Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Beertje37

Beertje37

18-04-2019 om 17:40

Musical groep 8

Vandaag zijn de rollen verdeeld voor een van de belangrijkste momenten van de basisschool, de musical. Resultaat: minimaal 4 huilende kinderen en een zeer onevenwichtige rollenverdeling.
Hoe gaat dat bij jullie?


ow drama

Hier een kind dat heel graag een rol met tekst wilde. Alle kinderen mochten een top 3 opgeven: wie als enige voor een rol had opgegeven kreeg 'm meteen, waren er meer gegadigden voor een rol dan volgde een auditie. Mijn (wat verlegen en timide) kind werd het natuurlijk niet, vervolgens waren keuze 2 en 3 ook al voorzien en werd ze afgescheept met een zeer lullig rolletje zonder enige tekst...

Volgens mij zou dit beter moeten kunnen...

Zoals altijd zijn het de populaire, extroverte kinderen die de grote/leuke rollen in de wacht slepen. Als de insteek nou eens zou zijn dat iedereen iets nieuws moet leren van zo'n musical, misschien dat het dan ooit nog wat wordt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-04-2019 om 18:02

Onevenwichtig?

In welk opzicht onevenwichtig?
Bij mijn oudste waren de grootste rollen voor de kinderen die konden zingen. Bij jongste had iedereen een even grote rol, op een jongetje na dat bijna de hele musical stil op het podium heeft gezeten. Op het laatst had hij een regeltje tekst. Ik heb niets gehoord over huilende kinderen.

Beertje37

Beertje37

18-04-2019 om 18:22

Veel en weinig tekst

Hier veel verschillen in veel en weinig tekst en niet iedereen zit in evenveel scenes. Er is zelfs een rol die maar in 1 van de 26 scenes voorkomt. Er zijn geen audities gedaan. Dus hoe goed de kinderen kunnen zingen weet ik niet.

En eens Jippox!

vlinder72

vlinder72

18-04-2019 om 18:38

Rare musical dan

Bij mijn drie oudsten kinderen waren er altijd scenes waarbij iedereen op het podium stond. Heel regelmatig zelfs.

Mijn kinderen waren juist heel gelukkig met hun piepkleine rollen. Mijn dochter had niet eens tekst en vond het toch geweldig.

Bij mijn kinderen zag ik dat grote rollen vaak door 2 of 3 kinderen gespeeld werden. Dan begon A en nam B het halverwege over. Dat vond ik best slim verzonnen.

@Emma

@Emma

18-04-2019 om 18:44

Hier

Mijn verlegen teruggetrokken dochter kreeg een kleine rol: die van lerares. Maar ze moest in de voorstelling wel even helemaal in haar eentje een stoute klas in het gareel krijgen. Iedereen vond het prachtig en ze straalde

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-04-2019 om 18:46

Ach ja die musical

altijd bron van gedoe. Jammer. Toen ik in de 6e klas zat, was dat niet anders.

Ik probeer dan maar uit te stralen dat de musical nu ook weer niet zo belangrijk is. Dat vind ik ook oprecht. Het is een beetje opgeklopt.
Het feestje erna met de juffen en de meesters of het afsluitende feest bij een kind uit de klas thuis is veel leuker.

Floria

Floria

18-04-2019 om 18:47

Hier

"Zoals altijd zijn het de populaire, extroverte kinderen die de grote/leuke rollen in de wacht slepen. Als de insteek nou eens zou zijn dat iedereen iets nieuws moet leren van zo'n musical, misschien dat het dan ooit nog wat wordt."

Daarom was het fijn dat toen mijn stille zoon (niet in groep 8, maar lager) tegen mij zei dat hij wel tekst wilde, en toen ik dat tegen de juf zei, hij ook tekst kreeg. Ook de juf had iets van 'JIJ? dát doen we dan meteen!' Ik gaf het voor de zekerheid even door (hij stond erbij toen ik het zei en ze vroeg hem meteen of het zo was), voor het geval hij ondergesneeuwd zou worden door wat haaibaaitjes als het in de klas ter sprake zou komen.

Wat betreft groep 8, andere zoon zegt dat wij nog niks mogen weten. Hij heeft het liefst geen tekst, schat ik zo in, maar mag er niks over vertellen.

Dees

Dees

18-04-2019 om 19:12

Tja

Ach ja het zijn altijd de ouders van de kinderen die hun zin niet krijgen die gaan piepen. Laat die kinderen het zelf uitzoeken met de medeleerlingen en de docent. Daar worden ze sterk van. En niet piepen over zaken.

