Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anoniempje

anoniempje

03-09-2009 om 17:05

Zoontje van 4 teveel interesse in geslachtsdelen?

Zoontje van 4 heeft het de hele dag over piemel, plassertje (vrouwelijk variant) en tieten. Ik word er zo langzamerhand dol van. Ik maak me ook zorgen dat hij die interesse zo sterk heeft. Is dit normaal?

Toen we bij opa onverwachts langsgingen een paar maanden geleden. Had hij een sexfilm opstaan. De arme man was vergeten zijn laptop dicht te doen. Zoon staat met open mond te staren. Mamma schrikt zich een hoedje. Toen dacht ik hij heeft niet begrepen wat hij zag. Maar nu vraag ik me af of dit de oorzaak is van zijn gedrag.
Het was maar even dat hij dit zag, opa zette het natuurlijk snel uit. Schaamde zich rot. Maar toen is min of meer dit gedrag begonnen. Het kan toeval zijn maar ik weet het dus niet.

Verder zit hij ook vaak aan zijn piemel. Haalt hem uit zijn broek en maakt allerlij grapjes hierover. Zij 2 zussen lachen zich rot. Dus hij wordt ook nog beloond voor zijn gedrag. Verder is het nu zo erg dat mijn 2 jarige dochter in de openbare kleedruimte roept "aaah tieten, ha,ha kijk mamma. Dit bij elke blote vrouw die ze ziet. Wat moet ik hier nou mee?

Hoe kan ik het beste omgaan met als zoon zulke woorden roept? Negeren en boos worden heb ik al geprobeerd.
Verder hoe mee om te gaan als hij met zijn piemel speelt. Hij heeft al gevraagd waarom hij niet met zijn piemel mag spelen. Ik zei toen dat hij dat maar op zijn kamer moet doen.
Soms willen hij en zus (7 jaar) ook dokterje samen spelen. Dan doen ze hun onderbroeken uit, zo van kom we gaan elkaar onderzoeken. Ik roep dan meteen, nee onderbroeken aanlaten. Ga maar elkaars voeten onderzoeken? Waarom mag dit niet mamma? Tja wat moet ik hier nu voor antwoord op geven? Wie heeft raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

03-09-2009 om 22:29

Herkenbaar

Ik herken wel een en ander in je verhaal. Tangozoon van bijna 5 wil ook nog weleens midden in een gezelschap opeens zijn piemel uit zijn broek halen. Wordt altijd meteen afgestrafd, hij moet dan op de trap zitten, maakt niet uit of het thuis gebeurt of ergens anders. En inderdaad, aan je piemeltje zitten mag best, maar in je kamer.
Ook bij hem wordt het gedrag regelmatig ook beloond door zijn zus, die ook nogal seksueel ingesteld is. W.s. heeft dat bij haar wel een oorzaak, die ik hier even niet noem. Hij wordt daar een beetje in meegenomen.
Doktertje spelen doen ze hier ook wel, ik straf het niet direct af maar breek het wel af als ik vind dat het tever gaat of als een van de twee het niet meer leuk vindt.
Het praten over piemel, plasser etc. hoort wel een beetje bij de leeftijd. Je moet er niet teveel op reageren, want dan wordt het alleen maar erger. Bij ons mogen ze het niet aan tafel doen, daar staat ook een straf tegenover. Verder negeer ik het maar een beetje, dan houdt het meestal wel weer op. Als ze echt lelijke woorden gebruiken zeg ik er wel wat van. Bij ons mogen ze bijv. wel borsten zeggen, maar liever geen tieten.

Mathilde

Mathilde

08-09-2009 om 09:52

Echt wel herkenbaar

Zoon (3) en dochter vinden vieze woorden zeggen al een tijdje enorm leuk en dat geldt ook voor de lichaamsdelen die daarbij horen. Zolang het niet te grof wordt, laat ik het maar een beetje. Verder zijn de regels: thuis mag je best van alles roepen, buiten en waar anderen bij zijn (dus ook bij bezoek thuis) niet. Hetzelfde voor gedoe met hun geslachtsdelen. Thuis mogen ze de piemeldans doen (vraag me niet wat het is whoeha), als er bezoek bij is of bij anderen of buiten dan mag dat niet. Oudste houdt zich daar meestal wel aan, jongste moet nog wel eens gecorrigeerd worden. Maar dit geldt ook voor dingen als op straat naar iemand wijzen en hard roepen: die mevrouw is dik he mamma! Mijn oudste weet inmiddels dat dit niet kan, jongste moet nog veel leren haha.
Mijn ervaring is ook, hoe sterker je reageert, hoe erger het wordt. Maar je hoeft natuurlijk niet alles te nemen, gewoon reageren zoals je bij elk ander ongewenst gedrag doet. Zo mogen sommige woorden echt niet. Ik troost me met de gedachte dat ze zich ongetwijfeld rot zullen schamen als ik hun pubervriendjes ooit een smakelijk verhaal over hun gedrag als kleuter opdis .
Dat doktertje spelen verbied ik ook niet, alleen als ik hoor dat een van de twee het niet meer leuk vindt. Maar dat geldt voor alle spelletjes.

Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

10-09-2009 om 00:11

Vraagbaak seksuele opvoeding

Veel vergelijkbare vragen hebben ouders ons al gesteld: kijk ook eens bij de antwoorden in het archief van de Vraagbaak Seksuele Opvoeding (www.ouders.nl). Daar vind je ook goede tips.

Justine Pardoen (Ouders Online)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.