Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

zwemles

Onze zoon van 6 komt niet verder in fase zwemles omdat hij niet genoeg kracht heeft om het hele grote zwembad over te zwemmen. Hij gaat te snel en als de badjuffrouw zegt dat hij rustiger moet doet hij dat even en daarna gaat hij weer snel met het probleem dat hij dus kracht te kort komt. Qua gewicht is hij ook erg fijn. Iemand tips ideeën?

Anna G.

Anna G.

31-05-2016 om 21:04

ander zwembad

Misschien een andere zwemschool met een kleiner zwembad proberen? Bij ons hoefden de kleintjes echt niet hele banen van 25m te zwemmen. Misschien bij jou ook niet hoor, maar je noemt 'het hele grote zwembad'. Veel zwemscholen maken juist gebruik van kleine instructiebaden.

rozti

rozti

31-05-2016 om 21:36 Topicstarter

reactie zwemles

Hij zwemt ook in het kleine bad maar moet nu proberen in het grote bad te zwemmen daar moet hij ook in afzwemmen maar na 2 banen is hij gewoon moe doordat hij te snel zwemt w.s

jaartje pauze?

Als zoon geen natuurtalent is en bovendien klein en tenger zou je kunnen overwegen een jaartje pauze te nemen. Wel af en toe recreatief gaan zwemmen zodat hij de slag niet verleert. En dan over een jaar verder, dan is hij groter en sterker.

Door verschillende redenen is mijn oudste laat met zwemles begonnen. Toen hij uiteindelijk af mocht zwemmen was hij bijna 9, en groter dan veel andere kinderen in zijn groepje, maar je kon zien dat hij daardoor ook met een stuk minder inspanning de afstanden aflegde.

Overigens heb ik er bij zoon - die bij zijn eerste zwemschool nogal slecht les bleek te krijgen - op een gegeven moment op aangedrongen dat hij bij de schoolslag niet achter elkaar door moest gaan met zijn benen, maar na elke 'sluit' even moest uitdrijven, om zo zijn krachten te sparen. Toen hij dat snapte, ging zijn slag vooruit en hield hij het ook langer vol. Maar hij was dan ook al wat ouder dan jouw zoon.

groeten,

Temet

Noodzakelijk?

Is een diploma nu noodzakelijk, bij voorbeeld omdat je op of bij het water woont?
Vindt je zoon de zwemles leuk?

Als hij het leuk vindt en de kosten zijn geen probleem dan zou ik doorgaan, al duurt diploma A misschien wat langer, of veel langer.

Als de zwemles een frustratie is voor hem en niet direct noodzakelijk zou ik ook over een jaar de draad weer oppakken.

En ja, veel samen met hem oefenen, kracht opbouwen.

Dochter ook minder kracht

Mijn dochter heeft ook minder kracht, maar daardoor nooit blijven steken in een groepje. Het enige is dat ze er langer overdoet. Elk groepje een maandje langer. Ik heb er nooit zo'n probleem van gemaakt. Ze vindt zwemmen leuk en het belangrijkst is dat ze vooruit gaan.

Je zou zelf vaker kunnen gaan zwemmen met je zoon. Meer oefening om kracht op te bouwen.

Kan hij fietsen? Met regelmatig fietsen werk je ook aan de beenspieren.

Andere optie is om een jaartje te stoppen. Een kind dat bij mijn dochter in de groep zat, is in het verleden een jaar gestopt. Kind kon alles, maar kreeg de techniek van de schoolslag niet te pakken. In November hebben ze het opgepakt. Opnieuw begonnen in het eerste badje en nu zit die jongen in badje A en mag binnenkort voor zijn diploma.

Triva

Triva

01-06-2016 om 08:18

inderdaad

Of nu stoppen of meer samen gaan zwemmen (en dan dus écht zwemmen). Blijf er naast zwemmen en houd de rust er in, wijs hem op uitdrijven. Het is gewoon iets wat je even moet leren en daar zijn de zwemlessen in grote groepen niet handig is. Alles moeten ze blijkbaar elke week oefenen, dus een paar minuten X, een paar minuten Y. Als je autorijlessen neemt en je hebt moeite met rotondes en snelwegen doe je ook niet bij elke les ook het straatje keren, voorrangswegen, blablabla en 2 minuten rotondes en 3 minuten snelwegen.

duurt lang

Het A diploma kan lang duren, vooral als ze nog heel jong zijn. Je kunt ook even stoppen maar ook gewoon doorgaan tot het gelukt is. Dochter was ook lichtgewicht. Ook na het diploma bleef ik veel bij haar in de buurt. Vooral als het golfslagbad aanging, daar werd ze door omvergeduwd. Terwijl ze wel al jaren in het diepe zwom.

