Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Margriet

Margriet

09-04-2019 om 11:43

Luier om tijdens auto rit.

Hoi ouders,

Mijn dochtertje van 6 jaar ging afgelopen weekend met haar beste vriendinnetje en haar moeder naar het zwembad, echt die twee doen nu al alles samen.
Nu is het zo dat mijn dochter en het betreffende vriendinnetje alle twee nog in bedplassen, iets wat mijn man en ik niet erg vinden omdat ze er niks aan kunnen doen.
Na het zwemmen zou de moeder onze dochter weer thuis afzetten dit is ook heel netjes gebeurt. Alleen toen we binnen waren viel mij op dat de broek van mij dochter niet helemaal goed zat dus toen ik de broek weer goed wou zetten kwam ik er achter dat ze een luier om had, de zelfde luier als die ze in de avond voor het slapen gaan ook om krijgt. Ik vroeg dus aan mijn dochter waarom ze een luier om had en toen vertelde ze mij dat de moeder van haar vriendinnetje de luier bij haar had omgedaan. Toen ik vroeg waarom kreeg ik het antwoord dat de moeder van het vriendinnetje bang was dat ze na een dag zwemmen wel eens in slaap zouden kunnen vallen en aangezien bijde meiden nog in bedplassen was de moeder bang dat de auto vies werd, dus werden mij dochter en het vrienden een luier omgedaan.
Nu heb ik hier met de desbetreffende moeder over gesproken en zij zegt het veel vaker te doen bij haar dochter. Als zij een lange auto rit maken en met het vliegtuig gaan krijgt hun dochter een luier om ookal is ze al 6 jaar. Ik vind het maar raar dat je je kinderen overdag een luier omdoet dit kan alleen maar negatief op een kind over komen lijkt mij.
Doen jullie de kinderen ook nog een luier om overdag tijdens een lange auto rit of vinden jullie dit te ver gaan?

Paddington

Paddington

09-04-2019 om 11:47

Geen ervaring met bedplasser

van 6 jaar, maar ik vind het een goede oplossing. Als een kind in slaap valt in de auto en daardoor in haar broek plast is dat niet fijn. Dus ik vind het niet zo'n vreemde gedachte en actie.

wuppie

wuppie

09-04-2019 om 11:49

hier wel op vakantie

Hier hebben we dat wel gedaan, maar alleen bij lange autoritten (op vakantie naar Frankrijk of zo). Dit was voor kind wel zo prettig, omdat het dan ongestoord in slaap kon vallen. We stopten natuurlijk wel vaak om gewoon naar het toilet te gaan. De luier was echt alleen bedoeld om het plassen tijdens de slaap op te vangen.
Maar bij ritten in Nederland heb ik het nooit gedaan.

Wat anders?

Ik zou urine in mijn bekleding ook niet prettig vinden, dus dan is die luier een goede oplossing.
In het vliegtuig is de stoel en kleren natplassen al helemaal niet handig, dus ik begrijp die moeder wel.

Mijntje

Mijntje

09-04-2019 om 13:47

matje

Ik zou dit niet met een luier oplossen, maar met een matje waar het kind op zit. Wij hebben op onze bank zo'n matje (incontinentiematje), dat lijkt me ook fijner dan overdag een luier aan voor een kind van al zes.

Mijntje.

Ja, maar wat doe je dan met die natte kleren tijdens autorit en vliegtuigreis? Urine stinkt gewoon toch? Thuis zou ik ook liever de luier achterwege laten, als het in de broek plassen sporadisch is.

Mijntje

Mijntje

09-04-2019 om 14:01

wil

Wij vliegen nooit, met onze zoon in een vliegtuig zitten is niet mogelijk. Ik heb over een matje op de bank. Waar mogelijk zou ik een matje nemen en idd anders een luier als je ongelukjes verwacht. Krijg je er lastig uit namelijk.

Mijntje.

Precies, dus buiten de deur dan toch die luier. Ook al zijn ze 6 jaar en is het overdag.
Fijn of niet fijn, het is niet anders.