Onze musical bestond uit zelfverzonnen stukjes die we zelf op moesten voeren en zelf moesten verzinnen. Iedereen moest minimaal 1 maximaal 3 stukjes meedoen. Heel goed bedacht door de docent geen gezeur met voorbedachte rollen en kinderen die hun zin niet kregen.

aardbei

aardbei

18-04-2019 om 20:27

belangrijk?

"een van de belangrijkste momenten van de basisschool, de musical"

Als je de musical serieus een van de belangrijkste momenten vindt van die 8 jaar basisschool, dan kan het natuurlijk alleen maar tegen vallen. Maak het gewoon wat minder groot en beladen allemaal.

En natuurlijk is er een 'onevenwichtige' rolverdeling. Er zijn nogal wat kinderen die zo'n musical helemaal niet leuk vinden en zo min mogelijk op het podium willen staan.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-04-2019 om 21:47

Gedoe? Echt ?

Heb nog nooit huilende kinderen meegemaakt omdat ze een bepaalde rol niet kregen. Niet bij onze eigen vier kinderen in de klas en ook niet bij andere groepen 8 waarmee ik te maken had. Kennelijk is meedoen aan een musical anno nu populairder dan vroeger ? Of de kinderen hebben een wat te roze bril misschien ?

Maar wel heel jammer natuurlijk. Een goeie musical heeft voor iedereen een geschikte plek. Daarnaast - niet alle kinderen vinden het even heerlijk om te doen.

onbegrip

Jammer dat er ook hier onbegrip is. Wij (ouders) maken het helemaal niet groot. Maar kind wilde zelf heel graag een echte rol (met tekst) en is wel teleurgesteld dat ze nu een soort bijrolletje van niks heeft.
Ik heb haar aangeraden haar teleurstelling te delen met de juf/begeleiders van de musical en te zien of er wellicht wat uitbreiding op de rol kan komen. Verder dan dat bemoei ik mij er ook niet mee.

Dat het altijd de ouders van kinderen zijn die hun 'zin' niet krijgen, die 'piepen' lijkt me niet geheel onlogisch. Waarom zou je er een punt van maken als je kind tevreden is dan?

Dees

Dees

18-04-2019 om 22:24

Piepen ja

Nou ja die piepen dat het oneerlijk verdeeld is. Kinderen zullen moeten wennen dat het ze niet altijd hun zin krijgen dan zullen ze zelf iets moeten regelen of moeren accepteren dat ze hun zin niet krijgen. Je kunt nu eenmaal geen 30 hoofdrollen verdelen.

Pennestreek

Pennestreek

18-04-2019 om 22:47

Oplossingen

Bij ons was er destijds een ‘dubbele bezetting’, de ene keer speelde je een wat grotere rol, de andere keer een kleinere. Verder heeft een goed geschreven musical vooral veel min of meer dezelfde rollen. Geen echte hoofdrollen en geen ‘wolken of bomen’. En een goede leerkracht zorgt voor een goede verdeling van de rollen. Ook kan zo’n musical vaak aangepast worden aan het aantal leerlingen, doordat er mee varianten van zijn, of doordat de klas zelf nog wat verzint.

Hier twee keer een tevreden kind. Vooral oudste heeft geschitterd. Hij is nooit een haantje de voorste geweest, en erg op zichzelf. Wij, en vooral de juf, waren erg verbaasd dat hij graag een van de grotere rollen wilde spelen, en dan nog wel die van Chinese dame, een heel komische rol met best veel ingewikkelde tekst. Hij gaf zichzelf alleen geen kans, want hij had een Chinees meisje in de klas, dat ook interesse had in die rol. En bij meer gegadigden moesten de kinderen auditie doen. De jury bestond uit de juf en de hele klas. Wij hebben zoon aangemoedigd om ervoor t gaan. Hij kwam zelf met het idee om bij de carnavalswinkel een pak te kopen. En hij heeft zich suf geoefend op zijn tekst, met een apart stemmetje en gebaren was hij echt onherkenbaar. De juf vertelde later dat hij als enige unaniem gekozen was voor de rol waarvoor hij auditie had gedaan.