AA

AA

01-06-2016 om 15:19

klopt Triva

` Alles moeten ze blijkbaar elke week oefenen, dus een paar minuten X, een paar minuten Y. Als je autorijlessen neemt en je hebt moeite met rotondes en snelwegen doe je ook niet bij elke les ook het straatje keren, voorrangswegen, blablabla en 2 minuten rotondes en 3 minuten snelwegen.`

Ja, klopt. Als je niet alles regelmatig oefent, weten ze niet meer hoe het moet.
En rijles is niet te vergelijken, want dat is individueel.
Ik geef les voor het A/diploma en kan niet de hele les oefenen waar één kind moeite mee heeft. Nou ja, het kan wel, maar dan heb ik geheid 9 ouders op mijn dak om te vragen waarom ik niet het zwakke punt van hún kind oefen.

Het lijkt me dat de slag van het kind in kwestie ook niet goed is. Met een goede slag kom je ook als je heel klein bent prima de 50 meter door.

rozti

rozti

02-06-2016 om 13:49 Topicstarter

bedankt

Bedankt allemaal voor de reacties.
Stoppen is geen optie aangezien hij het verder wel goed doet en hij nu ook nog zwemles van school heeft dus dan al 2x zwemmen in de week heeft. Verdere tips nemen we mee. Bedankt. Nieuwe tips zijn natuurlijk altijd nog welkom.

En....aanmoedigen!

Niet lachen maar als je eens naast het zwemwater meeloopt, of nog beter, meezwemt, dan lukt het vaak wel.
"Goed zo, je kunt het". Echt, het verricht soms wonderen.

Hanne.

Hanne.

02-06-2016 om 16:39

differentieren

Ik geef les voor het A/diploma en kan niet de hele les oefenen waar één kind moeite mee heeft. Nou ja, het kan wel, maar dan heb ik geheid 9 ouders op mijn dak om te vragen waarom ik niet het zwakke punt van hún kind oefen.

Vind dit wel een heel makkelijk antwoord.

Als je gaat differentieren lukt dat prima. Pietje zwemt deze baan op zijn buik en let op dat hij zijn benen goed sluit, Marietje let op dat ze uitdrijven en Mo en Fatima zwemmen op hun rug en zorgen dat hun knieën onder water blijven (en zo nog een paar).

Van de juf op school verwachten we toch ook dat ze op verschillende niveaus les geeft. Waarom bij het zwemmen dan niet?

Triva

Triva

02-06-2016 om 19:45

Hanne

Bij ons zwom nooit de één op zijn buik en de ander op zijn rug maar deden ze (met soms 14 kinderen) allemaal hetzelfde.

AA

AA

02-06-2016 om 21:33

Hanne

Nu heb je het alleen of het onderdeel afstandzwemmen. Daar kun je inderdaad wel iets differentiëren. Maar er zijn meer onderdelen. (En laten we het binnen het onderdeel afstandzwemmen even niet hebben over de kinderen die aan de overkant stoppen en gaan kletsen, of er niet eens induiken omdat ze staan te kletsen, of die midden in de baan botsen omdat ze geen rechts houden.)

Ik heb er helaas 11 tegelijk nu in een groep. Als er twee het gat niet halen kunnen we dat niet een hele les oefenen, net zoals we niet de hele les voor twee kinderen rugslag kunnen oefenen. En met twee het gat oefenen terwijl er negen banen moeten zwemmen werkt ook niet. Niet in een grote stad in ieder geval. Met de helft moet je 1 op 1 meelopen omdat er anders iets heel anders gedaan wordt. Zwemmen vinden ze toch anders dan school he, het is immers in hun vrije tijd. En in mijn andere groep zitten 4 haantjes en 1 autist en iedereen wil als eerste aan de overkant zijn. Leuke jongetjes, maar zo vermoeiend.

Het gaat prima zo hoor. Volgens het rooster komt alles voldoende aan bod. Maar de hele les aan 1 kind besteden, no way. Dan komt de rest van de ouders gelijk van de tribune af. Dus het is even dit, en even dat, en de volgende les idem met wat andere onderdelen. Het enige is afwachten tot het zwakke onderdeel weer roulerend aan bod komt, of zelf als ouder met je kind gaan oefenen.