Pirata

Pirata

09-04-2019 om 15:35

Nou, nee

Ik vind het zwaar overdreven. Een 6 jarige overdag met een.luier want *stel* dat ze in slaap valt en *stel* dat ze het dan niet drooghoudt?
Mijn zoon hield het op die leeftijd s nachts ook niet altijd droog, maar overdag een luier aandoen had hij behoorlijk beledigend gevonden. Doe er dan een matje of een dekentje onder. Ook handig bij plotselinge wagenziekte.

Kopzorg

Kopzorg

09-04-2019 om 15:59

Geen denken aan

Ik had hier vorig jaar een 13 jarige die door ziekte ineens ook overdag ongelukjes had ook als hij niet sliep.
In zijn bed wel een matje gelegd maar overdag moest de boel verschoond en opgeruimd worden.
In het ziekenhuis had hij ook alleen een matje in bed maar geen luier.
Luiers zijn voor kinderen die het echt nog niet in de gaten hebben wanneer ze plassen, dus tot een jaar of 3 of bij ziekte en handicaps wat langer. Een eenmaal zindelijk kind doe je geen luier meer om.
Ik zou dat ook raar vinden als het mijn (overdag goed zindelijke) kindzou overkomen dat een ouder van een vriendje ze een luier had aangedaan.
Als ik bang was dat ze in slaap vielen na een dagje uit en dan misschien zouden plassen zou ik ze actief wakker houden met spelletjes en liedjes zingen
Dat vraagt wat van je als ouder maar is niet zo vernederend als grote kinderen een luier aandoen.

Kopzorg.

Dat is ook weer zo, maar gaat het nu om een sporadisch ongelukje en om 2 meisjes die overdag 100% zindelijk zijn? Ik kan me dan ook weinig voorstellen bij gezonde kinderen van 6 jaar die zomaar in hun broek plassen.
Mijn zoon was op zijn 3e 's nachts en overdag zindelijk. Een jongetje die ik ken pas op zijn 9e ofzo. Plaste ook overdag regelmatig in zijn broek en stonk altijd. Hun huis rook ernaar en idd, de auto ook. Hij wilde ook geen luier, dat begreep ik dan ook wel weer, maar het was wel vies.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-04-2019 om 17:23

Als ik goed lees

gaat het om meisjes die overdag helemaal zindelijk zijn en ‘s nachts niet.

Dan vind ik overdag een luier tijdens een korte (hoe ver zal het zwembad helemaal weg zijn) autorit omdat je bang bent dat ze in slaap vallen echt zwaar overdreven. En een verkeerd signaal uitzenden: je valt vast in slaap en zult vast meteen in je broek plassen. Dat straalt toch ook geen enkel vertrouwen uit.

Dan zou ik eerder investeren in wakker houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-04-2019 om 19:34

Rare vraag

Wat maakt het uit wat wij daar van vinden? De issue lijkt mij meer: wat vind jij ervan dat iemand anders jouw kind een luier omdoet?

Pukkie

Pukkie

09-04-2019 om 20:42

Hoever is dat zwembad wel niet?

Een kind gaat toch niet meteen plassen als het in slaap valt?
Voor een regulier tochtje van het zwembad naar huis vind ik het onzin.

En ik neem aan dat ze een luierbroekje aan had, die ze gewoon zelf kon aantrekken?

Mien

Mien

09-04-2019 om 23:20

Tsja

Mijn kinderen waren ruim 5 toen ze in het vliegtuig nog een pull-up aan hadden. Maar dan heb je het over vluchten van tegen de 10 uur, die we regelmatig maakten. Ze voelden zich echt niet vernederd. Kinderen moeten nu eenmaal soms ineens naar de wc, en dat kan in een vliegtuig soms niet meteen. En als het wel kan, kan de pull-up gewoon naar beneden.

Maar goed, dat is een ander verhaal als een ritje vanaf het zwembad. Wat vond je dochter ervan?

Cindy

Cindy

10-04-2019 om 09:40

Draai om de oren

Zelf heb ik mijn dochter wel eens een pamper om gedaan als we een lange dag op stap gingen. Mijn dochter was een prematuurtje en ontwikkelde zich wat moeizamer en plaste wat makkelijker in haar broek. Maar ik deed het altijd wel in overleg met haar, zij moest er ook achter staan. Na haar 6de verjaardag ben ik daar ook mee gestopt. Ze was toen ook 's nachts zindelijk. Overigens heb ik gewone pampers gebruikt, omdat broekjes toen nog niet bestonden of nog te duur waren.
Maar zonder overleg als moeder een ander kind zomaar een luier omdoen, vind ik wel een dingetje, dat moeten ze bij mij niet flikken, dan krijgen ze van mij een draai om de oren.

