Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Help! Mijn dochter (10) wordt gepest!

Mijn dochter is een enorm lief kind. En kan heel goed mee op school. Ze maakt makkelijk vriendinnetjes. Maar eigenlijk een beetje té lief. Ze heeft daardoor erg veel moeite om van haar af te bijten. Als naïeve vader verwachtte ik dat pesten juist bij meiden niet zo zou spelen. "Die doen af en toe wat katten en de week daarop is alles weer koek en ei." Zo ging het ook lang goed. Wat ik al helemaal niet verwachtte is dat een jongen een meisje als prooi zou uitkiezen om te pesten. Een meisje pesten? Dat bestond vroeger niet eens.

Één jongen in haar klas maakt haar het leven zuur. En langzaam maar zeker gaat dit van kwaad tot steeds erger. Uit angst om ook gepest te worden sluiten zich steeds meer klasgenoten bij de pestkop aan. De jongen heeft ook vele anderen gepest, maar zodra die zich dan bij hem aansloten - en hij dus de baas was - liet hij ze met rust. Eentje heeft zelfs een keertje met mijn dochter gespeeld en daarna letterlijk gezegd: "Ik vond het heel leuk, maar je mag het niet tegen X zeggen, want anders wordt die boos op mij."

Toen we dit een aantal maanden geleden bij de juf aankaartte reageerde die eerst positief: "We weten van het probleem en we zijn ermee bezig. Een groot aantal ouders heeft het probleem al diverse keren gemeld namelijk. We hebben diverse acties in gang gezegd waar we niets over mogen zeggen ivm privacy." Ok, daar vertrouwden we dan maar op: SUPER-DOM van ons! Het pesten staakte misschien een week of twee, om daarna alleen maar erger te worden. Onlangs hebben we weer een gesprek gehad. Dezelfde juf ontkende toen plots dat er überhaupt een pestprobleem was met de jongen!?!?

Mijn dochter verteld dat de juf er ook niet echt veel aan doet. Als het escaleert dan neemt ze ze even apart, zegt ze dat hij dat niet meer moet doen en moeten ze elkaar een hand geven. Meestal heeft ze dan binnen het half uur al weer een klap te pakken.

Ondertussen wordt onze dochter steeds neerslachtiger. Iedere ochtend heeft ze buikpijn. Ze wil niet meer naar school. Haar resultaten kelderen. En het meest hartverscheurende is nog dat ze zichzelf begint te haten. Ze is werkelijk van mening dat ze waardeloos is en zegt dat ook zo.

Wat nu? Wat kunnen we doen om dit te laten stoppen? Het is verschrikkelijk frustrerend om je als volwassene zó machteloos te voelen tov een ventje van 10 jaar, die je dochter dagelijks mishandeld.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-04-2019 om 12:17

Vraagje

Waar bestaat het pesten uit?

Naar de schoolarts

Voor hulp voor je dochter ben je afhankelijk van de wmo. Van school wisselen is niet zo eenvoudig op korte termijn en haar thuis houden is ook niet.
Wat je natuurlijk het liefste wil doen is zorgen dat de school zich wél gaat bekommeren om het probleem.
De spil in dit geheel kan de schoolarts/cb-arts zijn.
Die kan helpen met verwijzing naar hulp voor je dochter (dat heeft ze inmiddels wel nodig) en met het bij de school aankaarten van het probleem en bieden van adviezen om het pesten beter aan te pakken. Bovendien kan de schoolarts helpen met het organiseren van verzuim van je dochter, mocht dat toch noodzakelijk zijn.
Het is wel belangrijk dat je van alle afspraken die je maakt en gesprekken die je voert, een verslaglegging bijhoudt. Met wie sprak je, wanneer was dat, wat is er gezegd, wat wordt de volgende stap. Probeer dat ook uit het verleden zo goed mogelijk terug te halen.
Op die manier kun je als dat nodig is nog eens terug halen wat de ander gezegd heeft. Het ontkennen van een pestprobleem wordt daarmee wat lastiger.

