Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rosalie

Rosalie

19-03-2018 om 17:10

Eerste kinderfeestje 5 jaar

Hallo!

Binnenkort geeft mijn dochter haar eerste kinderfeestje, ze wordt dan 5 jaar. Op haar feestje komen 4 vriendinnetjes.

Omdat wij erg klein wonen (en zonder tuin) ben ik bang dat het heel snel een enorme chaos kan worden. Ik kan me voorstellen dat het maken van een soort planning daar niet zo heel veel aan verandert, maar ik ga het toch proberen

De kinderen komen om 14.45 uur, en worden om 17.00 uur weer opgehaald. Ik ben een beetje onzeker over hoe realistisch mijn plan is. Wat vinden jullie?

+/- 15.00 - 15.15: zingen & taart eten & limonade drinken
+/- 15.15 - 15.30: cadeautjes uitpakken
+/- 15.30 - 15.50: van houten kralen een ketting rijgen
+/- 15.50 - 16.20: stoeprkijten voor de flat
+/- 16.20 - 16.40: broodje knakworst met frietjes eten
+/- 16.40 - 17.00: houten sieradenkistje versieren met diamantjes en stickers

Nou heb ik niet de illusie dat alles 'volgens plan' zal verlopen. Het lijkt me wel prettig om een soort plan in mijn hoofd te hebben waar ik misschien wat aan vast kan houden. Ik heb twee (gemakkelijke) knutselactiviteiten, wat vinden jullie daarvan?

Alvast enorm bedankt voor eventuele reacties!

Tine Winkel

Tine Winkel

19-03-2018 om 17:32

wat ik zou doen

vooropgesteld, het is voor mij al weer even geleden dat ik kinderfeestjes deed. Schema lijkt me best redelijk. Ik zorgde altijd voor wat extra activiteiten als reserve. Soms zijn kinderen echt supersnel klaar met iets, waarvan je zou denken dat ze echt wel even bezig zijn.
Je hebt ook een buitenactiviteit, je kunt die misschien nog uitbreiden met het tekenen van een eenvoudige hinkelbaan en ze daarmee laten spelen. Aan de andere kant, als het ECHT slecht weer is, vervalt het buitendeel - zorg dat je dan een plan B hebt, bv. een kleurplaat voor binnen? Of je kunt spelletjes doen als snoepje happen, koekhappen, blaasvoetbal, ezeltje prik - dat zijn dingen die die kleintjes volgens mij heel leuk vonden bij ons.
Handig is om bv. ook een dvd achter de hand te hebben, zodat je ze desnoods lekker voor de buis kunt planten, als alles anders loopt dan jij verwacht/hoopt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-03-2018 om 18:37

Tips

Leg al het speelgoed waarvan je weet dat dochter er zuinig op is/niet wil delen, uit het zicht. Kans is groot dat de meisjes gewoon gaan spelen en dan is het handig als daar geen ruzie van komt.

Ik heb ergens sjablonen voor stoepkrijt gezien. Geen idee waar, maar zoiets kan je vast ook zelf maken.

Ik zou beide knutselactiviteiten ineens doen, aan het begin van het feest. Dan is de aandacht er nog bij en gaat iedereen met een complete knutsel naar huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2018 om 19:34

Omgegooid

1. +/- 15.00 - 15.15: zingen & taart eten & limonade drinken
2. +/- 15.15 - 15.30: cadeautjes uitpakken
3. +/- 15.30 - 15.50: van houten kralen een ketting rijgen
4. +/- 15.50 - 16.20: stoeprkijten voor de flat
5. +/- 16.20 - 16.40: broodje knakworst met frietjes eten
6. +/- 16.40 - 17.00: houten sieradenkistje versieren met diamantjes en

1 en 2 is prima, maar ik zou dat allemaal niet zo op de minuut registreren. Ik vind dat je teveel tijd aan knutselen besteed. Ik zou 3. de ketting vervangen door 6. het houten sieradenkistje. Vervolgens laat je ze lekker even iets voor zichzelf doen, dus dat is eigenlijk 4. Als dat krijten is, prima, zolang je iemand anders dan jijzelf toezicht kunt laten houden. Hoe dan ook... maak daar 'eigen tijd' van. Jij gaat in die tijd de tafel dekken, frietjes bakken en knakworstjes opwarmen. Broodjes erbij is veel te veel. Een pot appelmoes erbij en klaar.

Als je de kinderen laat ophalen vanuit het eten verloopt dat veel soepeler dan vanuit knutselen en bovendien sluit dat wat beter aan bij hun normale etenstijd.