Yaron

Yaron

10-04-2019 om 10:48

Nee

Ik vind het niet kunnen en ik zou dat tegen de moeder zeggen als ze weer eens bij elkaar logeren of samen op stap gaan. Zelf heb ik mijn dochter wel eens een luierbroekje aangedaan toen ze een jaar of 6 was, we gingen met de trein op stap en dat duurde 2,5 uur. Onze dochter moest destijds om de 20 minuten naar de wc en dat is in de trein niet te doen als je alleen met meerdere kinderen op stap bent. Ik heb trouwens nog nooit een 6 jarige in de auto gehad die in slaap viel, tot een jaar of 3 heel af en toe, maar daarna nooit meer.

Betsie

Betsie

10-04-2019 om 11:02

Onhandig

van die moeder, en ik zou het zelf niet doen, maar ik kan me ergere dingen voorstellen.
Ik zou er dus geen probleem van maken, misschien er neutraal iets van zeggen.
Ik heb rond die leeftijd regelmatig logeetjes gehad waarvan de ouders me niet vertelden dat ze nog bedplasten. En die ouders wilden vast ook 'vertrouwen geven'. Zat ik weer met een nat bed 's nachts grrr was ik niet zo blij mee. Dan liever een luier.
(of vraag me of ik een rol wil spelen in het proces je kind zindelijk te laten worden, dan kan ik netjes nee zeggen)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-04-2019 om 12:41

Betsie

Met vertrouwen uitstralen bedoelde ik zeker niet dat je een kind dat vaak of structureel in bed plast ‘s nachts geen luier(broekje) aan zou moeten laten trekken of het niet zou moeten melden als een kind gaat logeren. Het ging mij om een klein stukje in de auto, een mogelijk kort slaapje.

Wat jij schets vind ik onverstandig voor het kind die het waarschijnlijk als vervelend/ beschamend ervaart als het elders zichtbaar alles natplast. Dat geeft juist geen zelfvertrouwen. En ik zie het ook wel als onbeleefd tegenover de gastheer/-vrouw die dan onverwacht met een probleem zit.

Cindy

Cindy

14-04-2019 om 09:42

gemakszucht

Het is natuurlijk ook een stukje gemakszucht van die moeder, maar ik vind dat een kind dat ouder is dan 4 jaar en nog ('s nachts) wel baas moet zijn van haar eigen pamper en dus zelf aan moet/mag doen. De meeste ouders zullen gewoon pullups (pamperbroekjes) gebruiken, maar bij een gewone pamper is dat wat lastig. Het enige wat die moeder met dat kind had moeten afspreken is waar ze 's ochtends haar volle pamper moest laten.
Nu terug naar de situatie in de auto, als het mijn eigen kind was en ze al een paar keer op de achterbank had geplast, dan had ik ook wel overwogen om een pamper te gebuiken. Dat deed ik ook bij mijn dochter (nu bijna 21) in alle situaties waar het eerder was voorgevallen. Vaak was het als we op stap gingen en vreemde wc's waren niet bepaald mijn dochters favoriet. Op school, thuis, bij opa en oma ging het (bijna) altijd goed, maar ergens anders was altijd een probleem. Ik vroeg het eerst altijd wel aan haar. Als ze nee zij, dan ging er gewoon een bigshopper schone kleding mee. Maar vaak stemde ze er ook mee in, omdat ze meer schaamde voor een natte broek, dan het dragen van een pamper onder je spijkerbroek die toch niet opvalt, mits die niet te vol raakt. Het gevaar is wel dat als je als moeder makkelijk naar de pampers pakt, je kind ook makkelijker wordt met het in de broek doen. Ik deed haar toen in die tijd meestal wel een tuinbroek aan, omdat bij een broek die plastic rand boven de broek uit kwam tijdens het spelen.
Ik werkte toen als verpleegster op een kinderafdeling in een ziekenhuis en daar werd (in die tijd) ook makkelijk naar de pampers gepakt bij kinderen die een ongelukje hadden gehad. Misschien dat ik daarom ook wat makkelijker naar de pampers greep bij mijn eigen dochter.

