Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wolfje

Wolfje

11-05-2019 om 12:34

Kind van 4 jaar kan beginnend lezen.

Mijn zoon heeft zichzelf lezen aangeleerd. Hij is net 4 jaar (maart) en leest woorden zoals trein, klier, schaap, school etc. Nog wel spellend. Sch-aa-p / schaap. Hij leest zinnetjes zoals "kim is lief"
Hij kan ook zelf woorden stempelen. Ook schrijven, maar stempelen is makkelijker.
Wij leren het hem niet en school ook niet. Hij heeft het 100% zichzelf aangeleerd. Elke paar weken zien we weer dat hij verder is met lezen. Aangezien hij van begin maart is zou hij na de zomer naar groep 1 gaan en nog 2 jaar moeten kleuteren. Hij pikt sowieso snel dingen op en onthoud veel.
Volgende week hebben we een gesprek op school om hem na de zomer naar groep 2 door te laten gaan. De werkjes van groep 2 doet hij nu al met gemak. Vooral de taal werkjes. Thuis vraagt hij wel eens om een werkje. Voorheen gaf ik dan een groep 2 werkje, maar dat ging hem wel erg makkelijk af. Gisteren had ik een (begin) groep 3 werkje uitgeprint. Dat deed hij met gemak.

Ik zoek eigenlijk gewoon herkenning. Ik denk niet dat hij hoogbegaafd is. Zijn er hier meer kinderen die zichzelf hebben leren lezen met net 4 jaar? Als ik google kom ik wel enkele verhalen tegen dat kinderen in groep 2 al beginnend lezen maar niet in groep 1 met net 4 jaar. (of ze blijken later hoogbegaafd, dat is mijn zoon denk ik niet)
Mijn dochter zit nu in groep 3 en is een heel gemiddeld kind. Mijn zoon zit nu op het niveau die zij begin groep 3 had.

Straks in groep 3 leren ze eerst "ik". Hij gaat over 2 jaar naar groep 3 als hij na de zomer naar groep 1 gaat zoals normaal is als je van maart bent. Als hij zichzelf nu al zo leert lezen, op welk niveau qua lezen zit hij dan wel niet over 2 jaar. Wij leren het hem dus niet aan. Alleen als hij iets wil weten geven we antwoord. Ik heb nog niet het idee dat school heel goed met voorlopers om kan gaan maar daar gaan we volgende week vragen over stellen. Wil graag dat hij passend onderwijs kan krijgen. Hij speelt nog graag maar wil ook graag dingen leren (als lezen en rekenen)

Marit

Marit

11-05-2019 om 13:28

Veel herkenning, zoon van februari en was nagenoeg zelfde verhaal. Dit is gebleven. Hij heeft kort gr 1 gedaan en daarna 1 jaar gr 2. Nu in gr 6, net 9, is hij net getest omdat hij wel paniek heeft thuis bij het leren van nieuwe dingen. Hij is wel HB getest, dus ja het kan. Het maakt je kind echter niet anders, belangrijkste is om alert te blijven en goede afspraken te maken met school.

Marit

Marit

Marit

11-05-2019 om 13:30

En passend onderwijs

Is heel ingewikkeld voor deze groep, al hangt eea echt van de school af!

Marit

Ja hoor.

Dat gebeurt. Mijn dochter (nu 17) was precies net zo met lezen. Ze zit inmiddels in vwo 5, en ik denk ook niet dat ze hoogbegaafd is of zo. Ze is een onvoorstelbare alfa, vindt wiskunde ( en op de basisschool) rekenen absoluut niet simpel. Ze is de basisschool prima doorgekomen. De energie die ze niet in het leren lezen hoefde te stoppen stopte ze wel in schrijven (haar fijne motoriek kwam wat traag op gang) en idd rekenen. En
lezen vond en vindt ze heerlijk. In groep 3 las zij gewoon op haar eigen niveau flinke boeken weg, terwijl een groot deel vd klas zich op de avi boekjes stortte. Was echt geen probleem.

Ingrid

vlinder72

vlinder72

11-05-2019 om 13:40

Kunnen lezen in groep 3 is niet heel bijzonder. Lang niet alle kinderen beginnen met ik een deel van de kinderen kinnen al lezen.

Vriendje van mijn zoon las Harry Potter boeken in groep 3.

