Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Liegen

Beste ouders..

Wij zitten met onze handen in ons haar....

Eventjes kort voorstellen...
Wij zijn een nieuw samengesteld gezin met 2 kids. De oudste dochter is 10 en de zoon is er 8. Ik ben getrouwd met hun mama. We zijn zelf zwanger nu van ons 1e gezamenlijk kindje. We zijn een lesbisch koppel.

Mijn pluskids hebben ook een vader en we hebben week om week regeling. De papa heeft ook een nieuwe relatie waarvan de vrouw 2 kids heeft dus ze hebben 1plusbroer van 12 en een een pluszus van 10.

Nu komt mijn verhaal echt.

De dochter liegt werkelijk over alles.. ik weet gewoon niet meer wat wel of niet waar is en weet eerlijk gezegd niet meer wat we kunnen doen.
Het begon voor ons als vertellen hoe zwaar het in papa's week is en dat ze daar zeer ongelukkig was. Natuurlijk waren wij er het hart van in want je wilt dat het kind zich goed voelt.. volgens haar werd er niet naar haar geluisterd, stond ze met honger op van tafel, moest ze haar bed afstaan aan de kids van de partner van papa, sliep dus nooit in haar eigen bed, wilde papa hun niet naar de jeugdbeweging brengen, als ze ziek is gaat papa niet naar de dokter dus het gebeurde wel dat ze hier vrijdag aankwam en verkouden was en dan was dat al de hele week zo zei ze dan ....
Hier sliep ze slechter en er kwamen steeds meer verhalen van de andere kant door zodat we op een ochtend naar onze huisarts maar haar geweest zijn.. En ook daar deed ze haar verhaal... we maakten een afspraak met haar papa maar deze wilde hier niet op ingaan.

Na telefonisch contact met de papa blijkt dat deze dingen die ze hier verteld weinig tot geen waarheid bevatten.. erger nog bij papa praat ze ook zo over ons..
Ik zou haar bv alleen brood en water meegeven naar school, dus geen koekje en fruit. Mijn vrouw mag van mij niets,

Er word bij papa wel naar haar geluisterd want hij vraagt steeds aan haar of ze naar de jeugdbeweging wilt maar daar wilt ze niet gaan terwijl ze hier staat te springen om te kunnen gaan, ....
Het zijn dus 2 compleet verschillende meisjes als ik het zo mag noemen.
Bij ons speelt ze nog echt buiten, gezelschapsspelletjes, fantasiespelen.... en bij papa zit ze heel de dagen op de tablet of kijkt tv..

Ik heb heel veel moeite om de dingen die ze zegt te geloven nadat zit allemaal uitgekomen is..
Ik heb ook geen idee wat ik nog kan of moet doen.. vind dit vreselijk want binnenkort komt er nog een baby bij en heb nu al angst voor wat ze dan allemaal gaat vertellen.

Ik heb ook geen idee wat ze wilt bereiken met zulke verhalen rond te liegen...

Kan iemand mij tips geven of Moeten we andere hulp zoeken want dit trek ik niet meer lang...

Sorry voor het hele verhaal maar ik ben ten einde raad...

Groetjes een bezorgde plusmama.

Veranderingen.

Misschien liegt ze zodat ze meer aandacht krijgt.

Lekker laten kletsen en samen wat leuks gaan doen. Het moet vast even wennen, de scheiding van haar ouders en de nieuwe levens van haar ouders met nog meer kinderen.
Als ze zich verder zo makkelijk aanpast en alleen wat sterke verhalen vertelt zou ik niet ten einde raad zijn als plusmoeder. Ik zou trots op haar zijn en het gezellig hebben samen.

Sano

Sano

18-10-2018 om 23:32 Topicstarter

...

Haar ouders zijn 4 jaar geleden uit elkaar gegaan. En ik ben iets meer dan 3 jaar al in haar leventje.
Ook de papa heeft al een 3jaar een nieuwe relatie.

In het begin was het heel moeilijk voor haar maar dat leek door te zijn.

Maak ik me echt zorgen om niets?

Zorgen.

Jouw zorgen zou ik eens met haar moeder bespreken, ik weet niet hoe zij erover denkt. Het lijkt me niet handig dat iedereen er nu bovenop gaat zitten en denkt "ik moet hier iets mee".

Haar ouders weten nu beide dat ze veel liegt, dat geeft al rust, hoeven ze onderling niet aan elkaar te twijfelen. Bij vader en bij moeder heeft ze het goed, verwijten naar elkaar is gelukkig niet nodig.

Jij hoeft nergens angstig voor te zijn. Waarvoor ben je bang als de baby er is? Ik begrijp je angst misschien niet goed? "Ik trek dit niet meer lang" schrijf je zelfs. Wat niet? Bespreek je angst met haar moeder, misschien kan zij je angst weghalen?

