Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pardoel!

Pardoel!

10-05-2018 om 14:40

Kind, wordt toch eens wat preutser!

Mijn middelste dochter begint een beetje oud gedrag terug te krijgen, iets wat bij kleuters wat gebruikelijker is, maar nu opeens weer terug komt.

Zit mijn man met een bestuursvergadering met voor mij vrij onbekende mensen, komt mijn dochter poedelnaakt een truste kusje halen. Het gaat dan twee kanten op in mijn hoofd, ze is in `haar` veilige huis en dat moet kunnen, de andere kant is dat ik dit geen normaal gedrag meer vindt voor een meisje van bijna 10 jaar. Haar oudere zus stoort zich er soms ook aan dat ze soms op de bank zo gaat zitten dat mn andere dochter meteen zegt `mammm, ze doet het weer`

Als ik met haar praat haalt ze d`r schouders een beetje op. Ik maak een afspraak dat ze op dr kamer en de badkamer erbij mag lopen zoals ze wil, maar dat ik het beneden geen goed idee vindt, sowieso niet met visite. Voorbeelden erbij gehaald dat ze het door het raam zouden kunnen zien, klasgenootjes, maar dat maakt allemaal geen indruk.

Geprobeerd met beloningsysteem, dat werkte tot de stickerkaart vol was, toen kwam ze gewoon weer `per ongeluk` beneden zo. Straf geven vanwege in dr blootje zijn vertik ik zelf, ik kan niet inschatten wat dat met haar gevoel kan doen. Gelukkig is het ook alleen dat, ze laat dit gedrag niet met vriendjes en vriendinnetjes zien, maar wie weet heeft iemand nog een tip.

Nudisme

Misschien is het handig als je er wat naast gaat staan. Als het verder geen gedrag is waar ze onder lijdt zou ik het gewoon beschouwen als een vorm van nudisme. Sommige mensen hebben dat. Die lopen graag bloot. Dat is fijn.
Vermoedelijk zal ze dit spontaan niet meer doen als ze 18 is en nu is ze gewoon nog wat argeloos.
Het kan helpen om er zelf ook wat relaxter mee om te gaan.
Als ze zich weer vertoont stuur je haar weg, geef haar een grote badjas die ze altijd even snel aan kan doen als ze zich beneden vertoont. Dus als ze dan toch weer bloot beneden komt stuur je haar naar boven, of, als dat gedoe oplevert, neem je haar bij de hand: kom we gaan eerst je kamerjas halen. Neutraal, zonder ophef. Ze heeft inmiddels vast wel door dat je het zo niet wil. Het kwartje moet alleen nog vallen dat ze het zelf ook niet meer gaat doen en dat ze zelf het belang doorheeft. Daarvoor is ze nog net te jong.

Dus: praat met haar over nudisme maar zelfs nudisten zullen even wat aantrekken als er visite komt die daar niet van gediend is. Dat kan ze leren. En voorlopig reageer je op overtredingen alleen met het aantrekken van de badjas. Als daar aanleiding voor is.

Pardoel!

Pardoel!

10-05-2018 om 15:07

badjas

Ach nee, ze lijdt er niet onder hoor. Ik kan alleen niet zo plaatsen of het nou `een fase` is om even een dooddoener te gebruiken of echt dromerige argeloosheid. Opzet is het ook niet, ze loopt niet de kamer in van `zo kijk eens wat ik durf?!` De verbazing is er bij mij een beetje, omdat ze ook de fase had dat ik de enige was die haar mocht zien, bij de anderen handje ervoor of onder de dekens aankleden / onderbroek aan, niet meer in bad samen, nou de bekende dingen dus.

Badjas is goed idee, ernaast staan doe ik zeker, wil haar zeker niet het gevoel geven dat ik er boos van wordt of het mij schokt, het is meer dat ik in m`n hoofd flink zucht van, niet weer he. Probeer zo neutraal mogelijk er met haar over te hebben.

juf Ank

juf Ank

10-05-2018 om 15:14

geef haar

een badhanddoek met een stukje klittenband wat ze zo om kan slaan als jurkje.

Pardoel!

Pardoel!

10-05-2018 om 15:23

juf Ank

ook een goede, merci

aard van het beestje

aan pardoel

maak er vooral geen punt van, het gaat vanzelf over. Maak de huisregels gewoon zo helder als glas. ik heb er ook 1 van 10 rondlopen die dat zonder gene doet. niet continu, maar gewoon als ze zo`n bui heeft. Mijn andere kinderen accepteren het, maar zullen echt niet mee gaan doen!!! Zo is zij en wij niet, punt. Gewoon eenvoudig houden, voor haar, voor de rest, voor jezelf

mijn regels zijn;
niet bij visite (wie het ook is)
niet de voordeur open doen
en niet met je blote gat op plekken waar anderen weer gaan zitten.

meestal doet ze ook d'r sprei om die bij de bank ligt waar we ons lekker inwikkelen bij een filmpje ofzo. prima zo

Inanna

Inanna

10-05-2018 om 22:22

hier ook zo één

Mijn dochter is nu 13 en liep met het warme weer van de afgelopen dagen thuis de hele tijd in alleen een onderbroek. Toen ze mogelijk de deur open moest gaan maken omdat we een pakje verwachtten en ze alleen thuis was, had ze wel even wat aangetrokken, maar zo gauw ik thuis was en zij dus niet naar de voordeur hoefde, gingen de kleren weer uit.

