Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Elvira

Elvira

25-10-2018 om 06:23

praktische vraag over met een luier slapen

De jongste van mij (5,5j) is 's nachts nog niet droog en hij slaapt nog met een luier. Als ik ga slapen kijk altijd nog even bij hem. Soms zie ik dan dat zijn luier al zo vol is, dat ik hem dan verschoon. Vaak lukt mij dat zonder dat hij wakker wordt, maar heel soms wordt hij verbaasd wakker, hij slaapt dan ook gelukkig weer snel. 's ochtends is dan de luier niet echt nat meer. Ik heb van andere ouders het advies gekregen, om het juist niet te doen, omdat het ten koste zou gaan van zijn nachtrust en de luier het makkelijk kan hebben. Dat klopt ook wel, maar persoonlijk vind ik het niet zo echt een frisse gedachte, als je kind net op een derde van zijn slaap ligt en dan nog twee derde door moet brengen in een zo'n opgezwollen luier. Zelf heb ik niet het idee dat zijn nachtrust er echt onder lijdt, dus wel doen of niet doen?

Dees

Dees

25-10-2018 om 07:12

Kijk naar je kind

Als jij het idee hebt dat zijn nachtrust er niet onder lijdt dan moet je het gewoon blijven doen.

Triva

Triva

25-10-2018 om 07:40

logisch

Zijn hersenen maken hem niet wakker van het seintje van zijn blaas dat die vol is. De luier zal dus altijd aan het begin van de nacht vol raken en niet de hele nacht door volplassen.

Ik ben met zes jaar begonnen met de plaswekker en eerst ging het niet zo goed maar na een paar weken viel alsnog het kwartje. Het gaat er dan om dat je je kind extra te drinken geeft in de avond zodat dat seintje zo luid en duidelijk doorkomt. Bij de eerste druppels gaat de plaswekker af en dan is dat seintje nog bezig en daardoor leren de hersenen dat dat seintje betekent dat je je lichaam wakker moet maken. Het werkt niet bij iedereen maar wel 90% als je het op de goede manier doet.

Hem wakker maken voor die luier nu zou ik niet doen. Is ook zonde van die extra luier. Daarna komt er niet veel meer in.

Elvira

Elvira

25-10-2018 om 17:49

misverstand

Allereerst maak ik hem niet wakker, want meestal slaapt hij zo diep dat je een kanon kan afschieten naast hem. Heel soms wordt hij wakker. En ik verschoon zijn luier niet altijd, want soms is die nog droog, of zit er nog niet veel in, maar een volle vind ik gewoon niet fris, en ja de keerzijde is dan wel dat je 's ochtends een (bijna) droge luier hebt. Hij slaapt zelf graag zonder pyjama, dus het verschonen is echt makkelijk
Zelf heb ik heel lang in bed geplast en ook met een luier, dus ik denk dat hij het van mij heeft overgenomen. Met een plaswekker wil ik beginnen als hij 7 is, nu maakt hij er nog geen probleem van dat hij nog met een luier moet slapen.

juf Ank

juf Ank

25-10-2018 om 19:47

idee

voor als je het aandurft:
Doe hem zijn luier alleen af, rond dat tijdstip. Misschien wordt hij wakker in een droog bed, dat moet een overwinning voor hem zijn! Hij kan meteen wennen aan het gevoel van zonder luier in bed, is misschien een stimulans.

Elvira

Elvira

25-10-2018 om 20:57

ik durf het wel aan...

alleen hijzelf durft niet zonder luier te slapen, paar maanden terug eens geprobeerd tijdens de zomer, toen was ik zijn luier "vergeten" aan te doen, maar dan komt hij komt hij 5 minuten later weer naar beneden met een luier in zijn hand: "mama! pamper moet nog om!". En die stimulans help alleen zodra er een stukje controle in het spel is, maar momenteel slaapt hij te diep en is hij praktisch elke nacht nat. En als 5,5 jarige zal hij niet enige zijn die nog met een luier slaapt.

Triva

Triva

26-10-2018 om 08:53

Juf ank

Sorry maar echt een foute tip in mijn ogen. Echt niet doen. Kind leert er namelijk helemaal niks van (want het wordt nog steeds niet wakker van een volle blaas) en wat een nachtelijke toestand als je het bed alsnog moet verschonen voor allebei.

Zelfs mét plaswekker raad ik een luier er overheen aan. Niemand wordt beter van bedden verschonen midden in de nacht

Hier

Als hij daarna toch weer snel inslaapt kun je hem beter wel even wakker maken om hem te laten plassen voordat je zelf naar bed gaat. En dan natuurlijk niet met een luiermodel dat jij moet verschonen, maar met een luierbroekje dat hij zelf naar beneden en naar boven kan. Gewoon die handelingen die hij overdag bij het naar de wc gaan ook verricht.

Het is ook een kwesting van rijping, eigenlijk doet je aanpak er niet zoveel toe.Hier was er een die voor zijn tweede verjaardag overdag al geen luier meer droeg maar nog met een drynites op scoutingkamp ging. We hebben wel korstondig met een plaswekker gewerkt, maar die heeft een uitje in de wasmachine niet overleefd, en uiteindelijk is het met bovenstaande aanpak goed gekomen.

