Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

cito tijd (m8)

Het is weer cito tijd en stiekem vind ik het best spannend.
Hier 2 kinderen, 1 in groep 7, 1 in groep 8.
Die van groep 8 had vandaag deel 1 werkwoordspelling. 4 fout van de 25. Is normaal heel goed in spelling en hoopt dat hij nog een I score kan halen. Iemand een idee met hoeveel fout bij werkwoordspelling je nog een I hebt? morgen deel 2, dus die 4 fouten lopen vast nog op.


Wandelaar

Wandelaar

18-01-2019 om 10:51

Cito m8 toch niet zo belangrijk?

Geen idee wat betreft de scores van de werkwoordspelling, maar voor groep 8 is het toch niet zo belangrijk meer? Het schooladvies is al binnen, ik neem aan bij jullie ook?
Mijn dochter is ook met cito m8 bezig, maar maakt zich er niet druk om. Met de eindcito kun je eventueel nog een hoger advies krijgen, maar de m8-cito maakt eigenlijk niet zoveel uit, denk ik.
Sowieso is op onze basisschool de cito niet heel erg belangrijk, het weegt natuurlijk zeker mee in het schooladvies, maar al het andere werk ook en natuurlijk de inzet, werkhouding etc.

Bo

Bo

18-01-2019 om 11:50

Hmm

Bij ons op de basisschool volgde het eind advies na de M8, daarvoor was alleen sprake van een voorlopig advies. Dus in die zin was het wel belangrijk. Alleen werd de M8 bij ons voor de kerstvakantie afgenomen en niet nu pas.

grasspriet1980

grasspriet1980

18-01-2019 om 12:41 Topicstarter

nee

schooladvies is nog niet binnen, alleen een voorlopig advies in groep 7

Pirata

Pirata

18-01-2019 om 12:43

waarom

Waarom heb je 2 draadjes over hetzelfde?

Caesar

Caesar

18-01-2019 om 12:49

Wandelaar

Op veel basisscholen is de M8 cito juist reuze belangrijk (vooral begrijpend lezen en rekenen). Het sluit de Cito toetsmomenten af waar het schooladvies nog van afhangt (eindcito doet er momenteel voor de meesten niet meer toe).

“Sowieso is op onze basisschool de cito niet heel erg belangrijk, het weegt natuurlijk zeker mee in het schooladvies, maar al het andere werk ook en natuurlijk de inzet, werkhouding”

Dat zou niet de basisschool van mijn keuze zijn. Redelijk onbjectieve gegevens ondergeschikt maken aan boterzachte subjectieve meninkjes is wat mij betreft precies verkeerd om.

Voor TS: Cito spelling is op de meeste scholen niet zo belangrijk voor het schooladvies. Leuk als je het goed maakt, geen ramp als dat niet zo is.

grasspriet1980

grasspriet1980

18-01-2019 om 12:51 Topicstarter

per ongeluk

Ik had dit draadje als eerste hier neer gezet, daarna dacht ik; verkeerde plek. Vandaar 2 draadjes. Weet niet hoe ik ze samen kan voegen

Caesar

Caesar

18-01-2019 om 14:00

Grasspriet

Dat klinkt niet als per ongeluk

grasspriet1980

grasspriet1980

18-01-2019 om 14:18 Topicstarter

jawel

per ongeluk in het verkeerde draadje geplaatst. Maar hij is het andere draadje nu gesloten, dus nu weer netjes op 1 plek.

Hanne.

Hanne.

18-01-2019 om 15:06

Objectief

"Dat zou niet de basisschool van mijn keuze zijn. Redelijk onbjectieve gegevens ondergeschikt maken aan boterzachte subjectieve meninkjes is wat mij betreft precies verkeerd om."

Ik ben juist zo blij dat school niet blind vaart op de cito.

Cito ziet het verschil niet tussen een kind dat op zijn dooie gemak terwijl hij de heft van de tijd uit het raam staart een II score haalt en het kind dat met heel veel oefenen, cito training en opperste concentratie die zelfde II score haalt.

En docent als het goed is wel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-01-2019 om 16:12

Hmm tja

Mijn dochter had haar Cito’s vooral op basis/kader niveau en helaas een school die daar blind op voer. Ondanks best wel aardige cijfers voor gewone toetsen en een getest hoog iq. De belabberde werkhouding werkte ook niet echt mee.
Ik vind dus eigenlijk dat ouders de bepalende stem zouden moeten hebben. Ik geloof echt niet dat die tegen hun eigen gevoel in een mavoklantje naar het vwo zouden pushen.

