Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje durft/wil niet meer tekenen

Mijn zoontje (bijna 4,5) kon altijd erg leuk tekenen en schilderen en vond het ook heel leuk om te doen. Voor de zomervakantie is ie begonnen op school en nu dus ook weer gestart in groep 1. Sinds een tijdje al merk ik dat hij niet meer durft of wil tekenen. HIj probeert iets te maken, dat lukt dan niet goed genoeg of niet naar zijn zin, wordt dan boos en stopt ermee. Ook met inkleuren van kleurplaten gaat dat zo, en ook met het voorzichting proberen de eerste letters van zn naam te schrijven bv (doet ie sinds ie op school zit) HIj probeert het, maar zodra hij over het lijntje gaat of de letter niet perfect op papier komt, wordt ie boos en stopt.
Ik prijs hem altijd om zn teken/schrijf en schilderkunsten maar als ik dat nu doe wordt ie ook boos: "Je ziet toch dat het niet goed is mama!" roept ie dan.

Ik vermoed dat ie onder de indruk is van de teken- en schrijfkunsten van zn klasgenootjes of dat vergelijkt met zn eigen schrijfsels en ziet dat het nog niet zo goed is als dat van hen.

Wat te doen? Is er nog wat meer te doen dan prijzen en stimuleren? Ik leg hem uit dat de andere kinderen ouder zijn en dat die het ook hebben moeten leren, maar dat maakt niet veel indruk en helpt hem niet over zn onzekerheid heen. Het is op alle fronten een perfectionistisch mannetje, maar hoe voorkom ik dat dat doorslaat naar faalangst?

gr Jopi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jopi

Ik zou er zelf voor kiezen om even helemaal geen aandacht aan het tekenen/schilderen/schrijven van zoon te geven. Het wordt anders wel erg geforseerd en stressvol voor hem denk ik. Op school zal hij soms wel moeten ivm werkjes en dergelijke, ongevraagd geen commentaar meer geven daarop. Natuurlijk wel als hij er zelf om vraagt. Hij legt voor zichzelf de lat blijkbaar erg hoog. Dat herken ik wel van mijn zoon, die vindt zijn eigen tekeningen bijvoorbeeld ook maar zelden goed genoeg. Wie weet is hij er over een poosje weer overheen en beleeft hij er weer veel plezier aan.

angel3

angel3

13-09-2009 om 22:34

Heeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar

gewoon negeren. Dan maar tijdje niet tekenen/knutselen. Lekker zelf laten prutsen. Hier vlogen geregeld de stiften door het huis ook rond die leeftijd nu ik terugdenk.
Ik probeer nooit het resultaat te prijzen maar eerder de inspanning. Dus niet: wat een mooie tekening. Maar eerder: ik zie je je blauw een mooie kleur vindt want daar heb je dit en dat mee getekend.
Of: gevoel benoemen.
'Ik denk dat je iets in je hoofd had en dat het niet lukte . Wat vervelend voor je. Je hebt het goed geprobeerd. Volgende keer lukt het misschien wel'.

Zoiets? suk6
ps zoon is ruim 6 en tekent alsof zijn leven ervanaf hangt
al merk ik nog steeds dat hij soms dingen in zijn hoofd heeft die niet lukken en dat frustreert nog steeds. Ik heb datzelfde.... tja...

Hee, hier ook

Gek word ik ervan; gaat ie net lekker tekenen, vindt hij dat hij het "niet goed" doet. Idd buiten de lijntjes, of scheef, of hoe dan ook.

Goed om te horen dat hij niet te enige is.

Perfectionisme is ons niet vreemd, dat zou hij wel eens van zijn moeder kunnen hebben. Maar of ik dat zo jong al had?

Linda

jopi

jopi

14-09-2009 om 21:00 Topicstarter

Tnx

Dank voor de tips en fijn die herkenning. Ik zal het creatieve initiatief voorlopig maar niet meer nemen of als ie wel wat heeft getekend anders benoemen. Hij hoeft van mij ook niet te tekenen, naar bij vriendjes roept een moeder nog wel eens: we gaan lekker tekenen! of hij komt met een paar pietluttige streepjes aanlopen als ik hem ophaal van de klas en dat is dan zijn 'werkje' terwijl een vriendje dan al een heel vliegtuig heeft getekend... na ja.
Ik ga ermaar vanuit dat ie er later wel weer wat meer zin en vertrouwen in krijgt als ik jullie ervaringen zo lees!

gr jopi

Tip

misschien wel een idee om zelf (als zoon wat anders doet) een tekening te maken en dan hardop te praten. "lekker kliederen, leuk, hier een kras en daar een streep" enz. dan wordt hij vast wel nieuwsgierig en komt kijken. En doet misschien ook wel mee.

De kindertherapeut heeft op deze manier onze dochter (5 jaar) aan het tekenen gekregen. Krassen/kleuren/verven is wel belangrijk voor de ontwikkeling. En juist voor een kind dat perfectionistisch is, kan het ook een uitlaatklep zijn.

Maar ik zou er zeker geen issue van maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.