Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ikbenik

Ikbenik

27-08-2018 om 20:05

Hoe help ik mijn kind met de nieuwe fase in haar leven?

Hallo mede mana's en misschien ook papa's,

Mijn dochter gaat sinds dit schooljaar naar de basisschool en ik vind het maar niks allemaal.

Ze heeft het maar over 1 kindje en vertelt dat die niet met haar wilt spelen en tegen haar schreeuwt... als ik dan vraag of ze dan met andere kinderen speelt zegt ze: " nee ik loop dan maar alleen wat rondjes"

Is het normaal dat kinderen niet meteen met andere kindjes spelen of duurt dat altijd wat langer?

S ochtend krijg ik haar maar moeilijk het bed uit en s avonds heel slecht erin..... ik wil haar eigenlijk om 19 uur in bed hebben slapend..... maar soms slaapt ze om 20 uur nog niet. Ik hoor haar dan draaien en zuchten en jammeren.

Als ze thuiskomt uit school is ze vrij druk en hyper (waarschijnlijk ban alle indrukken) als ik dan vraag hoe het was op school zegt ze wel dat het leuk was.

Moet ik het gewoon loslaten en me niet druk maken? Precies zoals papa zegt?

Zoals papa zegt.

Slecht in slaap vallen en wat hyper zijn is heel normaal. Het moet allemaal wennen, ook voor jou.

Yaron

Yaron

27-08-2018 om 21:35

Halve dagen

Als het allemaal nog wat teveel voor haar is kun je haar eerst ook een poosje voor de middagpauze ophalen. En dan over een poosje af en toe een middag erbij.

Ikbenik

Ikbenik

27-08-2018 om 21:54

Gelukkig dat het toch wel normaal is.... ze gaat 3 "volle" dagen nu en 1 halve dag (woensdag). Tussen 12 en 13.15 is ze thuis om een boterhammetje te eten. Dat scheelt toch al dat ze een uurtje tussendoor kan rusten.

Afgelopen donderdag heb ik gebeld met school, omdat ik haar niet wakker kreeg 🙈. Ik heb tot 3 x toe flink gerammeld, maar haar ogen bleven dicht en ze draaide zich gewoon om en sliep verder..... hahaha.....

De vrouwelijke conciërge gaf toen direct aan dat als we de mogelijkheid hadden we haar beter de hele dag thuis konden houden om haar uit te laten rusten, zodat ze de week erna weer ertegenaan kon....

CC

CC

28-08-2018 om 22:22

I feel your pain!

Oh, Wat begrijp ik je goed. Dit zijn precies de dingen waar ik zelf ook regelmatig mee worstel.
Het hyper zijn en slecht slapen zijn nu nog 'normaal' maar ik zou er toch op letten. Het zijn geen dingen die je kind uit luxe doet, maar met een reden.

Welke reden dan CC?

Ik ben volwassen, al heel lang , maar ik kom ook vaak moeilijk in slaap, vooral na een verjaardag, een feestje, dagje uit en ook in een vreemde omgeving.
Gewoon wat teveel prikkels, druk in mijn hoofd, denk ik dan. Inderdaad beetje hyper dus.
Maar zo erg is dat toch niet?

Klara

Klara

29-08-2018 om 07:25

Herkenbaar

Mijn oudste sliep de eerste 3-4 weken pas rond 22.30 uur, zoveel indrukken gaf school.
Het hoort er gewoon bij.

Keep calm

Het hoort er allemaal bij.
Vriendinnetjes krijgt ze heus wel ook dat moet groeien.
Als je er zelf relaxer mee omgaat, zal je ukkie dat ook doen. Keep calm het komt allemaal goed.

Ademhalen en loslaten

Hoe lang is ze nu eigenlijk bezig... maximaal anderhalve week. Voor alle kinderen, ook die voor de zomervakantie al op school zaten, is het weer even wennen aan elkaar, de juf, de nieuwe samenstelling, het ritme etc. Zelfs de, wellicht voor de groep nieuwe, juf zal even moeten zoeken naar wat werkt in deze groep waar kindjes nieuw zijn, kindjes van vorig jaar weg naar een andere groep zijn gegaan etc. De dynamiek na de zomervakantie is binnen de groep anders dan voor de vakantie. Dat helpt jouw kind nu niet, maar het is wel een gegeven waar je misschien wat aan hebt. En troost je, dat is niet alleen in groep 1 maar ook in groep 5 waar mijn dochter nu in zit. Het is toch echt weer even wennen aan alles en iedereen.

Niet alle kinderen zijn praters, misschien heeft het meer gedaan dan het kan vertellen. Hier speelde ze veel met playmobil en dergelijke poppetjes en daar speelde ze hele verhalen mee na. Maar het zo vertellen kon ze nog niet. Vraag er naar maar dring niet aan. Het maakt het alleen maar spannender als jij zegt is dat alles en heb je al vriendjes. Het is in ieder geval alles wat ze er over kan zeggen. Die vriendjes komen vanzelf. School is niet raar of eng dus hoef je het ook niet bijzonder te maken door er te veel aandacht aan te schenken. Twijfel je over hoe het gaat in de klas, bespreek dat dan even met de juf.

Ik zou wel zo veel mogelijk het ritme aanhouden wat je altijd hebt. En na het avondeten de dag gaan afbouwen met rustige dingen zoals een bord/kaartspelletje, even douchen/bad, tv kijken, verhaaltje voor het slapen gaan dat soort dingen. Kijk daarbij even niet naar de klok, maar naar wat nodig is. En je maakt haar gewoon ruim op tijd wakker, zodat ze rustig kan ontbijten, aankleden en naar school kan. Ben jij gehaast omdat je haar op tijd op school, in bed etc. wil hebben dan merkt ze dat. Vind jij het spannend omdat je haar nog niet kunt loslaten op die grote enge school dan merkt ze dat. Maak je je druk omdat ze druk doet of niets zegt dan merkt ze dat. Dus haal diep adem en reageer op wat er gebeurd en niet op wat je zou willen dat er gebeurd. Komt goed!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.