Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

14-07-2013 om 19:53

Zouden jullie hiervoor straf geven?

Vanmiddag kwam ik erachter dat met mijn credit card iets gekocht was bij ITunes. Ik dacht dat ik mijn cc-gegevens verwijderd had, maar dat was ik de laatste keer dat ik zelf iets kocht vergeten. In eerste instantie heb ik oudste grondig ondervraagd maar die verzekerde me dat ze er niets mee te maken had. Vervolgens jongste, die schoorvoetend toegaf dat zij de betaalde versie van Minecraft had gekocht. Ze heeft een keer meegekeken toen ik mijn wachtwoord invoerde en dat vervolgens onthouden!
Ik heb haar verteld dat ze dat nooit meer mag doen, en dat ik het heel fout van haar vindt dat ze stiekem iets heeft gedownload. Ik verwacht ook niet dat het nog een keer gebeurt, en die cc-gegevens heb ik er nu natuurlijk weer uitgehaald.
Zouden jullie nog straf geven? Ze heeft zelf geen geld omdat ik eigenlijk altijd vergeet haar zakgeld te geven en ze er zelf niet om vraagt.


Nee

Ik zou geen straf geven. Alhoewel ik dat wachtwoord afkijken wel heel erg niet netjes vind. Goed duidelijk maken wat je er van vindt (maar dat heb je al gedaan toch?) en die paar euro wegstrepen met het achterstallige zakgeld Tis wel een leuk en leerzaam spel, dat scheelt dan weer (ik heb hem zelf van de week gekocht voor de kids en die zijn erg blij).

Koolmees

Koolmees

14-07-2013 om 20:58

Oef, ik zou woedend zijn

Ik ben niet zo voor straffen, meer voor logische consequenties. In dit geval zou ze mijn vertrouwen kwijt zijn en dus niet meer zo maar op de pc mogen. De eerste tijd zou ik haar voor ieder computer/telefoon/ipad gebruik hieraan herinneren. 'Denk eraan, je mag nooit iets kopen, zonder dat mama en papa dat weten.
Ze zou van mij ook het spel zelf voorlopig niet mogen spelen. Als mijn kinderen een snoepje uit de winkel stelen, mogen ze het ook niet opeten, maar moeten ze het terug brengen. Dat kan nu niet, maar ik zou het 'snoepje' ook niet aan hen geven. Anders beloon je het oneerlijke gedrag.
Ik zou net zo lang 'doorzeuren', tot ik aan haar gedrag merk, dat ze zich echt realiseert dat ze iets heel stoms heeft gedaan. In feite heeft ze van jou gestolen. Hoe zou je reageren als ze geld uit je portemonnee had gehaald?

Ik ben hier heel strikt in, want zo maar, zonder toestemming dingen kopen op het internet, dat is echt een heel slechte gewoonte. Ik zou bezorgd zijn. Vooral omdat ze willens en wetens jouw wachtwoord heeft onthouden. Dit is echt niet per ongeluk gegaan. Dat jij je account hebt laten staan is niet handig, maar aan de andere kant, je verwacht ook niet dat je kind zo maar iets uit je portemonnee pakt, als je die op tafel hebt laten liggen.

Onze oudsten zijn al pubers en zij kopen regelmatig spellen bij Steam en kleding van andere sites. Ik vind het echt heel erg belangrijk dat ze daar verantwoord mee om leren gaan. Dat we ze kunnen vertrouwen. En ik vind het voor de internet/financiele opvoeding van groot belang, dat ze weten, dat het heel makkelijk lijkt, een klikje hier, een klikje daar en je hebt digitaal een product gekocht. Je ziet het geld niet eens, lekker makkelijk. Maar ook heel verraderlijk. Ze moeten leren om verstandig om te gaan met dit soort dingen. Door dit soort aankopen komen veel mensen in de schulden. Het is belangrijk om dat te weten voor een kind dat net begint met geld uitgeven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2013 om 21:09

Dat spel zou eraf gaan. Dit vind ik namelijk echt een grens.