Daisy

Daisy

14-04-2019 om 14:25

Plassen

Vooral jonge kinderen slikken bij het zwemmen veel water in en dan is het niet raar dat ze heel nodig vaak en veel moeten plassen. Ook is het niet raar dat ze van zwemmen heel moe worden en makkelijk in slaap kunnen vallen. Dan vind ik het van de luier niet raar, zeker als die moeder al ervaring heeft.

Hier was mijn zoontje drie toen wij naar een huisjespark met zwemparadijs gingen. Hij heeft toen toch veel natte broeken gehad .

Verkeerd signaal naar een kind van 6! Je kunt ze laten plassen voor je vertrekt van het zwembad. Je kind zal toch ook niet het eerste uur van de nacht in bed plassen als je het voor het slapen gaan nog laat plassen. Daarnaast veel kinderen plassen in het zwemwater... dus hoe vol zit dat blaasje nog na de zwemles?

mirreke

mirreke

15-04-2019 om 11:04

Ik zou heel boos zijn.

Het is vernederend en gaat over de grenzen van de lichamelijke integriteit van je kind. Dit is niet aan een andere moeder.

Als deze moeder dit per se wil, moet ze dat van tevoren met jou overleggen. Nogmaals, ik zou daar heel erg boos over zijn.

Antwoord op je vraag: nee dus.

Elvira

Elvira

16-04-2019 om 06:58

Ik denk...

Ook dat de luiers (luierbroeken) van tegenwoordig ook hun bijdrage hebben on dit verhaal. Sowieso zijn ze erg dun en comfortabel en beginnen ze steeds meer op gewoon ondergoed te lijken, dus maakt het voor een jong kind ook niet veel meer uit wat die om de billen heeft. Een vriendin van mij heeft dochter van 7 met autisme, en die heeft nog regelmatig plasongelukjes en draagt van die pyjamabroekjes. Het is dat ze het verteld heeft want je ziet het bijna niet. Ook voor volwassene liggen er bij de Kruidvat al meerdere soorten luierbroeken in het model van modern ondergoed. Dus de overgang van luier naar ondergoed wordt ook steeds geleidelijker.

Kim

Kim

03-06-2019 om 00:27

Ook luier bij autorit

Ik heb eigenlijk een beetje vergelijkbare situatie meegemaakt. Mijn jongste dochter van 8 jaar heeft zeer regelmatig nog een ongelukje 's nachts. Om chronisch slaap tekort te voorkomen draagt ze 's nachts een luier. Vorige week heeft ze het weekend bij een vriendinnetje gelogeerd die op de hoogte is van haar bedplassen. Afgesproken was dat ze daar bij het slapen een luier zou dragen. De ouders zijn bekend met het fenomeen omdat het broertje van 7 van het vriendinnetje ook nog niet zindelijk is 's nachts. De volgende dag zijn ze naar de dierentuin in Emmen gegaan (wij wonen in de randstad). Na het dierentuinbezoek werd ze begin van de avond thuis gebracht. Toen ik vroeg hoe het geweest was was ze wel enthousiast maar vertelde ze ook een beetje beteuterd dat ze een luier aan had. Aan het eind van de dag had de moeder van het vriendinnetje bij het laatste toilet bezoek haar en het broertje een luier omgedaan. Dat was een wat dikkere luier dan ze gewend was dus had ze niet zo lekker meer gelopen vandaar dat het laatste stuk wat was tegen gevallen. De moeder had wel goed uitgelegd dat door de drukke dag ze mogelijk in slaap zouden vallen en dat het anders een natte boel zou kunnen worden. Onderweg hadden ze nog even gestopt bij de Mac Donalds en had de moeder wel netjes gevraagd of ze nog even wilde plassen. Toen ik haar overigens daarna naar bed bracht was de luier wel goed nat. Ik heb niet durven vragen of ze nu geslapen had omdat ik niet te veel de aandacht erop wilde vestigen. Ergens begrijp ik de moeder wel dat ze geen natte achterbank wil hebben aan de andere kant is dan de vraag of dit nu het juiste moment was bij het laatste toilet bezoek waardoor ze wel even rondgelopen heeft met de luier. In een auto de luier aandoen is natuurlijk met drie kinderen ook geen optie. Ik denk dus dat ik er maar niet te veel over ga zeggen, maar worstel ook wel weer. Zeker nu we zelf binnenkort naar Italie gaan en 's nachts willen rijden. Wij waren wel van plan haar dan ook een luier om te doen. We bespreken dit soort zaken wel van te voren en ze heeft daar eigenlijk nooit een probleem mee.

