Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Theo

Theo

12-05-2019 om 02:10

In eigen bed!!

Hoi allemaal, ben een alleenstaande vader. En mijn meisje en ik zijn echt 2 handen op een buik maar ze is nu 5 en ja daar heb ik natuurlijk zelf een aandeel in gehad, maar ze wilt niet meer in haar eigen bed. Ik maak lange dagen sommige dagen moet ik haar al rond Half6/6u naar me broer brengen en dan ga ik door naar het werk. Een tijdje heeft ze wel in haar eigen bed geslapen maar vaak kwam ze wel snachts bij mij liggen. Maar de laatste tijd begint het een strijd te worden en eindigen alle eerst zo rustige avonden in een gilpartij en uiteindelijk dus in mijn bed. Vraag me soms af of ze echt overstuur is omdat ze haar zin niet krijgt of omdat ze bang is in haar eigen bed?(krijg ik vaak te horen papa ik ben bang) Tips/advies alles is zeer welkom!!!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2019 om 02:24

Haar kamer aantrekkelijk maken

Ik kan me voorstellen dat deze gewoonte ontstaan is, maar je bent vergeten om dat ook weer af te bouwen en dat zal nu toch moeten gebeuren. Je zou kunnen beginnen met haar kamer samen met haar aangenaam te maken. Vraag haar maar of ze alles nog leuk vindt, of dat er dingen eng zijn als het donker wordt en werk dan toe naar dat het de bedoeling is dat ze in haar eigen bed moet slapen voortaan. Misschien vindt ze het fijn om een knuffel mee te nemen, een lampje op de gang aan... kijk maar wat ze wil, maar daarna wel consequent blijven. Niet meer toestaan dat ze bij jou kruipt en naar haar bed terugbrengen als ze toch weer komt. Het zou best kunnen dat je hierdoor een week, of misschien zelfs meer, strijd krijgt, maar op een gegeven moment zal ze het moeten accepteren.

Barbara

Barbara

12-05-2019 om 16:05

groot bed en zo

Bij mijn zoon van 3 bleek de oplossing een "groot bed" op de eigen kamer, d.w.z. een volwassen maat matras die we op de grond hadden gelegd, later vervangen door een volwassen maat bed.
Zoon is nu 11 en ligt trouwens nog steeds graag "in het grote bed" (bij de ouders), maar dat mag alleen bij uitzondering en is verder geen probleem. Het liefst zou hij een nog groter bed hebben zelf, maar dat past niet op zijn kamer haha. Hij heeft laatst trouwens stiekem mijn kussen ingepikt....
Ik ga trouwens nog vaak 's avonds voor het inslapen even bij hem liggen in zijn eigen bed. Maar naarmate hij ouder wordt, wil hij dat lang niet meer altijd.

Al dat "consequent afbouwen" van 's nachts drinken of samen slapen is hier trouwens nooit gelukt, zonde van al het drama. De oplossing kwam altijd vanzelf of uit onverwachte hoek....

Misschien kun je jouw dochter een groot matras en jouw deken o.i.d. geven?
En even bij haar gaan liggen als ze inslaapt (wel van te voren zeggen dat je niet de hele nacht blijft liggen).

Zo dus

De meeste kinderen vinden vanzelf een moment om op hun eigen kamer te gaan slapen. Je kunt er ook voor kiezen om het gewoon toe te laten zolang ze zich veilig bij jou wil voelen.

Veer

Veer

12-05-2019 om 19:16

Ook zo

Eens met AnneJ: de eerste vraag is: vind jij het eigenlijk ook wel gezellig om samen te slapen? Dan zou ik het zo laten. Als ze 18 is slaapt ze echt wel in haar eigen bed.

Als je graag alleen slaapt, of het bed met een partner wilt gaan delen, tja dan moet je dochter naar haar eigen bed.

Je kunt nog met haar bespreken hoe zij denkt dat ze goed kan wennen aan het slapen in haar eigen kamer. Als je zegt dat ze niet meer jou mag, zou ik voet bij stuk houden. Als ze weet dat zeuren of huilen oplevert dat ze toch bij jou mag, dan is het eind zoek lijkt me.

Wel kun je idd voor het slapen gezellig bij haar gaan liggen. Mogelijk tot ze in slaap valt. Maar wel vantevoren zeggen dat jij uiteindelijk in je eigen bed gaat slapen.

Succes, het valt niet altijd mee😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.