Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon en schone onderbroeken - het werkt niet

Hier geen probleem van levensbelang, maar ik irriteer me suf.

Mijn zoon (bijna 9) trekt 's ochtends nooit een schone onderbroek aan (en nu begint hij ook al met sokken 'te vergeten'). Ook als ik zijn kleren, mét schone onderbroek, klaar leg, trekt hij deze niet aan. Als ik hem er aan herinner als hij naar boven loopt, krijg ik een grote mond en een geïrriteerde reactie (jahaaaaaaa, toe nou, hou oooooppppp).

Gisteren heb ik even 'serieus' met hem gepraat: hij moet nu echt gewoon een schone onderbroek en sokken aantrekken 's ochtends. Als hij het niet doet, dan kleed ik hem gewoon weer als een kleutertje aan. Hij reageerde ook serieus en zei dat hij het steeds vergat. Maar goed, als ik hem eraan herinner dus ook. Toch dacht ik dat hij de ernst er na ons gesprekje wel van inzag.

Loop ik vanochtend naar boven (ze waren al naar school).... zie ik verd*##!!**mme weer de schone onderbroek en paar schone sokken op bed liggen!?! Dus loopt hij voor de derde dag achtereen in die onderbroek met sokken.

Wat is dat toch??????????????? Volgens mij heeft dit echt weinig met vergeten te maken. Is het typische jongetjes laksheid? Nou ja, tips en herkenning zijn welkom en ik ga gewoon controleren nu. Tssss.

Groetjes, LindaJ


Hanne.

Hanne.

14-06-2013 om 11:35

Herkenbaar

Hier helemaal herkenbaar (zoon zelfde leeftijd), maar ook bij jongere zusje.

Wat redelijk werkt is 's avonds een schone onderbroek aan laten trekken. Dan wil het blijkbaar beter landen.

Evanlyn

Evanlyn

14-06-2013 om 11:38

Hier omgekeerd

Hier hebben ze vaak de neiging om ongezien alles in de was te gooien wat ze die dag aan hadden: lange broeken, rokken, truien. Dat mag ik dan weer uitzoeken, bloedirritant.

Tip

Doe dat voortaan 's avonds: Voor het slapen een schone onderbroek aan (plus wat 'ie verder in bed aanheeft) en de vieze onderbroek en sokken (en eventueel andere kledingstukken) in de was. Dan moet hij 's ochtends wel schone spullen pakken (en de onderbroek heeft 'ie al aan).
Hier douchen ze een paar keer per week 's avonds, dus dat is sowieso al het meest logische moment om een schone onderbroek aan te trekken...

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2013 om 12:30

Routine

Hier een andere routine wellicht want wij douchen allemaal 's ochtends. 's Avonds voor het slapen gaan gooit mijn oudste de gedragen sokken in de wasmand (hij gaat met blote voeten naar bed)en 's ochtends na het douchen gooit hij zelf zijn onderbroek boven in de wasmand, legt zijn pyjama waar het moet en kleedt zich daarna op zijn kamer aan (ik geef nog wel vaak mondelinge instructies omdat hij anders doorholt naar boven) Maar eigenlijk doucht hij om de dag.
Ik heb altijd wel gezegd dat het is omdat ik niet wil dat hij stinkt.

P

P

14-06-2013 om 12:52

Maar

Doucht hij dan nooit? Hier trekken ze standaard schoon ondergoed aan na het douchen en omdat ze dat (behoudens sport) om de dag doen gaat er bij het naar bed gaan schoon ondergoed aan.

Die sokken snap ik niet, je hebt toch geen sokken aan als je uit bed komt? Ik denk dat jouw ochtend verkeerd is. Als je naar bed gaat doe je een schone onderbroek aan en doe je je sokken uit en dan 's ochtends zijn je sokken weg dus moeten er wel schone exemplaren komen.

Yvonne

Yvonne

14-06-2013 om 13:25

Pyjama

Hier slaapt oudste zoon alleen in zijn onderbroek en gooit deze 's morgens bij het douchen in de was. En trekt vervolgens een schone aan.
Jongste is wat minder gestructureerd (zie draadje hierboven . Hij slaapt in een (korte of lange) pyjamabroek zonder onderbroek eronder. Bij het uitkleden 's avonds gaat deze dus de was in en is 's morgens niet meer beschikbaar.

LindaJ

LindaJ

14-06-2013 om 13:48 Topicstarter

Toch meer controle tot het routine is

Hier douchen wij idd 's avonds. Dan doe ik hem geen schone onderbroek aan, want dan ligt hij daar een hele nacht in. Die doet hij 's ochtends aan. Maar goed, dit is iets hoe ik er tegenaan kijk, en ik kan hierin verandering brengen (immers, nu gaat hij met zijn schone billen de vieze onderbroek weer in).