anoniem

anoniem

03-06-2019 om 17:20

wat zou je gedaan hebben als ze het gevraagd had

Beste Margriet en Kim,

Ik ben benieuwd hoe jullie gereageerd hadden mocht het bij telefoon gevraagd zijn aan jullie?

Ik heb zelf ook een dochter die nog steeds in bedplast. Helaas all 11 jaar en lijkt geen verbetering in te zitten. Zelf ook lang bedplasser geweest dus weet wat het is.

Ik wil niemand veroordelen. Maar vraag me wel af wat jullie gedaan hadden als gebeld hadden en het hadden voorgelegd? Mijn dochter draagt tijdens de vakantierit waarin we nachts rijden ook een luier zoals we dat nachts thuis ook doen. Maar die gaat in de ochtend wel af. Wij houden wel in de gaten of ze overdag fit is en niet in slaap valt. Moet zeggen dat gaat eigenlijk altijd goed.

Kim je geeft aan dat de moeder ander materiaal heeft gebruikt dan wat jullie gewent zijn zelf te gebruiken. Was dat enorm afwijkend of alleen een ander merk?

Verder geef je aan dat ze naar was toen je haar naar bed bracht. Je zou best aan je dochter kunnen vragen of ze een ongelukje heeft gehad. Merkte ze zelf niet bij het verschonen dat ze nat was?

Was het door het dikkere materiaal dat het veel opvallender was? Kan me voorstellen dat ze zo bij de mac niet gezien wil worden op die leeftijd.

Maar denk zeker dat het iets is om te bespreken. Ze mag best haar eigen mening hebben of aangeven om het even te overleggen met een ouder

Anoniem

Anoniem

04-06-2019 om 17:35

herkenning

Onze dochter van 9 plast ook nog in der bed. Erg vervelend voor haar natuurlijk want zij is de gene die steeds s'nachts nat wakker word.

Daarom hebben wij ook gekozen voor luiers in de nacht. Makkelijker voor ons maar vooral beter voor haar.

Ook wij maken wel eens lange auto ritjes aan het eind van de dag of in de nacht. En in deze gevallen krijgt dochter lief gewoon een luier om in de auto, hebben we goed met haar besproken en ze vind het niet erg zolang de luier wel verschoont mag worden als deze nat is want in een natte luier zitten vind ze niet erg prettig.

Ook als wij naar de Efteling of een ander pretpark gaan doen we haar aan het eind van de middag een luier om. Dit doen we omdat ze en keer in de auto in der broek had geplast, ze was wel gewoon wakker maar zo uitgeput dat ze het niet door had.

Ik vind het dus niet zo gek dat de moeders van de vriendinetjes dit doen waarschijnlijk hebben zij er ook ervaring mee.

En wat betreft de natte luier van je dochter Kim, als je echt graag zou willen weten of ze er expres of per ongeluk in heeft geplast vraag dan eerst aan de moeder of je dochter heeft geslapen in de auto en of ze heeft geplast bij de Mac Donald. Als dit bij de het geval zou zijn kun je aan nemen dat je dochter wakker was toen ze de luier bevuilde.

