Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ik denk dat de school te hoog inzet voor 1 van mijn tweeling

Hallo ik heb een tweeling van 11 jaar, harstikke leuke jongens die naar de zomervakantie naar de brugklas gaan.
Maar nu komt het 1 van de twee is harstikke leergierig allemaal A scores en gaat naar het vwo. Natuurlijk ben ik blij als moeder maar zoon nummer 2 is een kind van komt wel, komt morgen wel, laatste moment dus. Is slordig, ik kan alles 10 keer zeggen en dan nog doet hij het niet of fout. Zoals even de dekens netjes neer leggen van je bed, schoenen in het rek, schooltas klaarmaken, ophangen, fiets sleutels netjes in het bakje doen. Alles moet ik voor kauwen. Huiswerk heeft meneer nog nooit van gehoord, toetsen leren doet hij nooit even door lezen dat is het. Nu heeft hij havo,vwo gekregen en gaat naar een vwo kansklas. Ik vind dit dus veel te hoog voor hem hij heeft enkel op rekenen een A begrijpend lezen een B en c de rest is lager zelfs een D op spelling. (al jaren een D). Ik wil het beste voor mijn kinderen maar ik zou het zo sneu vinden dat hij het niet aankan. En uiteindelijk veel lager terecht komt. Hebben jullie kinderen op het vo gehad met hoog advies maar het toch niet aankonden? Of met slechte scores toch op hoger niveau mochten proberen? Hoe liep dat dan uiteindelijk?

ps sorry voor de taalfouten.

Ally

Ally

07-03-2018 om 11:26

ja, hier

Mijn oudste lijkt op jouw chaotische zoon. Cito´s hoog, werkhouding echt niet goed volgens de leerkracht. Hij droomde, lette niet op, was (is) chaotisch, warrig, kortom de executieve vaardigheden waren en zijn nog niet optimaal ontwikkeld. Dat duurt ook nog even. Spelling was een drama. Dat is nog steeds niet best (ook een IV geloof ik, hier werken ze niet meer met letters, maar het komt ongeveer overeen), maar hij hecht er ook geen waarde aan.

Ik schatte in dat hij cognitief het vwo makkelijk aankon. Met de rest heb ik me voorgenomen hem te helpen tot het niet meer nodig is (dat ging dan in de brugklas om tas goed inpakken, agenda bijhouden, dat soort dingen). Nu gaat het nog om verslagen nakijken of meedenken en nog steeds om helpen zijn sleutels niet te vergeten

Hij kreeg havo-advies. Ik was het er niet mee eens en ben bij de school van onze keuze gaan praten (mét zoon). Daar was hij welkom in de vwo+-klas, en daar zit hij nu nog steeds (nu 3e). Gaat prima. Ik ben ervan overtuigd dat als een kind de cognitieve mogelijkheden + motivatie heeft (wil je zoon graag naar die kansklas?), dat je dan zo hoog mogelijk "moet" inzetten. Afstromen is niet leuk, maar makkelijker dan opstromen uit een klas waar niet van je gevraagd wordt eruit te halen wat erin zit.

Google eens op executieve functies. Je zult zien dat die heel vaak (vooral bij jongens) nog lang niet ontwikkeld zijn op deze leeftijd (en jouw zoon is ook nog erg jong, 11). Ook die ergerlijke dromerigheid of nonchalance is vaak een kwestie van (nog) niet kunnen, in plaats van niet willen.

marie

marie

07-03-2018 om 13:02

Natuurlijk

Rekenen a en begrijpend lezen b.
Dat is gewoon minimaal havo en een vwo kansklas is dan een prima start.
Wat je kind nodig heeft is ouders die vooral vertrouwen in hem hebben en het niet sneu vinden als straks blijkt dan havo beter past.
En die hem hier en daar praktisch/ organisatorisch wat ondersteunen zo nodig.

berifan

berifan

07-03-2018 om 14:10 Topicstarter

Marie

Ik bedoel niet dat ik op hem afhaak maar zou ook niet willen dat hij onder gesneeuwd word omdat hij het niet aankan en op zijn tenen moet lopen. Ik wil alleen zeggen dat hij nog nooit een boek uit zich zelf heeft gepakt om te lezen. Hij niet leergierig is en op het vwo moet je dat volgens mij wel zijn. Maar goed het was maar een vraag. In groep 7 had hij nog vmbo havo en nu start hij op het vwo. dat is een groot verschil. Mede omdat zijn oude juf aangaf dat hij geen hoogvlieger was en liever lui is dan moe. Sinds 3 maanden een nieuwe juf en heeft hij nu vwo. Ik wil hem met alle liefde helpen om mogelijk te maken wat hij zou willen. Maar niet ten koste van mijn zoon, dat hij dood ongelukkig word op een school omdat het te moeilijk is. Daarom mijn vraag. Niet omdat ik niet trots ben op hem, ik bescherm juist mijn kind.