Floria

Floria

11-05-2019 om 13:46

Hier twee keer

Dat ze al konden lezen in groep 3 en vreemd genoeg vonden ze het geen enkel probleem om te beginnen met IK. Er kwam zoveel bij kijken aan boekjes en dagindeling en schrijfletters dat ze het helemaal prima vonden. Op school mochten ze overigens gewoon lezen wat ze wilden. AVI niveau werd niet getest, laat staan dat ze alleen maar bepaalde boekjes mochten pakken. Ze hebben 2,5 en 2 jaar gekleuterd. In groep 2 was het 1 weektaakje of zo, niet dagelijks. Na school hadden ze nog uren de tijd om op hun eigen niveau te spelen/werken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-05-2019 om 13:48

Vroeg kunnen lezen

Vroeg kunnen lezen is geen garantie voor de toekomst. Mijn jongste kon lezen in groep 1, was avi uit in groep 4, en is nu geen hoogvlieger in 2 vmbo-t.

herkenning

Al mijn 4 kinderen konden al lezen voor ze naar school gingen (dus toen ze nog 3 waren). Ik weet niet meer hoe ze dat toen leerden, dat ging eigenlijk vanzelf. Ze zijn overigens wel allemaal (getest) hoogbegaafd.
Het is niet altijd even makkelijk (geweest) om passend onderwijs voor ze te vinden. Jongste is nu bijna klaar met de basisschool en dan gaat hier echt de vlag uit, dat we die ellende achter de rug hebben!

Dees

Dees

11-05-2019 om 14:11

Leren

Hier kon mijn zoon al.heel vroeg lezen. Was met een jaar of 2 al bezig met letters herkennen enzo. En ergens rond groep 1 kwamen de eerste woordjes, toen ik groep 2 vloeiend lezen.

Maar leren gaat niet alleen over lezen en rekenen.

Anoniem

Anoniem

11-05-2019 om 14:19

Hier ook

Hier inmiddels 3 pubers en zeker 2 van hen lazen gewoon goed toen ze 4 waren. Ze zitten qua leeftijd nogal dicht op elkaar, dus zeker met de oudste had ik eigenlijk niet eens tijd om fatsoenlijk voor te lezen, daar kan het dus niet vandaan zijn gekomen.

Ik vond wel dat ze tegenwoordig op school al veel meer met letters bezig waren dan mijn eigen kleuterklas destijds. Toen vonden ze het bij wijze van spreken al heel wat als je de letter van je eigen naam herkende, maar in de groep 1/2 hadden ze iedere week een letter van de week waar ze actief mee bezig waren. Zo vreemd vond ik het in het begin dus niet, dat ze een beetje beginnend kon lezen.

Ik was wel verbaasd toen ik met haar in de bus zat (ze was toen ook 4) en ze aan me vroeg waarom de boven de deur stond piepsignaal deur sluit. Thuis eens met haar gaan zitten en ze bleek eigenlijk redelijk goed te kunnen lezen. Eerst ook spellend, maar niet veel later las ze Sjakie en de chocoladefabriek, dat was ook nog in groep 1.

Zelf wist ik niet goed of en wat ik hier mee moest, dus ik heb het eens aan de juf gevraagd. Die zei me dat het niet veel uitmaakte, omdat heel veel kleuters tegenwoordig al lazen. Op die school was dat ook zo, maar ik kwam er achter dat het wel vooral de groep 2 kinderen waren en dat de vooral spellend lazen. Dochter zat in een 1/2 combi en op haar school trokken ze zich in de klas niet veel van die grenzen aan. Zo kon ze meedoen met wat ze wilde en dat volle jaar groep 1 ging nog wel, omdat ze met de groep 2 kinderen mee deed. Toen die weggingen, werd het wel een probleem en dochter is later in groep 2 daarom ook versneld naar groep 3.

Middelste las ook wel als kleuter, maar niet bijzonder. Op zijn school was er ook vrijwel geen enkele kleuter die echt las en daar was het ook niet op afgestemd.

Jongste was een vreemd verhaal. Als dreumes vond ik haar ontzettend traag. Waar de oudste 2 al ruim voordat ze een jaar waren echt konden praten, zei jongste met een maand of 20 nog vrijwel niets. Naar de huisarts geweest en ze zou toch zeker bijna een half jaar achter lopen in de ontwikkeling. In diezelfde periode had ik thuis miniloco liggen, gehaald voor mijn oudste. Die vond daar niets aan, veel te kinderachtig. Middelste liet het ook links liggen, dus gaf ik het maar aan jongste. Voor mijn gevoel klopten die leeftijden op die doos niet zo. Oudste vond het ook wel leuk om schooltje met jongste te spelen en ook dan pakten ze de miniloco. Zo was mini loco rond de 2e verjaardag het favoriete spel van mijn jongste. Zo kwam het dat die (terwijl ze zogenaamd een half jaar achterliep) al begon met lezen toen ze 2 was.