Mijntje

Mijntje

19-10-2018 om 10:59

teveel

Juist nu ze een nieuw halfzusje of halfbroertje krijgt voelt ze zich denk ik teveel, waardoor ze aandacht probeert te krijgen door zielige verhalen op te hangen.

Ook na vier jaar na een scheiding kan ze hier last van hebben, ze moet haar vader immers delen met een stiefbroer en stiefzus en nu komt in het andere gezin ook nog een baby.
Betrek haar bij die baby, geef haar veel positieve aandacht. Dat lijkt me het beste.
Het is eigenlijk gewoon heel zielig en ze moet leren dat zij ook haar plek heeft - in de beide gezinnen.

Lala

Lala

19-10-2018 om 13:48

Wel actie

Wij hebben hetzelfde meegemaakt, mijn stiefdochter die nare dingen vertelde aan haar moeder en stiefvader als ze bij ons was geweest. En andersom dus ook. Het grote verschil met wat ik uit jouw verhaal lees, was dat er geen gesprek mogelijk was met moeder. Volgens haar sprak mijn stiefdochter bij haar de waarheid over hoe vervelend het bij ons was en was vertelde ze bij ons sociaal-wenselijk dingen om ons te pleasen (vervelende verhalen over haar moeder en stiefvader dus).
Wij wisten niet goed hoe er mee om te gaan. We wilden haar serieus nemen, maar tegelijkertijd duidelijk maken dat ze wel eerlijk moest zijn. Achteraf blijkt dat stiefdochter bij ons toch grotendeels de waarheid vertelde, en dat ze het dus zwaar had bij moeder en stiefvader, dat vind ik nog steeds heel erg.

Ik denk dat ze loog vanwege de aandacht die het opleverde, maar het feit dat ze dit ongestoord kon doen, zorgde voor haar voor veel onveiligheid. Je zou daarom het volgende kunnen proberen:
Ga als(stief)ouders samen het gesprek met haar aan. Vertel haar allemaal hoeveel jullie van haar houden, altijd, ook als er nieuwe broertjes of zusjes komen.
Vertel haar ook hoe belangrijk het is de waarheid te vertellen, omdat als ze veel liegt en er straks echt wat is, niemand weet of ze haar moeten geloven.
Leg haar uit dat als een van de (stief)ouders twijfelt over wat ze vertelt, hij/zij dit direct zal afstemmen met de andere (stief)ouders om vervolgens ook met haar bespreken wat zij nodig heeft en hoe iedereen daarbij kan hepen. Omdat jullie om haar geven en haar willen helpen als ze ergens mee zit.

Ik denk dat dit soort afspraken - waardoor ze minder ruimte krijgt te liegen omdat jullie er samen (met liefde) bovenop zitten - haar de duidelijkheid en veiligheid bieden die ze nodig heeft. Ik heb bij mijn stiefdochter gezien dat ze door alle onwaarheden losgezongen raakte van ons gezin, juist doordat ze de ruimte had overal haar eigen verhaal te maken en ze niet meer werd geloofd toen het echt waar was.

vroeger ook

vroeger ook

19-10-2018 om 14:32

vroeger ook gelogen

Ik was op 11-jarige leeftijd doodongelukkig, kon slecht met mijn moeder overweg en mijn jongste zusje was het lievelingetje en werd voorgetrokken. In die tijd ben ik ook dingen gaan verdraaien om aandacht te krijgen. Het duurde jaren voordat het uitkwam en ik heb me in die tijd heel erg losgemaakt van mijn ouders en zusjes, ik wist dingen die zij niet wisten (ik vertelde leugens tegen de moeders van mijn vriendinnen) en ergens gaf mij dat een gevoel van macht en ergens gaf mij dat een gevoel van er niet bij horen.
Pas toen het uitkwam en ik de voet dwars gezet kreeg, kon ik weer bouwen aan de relatie met mijn ouders en voelde ik me een stuk veiliger.

Achter die leugens van je plusdochter zit een meisje met problemen die zichzelf hoe langer hoe meer in de nesten werkt en hoe langer hoe meer loszingt van de twee gezinnen waar ze bij hoort. Probeer haar de voet dwars te zetten met de leugens, probeer als het kan desnoods iedere dag met haar andere gezin te bellen om de feiten te checken (zal niet zo lang nodig zijn) en probeer met haar er achter te komen wat haar zo dwars zit. Het hoeft niet het nieuwe brusje te zijn, ze kan er bijvoorbeeld ook buiten vallen op school.
Maar trek als beide gezinnen nu voor haar samen op, dat heeft ze nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.