Tango

Tango

19-03-2018 om 21:53

Knutselen

Ik zou inderdaad 1 knutselmoment doen. Je kan dan wel beide knutsels aanbieden. Sommige willen misschien allebei, anderen 1 van de twee. De kinderen die snel klaar zijn kan je vrij laten spelen met wat speelgoed dat in de kamer ligt (inderdaad speelgoed waar je dochter heel zuinig op is wegleggen).
Ik weet niet of je het partijtje alleen doet of dat er nog een volwassene bij is. In het eerste geval kan je ze een dvd laten kijken terwijl jij het eten klaarmaakt. En anders is inderdaad het stoepkrijten een optie met iemand anders als toezichthouder. Ik weet niet of er een speeltuintje in de buurt is, mogelijk kunnen ze daar ook even spelen. En daarna dan eten en op laten halen.
Van kadootjes uitpakken kan je ook nog een activiteit maken. Bijvoorbeeld de kadootjes laten verstoppen en de jarige moet ze zoeken. Was hier altijd wel een succes.

Tango

Tango

19-03-2018 om 21:55

En oh ja, die ketting

Ik weet niet wat voor houten kralen je in gedachten had, maar ik denk dan meteen aan van die grote. Het is natuurlijk wel leuk als de ketting in het kistje past, dus ik zou kleinere kralen nemen met dan wel een beetje groot gat erin en stevig rijgdraad. Dat moet ook voor 5-jarigen wel lukken. Het draad kan je van tevoren klaar leggen met aan 1 kant al een knoopje erin.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-03-2018 om 22:46

Leuk !

Lekker thuis en gezellig iets knutselen. Ben het met de rest eens: 1 knutselmoment en na het eten kinderen laten ophalen. Veel plezier !

Spelotheek

Voor thuisfeestjes leende ik vaak wat speelgoed van de spelotheek. Een poppenkast of zo. Voor de dode momenten of als het regent.

Trva

Trva

20-03-2018 om 03:31

Taart, broodje knakworst en patat binnen vijf kwartier?
Eten als laatste iig en brood én patat?

@Emma

@Emma

20-03-2018 om 06:44

iemand erbij

Heb je iemand erbij om je te helpen? Verdeel de taken, leg alles vast klaar, ook in de keuken, en bedenk een plan B voor regen of andere onverwachte dingen. Ik herinner me van mijn dochters feestjes vooral dat ik niets aan het toeval overliet. Dan heb je een leuk feestje en je hebt het overzicht bij onverwachte dingen, want die zijn er toch altijd.
Bij mijn dochter kwamen altijd meer kinderen, dat maakt het al snel chaotischer.

Ophalen

Heb je al gezegd dat de kinderen opgehaald moeten worden? Ik vind zelf naar huis brengen veel relaxter. Dan kun je eventueel wat uitlopen als het beter uitkomt.
Verder: idd één knutselmoment en ik zou gewoon eindigen met eten. Lijkt me een duidelijke afsluiting en dan zitten de frietjes ook niet zo dicht op de taart. Die broodjes kun je schrappen idd. je bent per slot niet uren met ze naar het bos geweest
Misschien is het al gezegd, maar je zou ook cakejes kunnen versieren en daarna laten opeten. Heb je activiteit & traktatie in één. Op die leeftijd vinden ze dat hartstikke leuk.

Die cakejes

dan in plaats van de taart natuurlijk!

Jasmijn

Jasmijn

20-03-2018 om 07:35

barbies

Ik kan me nog herinneren dat ik bij het eerste feestje ook een heel programma had samengesteld, maar dat de meisjes op een gegeven moment alleen nog maar met de barbies wilden spelen. Programma maar omgegooid en iedereen had het naar zijn/haar zin
Zorg inderdaad voor wat reserve ideetjes en hou het simpel. Ik zou juist weer voor alleen broodjes knakworst gaan, scheelt weer friet bakken (vind ik vaak te lang duren en je kan maar kleine porties maken)

Ja, broodjes knakworst

natuurlijk prima, maar niet én broodjes knak én friet. Dat lijkt me wat veel.

Dees

Dees

20-03-2018 om 08:35

Niet te lang aan tafel laten zitten

Tip 1 doe het niet alleen maar doe het samen.

Houten kralen zijn voor 5 jarigen vaak alweer wat te groot. Maak er leuke glitterkralen of iets dergelijks van. Voordat je gaat knutselen eerst een actievere bezigheid, ze hebben immers al stil gezeten voor het taart eten en cadeautjes uitpakken. Je zou ipv taart ook kunnen kiezen voor cake versieren en eten.

Ik zou het buiten spelen/spelletjes doen op plekje 3 doen dus even laten razen. Laat dat door iemand anders coördineren. Laat ze vervolgens bij binnenkomst lekker gaan knutselen, doosjes en kralen en andere versiering heb jij dan ondertussen klaargelegd.