Liever lui dan moe

Ik hoorde een hoogopgeleidde collega beweren: liever lui dan moe is een hele goede eigenschap. Met jou hersenen zoek je de snelste kortste effectiefste weg en dat leid tot innovatie.

Ally

Ally

07-03-2018 om 14:26

leergierig

`Hij niet leergierig is en op het vwo moet je dat volgens mij wel zijn. `

Nee joh. Je moet je de stof eigen kúnnen maken wanneer daar om gevraagd wordt. Daar hoef je geen zin in te hebben om het (aan) te kunnen.
Mijn oudste is precies zo: liever lui dan moe. Dat was niet beter geworden als hij ook nog op een niveau was geplaatst waar hij zich had zitten vervelen. Nu is hij, omdat hij in een fijne klas zit en leuke vrienden heeft, in elk geval gemotiveerd om steeds over te gaan. Kan mij het schelen waaróm hij overgaat

Liever lui dan moe

Dat zie ik eerder als regel dan als uitzondering op het vwo (vooral bij de jongens!) Ik denk dat je andere zoon eerder de uitzondering is. Ik heb twee zoons en zie in de praktijk dat de luiste het vwo het makkelijkst kan.

Tango

Tango

07-03-2018 om 15:38

Ik denk

Dat als je zoon zo weinig leert en dan toch zulke scores haalt op de cito's VWO inderdaad makkelijk aan moet kunnen. Als hij zelf ook wil natuurlijk. Want wil hij er niet voor gaan, dan lukt het niet.
Chaotisch en slordig zijn heeft niets te maken met intelligentie dus dat zou ik absoluut niet meewegen.
Wat is de oorzaak van de lage score op spelling? Je zou aan dyslexie kunnen denken. Is hij daar al eens op onderzocht?

marie

marie

07-03-2018 om 17:48

Pas op

dat je niet teveel vergelijkt met je andere kind.

Mijn kind doet het super in gym 3, een luiere puber bestaat er niet.
(En dat terwijl het een meisje is)
Het woord leergierig kan ze vast niet eens spellen.

En oh ja, zij scoorde ook niet alleen maar l (a) op bs.

leergierig

"Ik wil alleen zeggen dat hij nog nooit een boek uit zich zelf heeft gepakt om te lezen."
Dat is hier voor mij persoonlijk een bron van ergernis, maar mijn kind heeft er tot nu toe moeiteloos 6v meegehaald.

Triva

Triva

08-03-2018 om 10:48

"Ik wil alleen zeggen dat hij nog nooit een boek uit zich zelf heeft gepakt om te lezen."

Heb je wel eens een stapel informatieve boeken uit de bieb gehaald en neergelegd? Leest hij ook de DonaldDuck niet?

Wat hebben mensen soms toch rare ideeën over Havo/VWOkinderen?

Anoniem

Anoniem

08-03-2018 om 20:54

Oudste hier

Oudste hier (4 vwo) is ook zo'n exemplaar en verbaasde zich er toevallig deze week over dat docenten haar een typische vwo-leerling vonden, terwijl ze helemaal niets deed.

Lieverdje

Lieverdje

09-03-2018 om 12:40

Triva

""Ik wil alleen zeggen dat hij nog nooit een boek uit zich zelf heeft gepakt om te lezen."

Heb je wel eens een stapel informatieve boeken uit de bieb gehaald en neergelegd? Leest hij ook de DonaldDuck niet?

Wat hebben mensen soms toch rare ideeën over Havo/VWOkinderen?"

Zo raar is dat toch niet? Ik snap wel dat het geen voorwaarde is om nieuwsgierig te zijn, maar het helpt wel denk ik. Ik heb zelf ook een 'typisch vwo-kind' dat geen flikker uitvoert en inderdaad nooit een informatief boek uit zichzelf leest, ook niet als we die uit de bieb hadden gehaald. (De Donald Duck leest hij dan weer wel.) Een vriendje van hem op het gymnasium is veel meer actief geïnteresseerd in dingen, nieuwsgierig, zoekt wel dingen uit enzo. En die haalt dus ook veel betere cijfers dan mijn zoon, terwijl ik zo inschat dat ze ongeveer even slim zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.