Maar wat mij gewoon verbaasd is dat hij ondanks duidelijke herhaaldelijk instructies het gewoon NIET doet. Na het ontbijt stuur ik tweeling naar boven met de mededeling: aankleden en tandenpoetsen, denk eraan vieze onderbroek en sokken in de was, schone aan, pyjama onder het kussen. Kinderen van 9 moeten dat soort kleine taakjes toch aankunnen in hun weg naar zelfstandigheid, niet? En als ik zijn kleren klaar leg, onderbroek bovenop, dan kan hij er toch gewoon niet omheen? Toch? Hij is gewoon een onderbroekenweigeraar.

Het ontbijtbordje terug zetten deden hij tot voor kort ook keurig, en nu hij die ook staan.

Mijn dochter trekt weliswaar schone kleren aan, maar daar vind ik geregeld de onderbroeken achter de verwarming terug waar ze met een ferme zwiep zijn terecht gekomen. Ze is sowieso een notoire sloddervos (itt tot mijn zoon) en die moet ik voortdurend overal aan herinneren (ook aan dat ontbijtbordje, wat mijn zoon dus altijd uit zichzelf als routine deed).

Misschien moet ik er 's ochtends gewoon bij gaan staan en controleren, net zolang tot het routine wordt. Want ik vermoed eerder een soort laksheid. Dit soort dingen boeit hen gewoon niet.

Groet, LindaJ

Hier hetzelfde liedje.

"Dit soort dingen boeit hen gewoon niet."

Als ik mijn zoon qua hygiëne niet een beetje bijstuur loopt hij er bij als een zwerver. Komt pas goed als hij verkering krijgt heb ik gehoord

Jesse_1

Jesse_1

14-06-2013 om 15:33

Apart

"Dan doe ik hem geen schone onderbroek aan, want dan ligt hij daar een hele nacht in. "
Een onderbroek heb je 24 uur aan (als je niet zonder slaapt), de onderbroek wordt niet viezer als je die van 20.00 tot 20.00 aan hebt dan wanneer je deze van 8.00 tot 8.00 aan hebt.
Ik vind het logischer om een schone onderbroek (/sokken/whatever) aan te trekken als je zelf ook schoon bent (dus na het douchen).
En een kind besteed zijn aandacht op een bepaalde leeftijd aan wat hij belangrijk vindt.

Wikke

Wikke

14-06-2013 om 16:53

Slapen in onderbroek?!

Bizar om te lezen dat jullie zoons altijd in onderbroek slapen. Het is toch echt beter om zonder onderbroek te slapen, in pyjama of naakt. Bij mannen/jongens worden met onderbroek te balzakken te warm wat ten koste gaat van de vruchtbaarheid. Bij vrouwen/meisjes kan een onderbroek 's nachts leiden tot vaginale ongemakken (jeuk, schimmels, infecties, e.d.). Gewoon een pyjama aan met wijde lange of korte pijpn. En die wat vaker in de was doen, dat is toch niet zo erg?

Sowieso is het advies om zonder knellende kleding te slapen. Wel een wijde pyjama dus.

http://www.centrumjeugdengezin.nl/jeugd/seksualiteit/seksuele-ontwikkeling/vruchtbaarheid-man

http://www.handige-weetjes.nl/strak-ondergoed-slecht-voor-vruchtbaarheid/

Evanlyn

Evanlyn

14-06-2013 om 16:54

Moeilijk opvoedbaar

Mijn verwachtingen zijn gebaseerd op de aanname dat alle kinderen moeilijk opvoedbaar zijn tot het tegendeel bewezen is. En tegen die tijd gaan ze het huis uit.

P

P

14-06-2013 om 17:00

Vreemd

Vreemd dat je zo hamert op schoon ondergoed en hem een vieze onderbroek aan laat doen na het douchen. Nooit gedacht dat er mensen zijn die dat doen...

Wikke: mijn mannen dragen geen strakke onderbroeken en geen onderbroek onder een pyjama vind ik dan ook weer niet zo fris tenzij je elke dag die pyjama in de was gooit.

liora

liora

14-06-2013 om 17:13

Wikke

Voor zover ik weet heeft mijn zoon nog geen voortplantingsintenties!

Wikke

Wikke

14-06-2013 om 17:44

Liora: vruchtbaarheid op lange termijn

Liora, het zou ook verschil kunnen maken voor de vruchtbaarheid op lange termijn. Kwaliteit van het sperma schijnt sowieso enorm achteruit te gaan, dat schijnt zorgelijk te zijn. Dus als zoiets simpels als geen onderbroek bij het slapen zou kunnen helpen, dan lijkt me dat wel goed.