Maar ik denk nog steeds dat de slag niet goed is. De meesten hier kunnen na twee lessen in het diepe 50m zwemmen zonder stoppen, ook als ze 5 zijn. Misschien de knieën te wijd? Dan zet je ook geen kracht.

Hanne.

Hanne.

02-06-2016 om 21:34

geloof ik

Ik geloof onmiddellijk dat het vaak gebeurt dat alle kinderen het zelfde doen tijdens de les. Vraag is alleen of dat een teken is van goed lesgeven.

AA geeft aan dat zij, als zweminstructrice, niet de hele les kan oefenen op dat waar één kind moeite mee heeft. Ik denk dat er in het zwemonderwijs over het algemeen heel goed gedifferentieerd les gegeven kan worden maar dat dat (zie jouw voorbeeld) te weinig gebeurt.

Als een kind in je groep moeite heeft met schoolslag en niet met rugslag waarom moet deze dan, net als de rest, 4 banen schoolslag en 4 banen rugslag zwemmen? Waarom niet, terwijl de rest van de groep aan de rugslag begint, nog 2 banen extra schoolslag en 2 banen minder rugslag?

Ander type zwemles?

"Haantjes en een autist".
Mijn zoon was ook niet geschikt om in een grote groep zwemles te krijgen. Eventueel een idee om dat als zwemjuf kenbaar te maken aan ouders?

Er zijn zwemlessen die gegeven worden in kleine groepjes, maximaal 6 bijvoorbeeld. Wel die individuele aandacht. En nee, dat is niet duurder.
Maar vaak moet je ze dan verwijzen naar de concurrent....

Pirata

Pirata

02-06-2016 om 22:31

differentieren

Nou, dat kan dus wel hoor, bij zwemles... Mijn jongste zat bij een zwemschool waar elke les werd bijgehouden wat de zwakkere punten waren. Ja, van álle leerlingen. Was je rugslag wat minder, dan zat je de volgende week in het rugslaggroepje. Of in het gat-groepje. Elke keer hoorde je aan het begin van de les in welk baantje je mocht melden.

En...

Elf kinderen met één zwemjuf? AA zegt:"Ik heb er 11 helaas tegelijk nu in een groep".
Er waren hier sowieso 2 zwemjuffen bij grotere groepen, vooral voor A diploma.

Hanne.

Hanne.

03-06-2016 om 07:11

reactie weg

Ik had gisteren een hele reactie geschreven, maar die is blijkbaar niet geplaatst.

Mijn ervaring met zwemles geven is dat differentiëren inderdaad prima kan, ook met zaken als duiken, gat, koprollen etc. Ik werk ook niet met een rooster maar ga uit van wat de kinderen nodig hebben. Wat voor zin heeft het om volgens het rooster de koprol te oefenen als iedereen die al beheerst? En als je volgens het rooster iedere 2 weken oefent met duiken kan dat voor een kind dat er moeite mee heeft te weinig zijn. En een groep van 11 is ook best te doen, maar inderdaad niet als je 1 op 1 met alle kinderen mee moet lopen. Maar dan zou ik me inderdaad gaan afvragen of deze kinderen geschikt zijn voor deze vorm van lessen.

Maar, daar heeft Rotzi niets aan.

Dus, om terug naar haar vraag te gaan. Ik haal uit het verhaal niet helemaal of hij als hij langzaam zwemt wel goed zwemt (maar het alleen steeds vergeet) of dat ook als hij langzaam zwemt het niet (helemaal) goed gaat.

In dat eerste geval moet de focus denk ik zijn op het uitdrijven. Na elke slag bewust 3 tellen helemaal stil zijn. Dat is iets wat er in moet slijten en kan je bv oefenen door hem na elke slag bewust iets te laten zeggen (zijn naam of iets geks).

Als ook bij het langzaam zwemmen het niet helemaal goed gaat vraag ik me af of de voetstand wel goed is. Als je je voeten naar je billen doet moeten de tenen naar buiten gaan (denk aan hoe pipo de clown op zijn voeten staat). Als je dat niet doet krijg je te weinig stuwing bij de beenslag. Dat voelt alsof je te weinig kracht zet. (Het zou ook kunnen dat hij bij het langzaam zwemmen dit wel doet, maar bij het snel zwemmen vergeet)

AA

AA

03-06-2016 om 07:21

antwoorden

"Waarom niet, terwijl de rest van de groep aan de rugslag begint, nog 2 banen extra schoolslag en 2 banen minder rugslag?"