Door omstandigheden hebben ze hier op verschillende basisscholen gezeten, maar mijn ervaring is dat het niveau van de kleuterklassen op verschillende scholen enorm varieert. Voor mijn kinderen vond ik het het fijnst als ze geen uitzondering waren. En ook dat school kinderen ongeacht leeftijd en klas bood wat ze nodig hadden, dan is versnelling niet eens altijd nodig.

Zit je dochter in een gemengde groep 1/2? Dan zou ik het gewoon een beetje open laten. Ik weet dat men hier op het forum van mening is dat de leeftijdsgrens tegenwoordig 1 januari is. Naar mijn idee klopt dat niet. De grens is afgeschaft in 1985 omdat een kind van 30 september niet anders is dan een kind van 1 oktober. Men moet nu gewoon naar het kind kijken. Die discussie wil ik hier verder niet aangaan, maar ik hoop voor je dat school gewoon kijkt naar wat jullie kind nodig heeft, los van een geboortedatum.

Hier

Bij onze school komt het regelmatig voor dat kinderen kunnen lezen in groep 2. Deze kinderen worden getest om te kijken waar ze staan, ook voor andere vakken. Sommigen volgen de zon-lijn in groep 3 en anderen slaan groep 3 over om van groep 2 naar groep 4 te gaan. In groep 4 zie je die laatste kinderen zoeken naar het ritme met minder spelen, werkhouding en de aansluiting met de klas. Vaak hebben ze met rekenen nog wat hiaten. In groep 5/6 is dat verschil ingehaald en weggewerkt en scoren ze (zeer) goed.

Gelukkig hebben we hier sinds dit schooljaar twee parttime Ib'rs rondlopen. De een houdt zich bezig met de achterstanden/zorgleerlingen aan de onderkant en de ander is juist aangesteld voor de hoog/meer begaafde kinderen en zorgleerlingen zonder leerachterstand. Hierdoor lukt het nu redelijk goed om passend onderwijs aan te bieden. Mijn dochter is in eerste instantie niet opgevallen, maar liep in groep 4 vast en geloof me dat wil je niet. Nu in groep 5 is haar programma aangepast. De taallessen doet ze in groep 6, begrijpend lezen in groep 7 en rekenen/wereldoriëntatie/crea/muziek/gym etc. doet ze met groep 5. Daarnaast doet ze pluswerk via Acadin met de Ib'r om haar executieve vaardigheden en zelfvertrouwen te verbeteren. Werkt goed en is maatwerk. Dat valt of staat met korte lijnen, afspraken maken en evalueren etc.

Zoek het overleg en de samenwerking met school. Dus ik zou het gesprek met de leerkracht aangaan en vragen of de ib'r aanschuift.

Dochter ook

Maar dat was niet zo'n verrassing. Uit nostalgische overwegingen hadden we een lerenleesboekje "A is een aapje" gekocht toen dochter een jaar of één was, toen we op de bus moesten wachten op weg naar oma en opa. We moesten die gedichtjes de hele middag voorlezen toen we op visite waren. Vooral "'s" van slang vond ze prachtig. De volgende dag wees ze een "'s" aan, s-vormige figuurtjes op het douchegordijn. Binnen de kortste keren wees ze alle letters aan en benoemde ze correct, leuk spelletje. Het duurde daarna toch nog even voor het muntje viel dat letters woorden worden, maar dat gebeurde voordat ze vier was. Nou is ze een novemberkind, wat toen (18 jaar terug) betekende dat ze tweeënhalf jaar zou kleuteren, want ja, ze was zo jong. Gelukkig is ze halverwege groep twee doorgeschoven naar groep drie, want groep-drie rekenen kon ze ook inmiddels.
Zoon had minder interesse in letters, die las toen hij vijf was. Maar ook een novemberkind en al zijn vriendjes waren jonger dan hij. Hij heeft wel tweeënhalf jaar gekleuterd.