Dochter kreeg niet de rol die ze graag wilde, heeft daar een dagje over gemokt, maar is toen net als haar broer ‘in haar rol gedoken’ en heeft er ook echt wat leuks van gemaakt. Zelf de outfit bedacht, en haar karakter in overleg met de juf en de klas een beetje herschreven, pakte echt heel erg leuk uit. En nu doet ze op de middelbare al voor het vijfde jaar mee met de musicalproductie, het is haar lust en haar leven .

Oudste neef wilde helemaal niet meedoen aan de musical, maar kreeg toch een flinke rol toebedeeld. Hij heeft zich er moedig doorheen geslagen, en hij deed het ook echt leuk (ik mocht kijken), maar hij was heel blij dat hij er van af was en hoeft nooooit meer met zoiets mee te doen.

Maar ik kan me voorstellen dat het voor kinderen zeer teleurstellend kan zijn als ze echt maar een klein rolletje krijgen. Hopelijk valt er dan nog wat voor ze te doen in een andere vorm, grime, kostuums, decor. Dat zijn ook belangrijke onderdelen van zo’n musical.

Mari

Mari

18-04-2019 om 22:53

aantal kinderen?

Het is soms ook lastig voor de leerkrachten om iedereen mee te kunnen laten doen. Bij oudste waren er wel 38 kinderen en bij jongste iets van 34 geloof ik. Zoveel rollen zijn er natuurlijk niet. Kan me van beiden niet herinneren dat er gedoe was (twee verschillende scholen). Eerlijk gezegd ook niet zo mee bemoeid.

Triva

Triva

19-04-2019 om 07:21

Kan beter

Gewoon de hoofdrollen delen door twee personen en de kleinere rollen alleen laten spelen. Verder eerst de hoofdrollen verdelen en niet tegelijkertijd de andere rollen zoals bij jippox.

Bregje

Bregje

19-04-2019 om 13:14

mijn man doet de regie hier

Mijn man doet de regie hier op school. Het is altijd lastig. Jullie beginnen trouwens wel laat, hier zijn ze in maart al gestart, maar dat tenzijde.

MIjn man laat iedereen een top 3 maken van rollen ze willen. Samen met de juf puzzelt hij, het is een kleine school dus iedereen speelt wel 2 rollen en inderdaad kun je niet met iedereen rekening houden. Als er eentje de rol niet kan krijgen die hij of zij wilt, dan overleggen ze het vaak en komen ze er wel uit. Dan mag die gene bijvoorbeeld de 2e rol als eerste kiezen. Vorig jaar wilde ook 4 meiden allemaal dezelfde 3 rollen spelen. Uiteindelijk hebben ze in overleg de rollen verdeeld waarbij ook gekeken wordt wat iedereen kan.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-04-2019 om 14:29

Wel tevreden, toch herkenbaar

Mijn dochter heeft de rol gekregen die ze heel graag wilde, maar bij andere kinderen was er veel verdriet omdat ze niet een rol kregen die ze graag wilden. Bovendien veel spanning, er moest auditie gedaan worden en de rolverdeling werd pas 2 weken later bekend gemaakt, dat duurde erg lang.
Ze zit in een grote klas, tegen de 40 kinderen, en er is gekozen voor een erg bekende musical, zo een die ik zelf wel eens in het theater gezien heb, dus geen reguliere schoolmusical. Er zitten hier een stuk of 8 rollen met redelijke inhoud in, maar voor de meeste rollen sta je maar 1 keer op het podium, zonder tekst. Ik denk dat dat wat handiger had gekund en snap de teleurstelling van de andere kinderen ook heel goed.

Marit

Marit

19-04-2019 om 15:14

Hier blij, maar...

Hier ging de verdeling net als bij jippox. De 3 voorkeuren maakten geen bal uit, want inderdaad, zodra je met 2 of meer was, en dus auditie of loten, en je die rol niet kreeg, was de rest al verdeeld. Dat vonden we niet zo eerlijk. Moet er wel bij zeggen dat dochter voor een grote rol wilde gaan die vrij populair leek, ook vanwege de solo die er in zit, maar die ze heel graag wilde (prima, ga er voor), en ze hoopte in elk geval auditie te kunnen doen. Alternatieven waren het niet voor haar. Het liep anders, vermoedelijk omdat anderen misschien dachten geen kans te maken of kozen voor een minder grote rol. Ze was uiteindelijk de enige, kreeg de rol en was dus reuzeblij. Gun ik haar ook natuurlijk. Desondanks denk ik dat het beter was geweest als elk kind 3 voorkeuren had mogen hebben en de juf dat dan ingedeeld had. Was in elk geval eerlijker geweest. Toch gebeurden er ook mooie dingen. Er was ook een kind met een laatst overgebleven rol, die kreeg een rol die ze als alternatief graag had willen hebben, aangeboden door een ander kind: het maakt mij eigenlijk niet uit, jou wel, neem jij hem maar! Uiteindelijk is de klas wel ok, maar voor een paar was het best moeilijk.