Ze rent gelukkig niet meer zo naar de voordeur toe, ik denk dat dat stopte rond de 10 jaar, maar voor het zover was heb ik haar heel erg vaak terug moeten roepen omdat ze al bijna bij de voordeur stond zonder ook maar iets aan. Ik geloof ook niet dat ze het zou doen als er visite is, of mogelijk visite komt.

Mijn zoon zou dat nooit doen, die heb ik sinds zijn 8 of 9 al niet meer bloot gezien. Ik vind allebei best. Ik snap mijn dochter wel, ik vind kleding af en toe ook echt niet fijn. Ik vind het dus prima als mijn dochter nagenoeg bloot door het huis loopt. Ik weet niet of mijn zoon er een mening over heeft dat zijn zus graag bloot rondwandelt, hij zegt er doorgaans niks over en als hij er moeilijk over zou doen zou ik dat snel afkappen, hij heeft daar domweg niks over te zeggen.

Wij hebben zo'n beetje dezelfde regels als jasmijnishier al noemt.

beter regels dan preken of verhoren

ik ben ook meer van regels duidelijk hebben dan preken uitdelen. kinderen hebben er veel meer aan dat de regels duidelijk zijn en dat papa en mama allebei even strak (of soepel) met de regels omgaan. Van een preek is volgens mij nog geen kind beter geworden.

Pardoel!

Pardoel!

13-05-2018 om 14:38

Moeilijk

Ik wil het ook zo eenvoudig mogelijk houden en geen toestand ervan maken. Alleen wordt een deel van de regels aan de laars gelapt en brengt ze mij en mijn man enigzins in verlegenheid, niet om het feit dat ze daar als een blote nymf door de kamer heen wiebelt, maar meer dat ze ook verwacht dat papa dr net zo`n knuffel gaat geven als ze normaal van hem gewend hij. Hij schroomt normaal ook niet om een flinke stoeipartij aan te gaan, maar NIET met visite erbij. Dat weet ze dan ook heel goed, maar toch proberen.

Elke zin die ik bedenk krijg ik het gevoel bij dat ik haar kwets en dat ze zich juist tegenovergesteld gaat gedragen en negatief denkt over haar lichaam.

Weet je het is allemaal niet kwaad bedoelt van haar of zo, het is een schat van een meid, maar ik wil ook dat het gedoe klaar is.

Angela67

Angela67

13-05-2018 om 14:50

kwetsen?

"Elke zin die ik bedenk krijg ik het gevoel bij dat ik haar kwets en dat ze zich juist tegenovergesteld gaat gedragen en negatief denkt over haar lichaam."
huppakee, kom op, laat dat even los. Je doet haar veel meer plezier door haar zich aan de regels te leren houden. Gesprek over 'niet onzeker zijn over je lichaam' horen in een andere context thuis. Dit gaat om fatsoensnormen en die moet ze ook leren.
gr Angela

Pardoel

Pardoel, je denkt veel te theoretisch. Wat als dit, wat als dat. Je spreekt met je kind gewoon regels af. Dan maakt het niet uit of het nu gaat om i-pad tijden of zonder kleding beneden. Blijven herinneren en de regel gewoon vasthouden, alleen naar de deur wijzen moet genoeg zijn om duidelijk te maken dat het nu niet hoort.

Neus peuteren

Doe je ook niet in het openbaar dus in je nakie rondlopen ook niet! Het gaat inderdaad over algemene regels en niet over lichaamsbeleving, dus in je blootje lopen mag, maar niet als er visite is.

Regels

Wij hebben als regel dat je alleen op je slaapkamer en in de badkamer geen kleren aan mag hebben. In de rest van het huis draag je gewoon kleren.
Het is een zelfde soort regel als geen eten mee naar boven nemen of schoenen uit in huis.. Gewoon een simpele huisregel. Dat heeft echt geen negatieve invloed op het zelfbeeld en is ook niet kwetsend wan het geldt voor iedereen. Het zijn gewoon simpele basisregels. En bij sommige gezinnen mag je wel boven eten, of met schoenen aan in huis of bloot in de tuin spelen bijvoorbeeld. Bij ons mag dat niet. In elk huis gelden andere regels.

juf Ank

juf Ank

13-05-2018 om 17:59

maar ik denk ook

Dat papa een beetje rekening moet gaan houden met de leeftijd van de kinderen waarmee ik bedoel dat ik ook wel een beetje vind dat het aangaan van een stoeipartijtje met een poedelnaakt kind not-done is. Dat doe je met hele kleintjes maar vanaf een jaar of drie mag dat wel een beetje in het systeem komen dat dat nu eenmaal niet meer hoort.

lieverdje

lieverdje

14-05-2018 om 09:49

Juf Ank

"het aangaan van een stoeipartijtje met een poedelnaakt kind not-done is. Dat doe je met hele kleintjes maar vanaf een jaar of drie mag dat wel een beetje in het systeem komen dat dat nu eenmaal niet meer hoort."

