Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Serve

Serve

08-05-2019 om 12:46

Jonge leerling naar groepje 2 of toch nog een jaartje groep 1?

Hallo,

onze jongste dochter is van december 2014 en is dit schooljaar (september 2018) van start gegaan in groep 1. Ze is dus een van de jongsten van de klas.
Nu staan we op het punt om te beslissen of we haar door laten gaan naar groep 2 of nog een jaar op groep 1 laten zitten.

Volgens de juf en ook volgens ons kan ze qua leerniveau groep 2 zonder veel moeite aan (ze heeft twee oudere zussen ). Mijn vrouw twijfelt erg omdat ze bang is dat het kind het op latere leeftijd misschien cognitief en sociaal moeilijk krijgt.

Persoonlijk vind ik het heel moeilijk in te schatten; nog een jaartje groep 1 is denk ik niet uitdagend genoeg. Aan de andere kant vind ik dat kinderen zolang mogelijk kind mogen zijn, er wordt al zoveel van ze gevraagd.

Er is weinig op internet te vinden hieromtrent: wat zijn de ervaringen? Als ze met 11,5 jaar in de brugklas komen, zitten ze misschien samen met kinderen van 13. Levert dat problemen op?

Dank voor jullie feedback!


Pirata

Pirata

08-05-2019 om 12:49

Hup, door

In groep 2 wordt ook gespeeld hoor... bij mijn zoon staat de lego nog tot en met groep 5 in de klas.
En het barst van de kinderen die jong naar de brugklas gaan. Overigens is ze er dan al lang aan gewend om met iets oudere kinderen in een klas te zitten.

leerlingen worden steeds jonger op t VO dus dat maakt niet uit

Ze is dus 3 maanden voor haar 4e verjaardag al begonnen? Dan heeft ze al een compleet schooljaar dr op zitten. Ik zou zeggen door. Hier gaat alles door tot en met december.

Watervrouw

Watervrouw

08-05-2019 om 12:58

Groep 2

Ik ken veel kinderen die zo jong in de klas zijn en het is geen probleem. Mocht het een probleem worden dan kan je altijd nog kijken. Hier op de basisschool is een juf die de neiging heeft om kinderen "langer te laten kleuteren" en dat pakt niet altijd positief uit. Er worden zelfs dan na de kerstvakantie kinderen alsnog in een volgende groep gezet. Zeker als de leerkracht aangeeft dat het kan gewoon doen.

"Aan de andere kant vind ik dat kinderen zolang mogelijk kind mogen zijn, er wordt al zoveel van ze gevraagd." Dat vind ik op de basisschool wel meevallen en naar school moeten ze toch, ligt ook aan de ouders zelfs met wat er alllemaal is en moet na schooltijd.

Hanne.

Hanne.

08-05-2019 om 13:05

waarom verwacht je problemen

Waarom verwacht je problemen op sociaal of cognitief vlak? En waarom zou je nu iets doen om problemen (waarvan je nieteens weet of ze ooit op gaan treden) tegen te gaan. Wie zegt dat nog een keer groep 1 doen niet juist zorg voor problemen op cognitief gebied. Te weinig uitdaging kan ook een probleem zijn.

Mijn ervaring is bovendien dat verschillen tussen kinderen groot zijn en dat overlap tussen leeftijden groot kan zijn. Mijn 12 jarige is op sommige vlakken zelfs een stuk 'volwassener' dan mijn 14 jarige.

Ik zou zeggen bied het kind nu waar het nu behoefte aan heeft en los problemen op op het moment dat ze er zijn. Niet nu anticiperen op problemen die misschien (of misschien niet) kunnen gaan ontstaan.

Stickertje

Stickertje

08-05-2019 om 13:05

Hup door!

Mijn kind was na 1 jaar kleuteren helemaal klaar voor groep 3. Hij kon al rekenen en "lezen", meegedaan met zijn zus die in groep 3 zat.
Toch vonden de juffen (die het zelf aangaven) het beter om hem 2 jaar te laten kleuteren, waar hij na 3 weken al helemaal geen zin meer in had, hij wilde echt leren lezen en niet meer spelen en af en toe een werkje maken.
Na heel lang zeuren is er een "passend" programma gemaakt met moeilijkere werkjes maar het is een heel moeilijk jaar geworden waarin hij thuis kennis opslorpte.

Echt laat haar doorgaan naar groep 2 en als dat nog niet (volledig) lukt kan ze altijd nog met groep 1 mee gaan doen. Ook in groep 2 is er nog voldoende tijd om te spelen.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-05-2019 om 13:46

Door!

