rosa2006

rosa2006

12-05-2014 om 22:17 Topicstarter

bedankt

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Soms kun je zo tegen iets aanhikken dat een oplossing maar niet komen wil. Ik zal inderdaad de school nog maar eens duidelijk maken wat de nadelen zijn van een ziek kind op schoolreis en hoe mijn dochter zich dan zal voelen. En desnoods vraag ik om een briefje van de arts (goed idee!). En ik zal aanbieden mijn eigen kaartje te betalen en met eigen vervoer gaan.
Nogmaals bedankt, ik ga nu met een beter en zekerder gevoel het gesprek in!

Ga gewoon in de restauratie zitten en ga met eigen vervoer

Jij bent de beschermer, de verantwoordelijke, de spreekbuis voor je dochter.
Als je nodig bent, weten ze waar je zit.
Wanneer je dochter weg moet, halverwege de dag, ben je met je eigen auto.
Ik zou me niet met een kluitje in het riet laten sturen.
Succes met je gesprek.

Dalarna

Dalarna

13-05-2014 om 07:58

Theekopje

Het gaat in jouw link over hele andere dingen: De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen,naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte? Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. De onafhankelijke arts kan een eigen beoordeling maken van de situatie. Zonodig kan de onafhankelijke arts, met toestemming van de patiënt, extra informatie opvragen bij de behandelend arts(en).

Dit moet door een onafhankelijk arts gebeuren, dat heeft niets te maken met de situatie van de vraagsteller.

Puck

Puck

13-05-2014 om 09:12

maar wat voegt jouw aanwezigheid toe

Wat ik begrijp is het "voor het geval dat". Wat zijn je plannen als je kind ziek wordt? Blijft ze dan daar? In dat geval lijkt me dat een leerkracht het zelf af kan. Of wil je haar meenemen naar huis? In dat geval is het niet handig om gebruik te maken van het vervoer via school want die gaan niet voor jou terug rijden. Ik vind de oplossing van Jasam wel een goede: je zorgt dat je in de buurt bent van je dochter, hoeft niet eens in het pretpark zelf, ga voor mijn part shoppen in de bijgelegen plaats of pak een terrasje en vermaak je met een boek of zo, zodat je standby bent als ze onverhoopt naar huis moet. Ik kan me me voorstellen dat school bij haar standpunt blijft: ze moeten dan aan alle ouders uitleggen waarom mamarosa2006 wel mee mocht en zij niet. Ook kan school het uitje zien als echt iets van de kinderen zonder ouders en ook andere kinderen kunnen het niet leuk vinden dat jij er bent (omdat ze zonder ouders willen zijn, lekker stoer en groot of juist omdat ze dan willen dat hun papa of mama er ook bij is).
Ik wens je dochter een heel fijn

leerkracht die aspirientje geeft?

Ze willen haar 'wel een aspirientje geven' mocht dit nodig zijn.

Zoals ik het altijd heb begrepen is het niet gewenst dat leerkrachten medicijnen geven aan kinderen. Ik heb even gegoogeld en vond dat op scholen voor speciaal onderwijs zelfs geschoolde krachten aanwezig zijn om medicijnen toe te dienen/te verstrekken aan kinderen.
Een leerkracht mag niet beslissen dat jouw kind een aspirientje nodig heeft. De meeste leerkrachten willen die verantwoordelijkheid ook niet nemen is mijn ervaring met een kind dat af en toe een pilletje nodig heeft tijdens schooluren.

Ik heb zelf jarenlang het schoolreisje voor de school van mijn kinderen helpen organiseren en alle keren was er met de ouders van kinderen die medicijnen gebruiken vooraf overleg of zij mee wilden/een andere ouder het vertrouwen schonken de medicatie te geven aan het kind. Ik ben zelf een keer mee geweest als medicijnen moeder. Een tasje vol potjes met naam en klas van het kind, briefjes van ouders erbij over hoe vaak en hoe laat. Een telefoon die op de gewenste tijden piepjes gaf en een mededeling wie wat moest hebben.

Ik heb zelf een dochter die restschade heeft van het feit dat zij een reflux baby was. Soms heeft zij na het eten van iets vets, iets gekruids een zuurbinder nodig. Tot en met groep 7 stonden die in een potje in het bureau van de juf met een briefje van mij erbij waarop stond dat ze zelf mocht zeggen wanneer ze er een nodig had met een maximum van 1 per dag. Toch werd ik iedere keer gebeld dat er een zuurbinder gegeven ging worden. Dit jaar heeft ze de pilletjes in haar tas en mag zelf beslissen, dat gaat tot nu toe goed. De meester heeft een keer gebeld voor extra uitleg.

alleen een bus?