Daarna kunnen ze dat samen met jou opruimen en tafel dekken terwijl de andere volwassene de broodjes knakworst of patat met knakworst klaarmaakt. Daarna kunnen ze opgehaald worden.

clowntje

clowntje

20-03-2018 om 09:08

ook leuk

is om de sieraden kistjes te versieren met foam klei. Ik gebruik dit vaak bij de kinderen op club en het blijft een succes. Tip: gebruik niet de foam klei van de Action.
Verder heb ik wel eens gehad dat ik ook een kwartier uittrok voor taart/drinken en dat ze dat in 2 minuten op hadden. Dan is een cakeje versieren inderdaad een goed alternatief. Vinden veel kinderen leuk. Een andere optie is om te beginnen met een verrassingsei (Frozen?), het op laten eten en daarna de lege plastic bolletjes te gebruiken voor de cadeautjes. Naam er in en dan mag de jarige een bolletje trekken en degene wiens naam er in zit, mag het cadeautje geven. Vonden ze hier ook heel leuk.

Tango

Tango

20-03-2018 om 13:41

Ophalen

Ik vond op laten halen altijd wel handig eigenlijk. Handiger dan thuisbrengen. Dat dan wel afhankelijk van waar de kinderen wonen, want wonen ze allemaal in de buurt is het weer niet zo'n probleem. Bij onze kinderen woonden de kinderen altijd nogal verspreid en was je best nog lang bezig met rijden. En de kinderen waren dan, eind van de dag, vaak niet zo gezellig meer

Rosalie

Rosalie

20-03-2018 om 18:32

Dank!

Bedankt voor de reacties! Een veel beter idee om het knutselen op één moment te doen, en het eten als laatste te plannen.

Ik heb inderdaad kleinere houten kralen, met grote gaten. Roze, paars, en zilveren met glitters. Mooi stevig rijgdraad waar ik aan 1 kant al een knoop/kraal aan maak. En als ze af zijn passen ze in de sieradenkistjes.

Als 'reserve activiteiten' heb ik prinsessenkleurplaten en een dvd achter de hand. Heb ook wat liedjes met dansjes voor een 'kinderdisco' die ik op de televisie kan aansluiten. En ik leen een poppenkast van mijn zus, super handig idee.

Voel me een stukje zekerder. Dank voor het meedenken!

Yaron

Yaron

20-03-2018 om 19:28

Succes

Ik heb voor twee dochters hun feestje georganiseerd met 5 jaar, beide keren een armbandje en later tijdens het feestje een sieradendoosje versierd. Het grootste succes bij beide feestjes was de stippendans, hetzelfde als stoelendans, maar dan met ronde vouwblaadjes op de vloer. Het jaar erop vroegen ze er weer naar. Ook de plaatjesbingo (gevonden op internet) tussendoor was een succes, zodra er bingo was kreeg degene met bingo een snoepje, uiteraard doorgegaan tot iedereen bingo had.
Een hulp tijdens het feestje is altijd handig, ik had een keer een meisje dat ziek werd, toen kwamen de extra handen goed van pas.
En inderdaad het eten op het eind.

Rosalie

Rosalie

20-03-2018 om 23:05

Leuk!

Stippendans en plaatjesbingo heb ik even opgezocht, wat leuk! Ik ga de materialen verzamelen en ze zéker achter de hand houden!

Over die poppenkast

Die kun je mooi inzetten om het knutselen in te leiden, Gemene boeven hebben de sieraden van prinsesje Amalia gestolen. Ze zit heel verdrietig te huilen,en wil niets meer eten, de koning en de koningin zijn radeloos, ze hebben hun eigen schatkist al omgekieperd, maar nee, daar zit niets bij wat ze mooi vindt, hoe kunnen ze haar helpen...wacht, willen de meisjes misschien een mooie nieuwe ketting maken.

Ik liet bij kleuterfeestjes speurtochten vaak beginnen met Een Belangrijk Telefoontje van de Politie die op zoek was naar helpers omdat de de eieren van de paashaas waren verdwenen of al het speelgoed uit de naburige Intertoys was gestolen.

Veel plezier, het klinkt als een erg gezellig feestje. Ik zou er bijna nostalgisch van worden. Terwijl ik me herinner dat ik er altijd best wel tegenaan hikte.

vuurvlinder

vuurvlinder

25-03-2018 om 14:52

reactie

Ik heb veel feestjes thuis gedaan. Wat hier altijd een hit was, om de jarige even uit de ruimte te halen en de kinderen de cadeautjes te laten verstoppen. Dan moest de jarige de cadeautjes zoeken.
Na de cadeautjes en de taart gingen we dan naar buiten zodat ze lekker kunnen uitrazen. En daarna knutselen. Wat een ander succes hier altijd was, was de wii dance.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.