Er zullen ook mensen zijn die vinden dat je juist alles zelf moet organiseren, meteen naar een andere school, zelfs psychologische hulp zoeken, etc. maar het probleem is dat de voor kinderen verzekerde psychologische hulp nu eenmaal bij de wmo vandaan moet komen (gemeente) en dat de school, de leerplichtambtenaar en de gemeente gespinsd zijn op wat in hun ogen 'lastige, eigenwijze en overgevoelige ouders' zijn.
Als je de schoolarts/jeugdarts/cb arts (die mensen heten overal anders) met je mee hebt dan heb je een "onafhankelijke" partij die je kan helpen, maar toon je tegelijkertijd je bereidwilligheid om mee te doen in het systeem.

Floor

Floor

12-04-2019 om 13:08

Hoe zijn de ouders?

Ken je de ouders?
Ik zou het (ook) via hen proberen, als ze een beetje meewerken proberen acuut een interventie te organiseren, met z'n allen om tafel, net zo lang tot problemen voor je dochter opgelost zijn.
(als mijn kind zou pesten zou ik er alles aan willen doen)
Werken ze niet mee dan houdt die weg op.
Dan zou ik (maar misschien ook sowieso) per direct bij directeur op stoep staan en me niet meer weg laten sturen eer er een fatsoenlijke oplossing is.
Eventueel gecombineerd met schoolarts.

En ik zou los van dat alles toch al eens naar andere scholen gaan kijken.

Willie

Willie

12-04-2019 om 13:41

Ouders

@Floor, we kennen de ouders, maar die spreken helaas geen Nederlands. Daarbij komt nog dat toen een van de andere ouders ze aan wilde spreken er meteen gedreigd werd met fysiek geweld. Ik heb een vermoedden dat dat ook meespeelt bij de plotselinge wijziging van tactiek van de juf.

We willen er zeker alles aan doen! Het is hartverscheurend om je dochtertje te horen zeggen dat ze liever dood wil zijn.

Via een andere weg heb ik ook de tip gekregen om via een externe vertrouwenspersoon (die blijkt gewoon met naam en toenaam in de schoolgids te staan) deze kwestie nog een keer aan te kaarten. Dan wordt het geëscaleerd naar een hoger plan.

Twee sporen

Je gaat, helaas, niet over dat andere kind. School kan die niet zomaar over doen naar het speciaal onderwijs of andere school. Daar moet dossier voor worden opgebouwd. De enige waar jij je zorg voor hebt, is je eigen kind. Praat met vertrouwenspersoon, juf+intern begeleider samen en/of directie van school. Ga niets anders zeggen dan dat je dochter zich niet veilig voelt en dat je vindt dat haar gezondheid, leerresultaten en gedrag onder het pesten lijden. Ga dus in die gesprekken uit van wat jouw kind nodig heeft en ga niet zwarte pieten naar de juf of de pestkop. Je kunt niet eisen dat Pietje van school gestuurd wordt, wel kun je eisen dat je dochter geholpen en begeleidt wordt!

Ga praten met de huisarts voor psychische begeleiding van je kind, je dochter moet herstellen en weerbaarder worden. Daar heeft ze ook op de middelbare school plezier van. Dat is haar traject en ik zou dat buiten school om doen zodat je zelf de regie houdt over wie er met je kind werkt en wat er uit komt. Al zal een observatie van haar in de klas er zeker bij komen. Eventuele aanbevelingen kun je natuurlijk wel met school bespreken.

Elizabeth

Elizabeth

12-04-2019 om 17:19

Directie

Heb je al met de directeur van de school gepraat? Als de juf weigert het probleem op een adequate manier aan te pakken zou ik de directeur mailen/bellen en om een afspraak te maken.

