Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen alleen en bad? Mijn man en ik zijn het niet eens

Wat vinden jullie?
Kun je een kind van 6 en 8 jaar in bad zetten om
vervolgens een half uur weg te gaan? Mijn man heeft
dit vanavond gedaan en ik ben daar boos over geworden
omdat ik vind dat hij ze absoluut niet alleen achter had
mogen laten in bad. Hij vindt dat ik overdreven reageert en
is van mening dat het geen enkel probleem is om dit zo te doen.

Ik voel dat dit niet kan, maar begin te twijfelen omdat mijn man een totaal andere mening is toegedaan.

Dus ik lees graag wat jullie ervan vinden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-09-2018 om 22:25

Weg gaan

Bedoel je de badkamer uit of het huis uit ?

Moedervandrie

Moedervandrie

05-09-2018 om 22:25

Nog even een aanvulling

Mijn man is het huis uitgegaan om onze oudste op te halen van het voetbalveld. Hij was dus niet op een andere plek in het huis

Moedervandrie

Moedervandrie

05-09-2018 om 22:30

Typfouten, oeps

Ik lees de tekst net na en zie wat foutjes ☺️, beetje
laat zullen we maar zeggen 😬

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-09-2018 om 22:31

Hmmm

Ik denk dat ik 6 en 8 een beetje jong vind, maar het is wel een twijfelgeval. De kans is natuurlijk heel klein dat ze beide uitglijden en hun hoofd stoten of zo.

Moedervandrie

Moedervandrie

05-09-2018 om 22:36

in bad

Uitglijden zal meevallen, maar ik ben bang dat ze door ruzie elkaar onder water duwen of zoiets. Ze denken goed na, behalve als ze boos zijn. Ze kunnen natuurlijk ook ruzie krijgen als je thuis bent, maar dan hoor je het

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-09-2018 om 22:37

De vader hier

Vindt dat dit niet kan. 'Ongeluk zit in een klein hoekje' zegt hij.
En hij is wel een vader die soms meer goed vond dan ik

Pfoeee

Lijkt me niet. Hopelijk is het alleen een kwestie dat je man het niet kan toegeven uit egobescherming maar een kind kan verdrinken in een bodempje water en inderdaad lelijk vallen en stoten in een badkamer en ze kunnen elkaar onhandig behandelen.
Veel te kwetsbare omgeving.

Het is soms ook echt lastig, dat gepuzzel, maar hopelijk maakt je man een volgende keer een betere keuze. En anders zou ik hem de kinderen niet meer in bad laten doen als ik er niet bij ben.

Alleen thuis?

Even los van het bad. Jij vindt het wel oké om een 6-jarige en een 8-jarige alleen thuis te laten voor een half uurtje? Mijn 8-jarige dochter mag morgen een uurtje alleen thuis blijven met de hond als we naar een ouderavond moeten en dat is dit jaar voor het eerst! En nee, ze gaat morgen niet in bad terwijl we weg zijn. Ze gaat in haar pyjama extra lang tv kijken of een pc game spelen (internet gaat er af) tot we terug zijn om half 9. Maar misschien ben ik wel te voorzichtig met mijn enige kind.

Dus nee, ik laat twee jonge kinderen niet samen alleen thuis en al helemaal niet samen in bad terwijl ik het huis uit ben.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2018 om 01:19

Twee kinderen alleen thuis

In bad laten, zou ik ook niet doen, dus dat je daar boos over was snap ik best. In principe zou ik kinderen van die leeftijd 's avonds ook nog niet alleen thuislaten. Ik maak dan geen onderscheid tussen alleen of met z'n tweeën. Als het echt niet anders kan, moet kind wel kunnen bellen. Een kind kan toch opeens bang worden en dan duurt een uur erg lang. Honden kunnen trouwens ook zenuwachtig worden van zo'n ongewone situatie en het gevoel krijgen dat ze het fort moeten bewaken. Voel je je daar wel gerust over AnnaNiem?

Floria

Floria

06-09-2018 om 07:35

AnnaNiem

Ik zou er voor kiezen om niet allebei naar de ouderavond te gaan als je je kind nog nooit alleen hebt gelaten. Wij zijn nog nooit allebei geweest.
Dan kan het kind tenminste ook op tijd naar bed en hoeft het niet te te wachten tot half 9.

Ik zou mijn kinderen ook niet samen in bad laten zitten. Als er iemand thuis is kan die ingrijpen voordat ze elkaar gaan duwen (en vallen). Of voordat al het water er uit spetteren (wat vaker voorkwam op die leeftijd).

Lente

Lente

06-09-2018 om 09:15

Uit huis gaan vind ik niet kunnen

Niet als ze samen (of alleen) in bad zitten.
Ergens anders in huis vind ik wel kunnen. Op deze leeftijd hoef je er niet naast te gaan zitten. En zolang je op gehoorafstand zit, kun je aardig volgen wat er in de badkamer gebeurt.

Of je ze helemaal niet alleen thuis kunt laten, half uur, hangt denk ik van de kinderen af.
Zelf zou ik dan even bij de buren melden dat ik even weg ben en de kinderen alleen thuis zijn. En dan weer melden zodra ik terug ben.