Hier gaan ze na de vakantie aan de gang, rollen zijn verdeeld, script mee naar huis en de liedjes al geoefend. Hier veel zin dus nu om echt te oefenen.

Marit

Jaina

Jaina

19-04-2019 om 16:30

School musical

Een school musical is geen broadway productie. Natuurlijk moeten alle kinderen die dat willen een rol hebben met wat tekst en muziek. Natuurlijk is de show dan rommeliger en minder professioneel dan met een kleinere cast. Natuurlijk is het aangenamer om kinderen te zien en te horen die echt kunnen acteren en zingen. Echter het is een schoolproductie, afscheid nemen van school met elkaar als groep, gezellig samen de musical voorbereiden… Dus dan luister je maar naar Jan die graag wil zingen maar vals zingt en Piet die alle zinnen uitspreekt als een robot.
Hooguit stuur je het zo dat je voor de langere solos een kind kiest wat redelijk kan zingen maar ook de valse zingers geef je de kans om gezellig mee te zingen als ze dat willen.

Jaina

Jaina

19-04-2019 om 16:33

Als ik een goede theater productie wil zien dan ga ik naar het theater en niet naar een groep 8 musical. Daar ga je uiteraard alleen heen omdat het jouw kind en zijn klasgenoten zijn die daar staan & die er hopelijk lol in hebben. Ik heb als ouder zoveel slechte toneelstukken, concerten, dansjes, liedjes en dergelijke gezien en gehoord. Aangenaam is het niet maar je doet het voor je kind.

Juist voor de kinderen die niet veel acteren/zingen/dansen is dit een kans dat ook een keer te doen.

Elizabeth

Elizabeth

19-04-2019 om 18:40

Hoofdrol

Beertje37, als jouw kind de hoofdrol of een andere glansrol had gekregen zou je de rolverdeling dan ook onevenwichtig gevonden hebben? Zou je dan een topic geopend hebben?

Ik vind het niet gek dat extraverte en uitbundige kinderen meer hoofdrollen in de wacht slepen. Het gaat bij een musical om acteren, zingen en dansen. Een musical met niet-verlegen, uitbundige en extraverte acteurs, zangers en dansers is nu eenmaal veel leuker om naar te kijken.

Beertje37

Beertje37

19-04-2019 om 22:40

Elizabeth

Ja, dan had ik ook een topic geopend. Het is voor mij de eerste keer en ik vind het opmerkelijk dat er meerdere kinderen helemaal niet blij waren. Het lijkt mij logischer als eea in overleg wordt gedaan. Nu kregen ze vlak voor de vakantie de rolverdeling te horen. Er zijn niet eens audities gedaan.
Mijn kind is overigens zeer extravert, uitbundig en muzikaal. Dat is bij onze school blijkbaar geen criterium.

Elizabeth

Elizabeth

20-04-2019 om 08:01

Niet blij

Natuurlijk zijn meerdere leerlingen niet blij. Dat is natuurlijk heel jammer voor die leerlingen, maar een musical met alleen maar hoofdrollen bestaat nu eenmaal niet. School is ook geen democratie. Het is de leerkracht of de externe regisseur die beslist.
Leren omgaan met teleurstellingen hoort ook bij het leven.