Jesse_1

Jesse_1

14-06-2013 om 18:08

Wikke

"het zou ook verschil kunnen maken voor de vruchtbaarheid op lange termijn. "
Waarom denk je dat of waar baseer je dat op? Dat de kwaliteit van het sperma van mannen achteruit gaat komt bijv door laptops op schoot.
Jongens hebben nog geen sperma, dus de kwaliteit kan dan nog niet achteruit gaan. Het zou dan moeten gaan dat het stadium daarvoor al minder goed wordt, maar vziw zijn daar nig geen aanwijzingen voor en zeker niet dat het ligt aan strakke onderbroeken op de leeftijd dat er nog geen sperma gevormd wordt.

Tango

Tango

14-06-2013 om 19:47

Douchen

Hier wordt ook 's avonds gedouched. Zoon van 8 gooit dan zijn onderbroek en sokken (en evt. bovenkleding) op de zoldertrap want op zolder staat de wasmachine. Ik moet hem er wel vaak aan herinneren. Bij de douche leg ik dan zijn schone onderbroek en pyjama neer. Als hij niet gaat douchen 's avonds zeg ik hem een schone onderbroek aan te trekken. Dat doet hij meestal wel.
's Avonds gaat volgens mij inderdaad meestal beter dan 's morgens. Dan wil hij nog weleens bijv. zijn lange broek over zijn korte pyjamabroek aan trekken. Kan hij dus weer opnieuw beginnen.
Ik vind het overigens ook raar om na het douchen weer een vuile onderbroek aan te trekken.
Hier slaapt zoon overigens ook met een onderbroek onder zijn pyjama. We slapen allemaal met onderbroek aan. Nooit geweten dat dat verkeerd was.

P / ondergoed

Van een jongwn can 9 ruikr hooguit een beetje naar zijn eigen plas en bevat evt een remspoorthw. Dat is toch niet zo vreselijk smerig voor 1 nachtje?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sorrie

Voor de talloze fouten :/

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

14-06-2013 om 20:39

Gut

Ze zijn ook allemaal hetzelfde Dochter van 8 doucht twee keer per week en krijgt dan 's avonds een schone onderbroek aan. Dat zijn de makkelijke ochtenden want dan hoeft ze de dag daarna er niet aan te denken dat ze een onderbroek aan moet doen. Die leg ik overigens altijd voor haar klaar, net als haar sokken. De sokken heeft ze liever niet dan wel, dus die raakt ze ook nog wel eens kwijt in de tijd tussen opstaan en de deur uit gaan. De vuile onderbroek moet in de wasmand, maar 9 van de 10 keer roep ik 's avonds 'Hé er ligt hier een vuile onderbroek, dat is gek!'

P

P

14-06-2013 om 20:56

Vertigo

Hmm ik vind dat wel smerig als je net gedoucht hebt en ik snap niet waarom je niet gewoon na het douchen een schone onderbroek aandoet. Waarom zou dat na het slapen moeten? Waarom niet elke avond verschonen als je 's avonds doucht en elke ochtend als je 's ochtends doucht?

Volgens mij gebruik ik er gemiddeld twee op een dag. Ik vind het zo vreemd om een vieze onderbroek aan te doen na het douchen.

Annet

Annet

14-06-2013 om 21:00

Zorg dat ze er zelf last van krijgen

Dat is mijn motto bij het opvoeden van kinderen boven 7-8 jaar.
Jij hebt normen, verwachtingen die passen bij een volwassene. Het kind nog niet. Als je wil dat het kind niet alleen begrijpt waarom iets moet maar het ook doet, moet je ervoor zorgen dat het kind er zelf last van krijgt dat het niet voldoet aan die norm.
Je kunt wachten tot een jongen een vriendin krijgt. Dan komt die reden om iets te doen vanzelf. Dat duurt wel lang!
Je kunt ook zelf zorgen voor de overlast, bijvoorbeeld: als jij geen schone sokken en onderbroek aandoet (ochtend of avond) dan krijg jij geen snoepje/koekje na schooltijd (of wat dan ook). De consequentie kies je uit op haalbaarheid (moet bijna elke dag kunnen) en redelijkheid.
Met een juiste keus zul je verbaasd staan dat je kind eindelijk wel ergens aan kan denken. Hij heeft er belang bij en dat helpt het geheugen enorm ))))

Probeer maar eens uit.
Hier werkt het al jaren uitstekend.
Hier is de consequentie meestal een huishoudelijk werkje, in de tuin onkruid trekken of het onthouden van iets lekkers.

Tango

Tango

14-06-2013 om 21:21

Wachten

Volgens mij kun je inderdaad lang wachten tot ze er zelf last van krijgen. Zoon van 8, die thuis dus met hulp elke dag een schone onderbroek aantrekt, was onlangs op kamp en daar liep hij gewoon 3 dagen in dezelfde onderbroek. Was daar niet ongewoon hoorde ik van meerdere moeders. En zij zelf hadden daar absoluut geen last van.
Straffen met geen snoepje o.i.d. vind ik een beetje apart. Ik straf liever met iets dat er enig verband mee heeft en dat zie ik hier niet. Ik blijf het liever maar zeggen tot ze het zelf leren. Bij het ene kind zal dat sneller gaan dan het andere. Dochter van 12 denkt er nu gelukkig al enige tijd zelf aan. Maar goed die vergeet weer andere dingen.

