Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon zit oudere broer dwars

Mijn oudste zoon zit in de brugklas. Zoon 2 (ruim 3 jaar jonger) zit zijn oudere broer de laatste weken voortdurend dwars. Hij doet echt onaardig tegen hem, en probeert hem voortdurend te 'pakken' op foutjes of versprekingen ofzo. Dan steekt hij echt op een vervelende manier de gek met hem. Ook vraagt hij vaak dingen waarvan hij vooraf weet dat de oudste het antwoord niet weet, om dat dan weer 'uit te melken'.
Natuurlijk spreek ik zoon 2 erop aan, maar ik krijg niet echt hoogte van het waarom. Tot voor kort konden ze het (meestentijds) prima vinden samen. Ik had het andersom verwacht, dat de oudste zich nu groot voelt en zich wat afzet tegen zijn jongere broertje op de basisschool.... Maar hier had ik nou net weer niet op gerekend. Herkent iemand dit??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

05-11-2012 om 17:06

Niet helemaal

maar wel op een andere manier. Hier kan kleine zus van 3 jaar jonger zoon van 10 erg dwars zitten. Door gewoon irritant te doen. Ik spreek dochter ook aan maar juist ook zoon. Als het irritant is wat doe je dan?
Wat vind je oudste zoon ervan? trekt ie het zich aan? wordt hij boos? boeit het hem niet? slecht voor zijn zelfbeeld? wat gebeurt er bij hem?
Hij zal denk ik moeten reageren. Jij als ouder de jongste aanspreken werkt eventjes. De oudste moet bij wijze van een 'beuk' uitdelen (figuurlijk en misschien ook 1 x letterlijk
Hier laat oudste enomr over zich heen lopen omdat hij een hekel heeft aan conflicten. Aha interessant. Zijn zus kan echt behoorlijk ver gaan. Hij heeft liever dat dan dat als hij er iets van zegt dat ze dan gaat krijsen en gillen etc. Tja dat melkt dochter dan weer uit. Voor zoon zit er een leerpunt. Als je het irritant vindt dan reageer je erop luister je je naar je gevoel wat jij zou willen. De ruzie of het gekrijs of iets krijg je er gratis bij. Dat is nu eenmaal zo in het leven. Als je iets zegt waar een ander het niet meer eens is krijg je soms ruzie. So be it. Dat is in real life ook zo. Ik zeg tegen zoon: HIER thuis of je zus kan je oefenen. Mooier kan je het niet krijgen.

Zoiets? (en tuurlijk wel ook laten weten aan zoon 2 dat zijn gedrag niet kan ook omdat dit oudste dan sterkt). Maar goed nogmaals misschien is er bij jou oudste iets anders wat hij nodig heeft. Wel interessant om te weten hoe de oudste hier dus in zit in een 1 op 1 gesprekje

Annet

Annet

05-11-2012 om 19:08

Jaloers?

Ik denk dat broertje jaloers is op alle aandacht die grote broer krijgt over de overgang naar het VO. Iedereen leeft mee, nieuwe spullen, meer vrijheid, interessante verhalen over een school waar hij niet over mee kan praten.

Jippox

Jippox

06-11-2012 om 10:57 Topicstarter

Hmmm

Heb nog eens goed nagedacht over rol van de oudste. Die heeft ook wel een periode gehad dat hij zijn jongere broer wat overheerste en de loef afstak met dingen die hij al wel wist maar jongste nog niet. Op dit moment zit oudste wat minder goed in zijn vel. Hij moet erg wennen aan het hele brugklas gebeuren. Hij geeft niet veel weerwoord op het gesar van zijn broertje. Soms is hij in tranen, soms reageert hij gewoon niet. Hij kan sowieso zich soms wat 'slachtofferig' opstellen. Daar spreken we hem dan wel op aan.
Eigenlijk is het net of jongere broer in de gaten heeft dat hij NU zijn grote broer aankan en dat hij dat dus steeds probeert. Bij wijze van "eens zien wie hier de baas is".
Jongens he... Het leven is een grote wedstrijd.
Ik ga ook weer eens met oudste praten, over zijn rol. Ondertussen maak ik me wel een beetje zorgen want jongste is op meer terreinen hard op weg zijn broer voorbij te streven. Dat lijkt me voor de oudste ook wel moeilijk te verteren. Iemand nog tips hoe je daar mee omgaat?

Limi

Limi

06-11-2012 om 16:17

Niet alleen jongens

Mijn jongere zusje deed dit ook. Mijn moeder deed hier niets tegen.

Spreek jij je jongste kind er op aan?

Jippox

Jippox

06-11-2012 om 16:37 Topicstarter

Limi

Jazeker spreek ik de jongste erop aan. Ik vraag hem waarom hij zo reageert en ik geef aan dat ik niet wil dat hij zo met anderen omgaat (en leg uit waarom niet). Eigenlijk past het ook niet bij hem, dit gedrag. Dat zeg ik ook tegen hem.
[TIP: Ik zeg dat wel vaker tegen mijn kinderen bij ongewenst gedrag: met een soort verbazing: "maar zo ben jij toch helemaal niet! Dat is niks voor jou" e.d. Dat werkt best goed.]

Limi

Limi

06-11-2012 om 18:03

Wat goed

Ik hoop dat hij er dan uitgroeit.

Mijn zusje deed het bij/over iedereen en mijn moeder vond dit altijd reuze grappig/goed/gevat. Misschien was zij wel gewoon zo en zou ze er ook nooit uitgegroeid zijn met correcties, maar toch.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.