Caesar

Caesar

18-01-2019 om 18:14

Hanne

“Cito ziet het verschil niet tussen een kind dat op zijn dooie gemak terwijl hij de heft van de tijd uit het raam staart een II score haalt en het kind dat met heel veel oefenen, cito training en opperste concentratie die zelfde II score haalt.”

En hoe weet de leerkracht of er training is gedaan? En dan nog wat is er mis met Cito training? Eigenlijk is Ajax helemaal niet zo goed, want die hebben veel meer getraind dan Stormvogels 3.
En als kind uit het raam kijkt tijdens een toets, dan is de werkhouding/concentratie wellicht niet zo goed. Daar vindt de leerkracht dan vast wel wat van....

Hanne.

Hanne.

18-01-2019 om 18:47

Geen waarde oordeel

Het waarde oordeel is geheel voor jouw rekening. Ik zeg alleen dat een leerkracht het verschil kan zien in hoe toetsresultaten wordt gehaald en een toets niet.

(En in mijn omgeving doen mensen niet geheimzinnig over oefenen voor cito oid dus dat kan een docent gewoon van het kind horen).

Al met al ben ik heel blij dat mijn kinderen niet uitsluitend op cito een advies hebben gekregen.

Onderstaande link geeft bv richtlijnen van een (willekeurige eerste hit) school aan mbt met welke cito je welk advies krijgt.

Op basis daarvan zouden mijn beide kinderen minimaal 1 niveau lager advies hebben gekregen. Eentje zou zelfs een bespreekgeval voor 2 niveau's lager zijn geweest.

En toch bleek het - op het oordeel van de docent gebaseerde- hogere niveau prima bij ze te passen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.swv-vo-mhr.nl/wp-content/uploads/2013/11/Plaatsingswijzer-MHR-bijgesteld-oktober-2013.doc&ved=2ahUKEwjX3I-A7vffAhXN_KQKHWbiBVwQFjADegQIAhAB&usg=AOvVaw3AYl4X3cJO_ew9TgSjsJPg

Caesar

Caesar

19-01-2019 om 09:34

Hanne

Dat was niet mijn waardeoordel, maar een voorbeeld waardeoordeel van een leerkracht. En dat is dus precies het probleem. Je kan er van alles van vinden.
Maar nogmaals, wat is er erg aan trainen?
Ben ik wel benieuwd of jouw kinderen alleen op de m8 Cito (begrijpend lezen en rekenen) minder presteerden dan hun kunnen, of 3 jaar lang onder niveau de Cito’s maakten.

Hanne.

Hanne.

19-01-2019 om 10:31

Trainen

Nogmaals ik heb niet gezegd dat trainen erg is. Trainen kan heel positief zijn (kind dat een doel voor ogen heeft een bereid is daar energie in te steken). Trainen kan ook negatief zijn (kind dat vanuit huis gepushed wordt een er bijna aan onderdoor gaat).

Mijn punt is dat als je uitsluitend op toetsscores af gaat er geen onderscheid tussen die situaties gemaakt kan worden ondanks dat dat sinds misschien wel wenselijk is. Door het oordeel van de docent mee te brengen kan dat wel.

Mijn kinderen hadden vooral niet consequent een bepaalde score behaald. Dat is lastig als je van regeltjes in de trant van ' consequent een II score is havo" uitgaat.

1 kind vond school heel lang bijster oninteressant, zag het belang van toetsen niet, tekende hele blaadjes vol en haalde dan meestal een III of een IV score. Halverwege groep 7 wist hij ineens wat hij wilde worden, realiseerde zich dat daar een Havo advies voor nodig was een ging aan de bak. M8 leverde I en II scores. Maar dus niet 3 jaar consequent.

Kind 2 haalde in gr6 en gr7 I en II scores, en moest m8 doen op een moment dat privé de wereld en beerje in elkaar stortte. (Denk aan scheiding en ernstige ziekte van een sibbling tegelijkertijd). Dat deed iets met de concentratie en leverde een II en een III score op.

Caesar

Caesar

19-01-2019 om 11:08

Hanne

Ik vind dus dat er geen rekening gehouden moet worden of er getraind is voor een Cito. Al het leerwerk op school is training. Dus om nou conclusies te verbinden aan wat extra training vind ik erg raar.

