Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Zwemmoeder

Zwemmoeder

27-03-2017 om 12:05

Het leed wat zwemlessen heet

4 weken geleden is onze zoon gestart met zwemlessen, omdat we zelf best vaak met hem zijn wezen zwemmen is onze zoon al heel erg watervrij. Afgelopen week was kijkdag bij de zwemlessen en zagen we dat hij als watervrije jongen in een groepje zat met angstige kindjes. Hij was de enige na de zwemles met natte haren en hij was de enige die de drijfoefening zonder problemen doorstond.

Toen ik de coördinator van de zwemlessen erop aansprak zei hij dat hij het ook wel zag maar dat er in het volgende groepje gewoon geen plek is voor iemand die daarop dan weer iets achter loopt. Toen ik zei dat hij dan wel uitgedaagd mocht worden in het eigen badje (want nu gaat hij nadat hij 3 keer de oefening heeft gedaan zichzelf zitten vermaken met eigen bedachte spelletjes, terwijl de juf met de andere kinderen gaat oefenen) gaf de badmeester aan dat dat niet mogelijk is omdat het teveel van de juf haar tijd zou kosten. Met mijn melding dat er 10 kindjes zwemmen en ze 45 minuten in het water liggen en de juf mijn zoon de afgelopen les wel 1 keer riep dat hij het goed deed, en dat er daarom dus zeker zo'n 2 minuten aandacht naar hem mocht uitgaan voor uitleg van een eigen oefening zei hij dat het zo niet werkt. Ik snap dat maar zo werkt het ook niet, er zijn geen echte opties voor andere zwemlessen in de buurt maar dit maakt het er niet leuker op.

Ik heb het gevoel dat ik het zwembad aan het subsidiëren ben.

Half a twin

Half a twin

27-03-2017 om 12:25

Pas vier weken?

Succes en sterkte dan maar. Hier was het maar 1 keer in de 6 weken kijkles, waarbij je de badjuf kon spreken. Ze vond dat het goed ging met mijn kind, had niet door dat ze bij drijven de voeten veilig op de grond hield. Na 6 weken wat van gezegd, ze zou er op letten. Na nog 6 weken was er niets gebeurd want de andere kindjes in het groepje durfden nog niet met hun gezicht in het water. Toen ben ik zelf gaan oefenen met kind. Bij de volgende les heel brutaal meegelopen en tegen de juf gezegd dat dochter iets moest laten zien. Hup, sticker en naar het volgende badje. En zo nog een keer of vier voordat allebei mijn kinderen een diploma hadden.
Elke kijkles goed kijken wat de bedoeling is en vaak zelf die vaarsigheden oefenen, dat is het enige dat de boel wat kan bespoedigen.

Zwemmoeder

Zwemmoeder

27-03-2017 om 13:22

Ja pas 4 weken, maar er zit echt mijlen verschil in tussen de andere kindjes en hij.

Ze moesten een baantje zwemmen (trappelen) en hij deed er 7 in de tijd dat de andere kindjes 2 baantjes zwommen. De andere kindjes gingen vaak staan en hij stootte in 1 keer door. Bij het van de kant springen maakte hij een bommetje de andere kindjes hielden de hand van de juf vast. Bij het door een gat zwemmen zwom hij er zonder problemen doorheen er was nog een kindje wat met zijn hoofd onderwater er doorheen stapte, maar geen enkel kindje zwom er doorheen, voor de andere kindjes werd het gat omhoog getrokken.

Dingen van de bodem pakken meneer dook onderwater om ze te pakken de andere kindjes pakten ze op met de voeten.

Vesta

Vesta

27-03-2017 om 13:27

Herkenbaar

Ik herken het, maar had het voordeel dat dochter al bekend was in het bad en bij de juffen dus in les 1 werd ze doorgeschoven van badje 1 naar 3, en weer terug naar 2 omdat ze niet op haar rug wilde liggen. En de les erna weer naar 3 omdat ze dat prima kon, maar de eerste les gewoon niet wilde.

Ik zou blijven zeuren en mailen met de coordinator wanneer je zoon naar het volgende badje of eventueel al het badje daarna kan. Of korting op het lesgeld vragen omdat je zoon geen les krijgt.