Mijn dochter is van eind september en zou zich dood verveeld hebben als ze langer bij de kleuters had moeten blijven. Ze gaat na de zomer naar de middelbare school, dan inderdaad nog 11, en heeft er heel veel zin in.
Ze heeft een aantal jaar in een combi-klas gezeten. Zij was de jongste, de oudsten (zittenblijvers) waren ruim 2,5 jaar ouder. Daar had ze weinig aansluiting mee, maar er waren genoeg kinderen in haar klas die meer van haar leeftijd en waar ze prima mee overweg kon.
Als je dochter 2 oudere zussen heeft zal ze ook niet zo onder de indruk zijn van wat oudere kinderen in de klas. Bovendien zullen er altijd kinderen de jongste zijn, en andere kinderen de oudste. Dat betekent niet dat ze meteen in de problemen komen.

En een jaar overdoen kan altijd nog. Een jaar overslaan is veel lastiger.

mirreke

mirreke

08-05-2019 om 13:55

Ik sluit me aan!

Door naar groep 2 natuurlijk. Ze heeft al een heel jaar groep 1 gedaan, waarom zou ze dat dan nog eens moeten doen?

mirreke

mirreke

08-05-2019 om 13:56

Oh, en hier

vier kinderen... waarvan twee jonge doorstromers. Geen enkel probleem, studeren nu allebei.

natuurlijk

gewoon door. Je kunt altijd eind groep 2 nog eens kijken hoe het dan is en beslissen of door naar groep 3 wel of niet wenselijk is. Zeer hoogstwaarschijnlijk is het dat.

Mijn oudste ging met 11 naar het VO, de andere 2 met 10 jaar en de jongste na de zomer ook met 10 jaar. Het heeft tot op heden bij geen van alleen problemen opgeleverd. Ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken en zeker niet nu al.

Mijn motto is dat je altijd moet doen wat op dit moment goed is. En dan zie je later wel waar je tegenaan loopt (als je al ergens tegenaan loopt!) en hoe je dat dan oplost. Komt tijd, komt raad.

Door

Hier gaat in principe ieder kind dat tot de kerst instroomt door naar groep 2. Al worden de herfstkinderen wel besproken in die zin of ze er aan toe zijn, sociaal en cognitief, gezien. Maar het zijn er niet veel die anderhalf jaar in groep 1 blijven. Ze is zelfs al in september begonnen, terwijl het dus nog 4 moest worden. Dit zal niet voor niets zijn geweest dus waarom zou je haar nu dan laten zitten als het cognitief goed gaat en ze al het hele jaar met deze groep meedraait. Er zullen er meer naar groep 2 gaan vanuit haar groep en t.z.t naar de middelbare. Dus ik zie je probleem niet zo. In de toekomst kijken kan niemand. Je kan haar altijd dan nog laten zitten als het sociaal of cognitief niet gaat. Je moet doen wat ze nu nodig heeft.

Milcham

Milcham

08-05-2019 om 16:32

Lastig

Ik was en ben van het kamp ‘hup door’, maar denk sinds mijn kinderen iets ouder zijn hier genuanceerder over . Ik heb kinderen die gunstig jarig waren en in minimale tijd de basisschool hebben doorlopen. Op het VO was het grootste probleem dat er een 12-plus film vertoond ging worden en mijn kind zei dat hij nog láng geen 12 was en het niet mocht zien. So far, so good.
Tot ze klaar waren op het VO. Nooit blijven zitten.
Oudste kon niet wat zijn grote wens was het leger in, want nog geen 18. Dan val je onder kindsoldaat. Oudste kon ook niet bij de politie. Want geen 18. Oudste kon niet als au-pair. Want geen 18. Gaan studeren en bij een studentenvereniging is als 18-minner echt minder leuk. Er zijn veel activiteiten bij zo'n vereniging waarvoor je meerderjarig moet zijn.
Middelste is 16 als hij slaagt op de Havo. Bedoeling was een tussenjaar met reizen en eventueel au pair. Dat gaat niet lukken op die leeftijd, dan wordt het bijna het verhaal van het zeilmeisje.
Het VO is er misschien wel aan gewend maar het hangt heel erg van de vervolgopleiding af of het daarna nog steeds zo'n feest is. Je kind is nog jong dus ik kan me voorstellen dat je hier nog helemaal niet over nadenkt. Maar ergens vind ik het bijna jammer dat we altijd zo gehamerd hebben op huiswerk maken, er zijn en steeds maar door en door. Mijn kinderen konden het, maar als ik wat minder streng was geweest en ze een keer waren blijven zitten was het misschien wel iets makkelijker geweest. Misschien, want zittenblijven doet ook iets met een kind.

milcham

mijn oudste is toch echt op 17 jarige leeftijd begonnen aan zijn opleiding bij de marine. Dat was geen enkel probleem.