Leren lezen

Vroeger dacht ik: ik doe mijn kinderen vast niet naar een Vrije School want daar leren ze pas lezen met 7 jaar.
Geen idee dat niet alleen scholen bepalend zijn voor het leren lezen maar ook jij als ouder en het kind zelf.
Hier ook twee kinderen die al vroeg begonnen met zelf lezen. Geen wonder want het eerste boekje 'lazen' we al toen ze als baby in bad gedaan werden.
Mijn beide kinderen liepen vast in groep 3 vanwege hun autisme. Gelukkig mochten ze op school wel eigen boeken lezen die ik meegaf. Zoon ging in groep 4 zo vroeg mogelijk naar school zodat hij daar eerst een half uur Harry Potter kon lezen.
Zoon kreeg ook pluswerk maar omdat hij het nodig had dat iemand daar de bedoeling en de gang van zaken bij uitlegde, men nam aan dat hij slim genoeg was om dat zelf te kunnen, zijn ze er weer mee gestopt.
Ik was blij dat ze naar het speciaal onderwijs konden.
Achteraf was die Vrije School een veel beter idee geweest denk ik wel eens. Want lezen ze leerden ze toch wel. De reguliere school waar ze wel heengingen had weinig begrip voor kinderen die niet gemiddeld waren en dat zou theoretisch wat beter zijn op een Vrije School en ik ken ook een paar kinderen met autisme die het daar goed gedaan hebben.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-05-2019 om 15:43

MoederMop

Toen mijn oudste nog klein was, was Sesamstraat nog op tv. Met anderhalf riep ze dus al enthousiast ‘7!’, als de 7 in beeld kwam. Later bleek ze ook getallen en woorden te kunnen lezen (53 Velserbroek op de bus bijvoorbeeld). Ik heb dat toen niet verder gestimuleerd want daar had ze geen behoefte aan, maar het echt leren lezen ging vanaf groep 3 natuurlijk wel rap.

Wel "gestimuleerd"

Deels uit nieuwsgierigheid, wat pikken mijn kinderen op, en deels omdat ik niet leerde lezen uit mezelf toen ik 4 was en dat was een bron van frustratie. Ik dacht dat ik zou leren lezen als ik naar school zou gaan, maar helaas, daar deden ze in de kleuterschool niet aan. Ik was als kind vaak ziek en moest dan wachten tot mijn moeder kwam voorlezen en ik herinner me goed hoe ik verlangde dat zelf te kunnen.
Hoewel stimuleren eigenlijk een groot woord is, het is meer niet tegengehouden, want lezen deden ze toch wel.

Ja hoor

Zoon las met 3, 5 jaar al zelf boekjes en eind groep 3 op avi uit. Dochter is net 3 maar leest ook al redelijk.

en schrijven

Mijn dochter begon met het woordje 'afstandsbediening' (5). Het belangrijkste het eerste.
Vaak ontwikkelen kinderen zich in golven: dus als lezen nu belangrijk is dan gaat dat nu vooruit. Maar het kan zijn dat het straks stopt en dat dan andere dingen belangrijk zijn. Mijn observatie was dat kinderen ook afwisselden in fysiek groeien en 'psychisch of cognitief' groeien.
Geen belemmeringen opwerpen is inderdaad het allerbelangrijkste.

Tsjor

Pabo moeder

Pabo moeder

12-05-2019 om 22:10

passend onderwijs en hoogbegaafdheid

Mijn ervaring met het basisonderwijs is dat passend onderwijs in de praktijk heel moeilijk te regelen is. Je moet het treffen met de school en de leerkracht (en dat is elk jaar anders). Er moet vaak een probleem zijn, zoals zichtbaar onderpresteren, slecht in zijn vel zitten etc. voor er actie ondernomen wordt. Leerkrachten hebben maar heel weinig tijd, en -cynisch genoeg- zijn vaak zelf niet zo begaafd. Of als het kind niets uitzonderlijks laat zien krijgt het geen uitdagender werk; of moet hij moet op álle gebieden foutloos presteren voor er pluswerk komt. Dat heb ik ervaren bij mijn eigen kinderen en ook gezien op de pabo en stages.