Nou werkelijk? Dat vind ik ook weer wat preuts. Neemt niet weg dat je kinderen vanaf pakweg schoolgaande leeftijd wel mag leren dat ze niet meer naakt door het huis lopen als er visite is natuurlijk. Als er geen visite is mogen mijn kinderen naaktlopen wat ze willen...doen we zelf ook. Ik vind het wel zo prettig dat de kinderen geen gevoelens van schaamte ontwikkelen ten aanzien van de rest van het gezin, en andersom: dat ze zich opgelaten voelen als ze een stukje bloot van een ander zien.

Pardoel

Pardoel, je denkt veel te theoretisch. Wat als dit, wat als dat. Je spreekt met je kind gewoon regels af. Dan maakt het niet uit of het nu gaat om i-pad tijden of zonder kleding beneden. Blijven herinneren en de regel gewoon vasthouden, alleen naar de deur wijzen moet genoeg zijn om duidelijk te maken dat het nu niet hoort.

Sorry dubbel

Tekst stond nog klaar voor versturen, maar hij stond er al, sorry.

juf Ank

juf Ank

14-05-2018 om 11:34

nou...

misschien is juf Ank een beetje preuts. Maar vergeet niet dat ik veel ervaring heb met de kindjes van groep 3 en dat mij het het beste lijkt om daar dan wat minder vrij mee om te gaan.

aan pardoel - aanpassen

ik denk dat het bij Pardoel iets ingewikkelder is dan bij ons. Grote zus vindt het blijkbaar vervelend/naar als dr kleinere zusje in d`r blootje op de bank zit en komt ze ook op ongewenste momenten in d`r blootje. Laat haar dan gewoon in huis (beneden) iets makkelijks aandoen en wat je dan op andere momenten doet als je met haar alleen bent of zo, daar moet je dan zelf een afweging in maken. Al denk ik dat het in Pardoel d`r geval makkelijker is om haar boven lekker d`r gang te laten gaan en beneden wat aan te laten doen. Ga met haar de mooiste badjas kopen die je maar kunt vinden en een vast ritueel ervan maken. Badjas aan, kusje geven, bed.

Jouw dochter haalt d`r schouders op als je erover praat, mijn dochter praat daar makkelijker over en vindt het gewoon een prettig gevoel, wat het gevoel dan is weet ze niet en is ook niet belangrijk. Ze heeft in mijn ogen gewoon een fase overgeslagen die normaal bij 6/7 erin komt dat schaamte een rol gaat spelen. Ik vind het belangrijk dat ze weet dat het iets is wat hier geaccepteerd wordt en bij haar past. Ik ken haar goed genoeg dat als haar zusje en broer het vervelend zouden gaan vinden dat het dan bespreekbaar is om de bloterij op d`r kamer te houden. Ze weet ook dat de normen van thuis niet de normen zijn van ieder huis en dat andere kinderen/mensen het gek vinden om in je blootje te lopen en in haar beleving is dat `thuis doe ik dit en bij vriendinnetjes doet ik dat niet`

Ik weet bijna zeker dat dit richting de pubertijd klaar zal zijn, omdat bloot een andere lading krijgt en ze verder gaat ontwikkelen en anders kom ik als mama wel in beeld om de richting op te sturen dat ze wel een beetje groot wordt om in d`r blootje te spelen en dat te beperken tot de slaapkamer / badkamer, tot die tijd kan ze gewoon lekker zichzelf zijn of ze nou d`r kleren wel of niet aan heeft.

Wat betreft het stoeien, ik zou het gewoon beperken tot een knuffel en niet als vader uitgebreid het `gevecht` aangaan. Het kan natuurlijk al zo`n jarenlang ritueeltje zijn tussen haar en d`r vader, maar probeer gewoon eens wat anders. Lees gewoon samen wat op de bank, kusje, truste. Voor je oudste dochter komt dat misschien ook wat normaler over. Mijn kinderen houden helemaal niet van stoeien, omdat ze niet kunnen winnen, een knuffel vinden ze veel prettiger.

Pardoel!

Pardoel!

10-06-2018 om 17:05

bedankt jasmijn

Hoi Jasmijn e.a.

De tip heeft geholpen! Het badjasje vond ze prima idee, de regel is nu kleren aan beneden dat was blijkbaar geen probleem, het was niet dat ze baalde ofzo meer van oké doe ik niet meer en klaar. Zus tevreden, dochter tevreden. Super!!

Mulder

Mulder

10-06-2018 om 17:38

dus..

Misschien moet moeder wat minder preuts worden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.