Sterker nog, heel dat apparaat zou denk ik een tijdje de kast in gaan. Ik ben het erg met Koolmees eens.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

bibi63

bibi63

14-07-2013 om 21:57

Zakgeld

Misschien goed om wat consequenter met het zakgeld om te gaan? Wekelijk/maandelijks geven. Leren met geld om te gaan? Ook daadwerkelijk iets hebben om te kopen of voor te sparen, desnoods een app downloaden? Of sparen voor een I-Tunes kaartje? Kortom: Hét moment om zakgeld een serieus iets te laten worden.
Bibi

nik

nik

14-07-2013 om 22:20

Vergelijkbare ervaring

Maar ons kind besloot eerst nog even er een poosje over te liegen ook
Ik vond het vreselijk want én mijn wachtwoord sneaky achterhalen én liegen erover dat was gewoon meer dan een uitglijdertje. Ik had hem in eerste instantie heel neutraal gevraagd of hij snapte wat er mis was met mijn iTunes factuur, of hij dat kon plaatsen. Zonder boosheid ofzo maar toen begon hij met liegen en dat heeft hij dagen volgehouden.
In ieder geval heeft hij zijn iPod een poosje mogen inleveren. En de aankoop zelf mogen betalen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

14-07-2013 om 22:25

Hmmm

Ik zie het niet als zo heftig als Koolmees en Ginny, maar dat het niet kan heb ik haar goed duidelijk gemaakt. Ik denk dat het ook wel een beetje te wijten is aan mijn eigen laksheid met het zakgeld, dus dit zie ik maar als de achterstallige betaling. Ze vindt het ook niet altijd eerlijk dat haar zus wel geld heeft en dingen kan kopen (die krijgt het op haar rekening gestort). De app staat op mijn telefoon, waar ze wel altijd om vraagt of ze erop mag spelen. Wel een doortrapt grietje om zomaar mijn (echt niet zo makkelijke) wachtwoord te onthouden.
Misschien moet ik maar een potje met kleingeld verzamelen zodat ik ook elke week die 80 cent heb?

Daantje50+

Daantje50+

15-07-2013 om 00:17

Ook niet

Je hebt een goed duidelijk gesprek gehad met dochter. Ze weet nu dat er een bevestiging komt van Itunes, waardoor ze niet onopgemerkt kan winkelen.
Gewoon zakgeld uitbetalen zodat ze zelf wat te besteden heeft en even checken of de letterweergave bij het intikken van wachtwoorden uit staat in de instellingen.

P

P

15-07-2013 om 07:08

Vic

Ik heb nooit dat soort bedragjes in huis dus ik ben al snel overgegaan op hele euro's en vervolgens maak ik het al heel erg lang gewoon over op hun rekening.

Vic

Vic

15-07-2013 om 09:41

Rekening?

Een 8-jarige krijgt toch nog geen pinpas? Nee, dat is niet handig want het zou ook te lang duren voor je een pinbaar bedrag hebt staan. Ze krijgt nu 80 cent per week, als ze het krijgt, en als ze 9 wordt wilde ik naar 5 euro per maand gaan. Ik ga niet nu al haar zakgeld verhogen als straf voor het frauderen met mijn credit card

Sammy Jo

Sammy Jo

15-07-2013 om 10:07

Ja, ik zou straf geven. Puur om mee te geven dat keuzes echt consequenties hebben. Daarnaast spel zelf laten betalen. Ik zou verder niet heel boos zijn maar wel aangeven wat het gebeuren met mijn vertrouwen doet. En uitleggen dat ze straf krijgt en waarom. Oh, en laatst heb ik ook op laten schrijven wat er is gebeurd, tm de straf en wat ze geleerd heeft.
Het al dan niet op tijd geven van het zakgeld zou er voor mij los van staan.

Maylise

Maylise

15-07-2013 om 10:23

Grenzen

Ik zou hier echt heel boos om zijn. Het gaat allemaal grenzen over. Dit is stelen., liegen en bedriegen. Dat ze haar zakgeld niet regelmatig krijgt is absoluut niet relevant. Ze kan daar ook om vragen. Of ze had om het spel kunnen vragen. Ik zou zeker straf geven. Dat spel zou sowieso weggaan. Verder zou ik ook een goed gesprek aangaan over vertrouwen. Ik zou dit echt niet door de vingers zien.