Ook zo

Ook zo

13-04-2019 om 17:26

kind even apart nemen

Ik ben er absoluut niet voor om eigen rechter te spelen, maar soms kan het even niet anders. Mijn dochter werd op die leeftijd ook gepest door een jongen, voornamelijk bij het overblijven. Na keurig de juiste wegen te hebben bewandeld (overblijforganisatie, juf, directeur) hield het pesten aan. Ik ben op een dag even 'iets gaan brengen' in de pauze en heb het jongetje even apart genomen. Hij had nogal een grote smoel en liet mij weten wat zijn vader mij allemaal zou aandoen. Maar na ons gesprekje koos hij toch maar eieren voor zijn geld en heeft hij mijn dochter nooit meer gepest. Zijn vader heb ik overigens ook niet aan de deur gehad, maar die had ik ook bij een kopje slappe thee verslonden als dat nodig was geweest.
Vervolgens heb ik mijn dochter laten coachen door een fijne externe coach om aan haar weerbaarheid te werken.

van Doorn

van Doorn

30-04-2019 om 19:34

is het al opgelost?

Heb je al een oplossing of zoek je nog tips?
groetjes,
Linda

Bregje

Bregje

01-05-2019 om 18:52

herkenbaar

Mijn dochter heeft ook zo'n jongen in de klas en ze hebben maar een klas van 6. 2 Jongens en 2 meiden. Een tijdje hadden de jongens ruzie is ze heel erg bevriend geraakt met jongen A. Nu is het weer goed tussen de jongens. Jongen B is heel erg gemeen, sluit mijn dochter buiten en jongen A doet heel anders als hij met Jongen B is tegen mijn dochter en als jongen B er niet is dan is hij heel erg lief. Van deze jongen zit de moeder er heel erg op en vind dat Jongen A nog gewoon wekelijks met mijn dochter moet afspreken, mijn dochter was er toen Jongen B hem liet vallen. dit gaat ook goed.

Dan die andere 3 meiden in de klas, die zijn bang om door Jongen B gepest te worden, sluiten ze bij hem aan, dan doet hij aardig tegen hun. Mijn dochter houdt niet van pestkoppen sluit dus niet bij Jongen B aan waardoor ze een buitenbeentje is. Spreekt ze met 1 van de meiden af, dan probeert jongen B de meiden over te halen om het niet te doen en dat lukt helaas geregeld, of ik moet het afspreken via de moeders doen.

De moeder van jongen B herkend zich niet in mijn verhaal, zoiets doet mijn zoon toch niet? De juf zegt dat ze maar met andere kindjes moet spelen, want ze zitten met 4 klassen samen en dan heb je keuze genoeg. Maar ze wilt er gewoon bij horen in haar klas. Ze zit nu in groep 6 en kan niet wachten totdat ze van school af is.

Ze is heel open en sociaal en als ze ergens is heeft ze meteen vriendinnetjes. Haar eerste BBF is helaas verhuisd en haar tweede BFF is op school door de jeugdzorg opgepikt en woont sindsdien al 2 jaar in een pleeggezin. En contact is niet mogelijk. Ze mist gewoon een vriend/vriendin.. en ik gun het haar zo erg.

JanetEE

JanetEE

04-06-2019 om 23:02

pestprotocol

De meeste scholen hebben een pestprotocol. Is daar al wat mee gedaan?

Tamar

Tamar

05-06-2019 om 11:33

weerbaarheid

Ik zie hier weerbaarheidscursussen voorbij komen, maar omdat de jongen al de halve klas heeft "afgewerkt" zal het probleem niet bij je dochter liggen. Praat haar geen problemen aan die er niet zijn. Ik zou eerst proberen dit op te lossen via de directeur, eventueel een klacht, of een andere school, en dan pas kijken of zij eventueel iets heeft aan een cursus. In deze situatie gaat een cursus haar geen voordeel brengen. Het bevestigt alleen dat er met haar iets mis is waardoor ze dit verdient.

Verder heb ik zelf ook eens een jongen bij zijn arm gegrepen na school met de mededeling dat hij maar beter van mijn kleine broertje af kon blijven. Was zeer effectief. Je kunt het in gedachten houden als niks werkt en een andere school kiezen niet lukt.

En als het echt slecht gaat met je dochter moet je haar thuis houden. Ze moet jou altijd kunnen vertrouwen. Elke dag dat dit doorgaat kan schade aanrichten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.