Kim

Kim

07-06-2019 om 00:42

Luier

Beste Anoniem,
Wij gebruiken normaal pull up luier broekjes maar mijn dochter had toen ze thuis kwam een luier met plakstrips aan. Ik heb navraag gedaan en het gaat om een abri form junior. Deze werd door de moeder van het vriendinnetje gebruikt voor haar zoon. Overigens heb ik met mijn dochter besproken dat wij deze slip ook gaan gebruiken voor haar want de pull ups leiden toch regelmatig tot een nat bed. Ze vindt dit voor de nacht geen probleem.Heb haar ook direct gevaagd hoe het kwam dat ze nat was maar daar had ze geen goede verklaring voor. Ze denkt dat ze in slaap gevallen is.De moeder van haar vriendinnetje weet niet zeker of ze geslapen heeft, ze dacht van niet maar heeft niet continu op kunnen letten vanwege het rijden. Inderdaad was ze wat te neergeslagen omdat ze dacht dat in de mac iedereen naar haar had zitten kijken vanwege de wat dikkere luier onder haar joggingbroek. Voor mij blijft wel de vraag wat te doen in de komende vakantie naar Italie. Het nacht stuk gaan we zeker voor de luier, maar wanneer aan en wanneer weer af. Ik merk namelijk dat ze rustig nog in de ochtend weer in slaap valt, dus wil eigenlijk voorstellen de luier om te laten tot we op de camping zijn. Andere kant is wat doe ik als we even ergens gaan ontbijten of uit de auto gaan.als ze weer een gevoel heeft van de mac zeg maar dan vind ik dat ook heel vervelend. De andere kant is dat je de luier ook niet continu op de achterbank aan en uit wil doen. Thuis heeft ze geen probleem met de luier. Na het douchen doe ik de luier om. Soms is dat vlak voor het naar bed gaan en soms kijkt ze nog even tv of zit ze op de ipad. In een enkel geval doucht ze voor het eten (met name na het sporten) en doen we dan al de luier om. Ik laat haar altijd nog even plassen voor het slapen gaan.
Dit ritme bevalt haar en ons goed maar is wellicht ook niet helemaal gewenst.

anoniem

anoniem

07-06-2019 om 07:05

kim

Beste Kim,

Ik ken de abri form junior wel. Ook weleens geprobeerd. Wij gebruiken tena slip hier. Maar liever had ik de luierbroekjes gebruikt of drynights. Wij hebben niet zulke goede ervaring met die broekjes helaas. Dat heeft veel verdriet en deuk in het zelfvertrouwen opgeleverd.

En dat zelfvertrouwen daar heb ik als tiener ook lang mee geworsteld vanwege mijn bedplassen. Ik probeer het voor mijn dochter zo mild mogelijk te maken. Natuurlijk snap ik dat het niet leuk is en het feit dat ik het zelf heel lang heb gedaan maakt het voor haar makkelijker.

Ik wil je geen les voorschrijven van wat je wel en niet moet doen. Ik denk dat het goed is om de dingen goed met je dochter te bespreken en haar ook het gevoel te geven dat ze daar invloed op heeft.

Ik begrijp zelf niet helemaal waarom jouw dochter al voor het eten met een luier om aan tafel zit? Waarom kies je er niet voor om dat te doen als je haar naar bed gaat brengen. Je mag aannemen dat een kind van die leeftijd als ze wakker is geen ongelukjes meer heeft en anders is er misschien een serieus medisch probleem.

Wellicht is het een idee om ze tijdens de nacht die abri form te laten dragen en smorgens voor het ontbijt dat te wisselen voor een luierbroekje. Wellicht minder opvallend geeft haar veel zelfstandigheid en mocht het echt mis gaan heeft dat broekje zijn werk gedaan.

Ik zou zoals ik eerder al heb aangegeven andere keuzes maken. Maar waarschijnlijk is ook niet iedereen het eens met de keuzes zoals ik die maak.

Ik denk dat discretie op haar leeftijd een hele belangrijke is. Dus ze moet het gevoel hebben dat niemand het weet of ziet en dat zal dan al heel veel stress weg kunnen nemen.

Dat laatste van discretie heeft mijn moeder naar mijn mening te veel verzuimd in mijn tijd. We nemen denk ik altijd dingen mee uit onze jeugd waarin we zeggen dat zou ik anders doen. Nou dat was voor mij een hele belangrijke.

ImF

ImF

07-06-2019 om 19:38

voorkomen beter

Die moeder heeft waarschijnlijk al eerder problemen gehad. Dat komt zeker niet uit de lucht vallen. Daarom denk ik dat het goed is dat ze in de auto ter bescherming even luiers heeft (laten) omdoen. Mocht het fout gaan, dan is de schade in elk geval beperkt. Het wordt ook vaker gedaan met logeerpartijtjes bij bepaalde groepen. Daar is naar mijn mening helemaal niets verkeerds aan. Ze denken juist 'vooruit' en voorkomen daarmee een heleboel gedonder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.