mari39

mari39

15-07-2013 om 11:11

Ik zou

Wel boos zijn, en het spel terug laten betalen. Toen zoon ipod kocht heb ik goed duidelijk gemaakt dat in dit soort gevallen wordt terugbetaald. Als hij betaald heeft mag hij er mee spelen.
Overigens vind ik het wel iets om boos op te zijn, maar ik zou er geen zware termen aan hangen als schending van vertrouwen. Gewoon een stomme, niet te tolereren actie met consequenties. Niet meer, maar ook niet minder.
Wat betreft zakgeld, dat maken wij ook over op de rekening. Als zoon iets wil kopen dan betaal ik het vooruit en boek het weer terug op onze rekening. Want met dat losgeld kwam ik ook nooit uit!

Daantje50+

Daantje50+

15-07-2013 om 12:21

Ik sluit mij bij vic aan

Overmaken op de bankrekening bij een kind van 8? Dat is toch iets voor (aankomende) pubers?

Tot 10 jaar betaalde ik wekelijks uit, daarna maandelijks. Afspraak staat in mijn agenda en gaat vanzelf irritant bliepen.

Marie

Marie

15-07-2013 om 12:47

Wel rekening

Hoi
Onze meiden kregen rond die tijd ook hun eerste jongerenrekening. Ook omdat we altijd vergaten het zakgeld te geven. Ze kregen ook een bankpas (Rabobank) maar die was meer voor de sier omdat ze er toch niet mee konden pinnen. Als ze wat wilden kopen konden ze me vragen wat er op de rekening stond en dan kon ik het voorschieten en dan later van hun rekening afboeken. Verder werd/wordt hun zakgeld automatisch op hun rekening gestort - ideaal! Geen gedoe met kleingeld meer. En omdat ze het niet fysiek in handen hebben gaat sparen ook beter. Ze vroegen me ook wel om gekregen verjaardagsgeld op de rekening te storten.
Voor wat betreft de straf. Ik weet niet hoe duur het spel was, maar wellicht kun je afspreken dat ze een eigen rekening krijgt waar je een bepaalde periode maar 40 cent per week op stort?
Dan heeft ze wel het gevoel dat ze (net als haar zus) wel geld heeft, maar voelt ze gelijk wat de consequenties zijn van haar stiekeme actie (ergens voor sparen duurt nu langer).
succes

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-07-2013 om 16:25

Hier ook rekening

Dochter heeft al een poosje een rekening van ing met pinpas die het ook gewoon doet. Daar stort ik maandelijks haar zakgeld op. Haar vriendinnetjes trouwens ook.
Wekelijks wat kleingeld geven doe ik bij mijn kleuterzoon.

Dendy

amk

amk

15-07-2013 om 16:45

Geen rekening

en in de vriendengroep van mijn bijna 8 jarige is zij een van de heel weinigen die uberhaubt zakgeld krijgt.
Een rekening is ze nog lang niet aan toe, eerst maar eens ervaring krijgen met het fenomeen: het geld is op. Dat is wat beter zichtbaar als je spaarpot gewoon leeg is. Ik ben zelf ook van de contante betalingen, dan zie je veel beter hoeveel geld er nog echt is.

P

P

15-07-2013 om 17:40

Vic

Ik heb het niet over de creditcard maar over het feit dat jij haar zakgeld vergeet (waarschijnlijk vooral omdat je gewoon niet elke week 80 cent hebt) en ze het niet eerlijk vindt dat haar zus wel wat krijgt.

Je kunt dus inderdaad overstappen naar 4 euro per maand (bijna hetzelfde) en met haar verjaardag naar 5 euro.

Mijn jongste heeft ook geen pinpas maar als hij wat wil hebben koop ik het en maak ik het geld over.

Prakje

Prakje

15-07-2013 om 20:05

Zakgeld tip

Hier noteer ik voor jongste 2 (9 en 11 jaar) wanneer er is betaald. En als we eraan denken, dan tellen we de weken x zakgeld.

Zo voorkom je dat er onduidelijkheid is over hoeveel en wanneer etc, en als je 10 weken ineens krijgt, is dat een heel mooi bedrag.

Jongste heeft laatst ook iets van appstore gekocht, dat noteer ik ook in het schriftje en wordt bij de volgende zakgeld-uitbetaling verrekend.

vanaf 12 jaar krijgen ze een bankrekening met maandelijkse storting en eigen pinpas.