ook zo

ook zo

20-04-2019 om 17:14

tja

Mijn dochter wilde in groep 8 een dansrol (zit inmiddels ruim op de middelbare school). Ze kan namelijk echt heel goed dansen, zit inmiddels in een showgroep die op festivals optreedt en danst daarbij ook solo's. Daarnaast danst ze ook klassiek. Op school is ze introvert, was dat op de basisschool ook al. Gaat ze dansen dan gaan de schouders naar achter en de kin omhoog en is het een totaal ander kind.
Juf, die totaal geen interesse had in de hobby's van de kinderen, vond haar ongeschikt als danser. Ze zette haar in het koor. Als mijn dochter iets totaal niet kan is het wel zingen, het is echt niet om aan te horen (gelukkig heeft ze heel veel andere kwaliteiten). Dochter probeerde nog juf te overtuigen dat ze echt wilde dansen, maar dat ging mooi niet door. Ze werd echt afgepoeierd.
Nog voor de voorstelling moest dochter haar laatste spreekbeurt van de basisschool houden en ze deed het over klassiek ballet. Ze liet wat dingen zien en wat zei juf? O, als je me had verteld dat je echt kon dansen dan had ik je wel een dansrol gegeven. Nu is het te laat. De dansrollen werden gedaan door een groepje populaire meisjes, die elkaar bijna van het podium af dansten in hun pogingen om vooral vooraan te staan.
Achteraf had ik wel spijt dat ik niet even tegen juf had gezegd dat dochter al vanaf haar vierde jaar aan verschillende dansstijlen deed. Maar ik wilde niet zeuren en piepen. Inmiddels komt dochter beter voor zichzelf op, ze doet nu choreografie voor de dansers van de musical die op haar school wordt opgevoerd en wordt daarin zeer gewaardeerd.

Stickertje

Stickertje

20-04-2019 om 19:40

Bemoeimoeders

Als OR lid was ik in totaal 9 keer aanwezig op de musicalavond van groep 8 om de catering te verzorgen.
De meester van groep 8 accepteerde altijd heel dankbaar de aangeboden hulp van moeders. Een keer een moeder die een fantastisch decor maakte, een jaar een moeder die de kap en grime deed, weer een ander jaar een moeder die zich uitsloofde met geweldige kostuums.
Ieder jaar had ik het gevoel dat dit vrouwen waren die in hun eigen klas6/groep8 musical een moment om te shinen hadden gemist. Dat ze nu hun moment wilden pakken waardoor hun eigen pre-puber er nu een beetje beschaamd bij stond. Moeders kregen zoveel complimenten voor haar aandeel dat hun kind zich opgelaten voelde.
Zo zielig....

Triva

Triva

20-04-2019 om 20:11

huh

Wat wil je nu zeggen Stickertje, jij doet 9 jaar de catering en als een moeder aanbiedt om het decor te maken, of de schminck of de kostuums dan moet de leerkracht daar maar niets mee doen? Hoezo shinen? Die moeders zingen en dansen toch niet op het podium?

Stickertje

Stickertje

20-04-2019 om 21:19

Ik stond niet in het programmaboekje

Of wrl als je het zo leest:
Catering: de ouderraad
Decorontwerp: Truus Jansen
Maar mijn eigen naam niet. Werd ook niet genoemd door de meester maar voor Truus had de meester nog een dankwoordje en een applaus van de hele zaal.
Ik ben er altijd van uitgegaan dat mijn kind afscheid nam van de basisschool, dat die klas die avond het belangrijkst is. Als moeder moet ik mij daar niet mee bemoeien en zeker niet al bij de repetities overal bij zijn.

vlinder72

vlinder72

20-04-2019 om 22:12

Waarom niet

Natuurlijk gaat het om de kinderen. Maar waarom niet een bedankje voor een paar ouders die alle kledingstukken in elkaar genaaid hebben, die de kinderen hebben leren dansen en zingen, die uren schilderwerk erin hebben zitten.

Biij mijn dochter was een van die ouders niet eens een ouder van een van de kinderen maar een ouder uit groep 5 die dat goed kon en leuk vond.

Ik kan het niet. Ik heb er ook geen tijd voor maar ouders die uren geholpen hebben mogen best een bedankje krijgen. Ze kregen een kaars in een celofaantje. De kinderen werden door het voltallige lerarenteam toegezongen. Dat maakte zeker meer indruk bij alke aanwezigen dan het bedankje en de kaars.

Leer mij die Truzen kennen...

Die slaan alleen maar aan het naaien en het schmincken om de meester - getrouwd, natuurlijk! - te versieren. En de harde werkers achter de schermen, met opgerechte intenties, blijven ongenoemd. En dat tot 9 keer toe, ik zou me als nog tot de directeur wenden om een lintjesprocedure op te starten.

En on topic, om met twee klassen een campinganimatieversie van Grease op te voeren was ook geen briljante zet: een Danny, een Sandy en de rest stond zich dood te vervelen en sloeg aan het muiten. En toen viel hun eigen juf ook nog uit.

P

P

22-04-2019 om 17:24

Hier

Hier ieder jaar zijn musicals maar ook optredens van lagere klassen een feestje voor vooral de populaire kinderen.
Bemoeit juf/meester zich ermee dan nog gaan de populaire kinderen dirigeren/intimideren.

Verschilt per school dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.