Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Feestjes en vriendjes

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe hier mee om te gaan…

Ons zoontje wordt bijna nooit voor kinderfeestjes uitgenodigd. Hij heeft 2 vaste vriendjes ze spelen wekelijks bij mekaar soms apart soms met drieen samen… wij de ouders zeggen dan ook de drie musketiers.
Bij deze 2 kindjes wordt ons zoontje wel uitgenodigd. Maar dat is het dan ook wel. Terwijl zijn 2 vriendjes bij meerdere kindjes mogen komen. Dus als die mannekes samen kletsen zie je ons zoontje zo beteuterd kijken…

Nu moet ik zeggen, ons zoontje maakt verder dan zijn 2 vriendjes ook niet veel contacten bij. Hij speelt met zijn vriendjes en daar blijft het bij, er komen geen andere kindjes bij waarmee hij al wil spreken, jammer genoeg vind ik dan…
Hij wil zelf ook alleen maar deze 2 kindjes uitnodigen op zijn eigen verjaardagsfeestje.

Ik heb niet het idee dat ons zoontje slecht in de groep ligt, maar hij maakt moeilijk vriendjes bij.
Of ja misschien is hij te trouw aan zijn 2 vriendjes? Dat geeft dan elke keer weer teleurstelling als er 2 (van het 3 span)samen afspreken en hij dan niet, hij is dan teleurgesteld, huilt, wil ook spelen… maar weigert met een ander kind af te spreken.

Is toch raar gedrag… of denk ik te veel na?
Ik heb zelf altijd weinig vrienden gehad, gun mijn zoontje vriendjes en feestjes…

Grtjs
En alvast dank voor reactie.

Anoniem

Anoniem

30-11-2018 om 18:27

Soms heb je dat...

Ik denk dat je moet proberen dit los te laten. Misschien had je hem meer feestjes gegund, maar dit verander je niet. Probeer het zelf niet als een probleem te zien, daarmee voorkom je in ieder geval dat hij dat van hou over kan nemen.

Nodigt hij zelf veel kinderen uit? En nodigen zij hem ook niet terug uit? Soms zie je dat wel eens dat ouders alleen kinderen uitnodigen waar hun kind eerder is uitgenodigd. Misschien helpt het als hij zelf eens wat meer kinderen uitnodigt.

En anders komt het ook heus wel goed. Mijn jongste is nu 12 en zij is op de hele basisschool geen een keer uitgenodigd voor een kinderfeestje van een klasgenootje. Ik denk dat ik daar meer mee zat dan zij. Nu zit ze in de brugklas en is ze al vaker door klasgenoten uitgenodigd dan op de hele basisschool. Soms loopt het gewoon zo en de wereld om je heen kun je nu eenmaal lastig veranderen.

Durskes

Durskes

30-11-2018 om 19:24 Topicstarter

Vriendjes en feestjes

@Anoniem,

Zijn eerste feestje met klasgenootjes heeft hij 5 kindjes uit mogen nodigen, daarvan zaten er 2 kindjes waar hij ook was geweest en dan zijn twee beste maatjes. Maar als ik vraag wie hij deze keer uit wil nodigen voor zijn verjaardag komt hijzelf ook niet verder dan zijn 2 maatjes. komt natuurlijk ook nog bij dat een paar andere vriendjes naar groep 3 zijn gegaan, en ons zoontje naar groep 2. En dat maakt mij dan nog niet eens zo veel uit, ik denk dan alleen goh als je meer vriendjes hebt kun je ook makkelijker een speeldate maken.
Maar hij is erg gefocust op zijn 2 vriendjes.

juf Ank

juf Ank

30-11-2018 om 20:09

trouw...