Als je zoon zich verder goed gedraagt, gemiddeld of goed presteert en niets buitensporigs laat zien op school, dan wordt hij daar waarschijnlijk niet uitgedaagd.
Of dat erg is, is moeilijk te zeggen want dat is voor elk kind weer anders.
Verder: een kind van net 4 dat zichzelf leert lezen, dat is echt niet gemiddeld hoor! Ook al komen er hier direct vergelijkbare verhalen voorbij.... het publiek op dit forum is ook niet standaard
Waarom denk je dat je zoon niet hoogbegaafd zou zijn? Mocht hij terugvallen in zijn ontwikkeling, gedragsproblemen krijgen (op school of thuis), dan zou ik dat niet uitsluiten.

ja en nee

Mijn kind las ook in groep 1. 'Echt' lezen, dus onbekende woordjes. Maar hij onthield de woorden die hij las niet. Hij had meerdere seconden nodig om een woord te lezen. Dat was in groep 1 zo, en dat was eind groep 2 nog steeds zo. Eind groep 2 AVI 0 getest. Ging in groep 3 zon doen en na een half jaar viel het kwartje en begon hij echt woorden te onthouden / automatiseren. Waarschijnlijk speelde het onderwijs in schrijven en spellen een rol daarbij.

Als je kind zich ontwikkelt als die van mij, dan is er geen probleem. Dan is het zo'n standaard lezende kleuter waar er meestal wel meerdere van zijn in een klas, en waar de leesmethodes op inspelen. Als ze een late leerling zijn dan gaan ze wellicht vervroegd naar groep 3.

Als je kind woorden gaat automatiseren en steeds vlotter gaat lezen, dan kan het goed zijn dat de juf dat nog nooit eerder gezien heeft. En wellicht dat ze het ook bij jouw kind niet zal zien (of dat je kind het niet laat zien). Dan moet je je niet laten afwimpelen met 'er zijn wel meer lezende kleuters'. Want dat is toch wel een uitzondering onder de lezende kleuters. Dus vraag door. Het is niet genoeg dat school 'iets' doet met lezende kleuters; je moet het specifiek over jouw kleuter gaan hebben en wat die nodig heeft en wat school daarvoor kan doen.

EvenZo

EvenZo

13-05-2019 om 13:21

in het oog houden

Mijn dochter, nu bijna 16, begon haar leesproces toen ze 2 jaar was (zonder stimulatie). Ze lag ook heel duidelijk voor op gebied van woordenschat en zinvorming. Gaandeweg groeide andere interesses die toch niet helemaal 'kleuterstandaard' waren: ingewikkelde spellen (bv. schaken), veel complexere tekeningen dan te verwachten voor haar leeftijd.

Groep 3 werd een ramp (ze had er niks meer te leren) en school besloot haar, met onze toestemming, te laten testen. Ze had een voorsprong op alle vlakken (lezen, rekenen maar ze was ook op sociaal vlak haar leeftijd vooruit). Ze is toen overgeschakeld naar groep 4. We hebben best een nare tijd achter de rug met haar in de lagere school met veel weerstand en verveling. Om die tijd door te komen had ze altijd heel veel hobbies na school (en nog steeds dagelijks).

Ze zit nog altijd een jaar voor, in 5VWO. Ze is school helemaal moe, ik vraag met vaak af waar het is 'misgelopen'. Ze wil na 6ejaar een jaar gaan reizen. Ik zou dus zeggen: kijk goed naar je kind en blijf kijken of je merkt dat je kind zich gaat vervelen, afzetten tegen school of bv. terugtrekt van andere kinderen. Dat zijn voor mij signalen dat er verder moet worden gekeken.

Tamar

Tamar

13-05-2019 om 13:27

ik zelf en ook een van mijn kinderen. Ik heb de basisschool vreselijk saai gevonden, bij haar viel het wel mee, want ze is een pleaser en vond het dus fijn om een compliment te krijgen als ze iets af had. En ik heb de juf gevraagd haar breien te leren als de rest zat te hakken en plakken, dat bleek een schot in de roos. Ik werd zelf bijna naar een LOM school gestuurd, maar kwam uiteindelijk op het gymnasium terecht (lang verhaal) waar ik het heerlijk had.

Het kan dus alle kanten op met zo'n kind. Gewoon goed in de gaten houden of het nog een beetje gaat, meer is niet nodig. Gaat het niet meer, dan goed kijken waar je kind behoefte aan heeft: versnellen, verdiepen, verbreden, of breien.

1-2 combi?

