Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

12-11-2018 om 12:16

Nog een zwemles draadje

Ivm herkenbaarheid wil ik dit even anoniem plaatsen.

Mijn zoon is in januari 2017 gestart met zwemlessen. Iedere week 45 minuten zwemles. Toen ik merkte dat hij achter leek te blijven met de rest (qua schoolslag) ben ik eens vragen gaan stellen. Ze waren het met me eens dat hij op alle onderdelen afzwemklaar of bijna afzwemklaar was behalve op schoolslag gebied. Hij bleek een schaarslag te hebben die hij corrigeerde met een trappel. De begeleider van het zwemmen adviseerde op een gegeven moment om 2 keer per week te gaan zwemmen, dit heb ik 8 maanden geleden gedaan. Ondertussen zwemt hij kurkloos maar nog steeds met die extra trappel. Ik heb diverse keren gevraagd of het normaal is dat een kind zo lang (1,5 jr) afzwemklaar op alle onderdelen behalve schoolslag kan zijn. Steeds werd gezegd die trappel gaat er vanzelf wel uit. Een maand geleden flink aan de bel getrokken dit gaat nergens heen, en hoppa ineens was zijn beenslag prima en mocht hij naar het afzwembadje.

Verbaasd was ik dan ook dat hij met de afzwemronde niet mocht afzwemmen. Weer gelijk aan de bel getrokken. Conclusie nu is, hij heeft een extra zware schaarslag die het extra moeilijk maakt, hij gaat het er niet mee redden. Ze willen nu die beenslag toch gaan aanpakken.

Ik zit erg in dubio wat te doen. Motivatie bij mijn zoon en mijzelf zijn verdwenen maar ik wil wel dat hij goed leert zwemmen. Bij een overstap ben ik ook weer bang dat hij weer maanden vastzit aan het leren van nieuwe technieken. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Tango

Tango

12-11-2018 om 13:14

Wel kijken naar overstap

Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, toch kijken naar een overstap naar een andere zwemschool. Ik kan me helemaal voorstellen dat je hier geen vertrouwen meer in hebt. Wel zou ik de situatie aan de nieuwe zwemschool heel goed uitleggen en hem een keer laten proefzwemmen en daarna een gesprek aangaan over wat hun verwachtingen zijn hoe lang dit gaat duren. Dan kan je altijd nog kijken of je de keuze maakt.
Je kan het ook nog een maand aankijken bij de huidige zwemschool en het gesprek met hun aangaan over hoe lang ze denken nodig te hebben hem afzwemklaar te hebben. Ik zou er in ieder geval bovenop blijven zitten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-11-2018 om 13:30

Overstappen

Hier zijn de zwemlessen bij vd Valk erg in trek. Ik ken meerdere mensen die daarnaartoe zijn overgestapt en het gaat dan lekker vlot.

Misschien zit dit ook bij jou in de buurt?

Limi

Limi

12-11-2018 om 16:16

Lekker vlot

Zwemscholen die bekend staan omdat het daar Lekker Vlot gaat zijn wel populair bij ouders, maar leveren zeker niet altijd kwaliteit.
Maar omdat de gemiddelde ouder geen zicht heeft op kwaliteit zijn ze populair.
Waar je nu zit lijkt me ook niet goed, maar ik zou andere zwemscholen specifiek vragen naar hun aanpak van de schaarbeweging. Daar moet iemand zich apart mee bezig houden namelijk. Het komt niet vanzelf goed als je kind in een groep van 10 mee zwemt en af en toe een aanwijzing krijgt. In sommige gevallen mag je gewoon afzwemmen met een schaar, maar wij kunnen natuurlijk niet zien hoe het er precies uitziet.
Ik zou bij andere aanbieders dus vragen hoe het zit met 1:1 les voor een deel of misschien de hele les. Je hebt bij voorzwemmen natuurlijk wel de kans dat ze ergens anders ook andere onderdelen niet goed vinden. Bij "alles is goed behalve dat ene" vraag ik me altijd af waarom er dan niet harder aan dat ene wordt gewerkt als dat echt het enige is. (Of certificaat geven.) Het kan ook een smoes zijn om niet te hoeven zeggen dat de rest ook matig is, want dat komt ook niet best over na zo lang al les. Als ze de schaar niet kunnen aanpakken zij n ze met andere onderdel3n misschien ook niet zo kundig.
Dus naar een andere aanbieder en voorzwemmen.

Roda

Roda

13-11-2018 om 07:13

Paar privelessen?

Mijn dochter had een rare motoriek bij het zwemmen, ik weet niet meer precies wat ze nou deed. Maar ze kreeg een paar privelessen en toen was het eruit. Zou dat nog een idee zijn? Volgens mij hoefde ik niet te betalen voor die privelessen.

