Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emma

Emma

04-04-2019 om 10:07

Angstig kind, slapeloze nachten

Hoi,

Ongeveer 2 maanden geleden heeft mijn oudste dochter (8) een eng verhaal verteld aan mijn jongste (4) Dit heeft haar zo bang gemaakt (ook combinatie met dat ze 4 werd en naar school ging), dat ze vanaf dat moment niet meer alleen durft te zijn: Niet alleen naar de wc, niet alleen in een kamer, niet alleen boven of beneden. En het vervelendste: niet alleen in haar slaapkamer met als gevolg dat ze niet meer alleen inslaapt en niet alleen durft te slapen. Dus vanaf dat moment is er iemand (papa of mama) bij haar tot ze slaapt. En al snel ook iemand de hele nacht. We hebben al veel geprobeerd: Beloningssysteem, boekjes lezen om angst weg te nemen, lampje aan, matrasje bij ons op de kamer (dit werkt niet, want dan kruipt ze bij ons in bed en kan ik zelf niet meer slapen) etc etc. Soms zegt ze ook: vanavond ga ik heel goed alleen slapen.. maar eenmaal snachts wordt ze toch erg angstig wakker en dan helpt het geruststellen niet meer en ga ik of haar vader en toch maar weer naast liggen. We hebben het maar zo gelaten, omdat ze ook net naar school ging en we een goede nachtrust voor haar ook belangrijk vinden.En ik merk dat er spanningen in het gezin ontstaan met die gebroken nachten en dat werkt ook niet echt mee voor de sfeer in huis. Daarbij vind ik ook dat als een kind bang is, je er voor je kind moet zijn ivm veiligheid en geborgenheid, dus laten huilen is geen optie. Maar om er nu altijd naast te gaan liggen? We zouden graag de angst weg willen nemen, maar weten niet hoe.. wie herkent dit en/of heeft dit meegemaakt? Hoe pakken we dit aan??

Flavia

Flavia

04-04-2019 om 10:16

oefenen in de vakantie

Het is binnenkort mei vakantie. Dan is het minder erg als ze moe is overdag.
De tijd om dit weer te gaan oefenen.

Is ze 's nachts wel echt helemaal wakker zodat het nare gevoel ook uit haar lichaam is?
Ik heb dit vroeger ook gehad en alleen als ik naar het toilet was geweest, echt even lichamelijk actief kon ik weer inslapen. Mijn ouders stuurden mij dan ook altijd naar het toilet, licht aan, trap af, handen wassen en weer naar boven.
Om vervolgens een verkort slaap ritueel: instoppen, knuffel, lichtje aan en weer slapen.
Vertrouwen terug krijgen is best lastig.

Miss

Miss

05-04-2019 om 21:38

Herkenbaar

Mijn kleine zusje was altijd bang. Ik als grote zus lag bij haar en moest altijd eerst naar boven om bijv onder het bed te gaan kijken en de lampen aan te doen.
Door haar SERIEUS te nemen. Zoals jullie gelukkig doen, is het minder en minder geworden.
Hou vol, heb vertrouwen, laat haar echt haar gevoel uiten in waar dat ze zo bang voor is.

Mijn zoontje heeft een aartje naar zijn tante, en wat ik op een dag deed was de rolluiken omhoog, ramen wagenwijd open en verjoeg de spoken, mensen, enge beesten toen hij die leeftijd had!
Ik kwam op hoge poten binnen, wat is dat hier!?

Ik jaagde alle bangmakers weg door hardop te zeggen, ga weg hier! Laat hem met rust!

En op een nacht jawel was het voorbij! Hij moest hij heel hard lachen, van de angst maar ook van wat doet mama nu? Hij was bevredigt, gehoord en ging slapen!
En hij is daarna nooit meer uit bed gekomen of lag huilend in bed.
Misschien kun je het eens proberen? En Als het in de nacht niet helpt, dan kun je het misschien op voorhand proberen.

Hier ook herkenbaar

Onze dochter is op 4-jarige leeftijd de woonkamer binnengeschuifeld om 22:30 omdat ze naar de wc moest. We hoorden haar niet aankomen, maar wij zaten net naar The Walking Dead te kijken. Na 5 nachten slecht slapen en huilend wakker worden, heb ik haar een zombie-spray laten maken. We hebben samen bedacht waar zombies een hekel aan hebben. Scheerschuim, zout, parfum en Italiaanse kruiden (ja echt...). Vervolgens hebben we dat allemaal samen in de plantenspuit gedaan en goed gemixt. Elke avond één spraytje in elke hoek van haar kamer en geen zombie die daar nog naar binnen durfde. Het hielp meteen en na een weekje was de spray leeg. Ze sliep weer, al rook haar kamer de weken daarma wel een beetje vreemd.
Ik weet niet waar uw dochtertje bang voor is, maar misschien is daar ook wel een spray voor? Hopelijk vinden jullie snel een oplossing, want vooral de gebroken nachten kunnen funest zijn. Heel veel succes!

Jackie

Jackie

06-04-2019 om 23:02

Wat heeft haar zus verteld?

Ik zou ook proberen te praten over waar ze precies bang voor is. Dan kan je haar beter geruststellen, samen bv de kamer controleren, enge dingen wegjagen etc. En inderdaad wel gewoon serieus blijven nemen.

Guera

Guera

07-04-2019 om 15:42

Monsterspray

Laat haar zelf bedenken wat zou kunnen helpen. Dat is niet: papa of mama hele nacht op de kamer
Wij knutselen een verboden bord voor monsters en zetten dat bij de deur..Ook had ik een plantenspuit met monster of boevenspray. Ik deed er water in maar wist kind niet. En kind daarmee laten spuiten en de monsters wegjagen
Zoiets kun je proberen. Werkte hier goed juist omdat ze in magische fase zitten.
Dus enerzijds wel serieus nemen maar niet zo serieus dat kind gevoel kan krijgen dat er echt iets is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.