Is er in de buurt echt geen andere mogelijkheid.
Wij zwemmen nu ook in de stad naast die van ons omdat het tijdstip van de lessen ons daar beter uit kwam.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-03-2017 om 13:31

Andere zwemschool

Mijn oudste heeft anderhalf jaar in badje 1 gezeten omdat ze niet watervrij werd geacht. Achteraf bezien hadden we natuurlijk veel eerder moeten overstappen naar een zwemschool die wel gewoon zwemles gaf. Jij ziet nu al dat het niet werkt, dan kun je beter op zoek naar een aanbieder die wel bij jullie past.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-03-2017 om 13:40

Weet je het zeker?

Weet je zeker dat er geen alternatieven zijn? Bij ons geeft de gemeente zwemles in het gemeentelijke zwembad, maar daarnaast zijn er in hetzelfde zwemba dook twee zwemverenigingen die zwemles geven. Verder wordt er in de directe omgeving zwemles gegeven bij een sportschool, in het zwembad van een hotel en bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Bij die laatste wordt het zwembad gehuurd door een zwemschool, de lessen zijn dus niet gericht op kinderen met een beperking.

Triva

Triva

27-03-2017 om 13:40

tja

Als hij toegeeft dat jouw zoon verkeerd zit dan zeg je: of hij gaat gratis tot hij naar badje 2 kan of je zet hem nu in badje 2.

Zwemmoeder

Zwemmoeder

27-03-2017 om 14:35

Nou

Punt is ik zie dus dat kindjes die 12 weken eerder zijn begonnen ondertussen al in het diepe bad zwemmen, m.a.w. mijn zoon heeft de pech om:
1. in een grotere groep terecht te zijn gekomen.
2. in een groep met veel bangige kindjes terecht te zijn gekomen,
3. geen badje ertussen te hebben.

Ik heb de neiging te vragen of hij niet gewoon een paar weken 2 keer per week les kan krijgen voor de prijs van 1 keer, zodat hij zich bij dat andere groepje kan gaan voegen.

In de buurt zit wel een andere zwemschool alleen zij hebben alleen om 18:00 les of in het weekend om 7 uur...om 18:30 ligt meneer op bed en in het weekend om 7 uur ook nog.

Limi

Limi

27-03-2017 om 14:42

tja

Zo lang zou het toch wel niet duren voor hij doorschuift? Je gaat het bij A, B of C vast ook nog wel eens hebben dat hij klaar is en er nog geen afzwemmen is.

Ik zou blij zijn dat het hem makkelijk af ging. Ik zou het belangrijker vinden dat hij het leuk vond.

Zwemmoeder

Zwemmoeder

27-03-2017 om 14:47

Limi

Ik vindt het heel belangrijk dat hij het leuk vindt, maar ik merk ook dat hij de halve les aan het hangen is en spelen, leuk hoor, maar daar betaal ik geen 40 euro in maand voor. Ik wil ook dat hij iets leert. ALs hij dan zijn diploma's heeft mag hij wat mij betreft elke week voor lekker gaan vrijzwemmen of wat dan ook maar als ik lessen duur betaal wil ik er ook profijt van hebben.

En vooralsnog lijkt het erop dat hij voorlopig niet door gaat schuiven. Ik begreep dat badje 2 in zijn geheel doorgaat naar badje 3, dan is er dus geen badje 2. m.a.w. dan is het wachten tot er meer kindjes toe zijn aan badje 2 en als ik de groep zo zie kan dat nog heel lang duren.

Tango

Tango

27-03-2017 om 16:03

Doorschuiven

Is het dan ook de bedoeling dat hij pas doorschuift als alle kinderen daar aan toe zijn? Daar zou ik inderdaad ook niet blij van worden, want dat gaat dan wel heel lang duren. Ik zou eens goed navragen hoe het in zijn werk gaat en wanneer hij mag doorschuiven. En blijkt dat het daadwerkelijk zo werkt dan zou ik toch een zwemschool zoeken met een ander systeem. Een keer om 18.00 u. zwemmen is toch niet zo erg? Dan ligt hij een uurtje later in bed. Kom je wel overheen en je kind ook.
En 4 weken is inderdaad heel kort. Mijn ervaring en die van vele andere moeders is dat je er altijd bovenop moet zitten bij zwemles. Als je kind sneller is, maar ook als het minder snel voortgang boekt. Ik heb een kind dat 3 jaar heeft gedaan over het A-diploma. In het begin kwam hij niet vooruit. Toen ik dat aankaartte adviseerden ze hem in een kleiner groepje te plaatsen. Als ik niet was gaan praten hadden ze hem weken laten aanmodderen waarschijnlijk. Later in het kleine groepje lag hij weer voor op de rest. Moest ik weer praten om hem in een reguliere groep te krijgen waar hij weer kon doorstromen. Zwemscholen doen naar mijn idee erg veel om maar geld binnen te krijgen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar die heb ik niet meegemaakt.