Dat zeg ik net, dat is binnen 1 onderdeel van het programma en dat kan dus. Wat niet kan is, als verder iedereen over is op door een hoepel zwemmen in het ondiepe stuk, dat ene kind nog steeds rugslag of schoolslag laten zwemmen.

"Eventueel een idee om dat als zwemjuf kenbaar te maken aan ouders?"

Weten ze allang. Moeder komt wekelijks bespreken. Maar ze hebben niet veel te besteden en het aanvragen van speciale mogelijkheden bij de gemeente of waar ze dat ook doen is niet zo makkelijk. Bovendien zit hij in een groepje van 5, niet in dat van 11.

"Elke keer hoorde je aan het begin van de les in welk baantje je mocht melden."

Dit is een zwemvereniging. Ivm aantal vrijwilligers en beschikbaar badwater is er op een tijdstip gewoon maar 1 groep per niveau. Soms geen, als er niet genoeg mensen zijn.

"Er waren hier sowieso 2 zwemjuffen bij grotere groepen, vooral voor A diploma."

Dat proberen ze wel, maar zie hierboven, het is een zwemvereniging en ze komen steeds meer vrijwilligers tekort.

Ik lees wel veel mensen die weten hoe het moet. Meld je aan bij de lokale zwemvereniging en ga helpen, zou ik zeggen! Ze komen overal mensen tekort.

Hanne.

Hanne.

03-06-2016 om 08:48

doe ik al

Wees gerust ik heb me jaren geleden al aangemeld en geef al les.

Maar probeer eens uit de weerstand te schieten. Ook met vrijwilligers en met 1 instructeur per groep is er veel mogelijk. Neem de slechtste uit de A baan bv eens samen met de besten uit het badje er onder als je in het ondiepe oefent met door de hoepel zwemmen.

Of laat de kinderen van A en B die dat nodig hebben samen oefenen op de schoolslag/koprol/het gat.

Echt er kan veel.

(en 2 man op 1 groep maakt het ook niet altijd beter. Soms staan die vooral veel samen te overleggen)

AA

AA

03-06-2016 om 10:08

we doen al veel

echt Sommigen staan er al 30 jaar, dus die weten wel hoe het werkt.

Maar het is af en toe wel een beetje irritant dat men altijd maar uitgaat van hoe het bij henzelf is of was. Zo van, bij ons kan het, dus bij jullie kan het ook. Terwijl bij het ene bad er in 2 banen wordt gezwommen en er in het andere bad 6 beschikbaar zijn, of er in het ene bad het ondiepe vlak naast het diepe is en in het andere bad dat door twee deuren heen is. Zulke dingen beïnvloeden je mogelijkheden nogal. Niet dat je er dan niet uitkomt, maar dus niet op precies dezelfde manier als elders. Ik ben in mijn 4e bad nu...overal was het anders.

rozti

rozti

09-06-2016 om 10:01 Topicstarter

bedankt

Wat een reacties van iedereen. Bedankt. De zwemjuf neemt hem nu de afgelopen weken iets langer mee naar het grote 50 meter bad en het blijkt dat hij te snel wilde zwemmen en dus geen rust heeft in zijn slag. Al vanaf het begin moeten ze hem daar in remmen. Nu is de zwemjuf daar extra mee bezig gegaan en krijgt hij eindelijk wat meer rust in zijn slag en drijft meer uit. Hij wil te snel aan de overkant zijn.
Zoals het er nu uit ziet gaat hij volgende week door naar de volgende (laatste) fase voor A. Dus dan gaat hij alleen nog maar in het grote bad oefenen.

Komt vanzelf

Zie je wel, het gaat misschien minder snel dan bij andere, maar zolang er vooruitgang in zit komen ze er wel.

Prive les mogelijk?

Mijn zoon zit op zwemles voor zijn A diploma, in een groep met ongeveer 12 kinderen en 1 leraar. Hij bleef een hele tijd hangen op de schoolslag, terwijl alle andere onderdelen al weken/maanden goed gingen. Ik heb toen 2x een prive zwemles voor hem geboekt. Dat werkte voor hem echt uitstekend. Hij is door die 2 halfuurtjes enorm vooruit gegaan op die slag en kon daarna meteen naar het laatste badje.

Even wat prive aandacht vond ik dus goed werken. Misschien kan dit ook in een klein groepje of met groepjes per onderdeel waar op geoefend wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.