Triva

Triva

13-11-2018 om 08:08

nou

daar zou ik niet op rekenen, zomaar gratis privélessen terwijl je in die tijd van 10 kinderen 10 euro kan vangen

Anoniem

Anoniem

13-11-2018 om 08:22

Reactie

Nou die privélessen lijken me wel wat en zijn ze volgens mij na 2,5 jaar lesgeld wel verschuldigd.ik heb er weleens bij gezeten en dan wordt er een hele les bij mijn kind niets gecorrigeerd dus dan denk ik hij doet het goed, hij denkt precies hetzelfde.

Ik vrees alleen dat na zoveel lesuren die slag erin gesleten zit. Ik heb een jaar geleden al aangegeven dat ik toen best wel wat privé lessen wilde afnemen.

Ik ken een zwemschool in de buurt die goed staat aangeschreven maar waar het altijd heel druk is wat voor mijn kind absoluut niet werkt. Die bieden wel privélessen aan. Ik geef ze nog 2 lessen en dan zal ik die zwemschool eens gaan bellen.

En nee de rest is echt heel goed, staat op het volgsysteem al een jaar op lachende smiley en dus voldoende. En hij zwemt de andere kinderen er dik uit, hoor bij kijkles ook vaak andere ouders zeggen dat dat heel goed is.

en anders

... je kan altijd nog besluiten om dat hele diplomagedoe aan je laars te lappen.

Het doel van zwemles is uiteindelijk niet zozeer dat je kind een diploma heeft, maar dat hij zichzelf kan redden als hij te water raakt. Als je kind goed zwemt, alleen de schoolslag niet geweldig is, dan kan je ook besluiten een lange neus te trekken naar het hele systeem.

Wel regelmatig met je zoon naar het zwembad, anders verleert hij het alsnog. Als een kind eenmaal een bepaald formaat heeft en redelijk zwemt, vraagt niemand meer naar de diploma's, is mijn ervaring.

Groeten,

Temet

Limi

Limi

13-11-2018 om 13:20

A, toch?

Je hebt het toch over diploma A, Anoniem? Dan is het toch bijna alleen maar schoolslag? Op 5 meter borst- of rugcrawl kun je andere kinderen er toch niet dik uitzwemmen? Hij zwemt dus wel een snelle schoolslag, maar met een rare beenbeweging?(Alleen uit de heupen, of ook de voet verkeerd?) Heeft hij die ook op de rugslag?

Anoniem

Anoniem

13-11-2018 om 14:26

Limi

Zijn rugslag is goed daar zwemt hij kinderen de baan uit, borstcrawl 7 meter ook en rugcrawl 25 meter ook. Hii heeft een prachtige duik en het gat is nooit een probleem geweest , heeft zelfs weleens de c gaten gedaan. Schoolslag gaat soms snel maar inderdaad een schaarslag vanuit de heup, dat corrigeert hij dan (om toch boven te blijven) met een kleine trappel met zijn voet afrondend aan de slag.

Marie

Marie

13-11-2018 om 14:36

moeilijk af te leren

Probleem met een schaarslag is dat die heel moeilijk is af te leren.
Het gekke is dat ik veel kinderen/volwassenen zie met een schaarslag die gewoon hun A-diploma hebben. Ik zie ook geregeld kinderen "zwemmen" (verzuipen) waarvan ik me afvraag waar die het A-diploma gekregen hebben.

Maar zoals hier al eerder geadviseerd werken een paar privélessen vaak heel goed. Vraagje tussendoor - ga je zelf wel eens met hem oefenen?

Verder zijn er ook zwembaden waar ze in vakanties spoedcursussen doen. Wellicht een optie voor de Kerstvakantie? Dan maar wat reizen?

Succes

Limi

Limi

13-11-2018 om 14:45

hmm

Op de rugslag doet hij de beenslag dus zonder schaar.

Dan moet dat op zich toch te verbeteren zijn op de buik en zit het niet in een lichamelijke afwijking. Het is namelijk dezelfde beweging. Watertrappelen ook.

Ik zou zelf gaan oefenen met hem. Handen aan de kant en jij beweegt zijn benen, eventueel een elastiek boven de knieën. Eerst even op youtube kijken of je wat filmpjes van goed en fout kunt vinden. En een zwembril mee zodat je onder water mee kunt kijken.

