Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nona

Nona

24-07-2018 om 10:45

Hoeveel doen jullie samen met je kind in de schoolvakantie

Zoon van 9 is, als er verder geen leuke dingen op het programma staan, geneigd om mij de hele dag te claimen. Snap ik op zich wel, want ik werk thuis dus ben er bijna altijd. Bij de rest van het gezin is dat wat lastiger (en bovendien doen zij er weinig aan om leuk gezelschap te zijn als ze er al zijn). Vriendjes heeft hij vrijwel niet (zeker niet in de vakantie en niet in de buurt), familie waar we hem kunnen uitbesteden ook niet.

Los van de drie weken ingeplande vakantie met de familie en kampen waar hij met andere kinderen is, is hij dus ook drie weken thuis, alleen, zonder vriendjes. Soms plan ik een activiteit buitenshuis van een paar uur, maar soms ook niet.

Als ik in de buurt ben verwacht hij dat ik met hem speel. Als hij zelf iets doet (puzzelen, op schoolbord tekenen, trampoline springen, geen activiteiten waar hij heel lang mee bezig is) dan wil hij mij als publiek of luisterend oor. Liefst van 's ochtends 7 tot 's avonds 9. En dat vind ik wat te veel... Ik trek me dus vaak terug op mijn werkplek, met de deur dicht, en dat gaat ook best lang goed. Ik kan dan werken en hij speelt. Maar toch voel ik me wat schuldig omdat hij dan zo'n tijd alleen zit.

Hoe doen jullie dat? Hoeveel tijd besteed je aan je kind op een vakantiedag thuis?

juf Ank

juf Ank

24-07-2018 om 11:26

duidelijkheid geven

Mijn zoon wilde ook graag alle aandacht en kon ook nogal eens dwars zijn vanuit zijn ontregelde structuur. Wat ik deed was aangeven welke activiteiten hij alleen moest doen tot hoe laat en wat ik dan ging doen. Daarnaast kon hij extra tijd 'verdienen' door zich aan allerlei afspraken te houden. Dat ging ehorlijk goed!
Maar zorg goed dat je de afspraken daarover strikt en helder hebt juist voor hem. Ik maakte hiervan een overzicht. (maar hij was ADHD/ NLD jongen)

Dees

Dees

24-07-2018 om 11:50

Werken en kind thuis

Als jij moet werken terwijl je kind thuis is moet je opvang voor je kind zoeken.

Op de vakantiedagen van mijn kind ben ik alleen thuis als ik niet werk. En op die dagen ben ik grotendeels van hem wat erop neer komt dat we of iets leuks gaan doen of ik speel met hem of ik lees een boek terwijl hij speelt en geef hem af en toe wat aandacht.

Vaak vermaakt hij zich een groot deel van de dag prima zelf maar tussendoor heeft hij toch aandacht nodig.

Mogelijkheden

Als het niet anders kan dan doe je het zo. Maar het is wel een lastig bestaan voor een kind. Sommigen kunnen wel langere tijd alleen zijn maar als je een kind hebt dat daar minder goed in slaagt is het niet prettig. Voor beiden.

Als je kunt kijk dan of er geen dagkampen of zo in de buurt zijn of tijdelijke BSO. Maar dat moet je ook maar net kunnen betalen.

rutiel

rutiel

24-07-2018 om 12:30

Werk is werk

Voor je zoon moet duidelijk zijn dat werktijd ook echt werktijd is. Jij bent dan wel thuis, maar niet beschikbaar. Als ik jou was, zou ik dat als uitgangspunt nemen. En er afspraken over maken, want een hele dag alleen is natuurlijk ook sneu op die leeftijd.
Kun je bijvoorbeeld de ochtend werken en dan afspreken dat je de middag leuke dingen met hem samen gaat doen? 's Avonds (als er andere 'oppas' is) maak je je werk dan af. Zo is het helder wat hij van je kan verwachten.

Maar nog handiger is natuurlijk, zoals hier ook al gesuggereerd, om gewoon opvang te zoeken, zodat jij ongestoord en zonder schuldgevoel kunt werken.

Nona

Nona

24-07-2018 om 13:13

wat is "normaal

Ja, ik begrijp dat als ik de hele dag zou werken ik bso of iets anders moet regelen. En het werkt nu ook al best goed met de duidelijke afspraken. Hij doet er niet heel moeiijk over, maar ik zie toch dat hij het anders zou willen. Het gaat meer om een paar keer een half uurtje of uurtje alleen.

Mijn vraag is ook meer hoeveel tijd jullie aan je 9-jarige (zouden) besteden, als er verder geen andere kinderen beschikbaar zijn.

Yaron

Yaron

24-07-2018 om 14:04

Niet veel denk ik

Mijn dochters van 8 en 10 hebben elkaar meestal om samen te spelen, maar als één van de twee er niet is dan speelt de jongste uren achter elkaar alleen, daarna wil ze graag een spelletje doen. Ze kan ook tijden naast me zitten te tekenen terwijl ik werk of iets anders doe. Die van 10 komt om het kwartier vragen of ik iets weet te doen en dat het thuis saai is, maar ook daar doe ik af en toe een spelletje mee en de rest van de tijd moet ze zichzelf vermaken. Soms met de iPad of laptop, maar ook vaak zonder schermpje. Uitstapjes maken we niet vaak, alleen af en toe een boodschapje of een ijsje halen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-07-2018 om 14:21

Vakantie

Ik heb mijn kinderen al jong duidelijk gemaakt dat ik geen animatieteam ben. We gingen elke dag wel iets doen, maar een groot deel van de dag moesten ze toch echt zichzelf vermaken. In vakantieweken die we thuis waren gingen ze ook wel naar de opvang. Anders was ik na zo’n vakantie zelf rijp voor de opvang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.