Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zo vroeg wakker

Dochterlief van ruim 4 maakt er de laatste tijd een sport van om heel vroeg wakker te worden (rond 4:45) en te gaan vervelen. We hebben haar al de wacht aangezet: ze mag pas van haar kamer komen als wij haar komen halen (om 6:45 uur). Daar trekt ze zich weinig van aan: gaat liggen huilen, of komt om het kwartier vragen wanneer we haar nou komen halen of gaat heel luidruchtig spelen.

Ze is overdag niet moe en gaat om half 8 naar bed (dan ligt ze er in). Ze is dan wel meteen vertrokken overigens. Ik weet even niet hoe ik dit nu het beste aan kan pakken.

Ik vind het vervelend voor mezelf (ook vroeg wakker) maar ook haar oudere broer begint er last van te krijgen want die wordt gewoon wakker gemaakt. Bij ons in bed laten liggen werkt niet want dat rolt ze het hele bed door en komt er van rusten helemaal niks.

Wie heeft er tips?

Juulia
(die haar slaap hard nodig heeft)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Juulia

Juulia

14-10-2011 om 09:53 Topicstarter

Dom

Ik haal haal heel veel tips uit discussie die hier al stond. Nog wel een vraag: waar haal je zo'n Gro-clock e.d.?

Tijdschakelaar

Hier een nachtlampje met tijdschakelaar eronder. Als het lichtje uit gaat mogen ze hun bed uit komen. Daarvoor blijven ze stil en rustig op hun kamer om de anderen niet wakker te maken. Dat werkt hier erg goed. Hier ook vroege vogels. Ik houd mijn hart vast voor de wintertijd.......

Wat later naar bed?

misschien is het een idee om haar gewoon wat later naar bed te doen, dus om 8 uur. En zorg dat ze het warm heeft in bed, s'nachts koelt het nu flink af.

Vroeger naar bed..

Klinkt gek, maar wat wij als tip kregen werkt bij ons echt; vroeger naar bed! Een kind van deze leeftijd kan echt wel 11/12 uur slaap gebruiken. Die van ons ligt voor 19.00 in bed, maar is dan ook wel om 6.30 wakker hoor. Leggen we hem later in bed, dan is hij om 5.30 meestal al wakker!! Klinkt vreemd, maar probeer het maar eens uit.

Zondagskind

Zondagskind

14-10-2011 om 20:09

Te snel inslapen

Hier werkt laat naar bed ook niet goed. Laat (na 19;00 uur is laat) naar bed betekent heel snel inslapen om vervolgens een rusteloze nacht in te gaan. Alsof alle indrukken van de dag er nog uit moeten. Dat betekent bij ons meerdere keren wakker worden en flink dromen. Vroeger naar bed 18:30 uur) is hier veel beter. Inslapen duurt dan langer maar de onrust is er dan uit en doorslapen lukt dan beter. Ook al omdat tegen slaaptijd het luikje rennen, stoeien, druk open gaat. We proberen die ontlading voor te zijn.

Geen gouden regel trouwens want soms lijkt de lijn qua slapen hier volledig zoek maar toch wel een methode die hier doorgaans wel slaaptijd oplevert.

verstuurd met IPhone

Kan ze klokkijken?

Weet ze als ze wakker wordt hoe lang het nog duurt voor ze eruit mag? Mijn schot voor de boeg: misschien zeurt ze zo omdat ze geen controle heeft en geen idee hoelang ze nog moet wachten. Als je haar leert klokkijken of een digitale wekker leert aflezen (" om zes vier vijf mag je eruit") dan helpt dat misschien.Wel een klok met verlichting nemen natuurlijk.
Met de boodschap dat ze tot de tijd van het opstaan wel boekjes mag lezen in bed oid, als ze haar mond maar houdt.
En daarnaast een stickersysteem oid om het gedrag in te slijpen, als je dochter daar gevoelig voor is.

Sterkte.

Temet

Hombre

Hombre

18-10-2011 om 12:42

Muziekwekker

Hier heeft het oudste ventje een eigen muziekwekker. Daar zetten we zijn favoriete muziekjes op (ca 3 stuks) en die krijgt ie dan 's morgens te horen om 06:45. Als hij voor die tijd wakker wordt gaat hij liggen wachten op zijn muziekjes.

's Zondags gata de wekker niet af en kunnen we (hopelijk) uitslapen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.