Flavia

Flavia

13-11-2018 om 15:09

Temet

hier moesten ze bij de brugklas hun zwemdiploma laten zien voor het brugklaskamp: geen diploma, geen zwembad.

mijk

mijk

13-11-2018 om 16:57

dat had een interessant probleem opgeleverd

deze chaoot heeft geen idee waar het ligt

Mijk

Anoniem

Anoniem

13-11-2018 om 19:16

Marie en link en Temet

Marie, ze gingen er ook vanuit dat hij met die schaarslag kon afzwemmen. Ik begreep van de onderwijzer dat dit een met een afwijking naar een ongunstige kant is meestal gaan ze net andersom en daar valt prima mee af te zwemmen.

Zelf met hem zwemmen werkt niet, ten eerste moet ik dan de techniek handmatig goed bij hem toepassen ten tweede moet hij accepteren dat ik hem zwemles geef. Ik vind ook dat er onderscheid moet zijn tussen vrijzwemmen en zwemles.

Privé les heb ik wel oren naar, heb ik vorig jaar al naar gevraagd maar dat zou geen zin hebben ik ga er binnenkort toch nog eens over beginnen.

LIMI
ja dat is dus het aparte op de rug gaat het prima of hij heeft wel die slag maar genoeg stuwing. Zelf oefenen werkt echt niet, heb het geprobeerd kreeg alleen maar ruzie met hem. Ik wil liefst inderdaad privé lessen.

Persoonlijk vindt ik de meeste kinderen met a diploma nog niet goed zwemmen (van diverse organisaties gezien). Ik wil dus sowieso dat mijn kind op het niveau B en liefst C komt. Daarom is een diploma best essentieel. En mijn kind heeft al die tijd keihard gewerkt om een diploma te halen, ziet kinderen trots met een diploma op school komen dus mijn kind wil dat ook. Zou toch te gek zijn als een zwemlesorganisatie een kind niet klaar kan krijgen voor een diploma.

Limi

Limi

13-11-2018 om 19:40

jammer

Maar herkenbaar: mijn kinderen wilden ook geen aanwijzingen van mij opvolgen (ik had een slechte duiker).

Er zijn ook mensen die buiten een zwemschool om zwemles geven. Misschien kun je dat proberen als de zwemschool niet meewerkt.

Triva

Triva

13-11-2018 om 19:52

flavia

bijzondere eis in de brugklas. Alsof elk kind wat met 4 of 5 afzwemt ook nog met 12 goed genoeg kan zwemmen en of elk kind zonder diploma nu veel slechter zwemt dan dat kind van 4 of 5. Een diploma op die leeftijd zegt zo weinig. Neem gewoon het risico niet als je van plan bent om zo moeilijk te gaan doen: geen zwembad voor iedereen dus.

Spoedcursus bij andere zwemschool

Hier hetzelfde verhaal. Na een jaar kon hij alles behalve schoolslag. Ondanks extra aandacht was hij na ruim twee jaar nog niet aan afzwemmen toe omdat nog steeds de schoolslag niet goed was. Hij hoeft toen in de zomervakantie een spoedcursus van een week gedaan (bij Silvester), waar dingen op een wat andere manier aangeleerd werden. Dat hielp goed en aan het eind van de week had hij zijn diploma. En drie maanden later B en weer drie maanden later C. Dat schoot lekker op. Soms moeten dingen kennelijk op een andere manier verteld/gedaan worden om het kwartje te laten vallen.

Anoniem

Anoniem

15-11-2018 om 10:02

Eerste les

In de vakanties zwemmen is vaak niet mogelijk omdat we dan of weg zijn of geen vrij kunnen krijgen.

Ik heb in de buurt ook ervaringen gehoord van kinderen die zo'n cursus gedaan hebben maar die resultaten zijn heel wisselend. Met name als er sprake is van een schaarslag. Vaak kweken ze in die week een flinke kracht zodat ze dat a diploma halen. Als ze vervolgens door gaan voor b en weer 1 keer per week zwemmen gaat hun kracht grotendeels verloren en komt het erop neer dat ze hun a diploma beter niet hadden kunnen halen.

Inmiddels is er een eerste aangepaste les geweest, gisteravond om 18:30 mocht mijn zoon aanvangen. De les was met een klein groepje en 2 docenten op dat kleine groepje. Uiteindelijk was de docent vooral bezig met mijn zoon en was al snel de conclusie dat hij naar de normale groepjes toe moest.

Flavia

Flavia

15-11-2018 om 11:33

Triva

het heeft alles te maken met de verdrinkingen en veroordelingen van de laatste tijd.

Daarbij is het een heel gemengde groep, ongeveer 1/5e heeft geen zwemdiploma.
Er is een alternatief programma, alleen zonder zwemdiploma kun je niet het onderdeel zwemmen kiezen in het keuze deel.