Onze dochter is ook van maart. Niet zo'n vlotte lezer als jouw zoon. Maar wat ik wil zeggen: als de school een 1-2 combiklas heeft dan kan je ook kind na de zomer laten beginnen in groep 1 en gladjes laten doorstromen naar 2, waarna de volgende zomer de overgang naar groep 3 plaatsvindt.
Zo is dat bij onze dochter gegaan. Zoon, van oktober, had een klas overgeslagen. Dochter ging best vlot en ik voorzag dat ze zich eerst 2,5 jaar zou vervelen bij de kleuters om dan later een keer een klas over te slaan, en dat leek me onzin. In overleg met de juf zijn aan dochter na de kerstvakantie groep-2 werkjes aangeboden (waarbij juf had aangegeven er niet op aan te dringen dat ze die zou doen, maar dochter ging gretig op het aanbod in). Toen bleek dat ze die werkjes prima aankon en zich ook verder uitstekend kon handhaven tussen de groep-2 kinderen is ze in het voorjaar geruisloos naar groep 2 gegaan en vervolgens na de zomer naar groep 3.

Ze is de jongste en ook nog eens veruit de kleinste van de klas (inmiddels groep 7) maar het deert haar niets.

Waarmee ik maar wil zeggen: als er een combiklas 1-2 is, bekijk of een geleidelijke overgang mogelijk is. En anders zou ik eens gaan kijken of na de zomer of anders na de herfstvakantie naar groep 2 een optie is, vooropgesteld dat kind daar zelf trek in lijkt te hebben. Dochter deed het in de werkjes goed en trok toch al veel met wat oudere kinderen op, het hoeft natuurlijk niet altijd zo makkelijk te gaan. Dat je twijfels hebt bij 2,5 jaar kleuterklas kan ik me voorstellen.

Groeten,

Temet

Marit

Marit

13-05-2019 om 22:21

aanvullend nog

Aanvullend op mijn eigen eerdere bericht (wat vrij kort was) en de andere berichten: ga met school in gesprek. Zoonlief begon te lezen in april - mei zo'n beetje denk ik, hij zat vanaf februari in school en kon toen ook zijn naam al schrijven (maar goed, met een zus in groep 3 vonden we dat niet zo heel gek). We hebben toen voorzichtig gevraagd of ze hem mee zouden nemen in de cito's van eind 1, dat hebben ze gedaan. Op basis van die scores (A rekenen, C taal) zijn we in gesprek gegaan, zowel voor als na de zomervakantie met het verzoek om hem mee te laten draaien met het groep 2 programma om te zien hoe hij dat zou doen. Eind september is dat afgesproken en begin november waren ze er al achter dat het echt niet helpend zou zijn als hij langer zou kleuteren . Hij is toen officieel in groep 2 gezet en na de zomer doorgegaan naar groep 3. Zoon had overigens hier wel erg de behoefte om te weten in welke groep hij zat, want hij wist precies welke kinderen in 1 en in 2 zaten. Hij rekende zichzelf al vrij snel tot groep 2 Ook bij ons kwam het 'hij is nog zo jong' naar voren door de (ene) leerkracht. De andere zag dat gelukkig anders. Maar hij deed het cognitief goed, sociaal emotioneel ook, en had met name oudere vriendjes, die allemaal door zouden gaan naar groep 3. Uiteindelijk ging hij dus mee. Maart is nog beroerder dan februari, maar als de school bereid is om naar het kind te kijken en zelf ook ziet dat hij veel van de 'eisen' van groep 2 al kan, dan is de kans best aanwezig dat ze het willen. Het wordt ingewikkelder als het kind geen aansluiting heeft in de groep of bepaalde dingen niet laat zien, dan wordt er vaak sneller gezegd dat ze er nog niet aan toe zijn (hoewel ze dan juist opbloeien als ze wel doorgaan, maar dat terzijde).

Succes verder, ben heel benieuwd of school open staat voor gesprek.