Lente

Lente

08-05-2019 om 17:18

Milcham

Het is fijn als je weet dat het geen probleem is als een kind op het VO een jaar overdoet of daarna een tussenjaar neemt. Een tussenjaar lost alle problemen die jij noemt toch ook op?
Het is niet fijn om een kleuter tegen te houden in de ontwikkeling die nu bij deze kleuter past. Alleen zodat er later geen tussenjaar nodig is omdat er een voorkeur is voor een bepaalde vervolgopleiding?
Op de meeste vervolgopleidingen is een (half) jaar jonger geen probleem.

Triva

Triva

08-05-2019 om 17:34

Simpel,

nu door en volgend jaar kijken of ze klaar is voor groep 3. Groep 2 is ook gewoon kleuteren en spelen hoor en nu al kijken naar over 6 jaar? Niet doen. Er kan nog van alles gebeuren en blijven zitten is veel makkelijker dan een jaar overslaan.

Hanne.

Hanne.

08-05-2019 om 17:36

Precies

En tussenjaar lost het probleem van een jaar te jong zijn op. .

Om dat tussenjaar preventief op kleuterleeftijd te nemen waar je het verplicht invult met (zwart-wit geformuleerd) knippen en plakken en in de bouwhoek spelen lijkt me niet direct een betere oplossing.

Na je examem kan je het tussenjaar invullen zoals je zelf wilt.

Milcham

Milcham

08-05-2019 om 17:45

Lente

Het is wel fijn als een tussenjaar zinvol is. Een tussenjaar enkel omdat je te jong bent voor wat je wil is best jammer. En niet alle tussenjaren kunnen op die leeftijd. Je kan echt niet als 16-jarige als au pair naar de VS. Mijn jongste is 15 als hij over een paar weken hopelijk slaagt. Dat is jong hoor. Die laat ik niet de wereld over reizen. Je kan het niet allemaal oplossen.
Ik zeg niet dat je een kind dus maar extra moet laten kleuteren, als een kind door kan, kan het door. Maar ik vraag me dus oprecht af of ik niet wat minder streng had moeten zijn qua leren. En ik wil dit ook als overweging meegeven voor ouders die hun kind laten versnellen. Soms is er geen houden aan en is het kind het beste af om door te gaan. Maar niet iedere 10-jarige is klaar voor het VO.

Dees

Dees

08-05-2019 om 19:18

Tja

Die beslissing moet je in groep 2 pas maken. Is ze dan toe aan het langer stilzitten in de klas en het leren lezen. Nu lekker doorgaan zoals het hoort en volgend jaar bij twijfel een keuze maken.

Fransien

Fransien

08-05-2019 om 19:42

combiklas

Hier hebben we combiklassen 1/2 en dan kun je de beslissing wel of niet langer kleuteren uitstellen. In groep 2 worden er niet veel hogere eisen gesteld dan in groep 1. Gewoon met groep 2 mee laten doen en tegen mei kijken of je kind wel of niet klaar is voor groep 3.

Triva

Triva

08-05-2019 om 23:21

Fransien

”In groep 2 worden er niet veel hogere eisen gesteld dan in groep 1"

Serieus? Omdat het allemaal maar knippen en plakken is? Zo haal je echt de basisschoolopzet omlaag. Jammer. Het is een doorgaande leerlijn en er is echt wel een flink verschil tussen de eisen eind groep 1 en eind 2. Dat de helft vd kinderen op dit forum 1 kleuterklas heeft overgeslagen betekent niet dat er 'niet veel hogere eisen gesteld worden'.

Caesar

Caesar

08-05-2019 om 23:32

Triva

Misschien kan jij ons vertellen wat er precies in groep 1 en groep 2 gedaan wordt. Want ik zie inderdaad weinig verschil, maar dat zie ik waarschijnlijk niet goed.

Enna M.

Enna M.