Wikke

Wikke

14-06-2013 om 21:26

Onprettig, niet gewend

Ik ben het van huis uit helemaal niet gewend om een onderbroek te dragen 's nachts en vind het ook uiterst onprettig.

En vroeger kregen we als kind echt niet elke nacht een schone pyjama hoor, zo vies is dat nou ook weer niet. Bij een wijde pyjamabroek is er niet zoveel contac tussen huid en pyjama. En als je toch wat vaker die pyjama in de was gooit, hoe erg kan dat zijn. De wasmachines zijn enorm groot geworden, 6-7-8-9 kg in plaats van vroeger 4 kg per wasbeurt...

Annet

Annet

14-06-2013 om 22:16

Tango

"Ik straf liever met iets dat er enig verband mee heeft en dat zie ik hier niet"
Je hebt helemaal gelijk. Ik probeer ook altijd een verband te vinden. Maar het verband tussen schone onderbroeken en ...consequentie.... heb ik nog niet kunnen vinden.
In dat geval komt bij mij het huishoudelijk werkje te voorschijn (of de tuin). Verband weg, effect nog steeds groot.
Ik kondig dit ook aan als: aangezien jij na 10 keer vragen en 9 keer toezeggen nog steeds niet ....... kunt, ga ik nu zorgen dat jij er last van hebt dat jij het niet doet.
Ik denk dat je er binnenkort wel vanzelf aan denkt ))

P / smerig

Ik snap wel dat het niet de norm moet zijn ofzo, maar ach, smerig klinkt zo... Naar voor zoiets wat over een kind gaat.
Naja niet zo belangrijk.

Ik slaap zelf tijd in een boxershort, vind in onderbroek slapen heel benauwd. En als ik eens middenop de dag douche, trek ik ook een schone onderbroek aan.

De kinderen doen er nog niet moeilijk over, maar dat komt dan nog wel

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

14-06-2013 om 23:10

Consequenties

Gut, misschien ben ik wel een ontzettende sukkel maar het was nog nooit in me op te komen om straf te geven (cq consequenties te verbinden aan) het niet aantrekken van een schone onderbroek. Misschien had ik er geld voor moeten vragen, dan had ik na 14 jaar ouderschap inmiddels wel op vakantie gekund Overigens is het bij mijn oudste helemaal (meer dan) goed gekomen. Die is tegenwoordig erg schoon op zichzelf, en dat levert vooral een boel was op.

Tango

Tango

14-06-2013 om 23:14

Ander verhaal

Wikke, wat je nu schrijft vind ik een ander verhaal. Je bent het niet gewend om in een onderbroek te slapen. Prima toch. Ieder zijn gewoonten. Maar om nu meteen iedereen bang te gaan maken voor vruchtbaarheidsproblemen vind ik dan wat overdreven.

Tango

Tango

14-06-2013 om 23:18

Consequenties

Annet, ik snap je verhaal. Ik vind het alleen niet belangrijk genoeg om hier consequenties aan te verbinden. Vind het niet zo'n probleem om die schone onderbroek klaar te leggen en ga er vanuit dat zoon het op een gegeven moment wel zelf doen. Net zoals dochter dat geleerd heeft. Bij haar is het een gewoonte geworden. Niet omdat ze zo schoon op zichzelf is helaas. Vandaag kwam ze met een t-shirt thuis met verf erop! En dat is dan 12 jaar. En douchen doet ze ook liever niet dan wel.

liora

liora

15-06-2013 om 08:41

Wikke

Ik denk dat je je niet op feiten baseert. Te strak ondergoed kan de kwaliteit van sperma negatief beïnvloeden bij volwassen mannen. Maar als ze dan losser ondergoed dragen is het alweer beter.
Volgens mij is er geen verband tussen onderbroeken dragen als kind als je slaapt en vruchtbaarheid op latere leeftijd.
Bovendien is hier alleen gesproken van onderbroek, jij maakt daar meteen een strakke onderbroek van.

Liora

Geen straf

Ik zou kind nou het douchen een schone onderbroek geven. Verder blijven herhalen dat je elke dag schone sokken en ondergoed aan moet omdat dat frisser is. Maar niet straf geven als ze dat niet doen. Waarom zou je, het is niet fris maar er gebeuren geen vreselijke dingen als je twee (of drie) dagen dezelfde onderbroek draagt. Die van mij heeft het ieg overleeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.