Vwb de aankoop, dat kan niet, en volgens mij is het voor je dochter wel duidelijk dat dit niet kan. Ik zou het verrekenen met vakantiegeld (als ze dat krijgt) en goede afspraken maken hoe ze hier in het vervolg mee om moet gaan.

bibi63

bibi63

15-07-2013 om 22:02

Overigens

is zakgeld juist ook leergeld. Leren omgaan met wat je hebt (en niet hebt), niet alles (direct) gekocht kan worden en evt sparen voor iets duurders. En op is op. Die mogelijkheid heeft je kind nu niet (geen zakgeld) en dus ook niet hiermee leren omgaan en dus ook niet de mogelijkheid iets te kunnen kopen wat je graag zou willen.
Bibi

yvon

yvon

16-07-2013 om 00:04

Nounou, ander geluid

Ik vind de meesten van jullie wel erg streng. Hoe oud is ze, 8 jaar? Probeer het eens vanuit haar perspectief te zien. Ze mag op jouw telefoon en ze ziet dat jij apps of liedjes ofzo download. Er komt toch helemaal geen geld aan te pas? Als je een spelletje speelt word je vaak erg gespamd met reclame om toch vooral de 'echte' of 'update' oid te downloaden. Wist ze wel dat het om echt geld gaat? Je klikt op zo'n spam bericht en alles wat je hoeft te doen is je wachtwoord in te vullen.. Menig volwassene heeft dan niet eens in de gaten dat z'n creditcard er aan hangt! Ik kan me goed voorstellen dat het in haar beleving niks met echt geld te maken heeft, laat staan dat ze je willens en wetens heeft willen bestelen zoals iemand eerder schreef "Dit is stelen., liegen en bedriegen" Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Ze is een kind en moet leren wat een app kopen is, dat het echt geld kost maar wel met een wachtwoord gaat, en dat er echt heel erg veel reclame gemaakt wordt en er geprobeerd wordt je te verleiden om hun producten te kopen, net als op tv. Maar nu is die koop maar één klikje van haar vandaan! Ook als je ín een spelletje zit kan je verleid worden om allerlei dingen te kopen zodat je het spelletje beter en leuker kunt doen enz. Leer haar wat het is en hoe ze je geld afhandig proberen te maken. Als dit de eerste keer is dat dit gebeurt zou ik het vooral als een enorme les voor mijzelf zien dat ik mijn kind moet leren wat dit is en hoe het werkt, en wat de gevaren zijn. En haar vervolgens natuurlijk ook leren dat een wachtwoord/codes enz privé zijn.
Verder zou je i.p.v. een creditcard een itunes card (prepaid, op= op) kunnen gebruiken om aankopen te doen. Dan kan er niet zo vreselijk veel gebeuren.
En natuurlijk moet je haar zakgeld geven, als je het vergeet dan met terugwerkende kracht. Zeker met een zus die wel geld krijgt, kan me voorstellen dat dat oneerlijk voelt. Maar dat heeft hier verder niet zo veel mee te maken denk ik.

Dendy (ot)

Wat aardig dat de vriendinnetjes van je dochter maandelijks geld naar haar overmaken, haha.

Verder

Vind ik de dochter van Vic een slim kind . Ik zou een euro per week gaan geven, maar omdat ze al geld gebruikt heeft pas over een paar weken. 80 ct lijkt mij lastig om apart te houden.
En verder zou ik pas echt straf geven als dit nog een keer gebeurd. Dit zou ik beschouwen als een "foutje".

Christel

Christel

16-07-2013 om 08:53

Zakgeldtip

Ik was ook zo laks met zakgeld maar toen las ik ergens deze tip: je neemt zo'n klein post-it-bloknootje en daarop schrijf je op iedere velletje datum en bedrag (ik deed het steeds voor 3 maanden vooruit). Zoon kreeg het bloknootje en kon tegen inlevering van een briefje zijn zakgeld krijgen. Ik had inderdaad wel een pot met klein geld staan. Soms vergaten we het en dan had hij opeens 2 briefjes (of meer ). Hij kreeg waar hij recht op had en geen discussies meer van: ik heb al 3 weken geen zakgeld gehad terwijl ik dacht dat hij het vorige week nog gekregen had.