Marit

CC

CC

04-06-2019 om 22:22

Het zou best kunnen

Dat je zoontje wél hb is. Die van mij is hb getest vlak voor dat hij naar school ging ( augustus jarig, dus een paar dagen na zijn vierde verjaardag) hij kon op zijn derde, na één keer uitleggen, al hakken en plakken en dus woordjes lezen met de letters die hij toen kende.
Hij is halverwege ( een gemengde) groep 1/2 naar groep 2 gegaan. En met net vijf naar groep drie, waar hij nu zit.
Zijn eerste kleuterjuf heeft het testrapport aan iedereen laten lezen die er wat aan had en de iber heeft hem doorgetoetst begin groep 1. Daar bleek hij al bijna klaar voor groep drie
School zei ook dat ze hem nooit hadden ' bekeken' zonder test. Hij was gewoon altijd okay op school...
Zijn kleuterjuf in groep twee zit inmiddels meer dan veertig jaar in het onderwijs en zei ook dat ze hem zonder rapport nooit had gezien... Ze zeiden ook: hij was zich gaan vervelen en daarbij vervelend gedrag gaan vertonen... Ik denk zelf dat hij zich juist heel erg had teruggetrokken.
Nu in groep drie loopt hij volgens mij weer tegen onderpresteren aan, maar hij heeft het in ieder geval naar zijn zin en een leuke klas met kinderen.

Let dus goed op je zoon, ook al is hij gewoon okay op school je kan gezeur voorkomen...

Ad Hombre

Ad Hombre

04-06-2019 om 23:31

Niet

Zoals jullie misschien weten zit mijn jongste op een van de beste scholen van NL qua cito scores met een zware nadruk op taal en grammatica. Ik vond het daarom interessant dat de directeur tijdens de open dag liet weten een verklaard tegenstander te zijn van lezen in groep 1 en 2.

Dat gezegd hebbende: Als je kind zich dat spontaan zelf aanleert dan kun je het als ouders natuurlijk moeilijk gaan ontmoedigen. Dat lijkt me een moeilijk te verkopen boodschap zelfs aan een 4 jarige. Nee schat, jij mag nog niet lezen!

CC

CC

05-06-2019 om 09:44

Ter verduidelijking

Hij vroeg om de uitleg. Mama, hoe moet je nou eigenlijk lezen?
Ik had op dat moment een trui in mijn handen met het woord sport erop, letters waarvan ik wist dat hij ze kende... Ik zei: noem de letters maar op en dan héél snel achter elkaar. S p o r t zei hij... Sport!!! Ik heb sport gelezen!!
Het is echt niet zo dat hij nu super goed kan lezen ofzo. Gewoon een leuke middenmoot in groep drie. En hij heeft nog steeds moeite met de d en de b en ie en ei... Allemaal niet zo gek voor een kind van vijf...

Tamar

Tamar

05-06-2019 om 11:13

jij mag nog niet lezen

althans niet op school, heeft een van mijn kinderen wel te horen gekregen. Er is nog maar weinig veranderd sinds ik op school zat.

Ik kon het ook...

Ik kon ook al lezen voordat ik naar school ging. Van mijn drie jaar oudere zus geleerd!

Destijds "mocht dat nog niet" (40 jaar geleden) en dus deed de school er niets mee. Ik bleef gewoon lekker doorlezen en kan me eigenlijk ook niet herinneren hoe dat destijds in de lessen ging. Geen last van gehad, in ieder geval.

Ik kan mezelf ook niet echt hoogbegaafd noemen. Ik kan wel nog steeds razendsnel (begrijpend) lezen en ik hoor ook nog regelmatig "hoe kan je dat nu zo snel gelezen hebben"? Geen flauw idee.

Linda

Karin

Karin

18-07-2019 om 13:30

Hier herkening

Punt 1: in groep 3 is het een grote mix van kinderen die echt nog moeten beginnen met lezen tot aan kinderen die redelijk goed kunnen lezen. Dat behoeft niet het allergrootste probleem te zijn. Met een beetje maatwerk, kan dat prima ingepast worden.

Hier twee kinderen die in groep 3 goed konden lezen en een dyslect. Bij beide lezende kinderen (ongeveer AVI-5/6 bij start groep 3, AVI-uit begin groep 4) (en ook bij de dyslect) hebben we gekeken naar het passen in de groep (ipv alleen naar cognitieve toestanden of leesniveau). Onze middelste heeft een groep overgeslagen omdat hij niet gelukkig was in zijn huidige groep. Die groep matchte ook niet qua sociale leeftijd. Dochter (jonge leerling) zat in groep met meerdere kinderen op een bovengemiddeld cognitief en sociaal niveau. Met wat meer maatwerk gaat dat echt prima, ze is supergelukkig in haar huidige klas. Ze kan het soms op haar slofjes af, prima. Dat geldt wel voor meer kinderen.

Voor mij was dat het enige referentiekader: waar zijn ze gelukkig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.