08-05-2019 om 23:57

tegengeluid

Iedereen hier zegt door naar groep 2, maar ik heb andere ervaringen. Hier een zoon van november die kort heeft gekleuterd en nu in 2 vwo zit. Hij is slim genoeg en zou het niveau makkelijk moeten kunnen, maar staat nu toch op zitten blijven. Hij is emotioneel heel jong, fysiek ook nog klein. Hij speelt nog steeds graag en pubert nog niet; vorig jaar (in de 1e) hadden we het echt met hem te doen want hij was totaal niet toe aan de middelbare school.

Maar goed, dat hadden we in de kleuterklas nog niet voorzien. Met terugwerkende kracht zouden we kunnen zeggen dat hij vanaf groep 3 (toen was hij dus 5) te speels was en het fijner voor hem zou zijn geweest om langer te spelen bij de kleuters. De pest is dat ze daar al heel veel bezig zijn (op die school wel) met voorbereidend taal en rekenen, dat dat van voor de slimme kleuter niks aan is. Op de andere basisschool waar onze kinderen ook op gezeten hebben laten ze kinderen standaard langer kleuteren, ook kinderen die cognitief voor zijn.

Ik zou dus denken dat het moeilijk te zeggen is wat verstandig is. Wat voor kind is je dochter? Maakt ze graag schoolwerkjes, of speelt ze bij wijze van spreken liever in de bouwhoek?

Enna M.

Enna M.

09-05-2019 om 00:04

het gaat niet om het cognitieve

want heel veel kleuters zijn in groep 1 al in staat om de werkjes van groep 2 te doen. Erg moeilijk zijn ze vaak niet inderdaad, alhoewel je versteld zult staan hoeveel kinderen er stiekem nog niet tot 10 kunnen tellen als ze op school komen.

In groep 2 moet volgens mij vooral blijken of een kind al een goede werkhouding heeft, zelf het initiatief neemt om de taakjes van het planbord af te werken, doorzettingsvermogen heeft, op een stoel kan blijven zitten etc. Het verschil tussen groep 1 en groep 2 is dat kinderen in groep 2 al veel meer verplichtingen hebben en er in groep 1 meer gespeeld wordt. De oefeningen worden in groep 2 ook wel spelenderwijs gedaan, maar er wordt echt wel meer verwacht van een kind.

Paperclip

Paperclip

09-05-2019 om 10:18

Voorspellen is lastig

vooral omdat het om de toekomst gaat. Maar over het algemeen heeft een kind langer laten kleuteren puur en alleen vanwege de mogelijkheid dat er misschien ooit problemen door kunnen ontstaan (let op alle slagen om de arm) niet zo heel veel zin. Zoals het in het algemeen geen zin heeft om misschien eventueel toekomstige problemen alvast op te lossen door een ander potentieel misschien eventueel toekomstig probleem geen zin heeft. Lijkt mij.

Hier een kind van eind oktober. Uitermate speels, nog steeds, met 16 jaar. Is toch prima meegekomen al die jaren. Ja, misschien was de havo wel in 1 keer gelukt als er een jaar langer was gekleuterd. Nu wordt er gestapeld. Kom je netto toch op hetzelfde resultaat van havo in hetzelfde aantal leerjaren. Nu heeft kind wel de mazzel gehad in een jaar te zitten waar een combigroep 2/3 was gevormd, met een hele goede juf ervoor. Dat was voor mijn kind ideaal. In groep 2 alvast wennen aan lezen, schrijven, rekenen en in groep 3 was er toch nog een speelhoek en extra speeltijd.

En je weet toch niet hoe het anders was gelopen. Nu heeft kind de hele schoolcarrière erg leuke klassen gehad. Op de basisschool was de klas waar kind anders in terecht was gekomen een hele nare geweest. Al die jaren veel problemen met pesten en ander leed. Maar ja, dat weet je niet van tevoren, hoe die groepsdynamiek zal zijn.
Dus inderdaad, hup, door! En als zich een probleem aandient ga je dat op dat moment te lijf.

Fransien

Fransien

09-05-2019 om 11:51

verschil tussen groep 1 en 2

Ja, in groep 2 waren er meer verplichte werkjes, maar dat was het ook wel. Van een groep 2 kind werd verwacht dat het in ieder geval tot 10 kon tellen en weer terug, zijn/haar eigen naam kon schrijven op een werkje (spelfouten nog prima, hanepoten ook) en wat letters herkende.
In de organisatie en in hoeveel je kon spelen verschilde op onze school groep 2 nauwelijks van groep 1 en bij twijfel werd een kind altijd in groep 2 gezet met de mogelijkheid om groep 2 te verlengen.
Bij onze school was het niet echt zo verschillend.