Floria/Kaaskopje

Bij een kind van 8, mijn kind van 8, baseer ik op karakter, omstandigheden of ik en zij het aandurft of niet. Avondje naar het theater dan komt de oppas of ze gaat logeren. Uurtje van half 8-half 9 naar school dan mag ze nu dus voor het eerst proberen. Ze weet hoe ze ons kan bellen, we zitten op school dus een van ons is zo terug. Bij het laatste tienminutengesprek is ze ook alleen met de hond thuis gebleven en als ik de hond uitlaat dan is ze ook wel eens een kwartiertje alleen thuis. Dat gaat allemaal goed, maar een uurtje is nu dus voor het eerst. We zijn met haar net een traject gestart om te kijken of ze hoogbegaafd is. Daarnaast zijn er veel veranderingen op school en het handig is als wij en school niet tegen elkaar uitgespeeld worden door onze slimme tante. Korte lijnen en informatie direct van de bron is voor ons beide handig.

Als ik het niet vertrouwde deed ik het niet en had ik net als vorig jaar opa en oma gevraagd. En dat zal voor TS ook gelden. Maar ts had het over 2 kinderen van 6 en 8. Een kind van 6 laat ik dus niet alleen thuis, ook niet of juist niet met een kind 8 er bij.

Tamar

Tamar

06-09-2018 om 10:20

in bad

Ik ben een enorme bangerik, maar ik zou helemaal niemand in bad laten als ze alleen thuis zijn, al zijn ze meerderjarig. Gelukkig weet ik niet alles, dat scheelt.

piggy

piggy

06-09-2018 om 10:35

hier ook niet

Net als bij Tamar ben ik wat dat betreft ook een bangerik. Jonge kinderen zou ik sowieso niet alleen in bad laten (ik hoef er niet naast te zitten), maar ook mijn oudste van bijna 18 niet. Maar dat komt omdat ze de afgelopen jaren twee keer is flauwgevallen na een bad, met een keer ernstige gevolgen. Dus ik ben graag thuis als er gebadderd wordt door mijn huisgenoten. Dit is ook een reden waarom bij ons nooit de badkamerdeur op slot is. Wel de regel dat als de deur helemaal dicht dit beschouwd wordt als zijnde op slot. Dus niet naar binnenlopen.

Moedervandrie

Moedervandrie

06-09-2018 om 10:58

Bedankt voor alle reacties

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga vanavond nog een keer met mijn man overleggen. Hopelijk begrijpt hij daarna dat zijn keus niet veilig was

Half a twin

Half a twin

06-09-2018 om 11:09

In bad mag niet als je alleen thuis bent

Vroeger toen de kinderen echt klein waren was ik altijd in de buurt als ze in bad zaten, als peuters/kleuters nog tegelijkertijd en dan zat ik op de dichtgeklapte wc-bril voor te lezen.
Later gingen ze alleen in bad maar was er altijd iemand in de buurt, inderdaad ook vanwege flauwvallen na een warm bad.
Inmiddels pubers maar de badkamerdeur gaat niet op slot, bij niemand. Licht aan en deur dicht is de code "op slot".

Niet in bad even alleen thuis blijven deden ze hier al vrij jong vanaf een jaar of 4. Dan lichtte ik de buurvrouw of mijn ouders even in dat ik bijvoorbeeld een vergeten boodschap ging halen bij de supermarkt hier 400 m vandaan.
Een uur naar de ouderavond of langer deed een van ons, bleef de ander bij de kinderen. Als we echt samen naar de ouderavond moesten regelde ik een oppas.

mirreke

mirreke

06-09-2018 om 11:57

Nee

Twee jonge kinderen samen alleen in bad laten terwijl je een half uurtje niet thuis bent?

Nee. Mijn kinderen mochten al best vroeg veel, maar dit zou ik nooit hebben gedaan. Idem bij bv. in een badje in de tuin. Niet als er niet minstens een volwassene bij is. Je weet nooit wat er kan gebeuren, en een jong kind dat om wat voor reden bewusteloos raakt, verdrinkt in no time in 10 cm water als het verkeerd wil.

Iemand kan idd uitglijden, of ze kunnen ruzie maken. Of een kind stapt uit bad en glijdt uit. Het gaat er om dat er altijd iets mis kan gaan, en dat je dan wel impliciet het andere kind verantwoordelijk maakt. Stel dat er iets gebeurt en het gaat mis, wat doe je het andere kind dan aan?

Nee. Op die leeftijd samen een half uurtje thuisblijven: prima, maar netjes op de bank met een filmpje aan of aan het spelen. En ik zou de buurvrouw even inlichten, en de kinderen instrueren naar de buren te lopen als er iets is.

CC

CC

07-09-2018 om 20:50

Thuis blijven

Wij hebben 1 kind van net vijf. Zijn vriendje van zes mag regelmatig alleen thuisblijven voor korte tijd en kan zijn moeder bellen. Onze toen nog vierjarige en zijn vriend wilden alleen thuis blijven toen mijn man wegging om mij te helpen met een klapband. Hij was dus echt wel even weg. Hij is een paar keer gebeld. De eerste keer zeiden de heren giechelend dat het huis in de brand stond. De tweede keer had onze zoon een mes gepakt om mee te knutselen ( hij mag dat als hij alleen is, maakt toffe creaties van kartonnen dozen) mijn man heeft hem gezegd het mes weer in de keukenla te leggen en dat deed hij.
Ik denk dat ze een half uur alleen waren, maar ze hebben eigenlijk nooit ruzie.

Ook een keer onze zoon alleen gelaten voor vijf minuten... Toen heeft hij zijn sokken uitgetrokken en ze gewassen in het drinkbakje van de kat!!!

Met water of in bad blijf ik altijd in de buurt. Hij kletst een speelt altijd honderduit dus als ik een paar tellen niks hoor, kijk ik even of roep hem...

CC

CC

07-09-2018 om 20:51

Hij

Is trouwens bepaald niet dol op alleen thuis zijn. Na die ene keer vijf minuten wilde hij al niet meer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.