In ons plan van aanpak voor de schoolreis is trouwens opgenomen dat er altijd minimaal een ouder met auto achter de bus aanrijd. Dit om te zorgen dat een kind dat ziek wordt, een arm breekt of andere ellende krijgt door een ouder van de eigen school begeleid kan worden naar het ziekenhuis en het schoolreisje voor de rest van de klas niet afgebroken hoeft te worden.

Theekopje

Theekopje

13-05-2014 om 10:33

Dalarna

"een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen,naar school te gaan"

Volgens mij past Annets voorstel om de huisarts een briefje te laten schrijven dat kind bij oplopende koorts het schoolreisje moet afbreken, juist wel in deze situatiebeschrijving van de KNMG.

De huisarts is de eigen arts en dus geen onafhankelijk arts, en "niet in staat om naar school te gaan" is niet principieel anders dan "niet in staat om het schoolreisje voort te zetten".

Maar goed, Rosa kan het gewoon vragen, en merkt dan wel of de arts akkoord gaat.

ja maar

Een aspirine is geen medicijn, dacht ik: je kan het gewoon bij de drogist kopen. Je hebt er geen recept voor nodig.

Ik zou er een briefje aan wagen met een uitleg en de gevolgen waar je school en kind voor wil behoeden. Misschien dat ze dan toch zullen liever eieren voor hun geld kiezen.

Hier in de gastouderopvang

moet ik voor een paracetamolletje of neusspray officieel een briefje schrijven en laten ondertekenen door de ouders, dat ik gemachtigd ben om het een kind toe te dienen.

Hanne.

Hanne.

13-05-2014 om 13:13

aspirine

Tuurlijk is aspirine wel een medicijn alleen eentje die je zonder recept kan krijgen.

En toevallig een medicijn waarvan ik liever niet heb dat je het zomaar aan een (mijn) kind geeft. Naast de gebruikelijke bijwerkingen en wisselwerkingen met andere medicijnen wordt bij kinderen onder de 18 het gebruik van aspririne (acetylsalicylzuur) namelijk afgeraden omdat het ernstige bijwerkingen kan hebben.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Aspirine.aspx?mId=10704&rId=572

Dat je er geen recept voor nodig hebt,

wil niet zeggen dat het geen medicatie is. Paracetamol e.d, en neusspray bijvoorbeeld valt wel onder medicatie.

Adinde

Adinde

13-05-2014 om 14:32

aspirine

Mijn kinderen hebben hemofilie en mogen absoluut geen aspirine omdat het bloedverdunnend werkt. Leerkracht mag dus niet zomaar zeggen dat ze jouw kind wel een aspirientje geeft. Misschien weken die dingen trouwens helemaal niet bij deze vreemde koortsaanvallen.
Ik zou haar trouwens thuishouden.

Monique D*

Monique D*

13-05-2014 om 15:35

Leerkracht met eigen auto?

LiesK: "In ons plan van aanpak voor de schoolreis is trouwens opgenomen dat er altijd minimaal een ouder met auto achter de bus aanrijdt."

Vraag even na of dat ook op school is geregeld. In dat geval zou het een leerkracht met eigen auto moeten zijn. Mocht jouw kind toch onverhoopt ziek worden tijdens de schoolreis kan de leerkracht contact met jou opnemen en kan ze door hem of haar thuis gebracht worden.

Uiteraard kan je zelf medicijnen meegeven aan de leerkracht die jouw kind begeleidt met vermelding van wanneer dit haar toegediend moet worden.

In de buurt

Ik ben het eens met Jasam en Puck. Dat je wel ergens in de buurt gaat zitten/shoppen, maar niet in het zicht van alle kinderen. En ik denk dat jouw dochter dat dan best mag weten.
Succes!

bertje1

bertje1

13-05-2014 om 20:19

zelf meegaan

en ergens gaan zitten waar ze je kan vinden.

Communiceer het probleem

en niet de oplossing. Je dochter en jij hebben nu een oplossing bedacht en dat gecommuniceerd aan de school. Dergelijke communicatie gaat bijna altijd fout, omdat de ander nog niet weet wat het probleem is.
Communiceer dus het probleem. Wat gebeurt er als je dochter een koortsaanval krijgt en wat moeten de begeleiders dan doen. Bespreek dat met hen en als zij dan aangeven dat ze dat niet kunnen dan kun je met hen verder nadenken over hoe je dat oplost.

Ik neem aan dat je kind ook gewoon in de klas zit en dat je dan ook niet achter in de klas aanwezig bent, dus wellicht zijn er voorvallen geweest aan de hand waarvan je kunt toelichten wat het probleem is.