Wat betekent trouw dan volgens jou? Dat hij niet met anderen speelt?

juf Ank

juf Ank

30-11-2018 om 20:14

nog niet af

ieder mens, ieder kind is anders. Misschien heeft hij genoeg aan 2 vriendjes. Dat is al veel meer dan veel andere kindjes, bedenk je dat ook?
Hij is misschien gevoeliger, heeft misschien meer behoefte aan rust en alleen bekende kindjes om te spelen.
Accepteer dat hij het op deze manier doet. En probeer er zelf ook wat luchtigoverheen te stappen want alleen al doordat jij hier zo diep over nadenkt (ja, je denkt te veel kan het zijn dat hij jouw signalen oppikt en gaat denken dat hij iets verkeerd doet.
'Zijn mama wordt verdrietig als hij niet uitgenodigd wordt, oei dan is het vast heel erg!'

Durskes

Durskes

30-11-2018 om 22:31 Topicstarter

Nog niet af, trouw.

@juf Ank.

Ik denk niet dat ons zoontje iets merkt aan mij, ik maak er verder ook geen isseu van, het is meer hardop denken hier, ik zie kindjes die in een week tijd bij 4 verschillende kinderen gaan spelen, die dus ook op elk feestje present zijn. Dan denk ik soms sluit die van ons zich niet te veel af. En geloof me ik ben heel blij met zijn 2 maatjes, leuke kinderen, met ouders die op een zelfde lijn zitten als ons. En gelukkig mogen de kinderen bij ons op school geen uitnodigingen in de klas/schoolplein uitdelen. Met trouw bedoel ik denk ik meer dat ons zoontje 2 vriendjes heeft en dat is hem genoeg maar sluit hij zich zo niet buiten naar andere toe, trouwens een van zijn “maten” doet hetzelfde zei zijn moeder, die staat ook niet open voor andere kindjes..

projectie

"Ik heb zelf altijd weinig vrienden gehad, gun mijn zoontje vriendjes en feestjes"
Ik kan me voorstellen dat je dit doet. Je eigen ervaringen projecteren op het leven van je kind. Maar doe het niet. Kijk gewoon naar je eigen kind. Is hij tevreden en blij? Laat het dan.
Mijn oudste was een vrij druk kind dat niet bepaald bovenaan het gastenlijstje van (ouders van) klasgenootjes stond. Ik keek wel eens wat met een scheef oog als ik een groepjes van zijn vriendjes onder aanvoering van een ouder het schoolplein zag verlaten. Mijn zoon had er geen enkel probleem mee.
(Vanaf een jaar of 9, 10 veranderde het trouwens wel. Toen had mijn zoon een groepje vrienden die allemaal net zo druk waren als hij. Feestjes waren voor iedere ouder best een uitdaging, maar ze nodigden elkaar wel altijd allemaal uit.)

Limi

Limi

01-12-2018 om 10:08

Waarom

Waarom zou hij tig vriendjes moeten hebben? Dat iemand 4x afspreekt per week zegt misschien alleen maar iets over hoe goed of slecht die zichzelf kan vermaken, niet over hoe leuk het kind is.

Mijn jongste spreekt nooit af. Hij heeft er geen behoefte aan na school. Heeft een oudere broer waar hij mee kan spelen en speelt ook graag alleen. Feestjes wordt hij nooit voor uitgenodigd en dat interesseert hem niets. Zelf wilde hij niemand uitnodigen dit jaar. Ook goed. Als zijn broer wel een fest geeft doet hij gewoon mee.

Tippie

Tippie

01-12-2018 om 12:59

Accepteer je kind

Accepteer je kind in hoe hij is. Hij vindt het fijn om 2 vriendjes te hebben en niet meer.


https://www.youtube.com/watch?v=pi1bDAPxoWY

NB het gedrag van je kind 'raar gedrag' noemen.... aj

A

A

02-12-2018 om 20:54

Geen raar gedrag

Het gedrag van jouw zoon is geen raar gedrag. Sommige mensen, ook kinderen, hebben behoefte aan twee goede vriendschappen in plaats van zes oppervlakkige. Daar komt dan bij dat je zoon misschien, doordat het maar twee vriendjes zijn, minder vaak met anderen zal spelen, maar is dat wel een probleem? Ik denk van niet.