Floria

Floria

09-05-2019 om 12:29

Enna M

Dat zou mijn eind-van-het-jaar-zoon geweest kunnen zijn als ze op zijn basisschool iedereen van t/m december maar kort in groep 1 hadden gelaten! In plaats daarvan lieten ze iedereen er standaard lang in.

Niet dat je het weet van tevoren, maar veel kwaad kan kleuteren ook niet als je slimme kind ook erg van spelen houdt. En zoveel langer dan een januari-februari-maart-kind is het ook niet. Hij gaat nu gewoon naar een gymnasiumbrugklas na de zomer en begint nu pas een beetje te groeien (fysiek, emotioneel en in serieus zijn).

Er is sowieso weinig cognitieve uitdaging in groep 1 en 2, vind ik. Verwacht niet teveel van groep 2. Mijn andere kind, dat minder van spelen hield, kwam er niet zo aan zijn trekken, maar als ze die een jaar eerder naar groep 3 hadden gehad zou hij bijna 5 geweest zijn en toen kon hij nog niet eens een pen fatsoenlijk vasthouden (hoewel hij wel al kon lezen en heel goed rekenen).

Anoniem

Anoniem

09-05-2019 om 20:21

Kijk naar het nu!

Ik zou vooral willen adviseren om naar het nu te kijken. Kijk waar het kind nu het best op zijn of haar plek is en probeer geen problemen voor de toekomst op te willen lossen of voorkomen.

Hier 3 kinderen, allemaal verschillende ervaringen.

Kind is is een voorjaarskind, maar was er eigenlijk meteen na die eerste paar maanden groep 1 aan toe om verder te gaan. Niet om gevraagd en is ook niet gebeurd. Rest van de kleuterperiode was verre van probleemloos. Volledige jaar groep 1 werd al minder, maar kind kon nog optrekken met de groep 2 kinderen (1/2 combi). Groep 2 groot probleem. Kind verveelde zich, kwam onder de uitslag en zat sociaal totaal niet meer op haar plek. In voorjaar versneld naar een 3/4 combi en zelfs de uitslag was spontaan verdwenen. Nog een keer versneld van in groep 6/7 met de afspraak dat we in groep 8 wel zouden kijken of kind aan vo toe was. Geen enkel probleem en naar vo gegaan met net 10. In de tweede als een echte puber niets meer gedaan en blijven zitten. Nu in de 5e met kinderen die gemiddeld een jaar ouder zijn en geen enkel probleem. Alleen vindt ze het soms jammer dat haar verjaardagen minder voorstellen. Zo keek iedereen uit naar de 16e verjaardag, maar toen zij in die fase kwam, keek de rest uit naar de 18e verjaardag. Verder geen enkel probleem met het jong zijn.

Wil nog wel opmerken dat ze het in de brugklas niet trof. Ze kwam in een klas waar zelf geen enkele najaarsleerling zat die kort gekleuterd had en juist wel veel najaarsleerlingen die langer gekleuterd hadden. Dat jaar was sociaal minder. Tweede jaar andere school en dus andere klas met juist meerdere versnelde kinderen en najaarsleerlingen die korter gekleuterd hadden. Dat verschil merkte je meteen.

Kind 2 ook een voorjaarskind. Groep 2 overgeslagen. We vonden haar wel erg jong in groep 7 en hebben er daarom voor gekozen om groep 7 over te laten doen. Bleek een foute keuze. Kind had in die klas nog veel minder aansluiting en twee keer groep 7 was teveel van het goede. Achteraf was ze wel toe geweest aan het vo. Op dat moment gekeken wat mogelijk was en school van kind 1 was zelfs bereid om kind 2 als hybride leerling (leerling basisschool die enkele vakken volgt op vo) aan te nemen. Is niet gebeurt. Kind heeft groep 8 uitgezeten en zit nu op het vo met leeftijdsgenoten prima op haar plek.

Kind 3 is een zomerkind. Niet versneld, niets bijzonders. Ik vond kind eigenlijk toch te jong. Had het idee dat het kind sociaal op de tenen liep en ook cognitief liep niet alles even soepel. Gevraagd of kind groep 7 over mocht doen. Hier stond school niet achter en dus mocht het niet. Brugklas was nog steeds op alle fronten op de tenen lopen, cijfers op het randje. Nogmaals gevraagd of het jaar over mocht, omdat het niet ging. Mocht weer niet en uiteindelijk is kind in de tweede thuis komen te zitten. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dat niet was gebeurt als kind beter op zijn plek had gezeten.