Van de voorbeelden die je geeft vind ik juist dat je heel goed kan vertrouwen op de Cito’s.
Kind 1 piekt bij M8. Goede Cito scores zijn nooit toevallig. Dus een havo/vwo advies lijkt mij op z’n plek (afhankelijk wat er voor BL en rekenen is gescoord. De rest boeit niet zo erg)

Kind 2 heeft eerder bewezen het niveaus aan te kunnen. Valt uit bij M8, maar valt dus eigenlijk uit op maar 1 toets periode. Dus ook daar lijk mij een havo/vwo advies nog steeds passend. (Weer afhankelijk van de BL en rekenen scores)

Hanne.

Hanne.

19-01-2019 om 13:10

Dan zijn we het eens!

Helemaal mee eens.

Alleen de praktijk (zie de link) is meestal dat het niet gaat om de hoogst behaalde score, maar om een consequent beeld.

Dan vind ik het toch wel fijn als er breder dan alleen een paar toets cijfers wordt gekeken.

Caesar

Caesar

19-01-2019 om 14:31

Hanne

Mijn punt is dat het mogelijk is om een passend schooladvies te geven op met name 3 jaar resultaten van genormeerde toetsen. Belangrijk is dat er wel de juiste criteria worden aangelegd om het advies uit die cijfers te halen. Dus een enkele uitglijder mag niet te veel invloed hebben.
De reden dat ik hier zo fel op ben, is dat ik onverteerbaar vind dat hele groepen kinderen structureel een lager schooladvies krijgen dan op basis van de Cito resultaten veracht mag worden. Alleen maar omdat de leerkracht het niet zo ziet zitten met Fatimah en Wesley op het Havo of VWO.

Hanne.

Hanne.

19-01-2019 om 15:35

Cito objectief?

Mee eens is onverteerbaar.

Maar heb je het idee dat cito wel volledig objectief en zonder culturele bias is? Kijk eens naar onderstaande link.

Zelfs jongens gedacht is het niet neutraal. Jongens en meisjes scoren structureel anders op aspecten van de cito.

https://www.leraar24.nl/invloed-factoren-cito-eindtoets/

Daarom graag de mix. En de cito en de docent!

Caesar

Caesar

19-01-2019 om 16:24

Hanne

De Cito toetsen zijn vast niet volledig objectief. Maar ik hecht sterk aan genormeerde toetsen over een langere periode. Dat is echt vele malen objectiever dan de particuliere mening van een willekeurige leerkracht. Ik zet ook liever in op het verbeteren van die genormeerde toetsen (bijv die van Cito, maar er zijn ook anderen). En wellicht moet het schooladvies ook maar gewoon advies zijn en niet leidend bij schoolkeuze (hoewel dat weer als nadeel heeft dat alle VO scholen weer zelf aan de poort gaan selecteren op basis van zelf bedachte criteria).

vlinder72

vlinder72

19-01-2019 om 17:25

Caesar

Welnee. Als cito toetsen zo voorspellend zouden zijn dan zouden alle kinderen dus op de Middelbare school op hun cito niveau moeten zitten.

Waarschijnlijk heb jij kinderen die netjes een cito lijn volgen. Brave kinderen die je kan trainen op cito's. Kansloos was dat mijn kinderen. Mijn oudste zoon was tegen de tijd dat hij in groep 8 zat panisch voor cito toetsen. Hij m maakte ze altijd "slecht" en werd er vreselijk verdrietig van want hij moest hoger scoren van zichzelf (en van mensen zoals jij).

Zouden ze de cito scores gevolgd hebben dan had hij op het VMBO kader moeten beginnen. Hij is een mavo/ havo klas gestart en zit nu zonder zittenblijven of bijlessen in Havo 5. Dochter idem. Eindcito 529. Toch een vwo advies (d a t kon zij vond de juf) en ze zit nu in 2 VWO. En daar hebben wij als ouders niets aan gedaan. Nooit gezeurd. Nooit ergens om gevraagd.

Mijn kinderen zijn geen uitzonderingen. Ook zijn het geen super ijverige leerlingen. Bij mijn zoon in de klas zitten kinderen met vwo cito scores en vmbo kader scores en alles er tussen in.

Cito scores zijn niet heilig en mogen wat mij betreft NOOIT bepalen waar een kind naar toe gaat gelukkig wonen wij in een regio waar scholen ook niet moeilijk doen.

Caesar

Caesar

19-01-2019 om 17:34

Vlinder

Ik was klaar met lezen toen je het over mijn ‘brave’ kinderen en ‘mensen zoals jij’.
Daardoor heb ik er geen zin in om inhoudelijk op jouw bijdrage te reageren.

vlinder72

vlinder72

19-01-2019 om 17:54

Caesar

Sorry caesar. Maar dit soort cito-moet-leidend-zijn opmerkingen hoor je alleen van ouders met kinderen die keurig een cito lijn volgen.