Luister naar je kind

Je kind geeft aan dat hij met 2 vriendjes genoeg heeft. Je kan hooguit eens aan de juf vragen hoe het in de klas gaat en of hij dan ook "hangt" aan die 2 of ook met andere kinderen optrekt. Wellicht dat het noemen van de naam van het kindje met wie hij in de klas wel optrekt maar buiten de klas niet, hem op een idee brengt. Maar meer kun je niet doen. Het enige wat ik raar vind, is dat jij blijkbaar je zoon's gedrag raar vindt. Is dat een onderbuikgevoel naar hem toe of meer omdat jij vindt dat het anders hoort? Bij het eerste hou het in de gaten, onderbuiken kloppen vaak. Maar dan zijn er meer signalen als vriendjes/feestjes. Bij het tweede moet je vooral je eigen frustraties loslaten en wat kan jou het schelen hoe dat het hoort.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-12-2018 om 21:16

ieder is anders

Een van mijn zonen had in de kleutertijd één vriendje. Toen hij jarig was, is hij met dat ene vriendje een dagje met ons uit geweest. Als we vroegen: wie wil je nog meer uitnodigen, dan zei hij: niemand.

Dat is nu 25 jaar geleden.
Hij heeft veel vrienden, ook uit de basisschooltijd. En dat ene beste vriendje van nu is op gegeven moment verhuisd; ze hadden toen ze ouder werden, ook niet zoveel meer met elkaar als in de kleutertijd.

Geen enkele vriend hebben - dat is een gemis, denk ik. Maar veel vrienden? Het komt zoals het komt. Moeders die zich ermee bemoeien, helpen niet.

Arda

Arda

05-12-2018 om 00:52

Anders

Elk kind is anders. Mijn zoon wordt op bijna alle feestjes in zijn klas uitgenodigd. Hij heeft heel veel vriendjes en alle ouders vinden hem ook leuk en aardig. Hij is ook heel leuk. Hij is beleefd, opgewekt en makkelijk in de omgang. Hij is echter niet enorm gehecht aan individuele vriendjes. Hij speelt met iedereen even makkelijk. Als er een klasgenootje verhuisd dan is het even drama (huilen, verdrietig) en na een paar dagen is het vriendje vergeten. Zijn broer is heel anders. Die heeft een paar vaste vriendjes en speelt verder eigenlijk nooit met andere kinderen. Hij wordt dan ook eigenlijk nooit uitgenodigd op feestjes. Hij is wel enorm trouw aan zijn vriendjes. Hij heeft het nog steeds bijna dagelijks over een vriendje dat vorig jaar verhuisd is. Heel anders dus maar allebei is goed.

Pirata

Pirata

05-12-2018 om 08:48

Inderdaad

Ik heb 2 zoons en de oudste hangt nog rond met de (paar) vrienden van de creche! Dat is en was ook geen allemansvriend. De vriendschap duurt al 16 jaar!
De jongste wel, maar die hecht zich minder aan mensen dan oudste. Hij fladdert door het leven. Heeft nu weer een nieuwe BFF.

Dymo

Dymo

20-12-2018 om 09:59

hier ook

Mijn dochter (nu 20) heeft maar een paar vriendinnen en die heeft ze al jaren. Dit zijn meisjes die zo'n beetje hetzelfde zijn als zij qua opleiding, interesses, denkbeelden. Dochter heeft het op de basisschool moeilijk gehad omdat ze heel andere dingen leuk vond dan de andere kinderen. Op de middelbare school heeft ze die paar vriendinnen gevonden en daar is ze zelf gelukkig en tevreden mee. Het zijn meiden die elkaar trouw zijn en nooit achter elkaars rug over elkaar zouden roddelen, zoals je zo vaak ziet bij tienermeiden.
Ik zou me pas zorgen maken als je zoontje helemaal geen vriendjes had. Twee goede vriendjes is een hoop waard!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.