Triva

Triva

27-03-2017 om 16:16

dat gaat fout

Dat betekent dus wachten tot de rest over kan en vervolgens is hij dan ook weer de snelste. Er moet een andere oplossing zijn.

Zwemmoeder

Zwemmoeder

27-03-2017 om 17:38

Tja

Maar in dit geval is het een misvatting badmeester ziet echt wel dat hij mijlenver voorloopt. Het is een beetje hopen dat er in de andere groep kindjes zijn die achter blijven.

En om 19:30 naar bed is geen optie op een avond waarbij hij de volgende dag naar school gaat.

Ik overweg om korting te eisen voor een paar privé lessen om zo versneld naar een volgend groepje te kunnen.

Limi

Limi

27-03-2017 om 20:15

wat ik me afvraag

Heb je vantevoren geen info gehad of gezocht over hoe het ging bij deze zwemschool? Qua doorschuiven, qua groepsgrootte...

Afgezien van het feit dat je al je krediet verspeelt als je na 4 weken al dingen gaat eisen (en je moet nog wel minstens 2 jaar door daar, als je daar blijft leuk dat je dan meteen al als zeikerd bekend staat), is er een grote kans dat je helemaal geen privélessen kunt krijgen. En wat bedoel je met korting voor privélessen?

Vaak is er zowel geen extra instructeur als geen badwater. Als ze namelijk een heel blik instructeurs hadden die graag gratis 1 op 1 kinderen les wilden geven, dan deden ze het wel zo, want hey, al die moeders zouden dat wel willen. Zeker met 10 kinderen in een groep zijn er wel 9 moeders die vinden dat hun kind niet genoeg aandacht krijgt.

Badmeesters zijn niet gratis en water is ook niet gratis. Privéles hier in het zwembad is 40 euro per les. Het zal ergens anders ook wel zoiets zijn. Zou je kunnen doen, maar ik denk dat het dan goedkoper is om dat kind in die groep te houden. Dat mijlenver voorlopen zal ook wel meevallen, als hij nog zou achterlopen bij de volgende groep.

Lente

Lente

28-03-2017 om 00:17

Ik zou toch gaan voor het volgende groepje

Vraag wat je kind nog niet voldoende beheerst en oefen dat zelf.
En ga ervan uit dat kind vanzelf bijleert als die in een groepje komt dat iets verder is. De aanleg is er duidelijk. Bijleren zou het probleem niet moeten zijn.
Zo nodig kun je aanbieden twee privélessen te betalen, als je kind toegelaten wordt in het volgende groepje.

Alternatief is nu stoppen met de lessen en wachten tot het huidige groepje verder is. Geen aantrekkelijk alternatief maar dit kan wel een zinvol argument zijn richting zwemschool.
Dan houd je twee opties over: door naar volgende groepje inclusief twee privé lessen (of zelf oefenen) òf tijdelijk stoppen.
Als je dat serieus brengt, zou je een heel eind moeten kunnen komen.

Zwemmoeder

Zwemmoeder

28-03-2017 om 09:15

reactie

Voorafgaand aan de lessen heb ik gesproken met de coördinator, ik heb hem gevraagd wat er gebeurd als een kind sneller of minder snel is, hij zei toen dat alle kindjes gewoon doorstromen wanneer zij daaraan toe zijn. Alleen komt nu een kink in de kabel omdat mijn kind er sneller aan toe is als ingeschat en ze dus rekenden dat er een paar snellere kindjes zouden zijn die dan als apart groepje door zouden kunnen gaan.

Echter die snellere kindjes zijn er niet. Ik vraag ook niet om privélessen ik vraag wel om zwemles ook voor mijn kind, op dit moment krijgt hij geen zwemles immers bij zwemles leren ze zwemmen en mijn zoon leert op het moment alleen maar dat hij lekker aan het spelen is. Nieuwe dingen heeft hij blijkbaar nog niet geleerd, dit werd wel bevestigd.

