Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
melanie

melanie

17-08-2010 om 13:14

Zindelijkheid, nog steeds ongelukjes?

mijn zoon van 4,5 jaar loopt ongeveer sinds 1,5 jaar zonder luier. 's nachts draagt hij nog wel luiers.
Het probleem met hem is dat hij steeds op het laatste moment naar de wc gaat, zijn broekjes zijn altijd wel een beetje nat, dat vindt hij helemaal niet erg. Hij heeft al een infectie van de urinewegen gehad, ik denk als gevolg hiervan. Hij wil niet stoppen met wat hij mee bezig is, of is bang dat zijn zusje zijn speelgoed pakt.
Wij proberen hem op vaste momenten naar de wc te sturen, maar zegt altijd ik moet niet plassen, en na veel aandringen gaat ie toch met tegenzin. Belonen heeft ook geen zin. Wij zeggen wel altijd iets positief wanneer hij het netjes heeft gedaan, en wanneer mis gaat dan zeggen we gewoon volgende keer beter.
Soms plast hij ook naast de wc-pot, ik denken (hopen) dat het niet expres is.
Het is al ongeveer 1 jaar zo. Het is toch niet normaal? of wel? heeft iemand zoiets meegemaakt? of moet ik toch maar aan de bel trekken? waar moet ik zijn? huisarts?
Wij weten niet meer wat we moeten doen...
Groet,
Melanie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

17-08-2010 om 13:23

Soms

als mijn dochter heel druk aan het spelen is, is ze ook wel eens net te laat en plast ze net naast de wc in de broek. Maar ook zij gaat vaak pas plassen als ze echt nodig moet. Ook heeft ze soms al een paar druppels in haar onderbroek. Ik vind het zelf vrij normaal, volgens mij hoort het gewoon bij het hele proces.
's nachts hetzelfde, ze is maanden droog en dan opeens plast ze een keer in bed, verschonen en we hebben het er niet meer over.

Als je echt denk dat er een lichamelijk probleem is kan je het altijd eens ergens aankaarten, schoolarts of huisarts

succes

Jesse_1

Jesse_1

17-08-2010 om 13:45

Logisch toch?

Waarom zou je zoiets stoms doen als naar de wc gaan, als er véél belangrijker dingen te doen zijn??? Waarom denk je dat dat niet normaal is? Blijkbaar vindt hij zelf ook niet dat het stinkt .
Onze jongste van 6 heeft nu gelukkig geen echte ongelukjes mee, maar ik merk dat zijn onderbroek niet echt helemaal droog blijft gedurende de dag. Hij gunt zichzelf ook geen tijd om naar de wc te gaan. Ik vermoed dat het over gaat als hij zelf merkt dat het niet fris ruikt (en met een beetje pech is dat pas tegen de puberteit, of als er vriendjes beginnen te klagen).
In groep 2 heeft hij op school ook nog wel eens in zijn broek geplast. Hij vond het helemaal niet erg (.... ).
Overigens frappant dat jullie zoontje een infectie aan zijn urinewegen heeft gehad. Dat is bij jongens toch redelijk zeldzaam? En onze zoon heeft dat ook wel eens gehad (ofwel: vermoeden, maar achteraf beweerde de huisarts dat het geen blaasontsteking geweest kon zijn).
Jesse

Normaal

Mijn kleuter van 4,5 jaar heeft precies hetzelfde. Toen ze net op school zat ging het nog wel eens helemaal mis maar dat was typisch een gevalletje van "te druk bezig"

Ik denk dat het bij haar gewoon iets langer duurt voordat ze de ik-moet-plassen-prikkel doorheeft. Dus ze gaat pas na de eerste druppeltjes. Ik vraag haar dus maar gewoon regelmatig om even naar de wc te gaan.

Hanne.

Hanne.

17-08-2010 om 16:37

Hier ook

Hier heeft oudste ook nog regelmatig ongelukjes, terwijl hij al 3.5 jaar zindelijk is.

Kan ook bij hoog en bij laag volhouden dat hij niet hoeft te plassen om 2 seconden later al jodelend een mega sprint richting de WC te trekken.

Ik vind het niet bijzonder, weet dat er in de kleuterklas ook nog regelmatig kinderen een schone broek aan krijgen ivm een ongelukje.

MAar, als jij je zorgen maakt zou ik zeker naar de huisarts gaan.

vlinder72

vlinder72

17-08-2010 om 18:35

Hier ook

Zoon van 6 heeft tijden druppels in zijn onderbroek gehad maar nu niet meer. Zoon van 8 heeft nog steeds heel vaak (dagelijks?) een beetje natte onderbroek. En allebei waren ze zindelijk voordat ze drie waren dus ze zijn het al jaren. Ik zie het niet als een probleem maar mee als luiheid van de heren. Als ze ergens mee bezig zijn dan is gaan plassen niet leuk. Ze gaan liever staan wiebelen dan even naar het toilet gaan. Wel weer grappig dat onze dochter van bijna 5 echt nooit een natte onderbroek heeft. Nou ja, behalve als ze gewoon helemaal "vergeet" om naar het toilet te gaan. Maar dan is er ook geen sprake meer van een beetje natte onderbroek dan is er sprake van een héééééééééél natte onderbroek (en gewone broek). Oja, en dat naast de w.c. plassen komt ook bekend voor. Zitten kan een oplossing zijn en anders denk ik dat hij te lang wacht en als hij dan naar de w.c. gaat dan is eigenlijk al te laat en kan hij het niet meer ophouden. En dan is mikken en richten heel moeilijk. Ik sta hier thuis regelmatig de vloer van het toilet te dweilen :{

Bianca1969

Bianca1969

19-08-2010 om 11:07

Dus wij zijn niet de enigen

zie hierboven het draadje over droog zijn...
onze zoon is nog steeds niet droog. Ja, de hele vakantie wel, maar nu op school weer niet.
Gisteren met buitenspelen wel 4 (!!!) natte broeken. We verschonen de boel gewoon en geven hem natuurlijk niet op zijn kop, maar hij begint het nu zelf ook vervelend te vinden. Moet huilen als ik zie dat hij geplast heeft.
Goede raad van mensen om me heen is altijd: joh, het gaat echt vanzelf over. Ja, dat geloof ik wel, maar wanneer?
Zijn broer is wel zindelijk, maar heeft inderdaad vaak druppels in zijn onderbroek. Meestal is hij dan al op weg naar de wc en redt hij het gewoon net wel of heel soms net niet. Inderdaad: spelen is veel belanrijker dan naar de wc gaan .
De wc dweilen met drie mannen in huis (want zelfs grote jongens boven de veertig schijnen niet altijd te kunnen mikken!!!) dat gebeurt gewoon dagelijks. Zittend plassen? Dat doen ze echt niet: dat doen mannen niet, mama. Zucht...

Heel normaal

En de tips zijn regelmatig plassen (vinden kleuters niet leuk idd, maar het moet gewoon op vaste momenten) én regelmatig drinken!!

melanie

melanie

19-08-2010 om 13:27

Gelukkig!

ben blij te lezen dat het toch heel normaal is, weer een zorg minder.
Dan maar bljven dweilen en onderbroeken verschonen, en ooooit zal toch wel over gaan!
Bedankt voor de gerustellende reacties.
Groet,
Melanie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.