Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

zoon van 12 slaapt met knuffel

Mijn zoon van 12 is overdag een stoere groep 8'er, maar 's avonds slaapt hij nog met een knuffel. Is hij daarmee een uitzondering, of zijn er meer kinderen (met name jongens) van 12 die nog met een knuffel slapen?

Als jouw zoon daar niet meer mee slaapt: sinds wanneer niet meer en hoe is dat proces verlopen van met knuffel slapen tot zonder knuffel slapen?


werkblad

werkblad

22-06-2015 om 20:59

ook hier

14 jaar nu - maar knuffel gaat niet meer mee op kamp, dat was rond 11 of 12 jaar over (dwz: er ging wel een beest/popachtig knuffel mee op kamp, maar dat was voor de lol, dat was niet de knuffel die toen favoriet was). Overigens slaapt hij prima zonder, dus ik geloof eigenlijk dat hij het vooral grappig vindt. De knuffeldieren vd Ikea zijn hier erg favoriet; jongste van 11 heeft z'n bed helemaal vol . .
Werkblad

Heerlijk toch?

Mijn dochter van 17 slaapt nog met een knuffel. En als haar vriendinnen komen logeren, nemen ze allemaal hun knuffel mee. Dochter kan overigens wel zonder knuffel, maar ze vindt het gewoon vertrouwd en fijn. Lekker laten hoor, die kinderen moeten al zo snel groot worden! Ben je bang dat hij wordt uitgelachen?

Anonono

Anonono

22-06-2015 om 21:02

Is heel normaal

Mijn 12-jarige zoon slaapt met een knuffel. Mijn dochter van 17 ook.
Ik ben echt niet bezig met het afwennen. Dat is helemaal aan hen.
Dochter had knuffels mee naar festival waar ze met vriend in een tentje heeft geslapen. Was geen probleem.
Vriend van 17 heeft één van knuffels van dochter geleend tijdens festival. Zijn ouders doen er moeilijk over en daarom heeft hij thuis geen knuffel meer. Maar hij wil er eigenlijk wel één. Hij is echt groot en stoer.

Maak er vooral geen proces van. Laat je zoon zelf zijn keuzes maken. Daar wordt hij groot van. Niet van opgelegde keuzes. Die houden hem klein.
Groot wordt je niet door uiterlijke dingen maar door eigen keuzes, al zijn het knuffels.

vaderLudo

vaderLudo

22-06-2015 om 21:03 Topicstarter

uitgelachen

Ik ben inderdaad wat bang dat hij wordt uitgelachen als andere jongens het weten.

werkblad

werkblad

22-06-2015 om 21:06

hoe zouden ze het kunnen weten?

Als ze al jaren op bezoek komen bij elkaar dan groei je daarin mee met elkaar en zal het niet raar gevonden worden denk ik. En als ze elkaar niet zo lang kennen en ze komen op zijn kamer, tja, ik zou zeggen laat het bij hem zelf of hij knuffel in het zicht wil laten liggen of niet. Maar ik zou er niets over zeggen als ik jou was. Ik denk dat er heel veel knuffelkinderen zijn
Werkblad

Hortensia

Hortensia

22-06-2015 om 21:06

volwassenen

Je zou de volwassenen de kost moeten geven die nog met een knuffel slapen...!

dc

dc

22-06-2015 om 21:07

ik vroeger

Ik geloof dat mijn knuffel het bed uitging toen ik 14 was.

En toen jaren op zoek gegaan naar een vervanging. Nu heb ik alweer 13 jaar een knuffelbeer in bed

Desi

Anonono

Anonono

22-06-2015 om 21:07

Daar is altijd een oplossing voor te vinden

Zoon had op kamp een kleine knuffel bij zich die thuis al in de slaapzak is gestopt. Die hoefde niemand te zien. Thuis kan je zoon knuffel onder de dekens stoppen of in een la. Dan hoeven vriendjes de knuffel ook niet te zien.
Toevallig slaapt grote neef van 16 een paar dagen op de kamer van zoon. En knuffel van zoon ligt gewoon zichtbaar in bed. Mooi vind ik dat. Zoon durft dat aan en neef zal daar echt geen commentaar op hebben.

hier

Een 11 jarige brugklasser die geen knuffel heeft maar een doek (soort baby badcape van badstof) waar hij sinds zijn babytijd mee slaapt. Als hij op kamp gaat of uit logeren dan laat hij de doek thuis, maar op vakantie gaat hij nog gewoon mee. En wassen mag alleen als 'ie echt, echt vies is (en daar zijn de meningen dan nog wel eens over verdeeld)

vaderLudo

vaderLudo

22-06-2015 om 21:12 Topicstarter

fijne reacties

Ik vind de reacties die tot nu toe geplaatst zijn zeer fijn. Mijn voorlopige conclusie is dat ik hem met gerust hart gewoon met knuffel kan laten blijven slapen. Ik had al geen zin om hem te verplichten zonder te slapen. Dat zou ik nooit over mijn hart krijgen.

gelukkig

dat lijkt me ook de enige juiste conclusie.

Vertrouw er maar op dat je kind zelf de stap zet als 'ie dat nodig vindt en/of eraan toe is.

Thomas

Thomas

22-06-2015 om 21:28

Zoon van 19

Met een knuffel!
Maar toen er vriendinnen van school kwamen (toen hij 17 was) kwam er wel een appje "er komen wat vrienden en vriendinnen van school mee, wil je knuffel even weghalen?" Hahaha. Moesten wij wel even om lachen.

Jesse_1

Jesse_1

22-06-2015 om 21:30

Op kamp verplicht!