Ik heb gisteren nog gebeld met de coördinator en hij zei ook dat mijn zoon niet in dit groepje hoort maar ook niet in het volgende groepje hij zou in een groepje moeten zitten dat een week of 10/12 bezig is en zo'n groepje is er nou net niet.

Ik heb voorgesteld dat hij een paar prive lessen krijgt waardoor hij door kan naar een volgend groepje. Daar wordt ik nog over teruggebeld. Overigens gaf de coördinator mij gelijk dat ik aan de bel trok en er was intern ook al over gesproken.

Triva

Triva

28-03-2017 om 09:38

nou

dat klinkt goed, ze kijken naar een oplossing en die is in dit geval gewoon niet makkelijk. Het is duidelijk dat hij ook niet in de groep hierboven past, jij zou het als ouder ook niet leuk vinden als er opeens een kind bij komt die alles nog moet leren terwijl jouw kind bijna over kan naar het volgende badje. Misschien via priveles even aansluiting vinden maar ik vrees dat je het probleem alleen maar opschuift als de rest va het tweede groepje klaar is voor badje 3 en jouw zoon niet.

Ava

Ava

29-03-2017 om 17:07

Of, even wachten

Je kan ook vragen of het niet beter is hem over een paar maanden weer op zwemles te doen, zodra de doorstroom weer gegarandeerd is*. Ben benieuwd of ze dan niet snel zelf wat harder zoeken naar een oplossing voor kind (ipv voor de zwemgroepjes).

Als dat er ook niet inzit, ben ik bang dat je kind op de verkeerde soort zwemles. Voordat hij zijn diploma heeft, ben je waarschijnlijk echt eindeloos ver. Het plezier ebt dan ook weg bij een kind. In dat geval zou ik naar andere zwemlessen informeren (dorp, stad in de buurt).

Je kan geen 1 op 1 maatwerk bij zwemles verwachten, en dat doe je denk ik ook niet, maar een kind moet wel gemotiveerd blijven.

*) Dit hoeft trouwens helemaal geen slecht idee te zijn, aangezien Nederlandse ouders hun kinderen doorgaans wat te vroeg op zwemles doen. Uitzonderingen daar gelaten, meestal is pas met 6 jaar, soms zelfs nog wat later, de motoriek zover om zoiets ingewikkelds als een zwemslag te leren. Dit kan tot gevolg hebben dat het behalen van een diploma veel langer duurt dan wanneer je nog even zou wachten. Met name bij jongens.

Marije

Marije

29-03-2017 om 17:43

kwaliteit?

40 euro voor 4 zwemlessen is tegenwoordig een koopje. Ken je de spreuk: you buy peanuts...? Als jij kwaliteit wilt en verwacht zou ik een betere zwemschool zoeken met kleinere groepjes (10 is veel en dus weinig aandacht!) en betere doorstroommogelijkheden.

Het vertrouwen is nu al zo laag, ik zou echt op zoek gaan naar een alternatief. Je moet nog een paar jaar. 18 uur zwemles kan toch betekenen 19 uur in bed? Bij ons kregen de late zwemmertjes in de kleedkamer gelijk een pyjama aan en thuis hup naar bed. Niet moeilijk doen, maar eieren voor je geld kiezen.

Pirata

Pirata

29-03-2017 om 20:37

gestopt

Toen mijn zoon indertijd totaal geen vorderingen maakte in groepje 0, heb ik hem na enkele keren zinloos overleg met de coordinator bij die zwemschool weggehaald.
Hij heeft het er nu (9 jaar later) nog over. "We moesten de hele tijd oortje links, oortje rechts in het water doen, en dat interesseerde mij niet dus ik ging maar wat anders doen in een hoekje." Terwijl zijn wel meewerkende vriendinnetje binnen no time doorstroomde naar het diepe.
Wij hebben hem na een tijdje op "vakantiezwemles" gedaan en daar ging hij als een speer. Na 2 weken vakantiezwemles zijn diploma!
De volgende zoon hebben we bij zwemschool "De kikkersprong" op zondagmiddag op zwemles gedaan en daar werkten ze heel kindgericht. Niet met niveaugroepjes maar een andere indeling (op aandachtsgebied). Ik vond beide zwemmethodes een verademing (en de lestijden ook). De Kikkersprong werkt op meerdere lokaties, misschien ook bij jou?