Rafelkap

Rafelkap

16-07-2013 om 12:11

Christel: slim

Slim idee. Ben het afgelopen zaterdag nl. ook weer vergeten

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-07-2013 om 12:17

Nog een zakgeldtip

Ik maak het over. Omdat de bank hele kleine bedragen niet accepteert, krijgen ze het per maand uitbetaald. Ze hebben een pinpas en kunnen niet rood staan.

Rosa van der Zanden

Zakgeld

Hier schrijf ik het altijd in mijn agenda: bij elke week dat ze hebben gehad zet ik een krul. Ik vergeet het vaak en als er dan eentje komt vragen kijken we in mijn agenda, tellen de weken en 'keer ik uit'. De oudste (12) krijgt het op zijn bankrekening gestort elke maand. De andere 3 krijgen het nog contant.
Wat betreft de 'straf': als je kind het vooraf gevraagd had of ze het spel mocht kopen, had ze dat dan gemogen? Zo ja, dan zou ik het laten bij wat je al gedaan hebt. Zo nee, dan zou ik het spel van de computer verwijderen en haar er eerst voor laten sparen.

Vic

Vic

22-07-2013 om 21:24

Weer een actie ;-(

Dit keer op een ander vlak, want ze doet eigenlijk nooit iets waarvan ik al eens heb gezegd dat het niet mag. Vanmorgen had dochter een grote klit in haar haar. Ik had al gezegd dat ik die er even uit zou pielen. Dochter ging boven spelen en kwam een half uurtje later naar beneden met een staartje in. 'Heb je die klit eruit?' 'Ja, ik heb hem eruit geknipt, dat doe jij toch ook altijd'. Argh, dat doe ik inderdaad wel eens maar alleen het laatste stukje en niet een heel dikke pluk midden op haar hoofd. Ze snapt ook verder niet waar ik me zo druk over maak 'want je ziet het bijna niet'.
Wat moet ik daar nu toch mee? Ze doet echt zulke rare dingen, en ik vermoed dat ze ook wel iets expres niet vraagt omdat ze dan denkt dat het wel eens niet zal mogen. Tenminste, dat hoop ik maar, want anders zou ze gewoon niet over gevolgen nadenken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-07-2013 om 11:00

Ik zou mij er niet te druk over maken

Ik heb dat vroeger ook wel eens gedaan. En ik kan mij niet herinneren dat mijn ouders zich daar ooit druk over hebben gemaakt. Ik zou mijn schouders ophalen en er verder niets mee doen. Voor mij valt dit absoluut niet in de categorie extreem gedrag.

Rafelkap

Rafelkap

23-07-2013 om 11:43

Nee joh

Je hebt kennelijk toch niet helemaal het goede voorbeeld gegeven, zij wist niet dat het alleen mocht bij klitten aan het uiteinde. Al die subregeltjes, die leer je niet in 1x.
Trouwens: een kort koppie is ook best lekker met dit weer, toch?

Merel

Merel

23-07-2013 om 11:46

Herkenbaar

Ik zou dan maar zeggen (het is nu toch al gebeurd) dat ze zelf vanaf nu nooit meer in haar haar mag knippen. Mama mag dat alleen of de kapper. Maar wel herkenning hoor. Dochter was een keer aan het schommelen en blijkbaar zat er een plukje haar telkens in haar gezicht, toen heeft ze die er zomaar afgeknipt! (zonder iets te zeggen of te vragen) ik had het nog niet gezien, maar ik zag naast de prullenbak een pluk haar liggen en ging toen kijken wat ze gedaan had. Kwam van naar pony af, had ze 'n soort van klein borstelig plukje nog, midden in haar pony.
Vriendin met 2 dochters heeft een keer dochter 1 aangetroffen die het haar van dochter 2 aan het knippen was (kappertje spelen) Dochter 2 moest noodgedwongen naar de kapper voor een kort koppie, want er was niets meer van het lange kapsel over. Vriendin was heel resoluut en zei tegen de dader, als jij ooit nog in iemands haar knipt gaat het jouwe ook kort! (nooit meer gedaan natuurlijk) ze waren toen iets van 6-7 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.