Het is de keuze van de school.

Marie

Marie

15-11-2018 om 13:16

spoedcursus - bij grootouders logeren?

Dochter van kennis heeft ook een vakantiespoedcursus gedaan en die ouders hadden ook geen tijd. Toen heeft het meisje gewoon bij de grootouders gelogeerd (zwembad daar in de buurt gezocht).
Wellicht ook een optie? Jullie geen "gedoe" en grootouders hebben gelijk qualitytime met kleinkind.

Anoniem

Anoniem

21-11-2018 om 07:21

Achteruit

Komende vakantie zijn we er niet. En de opa en oma zijn geen geschikte oppas andere oma wil niet met kleinkinderen naar het zwembad dat vind ze eng en die warmte maakt hij lichaam dagen van slag.

Die opties zijn er niet, en het plezier is zwemmen is al snel weg als je in een week tijd 5 keer 3 uur in het water ligt.

Dan heeft kind a maar een pleuris hekel aan zwemmen.

Gisteravond mocht meneer voor de 2e keer bij de extra les opdraven, weer wisten ze niet echt wat ze ermee moesten. Hij zwemt te goed daarvoor en aan zijn slag valt niets te veranderen merken ze al. In de reguliere les zie ik hem sinds het ingrijpen alleen maar achteruit gaan.

mama2

mama2

27-11-2018 om 15:10

gedemotiveerd

Eerst even een reactie op Limi, de been beweging bij de rug is niet hetzelfde als bij de schoolslag. Ga het maar in je hoofd na welke beweging je maakt. Een schaar bij een schoolslag is "unieker" dan bij de rugslag trouwens....

Maar goed, Anoniem, ik herken zo jullie frustratie....hier een zoon met schaarslag bij de rugslag. Enfin, 2 jaar verder.....ik heb het vorig jaar september aangekaart. Zijn motivatie was compleet weg, ik deed alsof er niets aan de hand was, maar ondertussen snapte ik hem zo ontzettend goed. Het duurt te lang. Even een rekensommetje naar de zwemschool gestuurd (die bij de oudste overigens top was) hoeveel geld ik ondertussen kwijt aan ze was en dat ik niet echt het idee had dat er ergens nog iets serieus te verbeteren was. Hij kreeg aangeboden 2x per week te komen, waarvan ik dan maar 1x hoefde te betalen. Tuurlijk, ga dat maar zeggen tegen een jongetje die niet eens meer 1x per week wil. Geen oplossing dus, want geen motivatie werkt natuurlijk ook niet mee. Uiteindelijk hebben ze hem met schoenen aan laten zwemmen en dat werkte. Niet dat de schaar geheel verdwenen is hoor, maar er was gewoon niets verder te verbeteren en daarbij staat er nergens in het reglement dat een schaarslag verboden is en zodoende zwom hij in juli zijn A af en in september zijn B dit jaar. Hij was daarmee weer zo in de lijn dat hij nu bezig is met C. Wellicht kan jij dus dit voorstellen om hem met schoenen aan te laten zwemmen en even aanhalen dat je begrijpt dat ze perfect zwemmende kindjes willen aanleveren, maar dat het de overleving kansen in het water niet beïnvloed als hij erin ligt en hij red zichzelf met een schaarslag en dat je het voor lief neemt dat hij niet heul volgens het boekje afzwemt.

Limi

Limi

27-11-2018 om 15:57

mama2

Als je het niet hetzelfde doet, doe je het verkeerd.

Kijk eens naar


https://www.youtube.com/watch?v=MZjrD2rsJCw

Alleen je bovenlichaam ligt anders op je rug dan je buik.

Karola

Karola

27-11-2018 om 16:52

Waterschoentjes

Toen mijn kinderen zwemles hadden werd al aangeraden aan kinderen met moeite met de zwemslag om waterschoentjes aan te doen. Door het gewicht / meer weerstand in het water voel je schijnbaar beter wat je aan het doen bent.

Je kunt ze altijd aan doen onder het mom van waterwratjes of zwemmerseczeem.

Anoniem

Anoniem

29-11-2018 om 10:17

Afzwemmen

Inmiddels wordt flink gezwommen met zwemschoentjes. De badjuf ziet ook dat hij eigenlijk allang toe is aan meer uitdaging maar dat zijn schoolslag achterblijft.

Hij mag zaterdag afzwemmen met een krappe 5,5 voor schoolslag met als kanttekening dat hij doorgaat voor b en extra schoolslag lessen blijft volgen.

Limi

Limi

29-11-2018 om 12:17

fijn

Dat is fijn voor hem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.