Hier is het met groep 8-kamp verplicht om een knuffel mee te nemen, zodat de kinderen die niet zonder 'kunnen' niet opvallen
Zoon van 12 kan sinds kort zonder, maar heeft heel lang zijn vaste knuffel gehad. Alleen uit logeren bij oma kon het bij uitzondering vervangen worden door een andere (eigen knuffel vergeten...).

Liena

Liena

22-06-2015 om 21:31

Eigen energiebanen laten bepalen

Knuffel biedt kinderen een veiligheid. Laat kinderen vrij om zelf aan te geven wanneer zij hier geen behoefde aan hebben. Kinderen weten vanuit hun morele kompas precies wanneer zij dit los kunnen laten.

vaderLudo

vaderLudo

22-06-2015 om 21:32 Topicstarter

verplicht

Op vallend dat ze het op die school verplichten, maar eigenlijk ook wel mooi.

Anonono

Anonono

22-06-2015 om 21:37

Bij slaapfeestjes ook

Dan kreeg kind een uitnodiging met wat ze mee moesten nemen.
En tussen slaapzak en luchtbed stond dan ook : knuffel.
Ideaal!

Evanlyn

Evanlyn

22-06-2015 om 22:13

12 jaar

Zijn er ook twaalfjarigen die zónder knuffel slapen? Volgens mij niet veel, en dan misschien vooral kinderen die al nooit met een knuffel sliepen.

Ik heb de mijne ook nog, al slaapt hij niet meer in mijn bed. Daar is zijn plaats nu ingenomen door iemand anders.

vaderLudo

vaderLudo

22-06-2015 om 22:18 Topicstarter

re:12 jaar

Is het dan denk je nog zo gebruikelijk voor twaalfjarigen? Mijn zoon is het oudste kind in de familie, dus in mijn familie kan ik het niet nagaan.

Bas

Bas

22-06-2015 om 22:23

Normaal

Mijn zoon van 13 had een blindedarmonsteking, is twee nachten in het ziekenhuis gebleven en was heel blij dat zijn vader zijn knuffel uit de tas haalde die in allerijl even bij elkaar gezocht werd toen kind plots moest blijven.

Mijn zoon van 16 heeft allerlei pluchen dieren op de rand van zijn bed en twee zwarte kussens naast zijn gewone kussen en had vroeger ook een zachte indeukbare voetbal. Allemaal knuffels maar dat valt niet op als er een andere puber op zijn kamer komt.

knuffels

In groep 3 wist zoon al te vertellen dat ik niemand mocht verklappen dat hij knuffels in bed had. Die jongetjes rekenden elkaar er nogal op af.
Ergens tussen zijn 12e en 14e jaar bleven steeds meer knuffels in de knuffelkist. Inmiddels zijn de knuffels vervangen door stoffen figuren als Cartman, een nepspin en andere parafernalia, misschien ook wel de posters boven zijn kussen van zijn favoriete metalbands.

creabea

creabea

23-06-2015 om 10:34

al 35 jaar met knuffel

ik slaap al 35 jaar met een knuffel. Mijn hele slaaphouding is erop ingesteld (ik moet iets vasthouden) dus ik kan zelf moeilijk zonder

Phaedra

Phaedra

23-06-2015 om 10:42

Eén knuffel?

Mijn zoon (12, gr 8) heeft er wel 10 Er gaat er nog steeds eentje mee op kamp/uit logeren. Meestal kiest hij dan wel de stoerste uit, bijvoorbeeld de knuffel van zijn voetbalclub. Hij is bij lange na niet de enige jongen. Hoe het volgend jaar op het voortgezet onderwijs zal gaan weet ik niet.
Hier thuis is het verder totaal geen issue.

dubbeltje

dubbeltje

23-06-2015 om 13:13

bijna 17

En slaapt het liefst bij verkering, maar anders dan maar met knuffel!

Arawen

Arawen

24-06-2015 om 20:52

15-jarige met knuffel

Hier zoon van 15 met knuffelbeer in bed. Officieel trouwens 'om onder mijn kussen te stoppen zodat ik iets hoger lig als ik bed nog op mijn Ipod wil'. Maar ik twijfel heel hard of dat de ware reden is..

creabea

creabea

24-06-2015 om 22:22

zou kunnen

ik kan niet zo best slapen zonder steuntje, dat is in praktijk altijd mijn (grote) knuffel maar op vakantie kan dat ook best een kussen of een dikke trui zijn. Natuurlijk is mijn knuffel leuker en liever dan een willekeurig zacht ding, maar de voornaamste reden waarom ik hem in bed heb is wel het slaapcomfort

Hier

heeft oudste (10) nog allerlei knuffels op zijn kamer, hij knuffelt er alleen niet meer meer. Twee ervan lagen al jaren opgeborgen op zolder, kwamen een tijd terug bij het opruimen weer tevoorschijn, en mochten acuut weer mee terug naar zijn kamer.

tomaatje

tomaatje

29-06-2015 om 09:56

knuffel gaat mee

en leeftijd maakt niks uit. Ik ken iemand van 30 met een knuffel. Wat maakt dat nou uit? (die knuffel is wel heel geheim, alleen bedgenoot weet het. En ik.)

creabea

creabea

29-06-2015 om 13:04

volkskrant magazine

Een tijd terug heeft er eens een fotoreportage gestaan in het volkskrant magazine over volwassenen met hun knuffel. Volgens mij nog niet eens zo'n zeldzaam verschijnsel!

Knuffels zonder te knuffelen

Mijn zoons hebben op elfjarige leeftijd allebei van hun eigen geld een knuffel gekocht in de Ikea. Ze knuffelen er wel niet mee, maar ze liggen toch in hun bed, al is het maar aan het voeteneind, maar weg mogen ze niet.

skik

Niki73

Niki73

29-06-2015 om 14:47

Mijn 13-jarige zoon slaapt met een berg knuffels. Niks mis mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.