Lente

Lente

27-10-2018 om 20:21

Waarom wakker maken om te laten plassen als de luier vol zit?

Dat heeft toch geen zin. De plas is al gedaan. Er is niet zomaar een nieuwe plas.
Kind wordt moeilijk wakker en moet iets gaan doen dat niet past.
Wakker maken als de plas nog niet gedaan is, kan. Dan is het voordeel een minder volle luier gedurende de nacht. Maar ook dat is frustrerend voor kind en helpt niet om zindelijk te worden

Mij lijkt een kind slapend verschonen zodat die er fris bijligt prima. En het voordeel is dat kind misschien merkt als het in de ochtend in de luier plast. Met een volle luier lukt dat niet.

Elvira

Elvira

28-10-2018 om 10:32

Inderdaad Lente

Als ik hem wakker probeer te maken 's avonds (als hij nog niet geplast heeft in de luier) kunnen er 2 dingen gebeuren, of we hebben een zombie die half wakker is en niets wil doen op de wc of we hebben een kind dat huilend wakker en vervolgens moeilijk weer in slaap komt.
Hij weet dat ik 's nachts wel eens zijn luier verschoon, en vind dat zelf op zich prima, als hij wakker wordt met een droge luier vraagt hij altijd aan mij of ik hem verschoond heb, en is dat niet het geval, dan is hij dubbel zo blij.
We gebruiken inderdaad nog luiers met klittenbandstrips, soms ook wel broekluiers, maar hij wil per se dat ik die aan die bij hem, en luiers zijn dan net even iets makkelijker in bed. Hij is ook nog vrij tenger, dus hij past ook nog in een maatje 5 luier.
Misschien dat ik een "luie" instelling heb, maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het voor een kind niet leuk is als je als ouder iets probeert te forceren, wat je kind gewoon weg nog niet kan. Chapeau voor al die succes verhalen met de plaswekker, maar als je kind zelf aan geeft dat het hem nog niet gaat lukken, dan moet je het ook even rust geven, tot dat je kind er wel klaar voor is. Ook als bedplassen nu eenmaal in je familie veel voorkomt.

Rixt

Rixt

28-10-2018 om 18:23

Prima

Zo'n luie instelling had ik ook bij drie van mijn kinderen en het is bij alle drie goed gekomen. De oudste was z'n luier vergeten en bleek droog, dat gaf genoeg vertrouwen om daarna geen luier meer aan te willen, hij was toen 9. De tweede wilde op haar zesde geen luier meer, ze had af en toe een ongelukje maar dat kwam ook goed, toen was jongste 4 en die wilde net als haar zus geen luier meer, gelijk droog, die had dus wel eerder zonder luier gekund.

Elvira

Elvira

02-11-2018 om 18:25

Drama

Wat ik vooral wil voorkomen is drama, als ik zijn luier af doe of opruim, is het niet van: "Je bent weer nat geweest", maar gewoon: "Lekker geslapen jongen?". Wat vooral uit mijn kindertijd is blijven hangen, is dat mijn moeder de natte luier of beddengoed opruimde en dan die keiharde teleurstellende zucht erachter, dat werkt niet motiverend. Hij kiest ook zelf voor de luier en hij weet dat we een plaswekker in huis hebben (zijn zus was ook een lastige), maar tot zo ver kiest hij zelf voor een luier

Merel

Merel

03-11-2018 om 14:32

Hier t/m 12 jaar

Hier een zoon die t/m 12 jaar met een nachtluier sliep. Plaswekker hebben we een aantal keren weken achtereen geprobeerd, met als resultaat dat de hele familie er wakker van werd behalve onze zoon. Daarna van die pilletjes, Minrin geloof ik, die werkten prima. Pas op zijn 12e was het ineens over, vanaf dat moment altijd droog.

Elvira

Elvira

19-11-2018 om 07:14

puberteit

Ik was 15 toen ik van het ene op het andere moment droog was. Mijn moeder werkte in de zorg en kon in die tijd met gemak aan van die grotere pampers komen. Ik vond die luiers verschrikkelijk, maar veel andere opties waren er toen niet en ze hielden mij droog. Ik heb nog foto's van kerstochtend '95 waar duidelijk te zien is dat ik een dikke fel blauwe luier onder mijn nachthemd droeg. Ik was toen 14. Mijn moeder vertelde dat zij ook lang in bed heeft geplast en dat het bij ons in de familie veel voorkomt. Dat maakte mij als puber erg onzeker, sowieso begon de puberteit laat bij mij, ik was klein, en ik zag er jong uit. Op de havo werd ik daardoor wel eens geplaagd met "babygirl" terwijl ik zeker wist dat niemand kon weten dat ik 's nachts nog in bed plaste en een luier droeg.

De plaswekker heb ik ook nog een tijdje geprobeerd, maar rond mijn 12de heb ik toen de hoop maar op gegeven. Minrin heeft nooit effect gehad bij mij. Mijn dochter was met haar 9de jaar ook in eens droog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.