Zwemmoeder

Zwemmoeder

30-03-2017 om 08:24

Ava

Ava ik heb juist goede hoop dat mijn zoon wel snel is. Liep met krap 8 maanden, fietste met 2 jaar 2 maanden zonder zijwielen, rolschaatst al van zijn 3e en de eerste zwemlessen gaven al aan dat het een vlotte is, want naast watervrij zijn trappelt hij zonder problemen het bad door en die ene keer dat ze schoolslag beenslag gingen oefenen maakte hij gelijk al mooie slagen.

Marije die 40 euro is hier heel normaal in de regio, ik weet niet waar jij komt maar 40 euro is zelfs een duurdere variant, op een half uur van huis zitten andere opties en die zijn goedkoper.

Kleine groepjes is een optie maar dan moet hij om 18:45 gaan zwemmen veeeeeel te laat dus.

Gisteren weer bij de zwemles geweest en ze hebben meneer uitgedaagd en wat bleek hij mag toch naar dat andere groepje toe. Een deel van dat andere groepje blijft namelijk toch in het ondiepe oefenen en een deel gaat over, er wordt een extra badmeester ingezet.

Petra

Petra

31-03-2017 om 23:12

herkenbaar

Heel herkenbaar! En ook elke week een andere leraar en dat ze van elkaar niet weten wat ze hebben gedaan de vorige lessen.
Of dat je kind niet door kan naar de volgende groep omdat die vol zit.
Ik heb toen gekozen voor privéles. In een dorp een kwartiertje rijden. Net zo duur als in de groepsles bij het zwembad waar ik dus weg ben gegaan.

Zwemmoeder

Zwemmoeder

13-05-2017 om 17:17

Inmiddels

Na 2 lessen badje 2 is meneertje overgegaan naar badje 3 en volgende week mag hij starten in badje 4.

Lente

Lente

13-05-2017 om 17:57

Goed gezien en ingegrepen

Hij schiet lekker op!

Zwemmoeder

Zwemmoeder

13-05-2017 om 18:39

Jazeker

Ja hij schiet inderdaad op er zijn 5 badjes dus nog 2 te gaan.

A

A

16-06-2017 om 22:49

Fijn om dit te lezen!

Ik zat zelf vroeger op de zwemlessen van het schoolzwemmen. Die kreeg je op mijn school tot groep 5/6.
In het laatste jaar moest ik met een klasgenootje aan het eind van de les met kurkjes in het diepe zwemmen terwijl we in het ondiepe zaten. We werden nooit in het groepje van diepe geplaatst. Intussen vertelde de badmeester dat x, x en x allemaal volgend jaar hun A gaan halen. Maar dat gebeurde niet want in groep 7 was er geen schoolzwemmen want dat was voor jongere kinderen.
Ik vind het heel fijn om te lezen dat de reden hiervan is geweest dat de groepen voor het diepe in het A-traject gewoon vol zaten! Eindelijk weet ik wat de echte reden is dat ik nooit met schoolzwemmen naar het diepe mocht...

Later heb ik overigens wel zeer snel mijn A-gehaald met echte zwemles (geen badjesmethode)

Nu ik erop terug kijk vind ik het wel raar dat kinderen niet op hun eigen niveau zwemmen. Is het niet achterhaald dat een kind niet naar het volgende niveau mag omdat er geen plek is en daarom maar moet aanmodderen op een te laag niveau?

Lente

Lente

16-06-2017 om 23:29

Het lijkt wel onderwijs

Ik snap je frustratie.
Die frustratie past precies bij het onderwijs.
Ook daar modderen kinderen aan op een te laag niveau omdat school kinderen op een niveau wil houden dat bij de groep past.
Alle aanpassingen vallen binnen een beperkte ruimte waarin een kind vooral niet versnelt en al helemaal geen dingen leert die buiten het programma vallen.
Het lijkt wel zwemles

zwemmoeder

zwemmoeder

19-06-2017 om 08:31

Als je in 5 jaar je diploma niet haalt is er inderdaad ergens iets mis gegaan, of bij je eigen motoriek of bij de zwemschool.

Mijn mannetje gaat steeds beter, zwemjuf vorige week dat hij echt al heel goed zwemt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.