Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter 7 heeft haast met groot worden

Hai.

Mijn dochter 7, die lijkt alleen maar groot te willen zijn. Daardoor bakt ze ondertussen haar eigen eieren in het weekend, maakt haar eigen lunch voor school, doucht zelf, wil geen bemoeienis met kleding (doe ik soms wel), en ze wil zelf naar haar balletles lopen en naar school fietsen. Dat mag ze dus niet.
Ohja en roze is al helemaal niet meer oké (lees met knipoog)
Dit zijn concrete voorbeelden, maar in haar gedrag (manier van doen) lijkt ze ook vaak al ouder.

Ik vraag me nu af, moet ik haar remmen of juist die zelfstandigheid stimuleren.......

Dees

Dees

13-10-2018 om 19:21

Kind zelf

Binnen de grenzen stimuleren. Het ene kind kan met 7 haar eieren al bakken het andere kind kan dat met 12 nog niet.

Kijk naar je kind en bepaal dan wat je kind aankan.

Half a twin

Half a twin

13-10-2018 om 19:36

Observeer hoe ze het doet

Laat haar naar balletles lopen, ga erachter lopen op ruime afstand, kijk of ze het veilig doet en als dat zo is dan jan ze het dus echt alleen.
Ook met eieren bakken of andere kook activiteiten, observeer en als het veilig gaat laat haar het dan maar doen.
Die lunch voor school deden die van mij nog vroeger. Vader wilde geen brood dat de avond tevoren was gesmeerd en kinderen dus ook niet.
In een hectisch ochtendritueel smeert iedereen hier zelf zijn lunch.
Jongste hier kon en deed dingen ook veel eerder veel beter dan een gemiddeld kind. Na 7 jaar tobben op school bleek hij uiteindelijk een IQte hebben van meer dan 140.

leuk

zo'n zelfstandig type! Ik zou het aanmoedigen en stimuleren. Waarom, en vooral: met welk doel zou je het af willen remmen?

Jackie

Jackie

13-10-2018 om 20:45

Leuk

Ik zou er helemaal in meegaan, lekker alles laten doen wat je wil en kan. Als alleen ergens heen laten lopen onveilig voelt voor jou zou ik haar in een 'ernstig' grotemensengesprek uitleggen dat jij niet meegaat om haar te bréngen maar om te helpen opletten met oversteken, want die ene weg daar is nou eenmaal ontzettend druk (o.i.d.). Ik zou alles wat veilig voelt gewoon toestaan. Ik zou niet perse aanmoedigen tot nog meer zelfstandigheid (lijkt me overbodig) maar alles waar ze zelf mee komt echt wel toejuichen.

Half a twin

Half a twin

13-10-2018 om 21:06

Overgangsfase

Met mijn dochter ging ik op die leeftijd mee naar ballet tot na de onoverzichtelijke rotonde. Mocht ze het laatste stukje zelf. Was ik met haar broer op tijd bij de zwemles.
Was ze voor haar idee groot, mocht ze er "zelf" heen en had ik nog het idee dat ik haar "bracht".

Afremmen zou ik niet doen.

Shelle

Shelle

13-10-2018 om 22:03 Topicstarter

Dubbel

Ja dat ik het soms afrem, is vooral dat ik wil dat ze geniet van het hier en nu. Groot zijn kun je nog zo lang. Wel ben ik me bewust dat dat uiteindelijk mijn wens is.
Daarnaast komen de zorgen om de hoek kijken.

Wel wil ik haar zelfverzekerdheid juist toe juichen, want ze doet het toch allemaal. En wil ik haar niet tegenhouden in haar ontwikkeling.

Maar inderdaad een goeie. De balletschool is dichtbij en kan tot de hoek meelopen. En misschien na een paar keer helemaal.

Shelle

Maar je dochter geniet toch juist van het hier en nu, met al haar zelfstandigheid. Ze zal minder genieten als je haar afremt.

Zelfstandigheid ontwikkelt zich ook niet in een rechte lijn. Dat ze nu heel hard gaat, betekent niet dat dat zo blijft. Straks is ze 14 en verzucht je dat ze wel eens wat meer zelf zou mogen doen, let maar op!

remmen kan niet

Remmen kun je niet. Je kunt het hooguit structureren. Geef ze ruimte binnen de grenzen waar van je denkt dat het verantwoord is. Het gevaar zit niet altijd in haar gedrag maar wel in het gedrag van een ander. En zo leg ik dingen ook naar mijn eigen 8-jarige dochter uit. Qua verkeer; je vertrouwt haar wel, maar er zijn een hoop mensen die zich niet aan de regels houden waardoor het nog te gevaarlijk is om alleen te laten gaan omdat ze haar misschien niet goed zien omdat ze te hard rijden, appen etc. Zo laat je haar in haar waarde maar hou je toch wat controle als je het wil afremmen. En volg haar op afstand of begeleid haar tot ze het gevaarlijkste punt gehad heeft.

Eitjes bakken, laat het haar gewoon doen terwijl je in de buurt bent. Kook/bak samen wat vaker. Nu heeft het haar interesse en kun je het haar leren om het veilig, goed en lekker te doen. Misschien kun je haar een kinderkookboek geven in december bijvoorbeeld die van Shane Kluivert of een bakboek van Jill.

Kleding, ach zolang ze niet in vieze of versleten kleding naar school gaat en elke dag een schone onderbroek en sokken pakt... laat ik het gaan. Wat kan mij het schelen dat het shirt niet matched met de broek. Ik geef alleen aan dat ze op gymdagen beter haar sneakers en een shirt/broek aan kan doen dan een jurkje met vestje, maillot/legging en laarsjes. Winkelen doen we tegenwoordig samen. Wel zo gezellig en dan kan ik nog best sturen in wat ze koopt. Zo had ze kleding nodig voor het najaar. Zij kiest bij de winkel waarvan ik weet dat ik het ook mooi vind en de prijs mij aanstaat...

prachtig

De meeste dingen zijn juist prima. Het maakt haar ook trots op zichzelf.

Dat zelf koken zou ik toestaan onder toeziend oog. En naar balletles. Het zal afhangen van de route. Is het een risicovolle route?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.