Er zijn in elke klas een aantal kinderen bij wie de cito's alle kanten op gaan. Wat zou jij dan doen met dat soort kinderen?

Hier de cito's van mijn oudste zoon (il heb zijn rapport er voor je bijgepakt)
Groep 6:
spelling een c en een D
Begrijpend lezen E
Rekenen een B en een B
Groep 7
Spelling een E en een D
Begrijpend lezen een B
Rekenen een C en A
Groep 8
Spelling E en een D
Begrijpend lezen een C
Rekenen een B

Dochter net zoiets maar die scoorde wel goed op spelling en 1 of 2 op begrijpend lezen maar alles tussen de 3 en een 5 op rekenen.

Over dit soort kinderen heb ik het. Er zit geen lijn in. Oefenen was kansloos. Het bleef alle kanten op gaan en veroorzaakte alleen maar stress. Plus de belabberde eindcito erbij en het feest is compleet.

Zoon kreeg trouwens een Havo advies en dat bleek juist te zijn. Hij is nu 16 jaar en doet dit jaar zijn Havo examen.

Caesar

Caesar

19-01-2019 om 18:11

Vlinder

Ik kijk alleen naar BL en rekenen. En op basis van mijn cretiria en deze resultaten zou ik een HAVO of MAVO/HAVO advies geven (afhankelijk van hoe hoog de b’s en c’s zijn).

Je opmerking: “Maar dit soort cito-moet-leidend-zijn opmerkingen hoor je alleen van ouders met kinderen die keurig een cito lijn volgen.” vind ik toch wel weer erg jammer en generaliserend.

Yanea

Yanea

19-01-2019 om 18:26

Vlinder

Uit onderzoeken blijkt dat bijna de helft van de kinderen op de middelbare het niveau goed doorloopt dat uit de cito is gekomen. Dat is behoorlijk veel, als je bedenkt dat de cito afgenomen wordt op 11-jarige leeftijd. Het is zeker te veel om snerend te doen over hun ouders.
Een kwart volgt een niveau hoger dan de cito voorspelde, een kwart zit lager in de 4e van het VO. Dat kun je de cito kwalijk nemen, je kunt ook blij zijn dat ons schoolsysteem zo in elkaar zit dat er volop gewijzigd kan worden als blijkt dat kinderen na hun 12e beter (of slechter) blijken te kunnen dan op hun 11e zichtbaar was.

grasspriet1980

grasspriet1980

25-01-2019 om 19:39 Topicstarter

uitslag

Zoon kreeg vandaag de cito uitslagen tot nu toe. Alleen rekenen moeten ze nog maken, volgende week.
Werkwoordsspelling I+
Spelling I+
DMT I+
Begrijpend Lezen I

Hij had voorlopig vwo advies in groep 7 maar maakt zich wat druk om rekenen. Zou hij met een II voor rekenen nog vwo advies krijgen? Groep 6 en 7 allemaal I voor rekenen maar hij vindt het rekenen in groep 8 lastiger...

Caesar

Caesar

25-01-2019 om 21:15

Lijkt me wel

Op basis van de gevevens die je hebt verstrekt lijkt me een VWO advies wel op z’n plaats.

grasspriet1980

grasspriet1980

29-01-2019 om 17:39 Topicstarter

wanneer advies?

Wanneer komt bij jullie het definitief advies? Hier is inschrijving op 11 en 12 maart op de VO scholen; ik neem dus aan dat we het snel krijgen. Ik hoor om me heen ook dat veel scholen de definitieve adviezen al gegeven hebben.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-01-2019 om 18:22

Laat

Hier kwam het ultra last minute zodat je zo min mogelijk tijd had om erover te klagen of nog een aanvullende Nio te laten doen.

Flavia

Flavia

29-01-2019 om 19:32

Voorlopig en definitief

Voorlopig na de M8 cito, definitief na de eindtoets en dus veel te laat om nog iets te kunnen schuiven.

grasspriet1980

grasspriet1980

30-01-2019 om 13:09 Topicstarter

stress

Stress bij zoon hier, Alle cito's I of I+ gescoord en komt nu thuis met een hoge II voor rekenen. 2 foutjes minder en het was een I
Juf heeft gezegd dat dit wel heel laag is voor vwo en zoon is zwaar overstuur en bang dat het nu havo/vwo wordt terwijl hij naar gymnasium wil.
Bah bah, zo' n advies zal toch niet afhangen van 2 foutjes meer of minder?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.