Wat betreft het asperientje, als je alle concierges wilt ontslaan die paracetamol hebben klaar liggen voor het geval dat..... dan volgt er morgen een massa-ontlag. De hele discussie over het arperientje is alleen maar interessant als dat de oplossing is bij een koortsaanval en dat zou ik niet weten waarom moeder niet een briefje mee kan geven dat ochter in geval van koorts een paracetamol mag innemen. Met paracetamol erbij.

Tsjor

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-05-2014 om 20:59

Volgens mij is er wel een verschil tussen een paracetamolletje of aspirine.

Verder zou ik het helemaal niet leuk vinden als één van mijn kinderen een paracetamol zouden krijgen van een leerkracht. Mijn kinderen zijn gezond en een pijnstiller is niet iets wat ik zomaar geef. Sterker nog, ik heb het niet eens in huis. Dus als mijn kind dat zou krijgen zonder dat ik daarvan af zou weten zou ik ontzettend boos worden!!!

Dalarna

Dalarna

13-05-2014 om 21:36

Dendy

Ontzettend boos? Wat is er mis met een paracetamol? Mag je dochter dat ook niet als ze straks buikpijn heeft op school van de menstruatie? Niet eens in huis.... nou nou.

Dendy

Je lijkt me een beetje in de war: 'Verder zou ik het helemaal niet leuk vinden als één van mijn kinderen een paracetamol zouden krijgen van een leerkracht. Mijn kinderen zijn gezond en een pijnstiller is niet iets wat ik zomaar geef.' Er is geen enkele leerkracht en geen enkele concierge of school te vinden waar gezonde kinderen paracetamol krijgen. Of waar ze 'zomaar' gegeven worden.

Tsjor

pubermoeder

pubermoeder

13-05-2014 om 23:21

reactie

Dendy, je slaat nu wel wat door. Als eerste: wat in de volksmond 'een aspirientje' heet, is in werkelijkheid paracetamol. Aspirine wordt amper geslikt in Nederland, paracetamol is 'de norm'. En bovendien: het gaat hier niet om een kind dat zomaar iets zou krijgen, maar dit zou op verzoek van de moeder zijn.

Verder sluit ik mij aan bij Tsjor: zet het probleem centraal, en niet de door jou bedachte oplossing. Dat gaat inderdaad nogal vaak mis.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2014 om 08:18

reactie

Tsjor~
`Wat betreft het asperientje, als je alle concierges wilt ontslaan die paracetamol hebben klaar liggen voor het geval dat..... dan volgt er morgen een massa-ontlag`

Hierin las ik dat het heel normaal wordt gevonden om een paracetamol te nemen en te krijgen. Ik vind dit niet.

Dalarna~
`Niet eens in huis.... nou nou.`
Hoezo nou nou? Wij hebben het nooit nodig, dus ik heb ook geen voorraadje. Als ik het nodig heb haal ik het wel.

Pubermoeder~
`wat in de volksmond 'een aspirientje' heet, is in werkelijkheid paracetamol.` dat zal misschien regiogebonden zijn, hier heet het gewoon een paracetamol.

medicijnprotocol

Zijn er nog scholen die geen medicijnprotocol hebben? Vanuit het bestuur van het katholiek onderwijs zowel als dat van het openbare onderwijs hier in de stad (van andere besturen weet ik het niet, maar per saldo dus in elk geval bijna alle scholen) hebben een medicijnprotocol. Daarin staat dat de leerkrachten nooit zomaar een paracetamol zullen geven bij pijn of koortsigheid. Bij andere medicijnen (ritalin bijvoorbeeld) moet de ouder aangeven wanneer het kind dit in moet nemen, de leerkracht zal daar op toezien. De medicijnen worden in een afgesloten kast bewaard. De ouders moeten dat medicijnprotocol ondertekenen.

skik

Hanne.

Hanne.

14-05-2014 om 08:56

ja die zijn er

Ja die zijn er.(hoewel dat niet zou moeten)

Bij de overgang van kdv naar school vroeg ik of ik nog iets moest ondertekenen ivm de medicatie van mijn kind. Ik kreeg een hele verbaasde blik en 2 dagen later het verzoek of ik het formulier van het kdv wilde kopieren.

Voor zover ik weet is daar niet veel meer mee gedaan. Medicatie wordt ook niet op een specifieke plek bewaard.

En ook van kinderen op andere scholen weet ik dat ritalin bv gewoon in de broodtrommel wiedt bewaard.

Molleke

Molleke

14-05-2014 om 09:21

Vooral

Rosa, kan je haar niet vooraf al een paracetamol laten innemen? Zodat de kans op zo'n koorstaanval wordt verkleind?

En wat ik niet helemaal begrijp (afgezien dat het heel lastig is dat ze ziek wordt en dan praktisch gezien) wat kan een leerkracht niet wat jij wel op dat moment kan? Er zijn neem ik aan toch wel vaker momenten dat jij niet in de buurt bent?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.