Zelf zou ik dus echt naar het kind kijken en dan op dat moment. Waar past het kind op dat moment het best. Als je dat in de toekomst ook blijft doen, kun je dan de problemen wel voorkomen of oplossen, dat hoef je niet nu al te doen.

Triva

Triva

09-05-2019 om 20:51

caesar

Als ik dat had gekund had ik dat meteen gedaan maar ik ben geen leerkracht in groep 1/2 Ik vind het echt kort door de bocht dat het bijna hetzelfde zou zijn maar het is natuurlijk zo dat veel kinderen na 1,5 jaar of zelfs nog eerder alles wel kunnen. Dat zegt niet dat groep 1 en 2 meer van hetzelfde is.

Een juf legde ons op de ouderavond uit dat ze aan een groep 1 kind vraagt: wijs je neus eens aan en aan een groep 2 kind: wat is dit (en dan wijst ze op haar eigen neus). Dat is natuurlijk maar een voorbeeld maar zo zat het in alles. Verder is groep 1 vooral wennen aan school, wennen aan het ritme, wennen aan stilzitten en dingen moeten etc en in groep 2 bereid je je voor op groep 3 met letters, cijfers, rijmen, letters knippen en plakken (verbaal: buh-ah-ll bal)

Dees

Dees

09-05-2019 om 21:38

Tja

Kleuters leren nog zo verschillend. Zo kan de ene kleuter na 2 jaar bijna geen letters herkennen en zo kan de andere kleuter in groep 1 al woordjes lezen.

Mijn kind was volgens het rapport helemaal.klaar voor groep 3, cognitief inderdaad, sociaal emotioneel niet. Had en heeft geen vriendjes in zijn groep, nog wel bij de kleuters maar door de andere locatie is afspreken niet makkelijk.

Hij had volgens de kleuterjuffen een prima pengreep, maar ondertussen heeft hij de eerste maanden met een een pengreephulpje geschreven. En nee hij had die pensgreep niet, heb ik toen ook besproken op het rapport. Juf zei toen bij de kleuters dat hij wel klaar was om te leren lezen, had hem tijdens het gesprek op de gang gezet met een boekje AVI E3......waar hij toen we naar buiten kwamen ons een samenvatting van gaf.

Kleuterjuffen was klaar met hem, kon hem geen uitdaging meer bieden. Hoewel hij motorisch prima uitgedaagd had kunnen worden.

Puberen

Wordt genoemd als een probleem op de langere termijn. Vreemd genoeg hoor je dit nooit bij kinderen die blijven zitten.

Je kunt daarnaast niet voorspellen hoe emotioneel rijp je kind is met 12 jaar en of er een voor- of achterstand is.

Marit

Marit

13-05-2019 om 22:08

door en dan verder kijken

Als er nu geen reden is om te twijfelen dat ze het aan kan, dan zou ik zeggen gewoon door naar groep 2 en dan tzt kijken of ze over kan naar groep 3. Bij ons op school is ook het 1 januari beleid (dus alles van voor 1 januari gaat door en kleutert relatief kort). Uitzonderingen daargelaten. Onze zoon (van na januari), nu groep 6, heeft overigens ook kort gekleuterd, en hoewel we niet kunnen weten hoe dat uitgepakt was als we het niet gedaan hadden en ik nog niet weet hoe dit straks in de toekomst verder uitpakt, zijn wij heel blij dat we dit zo gedaan hebben. Zoon paste in die groep en kon het cognitief, sociaal -emotioneel en qua werkhouding aan, op dat moment. Sterker nog, hij had het spelen waarschijnlijk nog wel leuk gevonden, maar de verveling - met alle gevolgen van dien - zou volgens ons zeker toegeslagen hebben. Maar goed, dat is achteraf praten, we kunnen nu zeggen dat dit achteraf de juiste beslissing is geweest voor dit moment.

Dus my 2 cents: gewoon goed naar je kind kijken, kan ze het aan, lekker door, school zal het echt wel zeggen als ze twijfels hebben is mijn ervaring en je kunt altijd nog beslissen om een jaar extra te kleuteren (groep 2) mocht het nodig zijn. Bij ons was er overigens wel verschil in de eisen voor kleuters van gr 1 en 2, ook in het aantal werkjes, maar ook in wat het kind 'zou moeten kunnen' aan het einde van groep 1 en 2.

Marit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.